بررسی کلی بیماری ایدز و تشخیص آن

بیماری ایدز
   

بیماری ایدز یک بیماری مزمن و بالقوه تهدید کننده زندگی است که ناشی از ویروس نقص ایمنی بدن انسان (HIV) است. با آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن این کار را انجام می دهد، اچ آی وی با توانایی بدن شما برای مبارزه با ارگانیسم هایی که باعث بیماری می شود، تداخل ایجاد می کند. جهت مقابله با این بیماری می توانید از مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به صورت تخصصی بهره مند شوید و از توانایی آن ها به صورت آنلاین و تلفنی استفاده نمائید.

کلمات کلیدی( بیماری ایدز|علائم اچ آی وی و ایدز |علائم ایدز |راه های انتقال بیماری ایدز| بهترین مرکز مشاوره )
زمان مطالعه تخمینی : ۶دقیقه

بررسی مختصر بیماری ایدز

ایدز یک عفونت جنسی است. همچنین می تواند در هنگام بارداری، زایمان یا شیردهی با تماس با خون آلوده یا از مادر به کودک گسترش یابد. بدون دارو، ممکن است چند سال قبل از تشخیص اچ آی وی، سیستم ایمنی بدن شما تضعیف شود. هیچ درمانی برای ایدز وجود ندارد، اما داروهایی وجود دارد که می تواند به طور چشمگیری پیشرفت بیماری را کمتر کند. این داروها باعث مرگ و میر ایدز در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز شده است.

بیماری ایدز

علائم بیماری ایدز

علائم اچ آی وی و ایدز بسته به مرحله عفونت متفاوت است. عفونت اولیه (حاد)، اکثر افراد مبتلا به اچ آی وی در طی یک یا دو ماه پس از اینکه ویروس وارد بدن شد، یک بیماری مشابه آنفولانزا ایجاد می کند. این بیماری که به عنوان عفونت اولیه یا حاد شناخته می شود، ممکن است چند هفته طول بکشد. علائم و نشانه های احتمالی بیماری ایدز عبارتند از:

  • تب
  • سردرد
  • درد عضلات و درد مفاصل
  • گلودرد و زخم های دهان دردناک
  • غدد لنفاوی متورم، عمدتا بر گردن است

این علائم می تواند بسیار ملایم باشد که حتی ممکن است آنها را متوجه نشوید. با این حال، مقدار ویروس در جریان خون شما در این زمان ها بسیار زیاد است. در نتیجه، عفونت اولیه به راحتی در طول مرحله بعدی گسترش می یابد.

HIV باعث از بین بردن سلول های CD4 T-گلبول های سفید خون می شود که نقش بسیار مهمی را در مبارزه با بیماری های بدن شما بازی می کنند.

عفونت پنهان بالینی مزمن

در برخی موارد، تورم مداوم گره های لنفاوی در این مرحله اتفاق می افتد. در غیر این صورت، نشانه های خاصی وجود ندارد. بیماری ایدز در بدن و در سلول های سفید خون آلوده باقی می ماند. اگر شما از درمان ضد ویروسی استفاده نکنید، این مرحله عفونت اچ آی وی عموما حدود ۱۰ سال طول می کشد؛ اما گاهی اوقات، حتی با این درمان، برای چندین دهه عقب می افتد. بعضی افراد علائم های شدیدتری را خیلی زود هنگام دارند.

عفونت های مشخص ایدز

همانطور که ویروس همچنان به ضرب و نابود کردن سلول های ایمنی بدن و سلول های بدن شما می پردازد تا با میکروب ها مبارزه نکنید ممکن است عفونت های خفیف یا نشانه های مزمن بیماری ایدز مانند:

  • تب
  • خستگی
  • غدد لنفاوی متورم – اغلب یکی از اولین نشانه های عفونت است
  • اسهال
  • کاهش وزن
  • عفونت مخمر دهان (ریزش مو)
  • تبخال (هرپس زوستر)

روبرو شوید. برای کاهش استرس می توانید از برترین متخصصان سطح کشور که در سایت زندگی ما گرد آمده اند به صورت تلفنی و همه روزه استفاده نمائید.


در رابطه با ایدز و عوامل آن بیشتر مطالعه کنید:

در هنگام مواجه با ایدز چه عکس العملی انجام دهیم؟

پیشگیری از ایدز چگونه انجام می شود و بررسی آن

نشانه های ایدز و معرفی آنها جهت تشخیص آن


پیشرفت بیماری ایدز

با توجه به درمان های ضد ویروسی، اکثر افراد مبتلا به ایدز در ایالات متحده امروز ایدز را تجربه نمی کنند. هنگامی که ایدز رخ می دهد، سیستم ایمنی بدن شما به شدت آسیب دیده است.

احتمال بیشتری برای ایجاد عفونت های شدید یا سرطان های وجود دارد.

بیماری هایی که معمولا یک فرد با یک سیستم ایمنی سالم را دچار مشکل نمی کند.

علائم و نشانه های برخی از این عفونت ها ی بیماری ایدز ممکن است عبارتند از:

  • خنک شدن با عرق شب
  • تب های تکراری
  • اسهال مزمن
  • لکه های سفید پایدار یا ضایعات غیر معمول در زبان یا دهان شما
  • خستگی پایدار و ناشناخته
  • کاهش وزن

بثورات پوستی یا ریزش مو هم باشد.

تشخیص اچ آی وی و ایدز

HIV باعث از بین بردن سلول های CD4 T-گلبول های سفید خون می شود که نقش بسیار مهمی را در مبارزه با بیماری های بدن شما بازی می کنند. شما می توانید عفونت HIV را سالها قبل از تبدیل شدن به ایدز داشته باشید. بیماری ایدز زمانی تشخیص داده می شود که شمارش سلول های CD4 T زیر ۲۰۰ یا یک عارضه مشخص کننده ایدز باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب این کار را انجام دهید حتی در ایام تعطیل.

چگونگی گسترش ایدز

برای آلوده شدن به ایدز، خون آلوده، ترشحات اسپرم یا واژن باید به بدن شما وارد شود. این می تواند به چندین طریق رخ دهد، با داشتن رابطه جنسی اگر شما رابطه جنسی واژینالی، مقعدی یا خوراکی با یک شریک آلوده داشته باشید که خون، اسپرم و ترشحات واژن وارد بدن شما می شوند، ممکن است آلوده شوید. ویروس بیماری ایدز می تواند بدن شما را از طریق زخم های دهان یا زخم های کوچک وارد کند که گاهی اوقات در مقعد و یا واژن در طول فعالیت جنسی ایجاد می شود.

بیماری ایدز

راه های انتقال بیماری ایدز

از طریق انتقال خون، در برخی موارد، ویروس ممکن است از طریق انتقال خون منتقل شود. بیمارستان های آمریکا و بانک های خون در حال حاضر خون رسانی آنتی بادی های ایدز را نمایش می دهند، بنابراین این خطر بسیار کوچک است. با به اشتراک گذاشتن سوزن ها به اشتراک گذاری مواد مخدر داخل وریدی آلوده (سوزن و سرنگ) شما را در معرض خطر ابتلا به ایدز و دیگر بیماری های عفونی مانند هپاتیت قرار می دهد. در دوران بارداری یا زایمان یا از طریق شیردهی، مادران آلوده می توانند ویروس را به نوزادان خود منتقل کنند. مادران اچ آی وی مثبت که در دوران بارداری برای عفونت درمان می شوند، خطر ابتلا به نوزادان را به طور قابل توجهی کاهش می دهند.

جلوگیری از پیشرفت ایدز

شما نمی توانید از طریق تماس عادی با ویروس اچ آی وی آلوده شوید.

این بدان معنی است که شما می توانید با آسیب زدن، بوسیدن، رقصیدن یا دست دادن به کسی که عفونت دارد، نمی توانید ایدز بگیرد.

از طریق هوا، آب یا نیش حشرات نیز پخش نمی شود.

شما هموطنان عزیر از هر کجای ایران می توانید با سایت زندگی ما در ارتباط باشید برای بهره مندی از خدمات و مشاوره با کیفیت متخصصان این مرکز با شماره زیر تماس حاصل فرمائید. همچنین برای کسب اطلاعات در مورد بیماری ایدز بدون گرفتن کد یا صفر شماره زیر را شماره گیری نمائید تا از خدمات همه روزه متخصصان حتی در ایام تعطیل نیز بهره مند شوید. ساعت فعالیت مرکز نیز از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب است. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه