انواع اختلال ارتباط در کودکان

ارتباط در کودکان
   

انواع اختلال ارتباط در کودکان

هر ساله میلیون ها کودک دچار اختلالات عصبی رشدی می شوند و این بحران ها و مسائل بسیاری را برای کودک و خانواده ی او به دنبال دارد. کودکان مبتلا به این بیماری ها به دلیل عدم تکامل رشد سیستم عصبی و مغزی در انجام فعالیت های خود و برقراری روابط اجتماعی دچار مشکل می شوند. انواع اختلال ارتباط در کودکان یکی از مسایل جدی است.

کلمات کلیدی:(اختلال ارتباط در کودکان|انواع اختلالات کودک|اختلالات ارتباط در کودکان|ارتباط کودک|مشاوره کودک)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اما از آنجایی که این اختلالات در سه سال اول زندگی نمایان می شود با تشخیص به موقع می توان درمان مفیدی برای آنها انجام داد.اختلال ارتباط در کودکان یکی از این بیماری ها است که کودک مبتلا در استفاده از زبان برای گفتگو و ارتباط اجتماعی ناتوان است. این ناتوانی زمینه ساز مشکلات بسیاری در زندگی شخصی، تحصیلی، شغلی و اجتماعی او خواهد داشت که با تشخیص و درمان زود هنگام می توان از بسیاری از این مصائب جلوگیری کرد.

انواع اختلال ارتباط در کودکان

آنچه در این مقاله خواهید خواند

در این مقاله ابتدا با اختلال ارتباط در کودکان آشنا می شویم و سپس انواع آن را به همراه نشانه های آنها بررسی می نماییم.

اختلال ارتباط و انواع آن

انواع اختلال ارتباط در کودکان

اختلال ارتباط یکی از انواع شایع اختلالات عصبی رشدی است که ناشی از ضعف و ناتوانی کودک در استفاده درست از زبان، کلام، گفتار و ارتباط اجتماعی می باشد. قبل از معرفی انواع اختلالات ارتباط باید بگوییم که اگر صاحب کودک مبتلا به این اختلال می باشید به شما حق می دهیم که تحمل شرایط و بحران های حاکم بر زندگی برای شما سخت شده باشد و از مشکل فرزند خود دچار افسردگی و اضطراب باشید. اما شما بیش از هر کس دیگری نسبت به آینده ی فرزند خود مسئول هستید و باید تمام تلاش خود را برای پیشرفت او بکار بگیرید.


مقالات پیشنهادی ما را هم مطالعه کنید :

 

 

مرکز روانشناسی تلفنی مجیب برای همراهی شما در این مسیر آماده ی ارائه خدمات مشاوره در تمامی زمینه ها می باشد.  ما به شما کمک می کنیم تا اول بر خود مسلط شوید و نگرش درستی نسبت به این مشکل با شناخت آن پیدا کنید. همچنین به شما خواهیم آموخت که چطور رفتارهای مناسب با این نوع کودکان را در پیش بگیرید تا هم از تنش های موجود بکاهید و هم آینده ی بهتری را برای او فراهم نمایید. شماره تلفن ثابت zendeghima.ir از سراسر کشور بدون گرفتن کد و صفر در دسترس شما عزیزان است. شما برای بهره مندی از خدمات مشاوره ی ما نیاز به مراجعه ی حضوری نخواهید داشت و تمام خدمات به صورت تلفنی و آنلاین انجام می گیرد. همچنین برای دریافت مشاوره های مرکز رواشناسی مجیب نیازی به گرفتن وقت قبلی نیست.

اختلال ارتباط انواع مختلفی دارد که ارتباطات کلامی و غیر کلامی ورفتار اجتماعی کودک را تحت تاثیر قرار می دهند، که در ادامه به شرح آنها می پردازیم. هر چه قدر شناخت و آگاهی والدین نسبت به این نشانه ها بیشتر باشد تشخیص آن سریعتر بوده و برای درمان زودتر اقدام می گردد.

  1. اختلال زبان

این اختلال شامل مشکل و ناتوانی در یادگیری زبان و استفاده از آن در گفتار، نوشتار و زبان ایما و اشاره است. نشانه های آن شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش دامنه ی واژگان چه در دانش چه در استفاده از آنها
  • بهم ریختگی و محدودیت در جمله بندی
  • عدم توانایی در تکمیل جملات و بسط دادن آنها به یکدیگر و شرح موضوع
  1. اختلال صدای گفتار

اختلال صدای گفتار یکی از انواع اختلالات ارتباط است که با ناتوانی کودک در تولید صداهای مفهوم برای ارتباط کلامی و گفتار بروز می کند که از انتقال پیام و ارتباط با اطرافیان جلوگیری می نماید. مشکلاتی که به دنبال این اختلال نمود پیدا می کنند شامل :

  • مشکل در واج شناختی و عدم توانایی هماهنگ کردن حرکات برای گفتار
  • عدم تناسب بین تولید صدای گفتار و سن کودک
  • تاخیر و ناهماهنگی در مهارت اندام ها و اعضای گفتاری و کلامی به هنگام جویدن، بسته نگه داشتن دهان و …
  • کم و زیاد کردن اصوات به کلمه ها

می باشد.

  1. لکنت زبان( اختلال سیالی کلامی)

در این اختلال با توجه به سن کودک روانی و فصاحت در کلام او مشکل داشته و از الگوی مناسبی برخوردار نیست و معمولاً با تاکید بر هجایی یا صوتی و کشیدگی آن خود را نشان می دهد. نشانه های زیر در این اختلال قابل شهود است :

  • تکرار در صدا ها و هجاها
  • کشیده و طولانی کردن حروف صدا دار و بی صدا
  • مقطع ادا کردن کلمات و مکث بر آنها
  • وقفه های صدا دار یا بدون صدا در گفتار
  • طولانی کردن کلام برای دوری کردن از انتخاب واژگان سخت
  • تکرار کلمات تک هجایی
  1. اختلال ارتباط اجتماعی

انواع اختلال ارتباط در کودکان

یکی دیگر از انواع اختلالات ارتباط، اختلال ارتباط اجتماعی است که کودک در برقراری ارتباط اجتماعی به صورت کلامی یا غیر کلامی دچار مشکل می شود. نشانه های زیر از مهمترین مواردی است که در این کودکان به چشم می خورد :

  • عدم توانایی در حال و احوال پرسی با دیگران
  • مشکل در تبادل اطلاعات با دیگران
  • عدم استفاده از علائم کلامی و غیر کلامی درست در ارتباط با دیگران
  • عدم درک درست از فحوای کلمات و عبارات مثل شوخی ها، مثل ها، استعاره ها، اصطلاحات و …

شما به عنوان پدر و مادری که فرزند مبتلا به یکی از اختلالات عصبی رشدی مانند اختلال ارتباط دارید باید بدانید که خوشبختانه با توجه به اینکه این بیماری در سنین اولیه قابل تشخیص است و کودک قابلیت آموزش و یادگیری دارد می توانید با کمک گرفتن از متخصصین اطفال و مشاورین روانشناسی کمک بسیار مهمی به زندگی فرزندتان نمایید. مرکز مشاوره تلفنی مجیب مجموعه ای از افراد حرفه ای و متخصص است که در زمینه ی مشاوره و روانشناسی دارای دانش و تجربه ی بسیار بالایی هستند. شما با راهنمایی های مشاوران ما می توانید روش های درمانی مناسب را در نظر گرفته و با کمک آنها مهارت های کودک خود را پرورش دهید و به او درحفظ استقلال و داشتن زندگی بهتر در بزرگسالی کمک نمایید. بدین منظور می توانید با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب همه روزه حتی ایام تعطیل با مشاوران ما در تماس باشید و با کمترین هزینه و زمان و بدون تحمل مشکلات رفت و آمد و ترافیک در کمال آرامش با مشاورین این مرکز به گفتگو بپردازید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه