نوزادان زودرس و نحوه مراقبت از آنها

نوزادان زودرس
   

نوزادان زودرس به نوزاد با وزن کمتر از ۲۵۰۰ گرم گویند. در اغلب موارد، وزن کم هنگام تولد ناشی از نارسی (یعنی سن بارداری کمتر از ۳۷ هفته بارداری) است. البته ممکن است که به علت مشکلات حاملگی نوزاد با وزن کم هنگام تولد همراه باشد که به عنوان عقب افتادگی رشد داخل رحمی شناخته می شود.

 

کلمات کلیدی:(نوزادان زودرس|نوزادان زودرس و نحوه مراقبت|تولد نوزادان زودرس|دلایل تولد نوزادان زودرس|مراقبت نوزاد)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

دلایل زیادی برای تولد نوزادان زودرس وجود دارد که می تواند به افزایش سن حاملگی (به ویژه اولین حاملگی)، شیوه زندگی مدرن، اشتغال، استرس، بیماری و عفونت مادر منجر شود. نوزادان نارس یکی از سه تا چهار علت مرگ جنین است. امروزه ما در امر مراقبت از مادران باردار موفقیت چشمگیری دیده ایم. موارد سقط جنین در گذشته امروز منجر به حاملگی می شود، اما منجر به تولد نوزاد نارس می شود. به این ترتیب، شرایط مراقبت از مادران بهبود می یابد و کودک به سطحی رسیده است که متولد می شود، اما تولدش زودرس است.

بنابراین، با پیشرفت در پزشکی، تولد نوزادان نارس مشخص تر است و همچنین القای بارداری و روش های آزمایشگاهی بارداری می تواند کمک کننده باشد. در این موارد، چندقلویی وجود دارد و چند قلوها معمولا زودتر و زودتر به دنیا می آیند. خطر ابتلا به بیماری در نوزادان نارس بستگی به زمان تولد و بیماری های زمینه ای دارد. این نوزادان در معرض خطر بیشتری قرار دارند و به مراقبت ویژه نیاز دارند، آنها بیشتر نسبت به نوزادان طبیعی آسیب پذیر هستند و برخی از آنها باید تحت مراقبت های شدید در بخش مراقبت های ویژه قرار بگیرند. این نوزادان بیمار یا بسیار زودرس هستند. به عنوان مثال، آنها در کمتر از ۳۲ هفته به دنیا آمده اند و یا وزن کم (کمتر از ۱۵۰۰ گرم) دارند که باید در بخش مراقبت های ویژه نگهداری شوند.

 

علل تولد نوزادان زودرس

نوزادان زودرس

تولد نوزادان زودرس چند عامل دارد و شامل تعاملات پیچیده بین جنین، رحم و مادران است. مشکلات دوگانه، بارداری دوقلو یا بیشتر، عفونت مادر، مشکلات رحم یا گردن، سوء مصرف الکل، سیگار کشیدن، مواد مخدر، حاملگی و مسائل مربوط به سبک زندگی از جمله این عوامل هستند.

این عوامل بوسیله مکانیزم های مختلفی نظیر کاهش رحم جفتی، ناتوانی رحم در حفظ جنین، از جمله اختلال عملکرد رحم، مشکلات ساختاری رحمی، پارگی زودرس جنین (که می تواند به علت عفونت در دوران بارداری و اثرات فیزیکی باشد) ایجاد می شود. شغل مادر (به علت بلند شدن سنگین، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و غیره)، کمبود مراقبت های کافی در دوران بارداری و غیره. مطالعه هر کدام از این علل و مکانیزم های آنها نیازمند زمان زیادی در این محدوده نیست.


بیشتر بدانید

بررسی مراحل هفت تا یازده ماهگی نوزاد

مراحل شش گانه تقلید نوزاد

روش های آرام کردن گریه نوزاد در کمتر از یک دقیقه


عوارض و مشکلات نوزادان زودرس

نوزادان زودرس یکی از مهمترین مشکلات سلامتی است و یکی از شایعترین علل مرگ نوزادان است. این نوزادان در معرض بسیاری از عوارض، از جمله سندرم تنفسی ، بیماری مزمن ریوی، خونریزی داخل مغزی، عوارض روانی و عصبی درازمدت، انتروکولیت ناکروز، و اختلال رشد عصبی حسی هستند. با توجه به بی ثباتی و تکامل سیستم های بدن، شیردهی، مشکلات تنفسی، تشنج، سوء تغذیه، زردی و غیره، و نیاز به توجه بیشتر و مراقبت دارد.

۱٫تنفس دشوار

نوزادان زودرس  قبل از زایمان مشکلات زیادی دارند، مهمترین آنها مشکلات تنفسی هستند که به راحتی نمی توانند نفس بکشند به دلیل آمبولی ریوی بعد از زایمان احتمال نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزاد یا نوزاد ایجاد می شود.

۲٫دشواری تغذیه

یکی دیگر از مشکلات تغذیه با شیر مادر، خطر ابتلا به ناتوانی در شروع و ادامه شیردهی یا شیر مصنوعی است و گاهی اوقات لازم است که به بیمارستان بروند. اگر کودک قادر به تغذیه نیست، باید از طریق ورید تغذیه شود. حضور مادران همراه با نوزاد بسیار مهم است و با توجه به امکانات پزشکی و تشخیص پزشک، زمان و فراوانی حضور مادر در بستر نوزاد تعیین می شود.

مادر و جنین در تماس با یکدیگر هستند. این تماس بسیار مهم است که کارشناسان می گویند که ارتباط بین مادر و نوزاد در طول ساعات اولیه زایمان در بهبود کودک و افزایش شیر مادر مهم است.

۳٫دمای بدن کم

مشکل دیگر با نوزادان زودرس ، تنظیم دمای بدن بهینه است. این نوزادان مستعد ابتلا به هیپوترمی یا کاهش درجه حرارت بدن هستند. یکی از راه های مراقبت از نوزادان نارس، مراقبت شیوه کانگرویی است. این یک روش ویژه ای برای نوزادان نارس است که به هر دلیلی زودتر از حد طبیعی متولد شده اند و بهترین مکان برای مراقبت از یک نوزاد ناخوشایند آغوش مادر است و طبیعی به نظر می رسد و برای بقاء نوزاد کمک می کند.

دمای بدن کودک به این شکل خوب نگهداری می شود و هنگامی که کودک به صورت عمودی در آغوش مادر قرار می گیرد، مشکلات تنفسی کودک کم می شود و به همین دلیل است که آنها در آغوش مادر هستند هر زمان که نیاز به تغذیه داشته باشند و شیر بخواهند می توانند از شیر مادر استفاده کنند. محققان دریافته اند که این روش زندگی بسیاری از نوزادان را حفظ کرده است.

نوزادان زودرس قبل از زایمان مشکلات زیادی دارند، مهمترین آنها مشکلات تنفسی هستند که به راحتی نمی توانند نفس بکشند به دلیل آمبولی ریوی بعد از زایمان احتمال نیاز به بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزاد یا نوزاد ایجاد می شود.

درمان و مراقبت از نوزادان زودرس

نوزادان زودرس

نوزادان زودرس که به NICU منتقل می شوند، به علت عفونت و تغییرات تنفسی و ضربان قلب به شدت تحت نظارت قرار می گیرند. تا زمانی که این نوزادان نمی توانند دمای بدن خود را حفظ کنند، آنها در انکوباتور قرار می گیرند (تخت مخصوص برای گرم کردن، اکسیژن و غیره) و می توانند تغذیه شوند اگر منبع تغذیه ای ندارند. با شیر مادر شروع کنید، اما به دلیل ضعف نوزاد، طول مدت تغذیه با شیر مادر طولانی تر است و نیاز به صبر مادر است.

توصیه می شود که مادر نوزاد، حتی در صورت عدم مصرف شیر، در آغوش بگیرد یا حداقل با پوست او تماس برقرار کند. تماس پوستی بیشتر بین مادر و نوزاد، آرامش نوزاد و ثبات علائم حیاتی نوزاد است.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که لمس نوزاد می تواند میزان ضربان قلب، تنفس و آرامش نوزاد را تنظیم کند. هنگامی که کودک قادر به تغذیه دهانی نیست، معمولا از طریق تزریق بینی یا تزریق داخل وریدی تغذیه می شود. تغذیه از طریق لوله ادامه می یابد تا زمانی که نوزاد بالغ شود تا بتواند نفس بکشد، بکشد و از طریق پستان یا بطری تغذیه کند. بسته به نوع مشکل، نوزادان نارس و بیمار نیاز به درمان خاصی دارند. نوزادانی که نمی توانند در زیر اکسیژن و یا دستگاه تنفسی نفس بکشند (وسیله ای است که به ورود هوا و خروج از ریه کمک می کند). البته درمان های پزشکی و جراحی ممکن است در شرایط بیماری کودک ضروری باشد.

مشاوره مجیب برای مراقبت از نوزادان زودرس

نوزادان زودرس در مقایسه با نوزادان رسیده ، تعداد دفعات خواب بیشتری دارند و این موضوع نگران کننده نیست و مادران باید برای غذای آنها وقت بگذارند. نوزادان نارس بیشتر از نوزادان هم سن و سال خود، بیمار می شوند. بنابراین باید بیشتر از آنها مراقبت شود. خانواده ها بهتر است برای دوره معاینه و واکسیناسیون منظم با مراکز بهداشتی یا پزشک در ارتباط منظم باشند.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای آگاهی از نحوه مراقبت نوزادان زودرس از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه