تفاوت افسردگی در زنان و مردان چیست؟

افسردگی در زنان و مردان
   

افسردگی در زنان

در دنیای اکنون، خانم ها بیشتر از قبل فشارهای روانی داخل و خارج از خانه را تحمل می کنند و به همین دلیل بیشتر ممکن است دچار افسردگی یا مشکلات روحی روانی شوند. البته این نکته نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که فیزیولوژی بدن زنان از نظر هورمونی، موقعیت را برای بروز افسردگی و مشکلات خلقی فراهم می کند. تحقیقات نشان داده است که میزان افسردگی در خانم ها حدودا دو برابر آقایان است. افسردگی در خانم ها از سه دیدگاه بیولوژیکی، روان شناختی و اجتماعی بررسی شده است.

کلمات کلیدی( تفاوت افسردگی در زنان و مردان|افسردگی در زنان|افسردگی یا مشکلات روحی| افسردگی در مردان|مشاوره روانشناسی )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

افسردگی در زنان از دیدگاه بیولوژیکی

وضعیت هورمونی خانم ها مخصوصا با تغییرهایی که قبل از قاعدگی، بعد از زایمان و حدود یائسگی در بدنشان رخ می دهد، احتمال افسردگی را در آنها بیشتر می کند.

افسردگی در زنان از دیدگاه روان شناختی

مشکل و اختلال در روابط بین افراد، فشار افکار منفی و مضر و درماندگی از مسائل مختلف، از دلایل روان شاختی هستند که زمینه افسردگی را در خانم ها افزایش می دهند.

افسردگی در زنان از دیدگاه اجتماعی

سومین منظر درمورد افسردگی در خانم ها، مشکلات اجتماعی است که از مهم ترین آنها می توان به موقعیت اجتماعی، دید جامعه به خانم ها، جایگاه شغلی و تفاوت هایی که نسبت به خانم ها در تمامی جوامع وجود دارد، اشاره کرد.

 

تفاوت افسردگی در زنان و مردان چیست؟

 

افسردگی در مردان

مردان زمانی که احساس نا امیدی و درماندگی می کنند، تمایل به انکار و یا پوشاندن آن دارند و عکس العمل خود را با خشم و عصبانیت نشان می دهند. اما افسردگی در مردان یک بیماری شایع است.

‌برخلاف خانم ها، معمولا علامت های افسردگی مردها را نمی توان شناخت. مردان ناراحتی‌ها و مشکلات خویش را ‌انکار می کنند، چون تصور همگان و حتی خودشان بر این است که آنها جنس قوی تری هستند و نباید هیچگاه احساس ضعف کنند.

افسردگی در مردان نشانه شکست مردانگی نیست. این یک بیماری قابل درمان است که میلیون ها نفر از مردان سرتاسر جهان، در تمامی سنین مختلف به آن دچار می شوند. همچنین این بیماری می تواند بر روی کسانی که با آن ها در ارتباط هستند مانند همسران، همکاران، دوستان و آشنایان تاثیر بگذارد.

شایع ترین علائم افسردگی در مردان

درد فیزیکی

بعضی اوقات افسردگی در مردان به صورت درد های جسمی و فیزیکی مانند درد پشت، سردرد های پشت سر هم، اختلالات خواب، مشکل در عملکرد جنسی و یا مسائل گوارش ظاهر می شوند. همچنین این مشکلات به درمان های طبیعی پاسخ نمی دهند.

خشم

مشکل افسردگی در مردان می تواند به صورت تحریک پذیر بودن، حساس بودن به انتقادات و یا از دست دادن حس شوخ طبعی و یا حتی خشونت ظاهر شود. حتی برخی از مردان از روی خشم خود، به صورت جسمی یا کلامی به زنان و کودکان خود اهانت می کنند.

رفتار بی پروا

مردی که مبتلا به افسردگی می شود ممکن است رفتار های خیال بافانه یا خطرناک داشته باشد. این مسأله می تواند شامل ورزش های خطرناک، رانندگی بدون احتیاط و بسیاری کارهای دیگر باشد. حتی مردان دارای افسردگی ممکن است گاها به سمت مصرف بیش از اندازه دارو، الکل و سیگار بروند.


نشانه های افسردگی زنان را کشف کنید.

درمورد رابطه بین سردمزاجی مردان و افسردگی بیشتر بخوانید.

شاید مطالعه خودکم بینی و علائم افسردگی زنان برای شما جالب باشد.


 

تفاوت افسردگی در زنان و مردان چیست؟

 

آیا تفاوت افسردگی در زنان و مردان چشمگیر است؟

گذشتگان ما، بیماری افسردگی را یک بیماری زنانه می دانستند. اما در واقع افسردگی، در هر دو جنس زن و مرد اتفاق می افتد و مانع کار و فعالیت های ‌روزانه آن ها می‌شود.

‌برخلاف خانم ها، معمولا علامت های افسردگی مردها را نمی توان شناخت. مردان ناراحتی‌ها و مشکلات خویش را ‌انکار می کنند، چون تصور همگان و حتی خودشان بر این است که آنها جنس قوی تری هستند و نباید هیچگاه احساس ضعف کنند.

بیان احساسات و عواطف درونی، اصولا جزو خصلت های زنانه به شمار می رود. به همین دلیل مردانی که دچار افسردگی می شوند به جای سخن گفتن درمورد مسائل روحی خود، از علائم جسمی افسردگی شان مانند احساس خستگی زیاد سخن ‌می گویند.

در حالت کلی، افسردگی در زنان زودتر و راحت تر نسبت به مردان تشخیص داده می شود، چون مردها کمتر علامت های افسردگی مانند گریه، اندوه، خانه نشینی را بیان می کنند. زنان حتی ممکن است افکار مربوط به خودکشی و آسیب رساندن به خود را نیز بیان کنند اما مردها احساسات شان را پنهان می‌کنند، به همین دلیل ممکن است تحریک پذیرتر و پرخاشگرتر شوند.

چگونگی تفاوت افسردگی در زنان و مردان

چند مورد عمده و اصلی برای تفاوت افسردگی در زنان و مردان بیان شده است که به صورت موردی برای هردو جنس زن و مرد بررسی می کنیم:

  • زنان خود را سرزنش می کنند، اما درمورد مردان بیشتر دیگران حس می کنند که او دارد خود را سرزنش می کند.
  • زنان احساس غم و بی تفاوتی و بی ارزشی می کنند، مردان بیشتر احساس عصبانیت و تحریک پذیری دارند.
  • زنان حس اضطراب و ترس دارند، مردان حس شک و محافظت دارند.
  • زنان تلاش می کنند برای خوب بودن، مردان ممکن است آشکارا یا مخفیانه کارهای همراه با خشم انجام دهند.

و بسیاری موارد دیگر که درمورد تفاوت افسردگی در زنان و مردان مطرح می شود.

درمان تفاوت افسردگی در زنان و مردان

بهترین راه درمان تفاوت افسردگی در زنان و مردان ، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. افسردگی مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد افسرده را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند پدر و مادری دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما عزیزان می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان محترم طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا این آرامش سهم زندگیتان شود.

برای صحبت با مشاورین ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه