درمان لکنت زبان کودکان چگونه ممکن است؟

درمان لکنت زبان کودکان
   

درمان لکنت زبان کودکان چیست؟ به عنوان یک پدر و مادر، شما نمی توانید نگرانی های خود را از اولین نشانه های لکنت زبان کودک خود پنهان کنید. آیا شما برای عبور از این مانع کاری می توانید بکنید؟

کلمات کلیدی:(درمان لکنت زبان |لکنت زبان کودکان |درمان لکنت زبان کودکان )

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

چه هنگامی لکنت عادی است و چه زمانی باید در مورد درمان لکنت زبان کودکان خود فکر کنید؟ لکنت در بین ۲ تا ۵ سالگی غیر معمول نیست. برای بسیاری از کودکان، لکنت زبان صرفا بخشی از فرآیند یادگیری زبان و ترکیب کلمه برای کلمه سازی است. در این مقاله ما به شما اطلاعاتی ارائه می دهیم که به سوالات فوق پاسخ خواهیم داد.لکنت زبان می تواند به صورت موقت بروز پیدا کند و سپس ناپدید می شود. لکنت همچنین ممکن است چند هفته یا چند

سال طول بکشد. اغلب فرزندان بدون کمک تخصصی به لکنت خود غلبه می کنند. اما برای دیگران، لکنت ممکن است تبدیل به یک فرایند دائمی شود. وضعیتی که بر مدرسه و بزرگسالی آن تاثیر می گذارد. در ادامه با درمان لکنت زبان کودکان و علل ایجاد آن آشما خواهید شد. با ما همراه باشید.


شاید مطالب زیر برایتان سود آور باشد

پاداش کلامی به کودکان

اهمیت جسمانی بازی کودکان

انواع اختلال ارتباط در کودکان


 

لکنت زبان چیست؟

درمان لکنت زبان کودکان

اختلالات گفتار یک اختلال در الگوی مشترک گفتار است. لکنت انواع مختلفی دارد در یکی از انواع آن، لکنت ممکن است یک صدا یا هجا را، به ویژه در ابتدای کلمه، تکرار کند. مثل: “ما-ما-مار” لکنت زبان می تواند خود را به شکل طولانی شدن صدا مانند “سسسسسسیر” نشان دهد. گاهی لکنت زبان می تواند صحبت کردن را قطع و یا ازقلم افتادن صدا باشد. همچنین گاهی اوقات با تکرار وقفه در میان کلمات با صداهای مانند ” ا ” یا “م گمشده است.

هر کس در هر سنی ممکن است لکنت پیدا کند اما شایع ترین لکنت در میان کودکان برای یادگیری شمارش با کمک کلمات است. در عین حال، پسرها بیشتر از دخترها لکنت دارند. اختلال گفتاری عادی معمولا بین ۱۸ تا ۲۴ ماه شروع می شود و ممکن است برای کودک تا ۵ سالگی باشد.

در حدود یک مورد از هر پنج کودک، شدت ناهنجاری های گفتاری در یک زمان چنان افزایش می یابد که نگرانی والدین بروز می کند. یکی از هر ۲۰ کودک بیش از ۶ ماه از لکنت رنج می برد. این که آیا لکنت کودک در این لحظه یا بیش از شش ماه طول می کشد، لزوما به این معنی نیست که لکنت یک مشکل برای او تمام عمر است. اگر شما به فکر درمان لکنت باشید و آنچه شما می توانید انجام دهید تا فرزند شما از آن خلاص شود، مانع مهمی خواهد بود.

هر کس در هر سنی ممکن است لکنت پیدا کند اما شایع ترین لکنت در میان کودکان برای یادگیری شمارش با کمک کلمات است. در عین حال، پسرها بیشتر از دخترها لکنت دارند. اختلال گفتاری عادی معمولا بین ۱۸ تا ۲۴ ماه شروع می شود و ممکن است برای کودک تا ۵ سالگی باشد.

آیا تفاوت بین لکنت معمولی و لکنت اختلالی تفاوتی است؟

همیشه نمی توان تعیین کرد که آیا لکنت کودک افزایش می یابد و به سال های مدرسه گسترش می یابد یا خیر. اما نشانه هایی از لکنت زبان وجود دارد که طبیعی نیست:

  • ممکن است تنش و تکان خوردن در عضلات کودک وجود داشته باشد؛
  • صدای کودک ممکن است در طول تکرار افزایش یابد (تن افزایش می یابد)؛
  • در موارد شدیدتر لکنت، کودک ممکن است تنش قابل توجهی داشته باشد
  • در موارد شدیدتر، کودک اغلب با تغییر کلمات یا استفاده از صداهای اضافی برای شروع صحبت کردن سعی می کند لکنت را متوقف کند. همچنین گاهی اوقات این کودکان سعی می کنند از شرایطی که باید در مورد آنها صحبت کنند اجتناب کنند.

دلیل لکنت زبان چیست؟

درمان لکنت زبان کودکان
متخصصان چهار عامل برای لکنت را شناسایی کرده اند:

۱٫تاریخچه خانوادگی لکنت زبان

بحث در مورد وضعیت ژنتیکی لکنت وجود دارد، زیرا هیچ ژن خاصی با آن مشخص نشده است. اما نزدیک به ۶۰ درصد افرادی که لکنت زبان دارند، بستگانشان نیز لکنت زبان داشتند.

۲٫رشد کودک

کودکانی که مشکلات زبانی یا گفتاری دیگری دارند احتمال بیشتری نسبت به سایر کودکان لکنت پیدا می کنند.

۳٫فیزیولوژی اعصاب

در برخی از کودکان، لکنت زبان، بر خلاف کودکان غیر لکنت دار، زبان در مناطق مختلف مغز پردازش می شود. علاوه بر این، این می تواند با تعامل بین مغز و عضلات کنترل سخنرانی مواجه شود.

۴٫پویایی خانواده

لکنت بعضی از کودکان به انتظارات بالا خانواده و شیوه زندگی می پردازد. پیش از این، افکار عمومی این است که لکنت نتیجه یک شوک روانی یا فیزیکی است. با این حال، نمونه هایی از لکنت با شوک هایی این چنین وجود دارد، آنها اغلب نادر هستند و معمولا با شوک فیزیکی یا بیماری مرتبط با سن ارتباط دارند. شواهد کمی برای حمایت از این دیدگاه وجود دارد که کودکان با آشفتگی های عاطفی لکنت می گیرند.

درمان لکنت زبان کودکان

درمان قطعی برای لکنت نیست. برای درمان لکنت زبان کودکان هیچ دارویی تایید نشده است. گاهی اوقات گفتار درمانگر به طور مستقیم با کودک کار می کند تا هر دو تکنیک های رفتاری کودک را توسعه دهد و کودک را به سخن بیاورد. درمان واقعی با توجه به شرایط خاص هر کودک متفاوت خواهد بود.

مشاوره مجیب برای درمان لکنت زبان کودکان

اگر از رشد طبیعی کودک خود نگران هستید، از دکتر کمک بگیرید. این توصیه نیز در مورد لکنت استفاده می شود. دکتر می تواند شما را به یک درمانگر گفتار ارجاع دهد. سخنرانان می توانند فرزند شما را ارزیابی کنند و تعیین کنند که آیا لکنت او یک مشکل مداوم است یا خیر. در اغلب موارد، لکنت زبان کودک اولین و مهمترین راه برای تمرین و کار با والدین است تا بتواند تکنیک هایی را که به کودک کمک می کند تا بر آن غلیه کند را بهبود بخشد. برای کودکان مبتلا به لکنت زبان، ارزیابی اولیه بسیار مفید است. علائمی که نشان می دهد که یک کودک باید به یک متخصص برای ارزیابی برود عبارتند از:

  • وقتی لکنت شدید و شدیدتر است
  • هنگامی که لکنت با حرکات خاصی از بدن یا صورت همراه است،
  • وقتی صحبت می کند قطعا سخت و مصنوعی است.
  • هنگامی که کودک از شرایطی که نیاز به صحبت دارد، اجتناب می کند؛
  • تنش در صدا، که در نتیجه اوج تن صدا در هنگام صحبت کردن است؛
  • هنگامی که لکنت ادامه دارد پس از ۵ سالگی.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای درمان لکنت زبان کودکان از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما ما همه روزه حتی در روهای تعطیل در خدمت شما عزیزان می باشند.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه