عوارض اعتیاد به گوشی موبایل فراموشی زمان است

گوشی موبایل
   

گوشی موبایل این روزها بسیار پر استفاده می باشد. بر هیچ کس پوشیده نیست که فناوری در زندگی ما رنگارنگ تر می شود، همراه با سادگی زندگی، بعضی از این فناوری ها باعث مشکلات می شود، یکی از آنها تلفن های همراه است. از سوی دیگر، مردم اطراف شما و حتی خودمان اغلب از تلفن همراه استفاده می کنیم.. بیایید به این مسئله و مشکلات آن از نظر علمی نگاه کنیم.

کلمات کلیدی(کار کردن با موبایل|اعتیاد به موبایل |عادت کارکردن با موبایل| درمان اعتباد به موبایل|بهترین مرکز مشاوره )
زمان مطالعه تخمینی : ۶دقیقه

صرف نظر از سن، جنس، حرفه، و حتی معیشت، شما احتمالا یک گوشی هوشمند دارید. در واقع، طبق یک مطالعه تحقیقاتی، ۵۶ درصد از شهروندان حداقل یک تلفن همراه دارند. تلفن های همراه، رایانه، قرص و دیگر فناوری های جدید مانند smartwatch؛ برای برخی افراد نه تنها یک دستگاه بلکه بهترین دوست نیز هستند.

آیا تا به حال احساس کرده اید که گوشی شما ارتعاش داشته است، اما با درآوردن آن از جیب تان، متوجه شدید که هیچ کس با شما تماس نگرفته یا پیامی دریافت نکرده اید ؟!

اما معیار شناسایی وابستگی به تلفن همراه چیست؟ خودمان یا حتی کسی که در میان مردم ما تحت تاثیر نوموفوبیا قرار گرفته است؟ ممکن است علائمی که دنبال می کنید خیلی نا آشنا باشد.

دسترسی نداشتن به گوشی موبایل

گوشی موبایل

بسیاری از افراد مضطرب خواهند شد اگر حتی به مدت چند دقیقه به تلفن خود دسترسی نداشته باشند. ما از تلفن های همراه برای ابراز علاقه تا بانکداری و اشتراک گذاری تصویر استفاده می کنیم. ما می توانیم فقط با یک تلفن همراه نشسته و در زندگی روزمره کارهای زیادی انجام دهیم.

بهتر است که این بحث را به طور شفافتر باز کنیم و به این نکته از دید سوم شخص نگاه نکنید، به طوری که با آنچه که گفته می شود، تعجب نکنید. می دانیید که خودتان چگونه اید. برای بسیاری از ما، ایمیل، توییت و فیس بوک هنگام غذا خوردن و نوشتن رایج شده اند. حتی اگر به تئاتر و سالن سینما بروید، آنجا گوشی تان نیز وجود دارد. بسیاری از مردم هنگام غذا خوردن یا تماشای فیلم از تلفن های همراه خود استفاده می کنند. حتی این روزها، افراد مختلف تلفن های خود را به توالت می برند.

در طول شام، در مکان های مذهبی، برگزاری مراسم مهم و حتی صحبت کردن به صورت مستقیم، تلفن های همراه به شما اجازه می دهد با دیگران ارتباط برقرار کنید. اما، البته، این امر به پایان نمی رسد، در حال حاضر آمریکایی ها حتی تلفن های خود را در رختخواب قرار داده اند، بله، شما حدس تان درست است، استفاده از تلفن های همراه در طول رابطه جنسی نیز گسترده شده است. بر اساس یک گزارش تحقیقاتی اخیر، از هر ۱۰ نفر، یکی از آنها از یک تلفن همراه در تخت استفاده می کند.

خطر نوشتن پیامک دررانندگی ۶ برابر مصرف الکل است.

اما طبق مطالعه دیگری، رخت خواب تنها جای استفاده از تلفن های همراه نیست، مشخص شده است که ۱۲ درصد از افراد مورد بررسی گوشی های خود را در طول دوش گرفتن نیز استفاده می کنند. بدتر از آن، بیش از ۵۰ درصد از مردم هنگام رانندگی از گوشی خود استفاده می کنند که خطر ابتلا به حادثه تا شش برابر بیشتر از مصرف الکل است.

پاسخ دادن به این سوال که چقدر به تلفن شما وابستگی دارسد، بسیاری از مردم اظهار داشتند که همیشه باید با آنها باشد. این مسئله در حال حاضر فراتر از وابستگی عادی است و اگر مردم حتی برای مدت کوتاهی به تلفن همراه خود دسترسی نداشته باشند، در وضعیت ناخوشایندی قرار خواهند گرفت که توجه روانشناسان، جامعه شناسان و حتی روانپزشکان را جلب کرده است. برای یک وضعیت ناخوشایند ناشی از عدم دسترسی به تلفن همراه، نام “Nomophobia” انتخاب شده است، که بر “ترس از عدم دسترسی به تلفن همراه”است . فوبیا به معنای ترس است. هنگامی که این وضعیت امور به فرد داده می شود، عدم ارتباط با دوستان، اعضای خانواده و هر کس دیگری، ناامید کننده می شود

Nomofobia ترس شخصی است که از گوشی جدا شده است.

نوموفوبیا لزوما با از دست دادن تلفن و یا گرفتن آن از فرد رخ نمی دهد، اما فقدان آنتن و اتمام شارژ باتری نیز می تواند باعث شود. به عنوان مثال، تنها دقیقه ای  با قطع اینترنت رخ می دهد و فرد عصبانی و بی قرار می شود.


شاید این مطالب سودمند باشد

موبایل در همنشینی های خانوادگی را حذف کنید.

اثرات اعتیاد به موبایل بر شغل و زندگی شخصی

علایم اعتیاد به گوشی هوشمند و چک کردن های مداوم


اضطراب و سرخوردگی

طبق مطالعه دیگری، ۴۱ درصد از بریتانیایی ها زمانی که از تلفن همراه یا رایانه لوحی از آنها جدا شده است، احساس اضطراب و سرخوردگی می کنند. ۵۱ درصد از همه افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، از اضطراب عدم دسترسی به تلفن های همراه رنج می بردند. اکثریت افرادی که مورد بررسی قرار گرفته اند اظهار داشتند که در چنین شرایطی از ناامیدی و نگرانی در مورد این که چه اتفاقی می افتد، رتج می برند.

با توجه به یافته های دیگر، ۷۰ درصد از زنان به علت جدایی از تلفن های همراه اضطراب دارند. در عین حال، ۶۰٪ مردان نیز نوموفوبیا را تشکیل می دهند. بنابراین، احتمالا نوموفوبیا به زودی در فهرست DSM قرار خواهد گرفت یا رفتار های غیرعادی روانشناختی را دسته بندی می کند. اما آیا این اتفاق می افتد یا خیر، اضطراب ناشی از تلفن های همراه و عدم وجود آنها یک مشکل جدی و واقعی است. ما تلفن های همراه را به عنوان بخشی از وجود مان و بهترین دوستانمان در نظر می گیریم، بنابراین از دست دادن این وضعیت مشابه با از دست دادن بهترین دوست ما ایجاد می شود.

فرهنگ استفاده از گوشی موبایل

هر چیزی می تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد، حتی تلفن های همراه. همانطور که فرهنگ ما فناوری های جدید و فن آوری نوین را تصویب می کند، مکان هایی که از تلفن های همراه استفاده می شود، بیشتر و بیشتر می شود. بنابراین، جای تعجب نیست که یک روز در کلاس درس شما می توانید از موبایل استفاده کنید. بازگشت به زمانی که سیگار کشیدن نه تنها در اماکن عمومی آزاد بود، اما حتی در طول سفر هوایی ممنوعیت سیگار نیز وجود نداشت. در حالیکه مخالفت با سیگار کشیدن در حال افزایش بود، اما مکانهای بدون تردید به طور فزاینده بحث برانگیز بودند. در حال حاضر، در بسیاری از نقاط، بخش ویژه ای برای استفاده از تلفن همراه است و درست مانند سیگار، استفاده از تلفن همراه ممنوع است.

 معیار شناسایی وابستگی به تلفن همراه چیست؟

اما معیار شناسایی وابستگی به تلفن همراه چیست؟ خودمان یا حتی کسی که در میان مردم ما تحت تاثیر نوموفوبیا قرار گرفته است؟ ممکن است علائمی که دنبال می کنید خیلی نا آشنا باشد.

  • احساس ناامیدی اگر دسترسی فیزیکی به تلفن همراه وجود نداشته باشد.
  • چک کردن متداوم تلفن همراه
  • سندرم ارتعاش خیالی، آیا تا به حال برایتان پیش آمده که شما تلفن خود را در حال ویبره حس کردید، اما پس از برداشتن آن از جیب خود، فهمیدید که هیچ کس با شما تماس نگرفته و یا دریافت پیامی نداشته اید! این یکی از نشانه های جدی وابستگی تلفن همراه است.
  • اگر دیگران با شما صحبت می کنند، اما شما با گوشی خود سرگرم می باشید و نمی دانید که آنها چه می گویند.
  • فراموش کردن تلفن، هر جا که گوشی خود را جا گذاشتید فورا باز میگردید، حتی اگر اتاق شما خصوصی باشد.
  • افت تحصیلی نوجوانان و کودکان می تواند به طور مستقیم با تلفن های همراه ارتباط برقرار کند. محدودیت آنها می تواند موثر باشد.

 

مشاوره مجیب برای ترک گوشی همراه

گوشی موبایل

از آنجا که وابستگی به گوشی موبایل ذهنی است تا جسمی ، روش ترک گوشی موبایل هم متفاوت است و بخش روانپزشکی در ترک آن اهمیت خاصی دارد.  به همین دلیل لازم است ترک گوشی موبایل را تحت نظارت یک روانشناس بالینی و حمایت از یک روانشناس برای بهبود مهارت و بهبود روابط بین فردی بپردازیم. درمان های ارائه شده توسط روانشناسان و روانپزشکان می تواند میزان بازگشت فرد به استفاده بیمارگونه از گوشی موبایل را کاهش دهد. برای ترک اعتیاد به گوشی موبایل ، می توانید با مشاور متخصص روانشناسی مجیب برای مشاوره تماس بگیرید. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه