فواید شیر مادر برای کودکان

فواید شیر مادر
   

در این مقاله به طور کلی فواید شیر مادر معرفی خواهد شد. شیر مادر مفیدترین و بهترین تغذیه برای نوزاد است. به باور متخصصان، شیر مادر تندرستی و سلامت کودک را ضمانت می کند. با توجه به منابع و مواد مناسبی که در شیر مادر موجود است نیازهای جسمانی نوزاد تا ۶ ماه اول زندگی تامین می شود. دوران شیرخوارگی یکی از حساس ترین دوران زندگی است که اقدامات مراقبتی ویژه ای را می طلبد.

کلمات کلیدی:(فواید شیر مادر |شیر مادر|تغذیه نوزاد با شیر مادر)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تغذیه نوزاد با شیر مادر، هم موجب تکامل و رشد مناسب، تقویت و تحکیم رابطه عاطفی مادر و فرزند، رشد عقلانی و ذهنی مطلوب، افزایش بهره هوشی و قدرت یادگیری می شود و هم احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری تنفسی، حساسیت و آلرژی، بیماری های گوارشی، برخی از سرطان های دوران نونهالی، مرگ ناگهانی نوزاد، بیماری های مزمن دوران میانسالی و کهنسالی نظیر چاقی، فشار خون، دیابت و قند خون و بیماری های قلبی – عروقی را کاهش می دهد.

فواید شیر مادر در یک مورد یا دو مورد خلاصه نمی شود. یافته های محققان نشان می دهد این ماده مغذی، در سنین بالاتر از فراموشی (آلزایمر) و قند خون جلوگیری می کند. یکی از نکته های بسیار جالب و حیرت انگیز این است که شیر مادر طی دوران رشد کودک تغییر می کند و متناسب با سن کودک، موادی که در شیر مادر وجود دارد دچار تغییر و تحول می شود.

و نکته جالب تر این که تغذیه کودک از شیر مادر، هم برای کودک و هم برای مادر مفید فایده است. احتمال ابتلای مادرانی که کودکشان را شیر می دهند به بیماری های مانند سرطان تخمدان، رحم، پستان، بیماری های قلبی – عروقی، چاقی، پوکی استخوان و افسردگی بعد از زایمان کاهش می یابد. همچنین احتمال عود کردن برخی بیماری ها نظیر ام اس، و میگرن در این مادران کمتر از سایرین است.


شاید مطالب زیر هم برایتان جالب باشد:

نوزادان زودرس و نحوه مراقبت از آنها

علت شیر نخوردن نوزاد و راه حل های مناسب آنها

زمان شروع غذای کمکی نوزاد و نکات طلایی


فوائد تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر به مثابه چتری است که فواید بسیاری را پوشش می دهد. کاهش بیماری های گوارشی مانند اسهال و استفراغ، مشکلات تنفسی، بهبود کیفیت رشد کودک، تکامل مطلوب کودک، کاهش بیماری های ویروسی، قارچی و باکتریایی، تنظیم خانواده، رشد مداوم کودک از جمله مواردی است که با تغذیه شیر مادر به دست می آید. تقریبا اکثر بر مفید بودن شیر مادر صحه می گذارند و در مغذی و منحصر به فرد بودن این ماده غذایی هم عقیده اند. تماس نزدیک و پوست به پوست نوزاد و مادر، در تحکیم رابطه عاطفی آن ها بسیار موثر است. تاثیر تغذیه با شیر مادر بر تنظیم تنفس و ضربان قلب شیرخوار انکار ناپذیر است. سیستم ایمنی بدن کودک با تغذیه شیر مادر نسبت به میکروب های موجود در شیر واکنش نشان می دهد. همین امر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می شود. فواید شیر مادر به موارد مذکور مختوم نمی شود. در ادامه برخی از فواید شیر مادر به صورت فهرستوار ارائه می شود.

فواید شیر مادر

فواید شیر مادر : ۴۰ نکته در مورد فواید شیر مادر

۱-تحکیم پیوند عاطفی مادر و فرزند

۲-کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه در مادر

۳-تقویت بنیه هوشی کودک

۴-تغذیه ای مناسب، کامل، بدون نیاز به هیچ مادۀ مکمل یا افزدونی

۵-ارضای نیازهای عاطفی کودک

۶-کاهش ابتلای سرطان سینه در نوزدان دختر

۷-بهبود و تقویت تکامل حرکتی نوزاد

۸-بهبود و تقویت تکامل سیستم ایمنی بدن نوزاد

۹-هضم آسان و راحت شیر مادر نسبت به سایر مواد غذایی

۱۰-کاهش احتمال ابتلای به آلرژی و حساسیت در کودک

۱۱-کاهش احتمال خونریزی بعد از زایمان در مادر

۱۲-تسریع ترمیم رحم مادر و بازگشت رحم به شکل اولیه

۱۳-تنظیم وزن مادر بعد از زایمان

۱۴-کاهش احتمال ابتلای به یرقان در کودک

۱۵-کاهش ریسک کانسر تخمدان در مادر

۱۶-کاهش احتمال ابتلای کودک به قند خون

۱۷-کاهش نیاز مادر به انسولین در مادران دیابتی

۱۸-کاهش ریسک آندومتر در مادر

۱۹-کاهش احتمال ابتلای کودک به آسم و مشکلات تنفسی

۲۰-کاهش احتمال مرگ ناگهانی کودک

۲۱-محافظت بدن کودک در برابر برخی عفونت های گوارشی مانند اسهال

۲۲-کاهش احتمال ابتلای به کولیت زخم شونده روده

۲۳-کاهش احتمال ابتلای به چاقی

۲۴-محافظت کودک در برابر عفونت همو فیلوس

۲۵-کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند کمتر مریض می شوند

۲۶-افزایش اثر واکسن های ایمنی در بدن کودک

۲۷-درجه حرارت شیر مادر همیشه متعادل و یکسان است

۲۸-شیر مادر متضمن خواب عمیق و آرامش بخش کودک است

۲۹-طعم شیر مادر از طعم شیرخشک بهتر است

۳۰-شیر مادر باعث بهبود کیفیت خواب مادر می شود

۳۱-بهبود و تقویت اعتماد به نفس مادر

۳۲-کاهش احتمال ابتلای به عفونت و مشکلات ادراری

۳۳-تقویت و بهبود رشد شناختی کودک

۳۴-تقویت و استحکام استخوان بندی کودک

۳۵-تقویت و بهبود توان گفتاری کودک در آینده

۳۶-تقویت و بهبود ساختار دهان و دندان کودک

۳۷-تقویت کیفیت پوست کودک

۳۸-کاهش احتمال ابتلای کودک به فتق کشاله ران

۳۹-کاهش احتمال ابتلای به ام اس

۴۰-کمک به تعدیل و تنظیم میزان آهن در بدن کودک

فواید شیر مادر

سخن پایانی

از شیر مادر و فواید شیر مادر به اندازه کافی سخن گفتیم. حال بحث اینجاست که چرا برخی از افراد با وجود اطلاع و آگاهی از فواید شیر مادر، باز هم موارد ذکر شده را جدی نمی گیرند؟ شیر گاو مخصوص رشد گوساله است و مطابق ساختار بدن گوساله تولید می شود. این در حالی است که شیر انسان مخصوص نوزاد انسان است و با ساختار روحی – جسمی او مطابقت دارد. نباید از توصیه های پزشکان و روانشناسان چشم پوشید. برخی از مادران کارمند بودنشان را بهانه ای می دانند برای صرف نظر کردن ارضاع و شیر دادن به کودک. این موضوع به هیچ عنوان منطقی و معقولانه نیست چرا که فواید و منافع شیر دادن به نوزاد فوایدی دو طرفه است. از قبل این فرایند است که هم مادر به آرامش می رسد و هم فرزند.

توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرایند شیردهی و فواید شیر مادر از مشاوران و متخصصان کمک بگیرید.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه