آیا وابستگی زیاد به والدین می تواند علت بروز ترس از تاریکی باشد؟

وابستگی به والدین و ترس از تاریکی
   

گاهی اوقات وابستگی به والدین و ترس از تاریکی می تواند یکی از علل ترس فرزندان باشد، این که چه چیز هایی در شب به سر می برند و یا اینکه در تاریکی نمی توان به راحتی دید هم از دلایل این امر است. شما به عنوان والدین فرزندتان می توانید به او بگویید هیچ چیز برای نگرانی بیش از حد آن ها وجود ندارد. روش های روانشناسی وجود دارند که می توانید برای از بین بردن ترس فرزندتان از آن ها کمک بگیرید.

کلمات کلیدی( وابستگی زیاد به والدین | بروز ترس از تاریکی| درمان ترس فرزندان |وابستگی به والدین و ترس از تاریکی | بهترین مرکز مشاوره در تهران )
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

بررسی وابستگی به والدین و ترس از تاریکی

لازم است بدانید همه ترس ها بد نیستند، در واقع بعضی از آن ها برای محافظت از ما لازم هستند تا بتوانیم خطر را احساس کنیم. در بعضی مواقع ترس کودکان به دلیل وابستگی زیاد به خانواده خود است به همین علت وابستگی به والدین و ترس از تاریکی می تواند مانع خوابیدن آن ها در اتاقشان شود. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با خدمات همه روزه حتی در روزهای تعطیل هم این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید از خدمات آن ها به صورت تلفنی استفاده نمائید.

وابستگی به والدین و ترس از تاریکی

شناخت ترس های طبیعی

در یک مطالعه تحقیقاتی نشان داده شده که برخی از ترس ها در طبیعت تکاملی هستند، به عنوان مثال بسیاری از کودکان یا بزرگسالان از چیز هایی که خارج از تجربه آن ها است ترس دارند؛ مثلا مغز انسان ها برای حفاظت از آن ها در برابر مار فرمان ترس می دهد، برای حفظ سلامتی این ترس لازم است. در بعضی مواقع هم وابستگی به والدین و ترس از تاریکی به دلیل اختلالات اضطرابی در کودکان است که آن را تجربه می کنند. اغلب یک پاسخ عاطفی شدید هم می تواند دخیل باشد؛ اما عمدتا ترس های کودک یک ریاضت قابل پیش بینی است.

اضطراب و ترس های متداول در دوران کودکی

اضطراب کودک شما با گذشت زمان هم می تواند تغییر پیدا کند. بستگی به شما دارد که این اضطراب را از بین ببرید یا آن را سرعت بخشید. کودک شما در مراحل مختلف زندگی آن را تجربه خواهد کرد. اغلب وابستگی به والدین و ترس از تاریکی از مشکلات اکثر فرزندان هنگام خواب است. سایت زندگی ما با برترین متخصصان کشور برای کمک به شما حاضر هستند می توانید با تماس تلفنی از مشاوره ی سودمند آن ها بهره مند شوید.

اضطراب کودک شما با گذشت زمان هم می تواند تغییر پیدا کند. بستگی به شما دارد که این اضطراب را از بین ببرید یا آن را سرعت بخشید. کودک شما در مراحل مختلف زندگی آن را تجربه خواهد کرد.

بررسی ترس یک نوزاد یا کودک نو پا

ترس یک نوزاد یا کودک نو پا از موارد زیر است که برایتان معرفی می کنیم.

  • صدای بلند یا حرکات ناگهانی
  • اشیاء پررنگ بزرگ
  • غریبه ها
  • جداسازی
  • تغییر در خانه

ترس در طول سالهای پیش دبستانی

در بعضی موارد هم وابستگی به والدین و ترس از تاریکی می تواند از علل ترس کودکان در دوران قبل از پیش دبستانی باشد. موارد دیگری هم وجود دارند که عبارتند از:

  • تاریکی
  • سر و صدا در شب
  • ماسک ها
  • هیولا و ارواح
  • حیواناتی مانند سگ ها

ترس فرزند در طول سال های مدرسه

علت ترس فرندان امکان دارد از این عوامل هم باشد.

  • مارها و عنکبوت ها
  • طوفان و بلایای طبیعی
  • تنها بودن در خانه
  • ترس از یک معلم که عصبانی است
  • اخبار و تلویزیون ترسناک
  • آسیب، بیماری، پزشک، عکس، یا مرگ
  • ترس از شکست و رد شدن

به این موارد می توانید وابستگی به والدین و ترس از تاریکی را نیز اضافه کنید. کمک از یک روانشناس توانا هم می تواند به شما کمک بسیار زیادی کند. سایت زندگی ما از بهترین روانشناسان استفاده کرده است و همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل پاسخگوی شما خواهد بود.


این مقالات را مطالعه کنید شاید برایتان جالب باشند:

رابطه کابوس های شبانه و ترس از تاریکی

پیشینه تاریخی ترس از تاریکی در انسان ها

آیا علل بروز ترس از تاریکی اتفاقاتی در گذشته افراد است؟


وابستگی به والدین و ترس از تاریکی در دوران کودکی

در وضعیت ایده آل، یک کودک شیرخوار توسط امنیت والدین احساس آرامش در او شکل می گیرد. یک پژوهش نشان داده هر چیزی می تواند آن را خراب می کند مانند، صدای بلند یا غریبه، باعث ایجاد ترس در او خواهد شد. برای عدم وابستگی به والدین و ترس از تاریکی در آینده یک چیز ساده برای حفظ آرامش کودک این است که یک روال قابل پیش بینی را ایجاد کنید. همچنین، تعداد مراقبت کنندگان در زندگی فرزندتان را به حداقل برسانید. پیوند شدید با فرزندتان از طریق تماس منظم، تماس با چشم، صحبت کردن یا آواز، پایه ای برای اعتماد ایجاد می کند که باعث می شود کودک شما را در برابر اضطراب آینده نیز تحریک نشود.

کاهش ترس در پیش دبستانی ها

همان طور که جهان کودک شما گسترش می یابد، پیش دبستانی ها از ورود به مکان های جدید و مردم غریبه می ترسند. این جزء ترس های غیر منتظره است. بعضی از آن ها هم به دلیل تخیلات کودک صورت می گیرد. به عنوان مثال هنگام خواب تصور اینکه چه چیزی درون کمد است و صدای عجیب می تواند باعث ترس او شود. یاد دادن مهارت های مقابله با ترس می تواند او را از وابستگی به والدین و ترس از تاریکی در آینده رهایی بخشد.

وابستگی به والدین و ترس از تاریکی

کمک به فرزند برای مقابله با ترس

یک تحقیقات علمی نشان داده که سگ ها یک ترس بزرگ برای کودکان هستند. چرا که اغلب بزرگ هستند و چهره ترسناکی دارند. دانستن برخی از تکنیک ها برای کمک به فرزند خود می تواند آن ها را از ترس های نگران کننده در آینده رها کند. در رابطه با وابستگی به والدین و ترس از تاریکی تکنیک های آرامش دهنده می تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

دستورالعمل های کلی برای هر سن

سعی نکنید به طور کامل کودکتان را از ترس دور کنید. ارام باشید و مطمئن با او صحبت کنید و بدانید که چگونه در مورد ترس به او اطلاعات می دهید، چرا که گفته های شما بسیار مهم هستند و تاثیر زیادی در او خواهند گذاشت. هنگامی که به کودک خود می گویید تا با ترس خود مقابله کند او احساس راحتی می کند نوعی حس اعتماد به نفس. لازم است بدانید که او را نباید مجبور به این کار کنید. دادن پاداش هم می تواند راه حل مناسبی برای مقابله با ترس باشد.

معرفی مرکز مشاوره

برای دریافت کردن اطلاعات راجع به وابستگی به والدین و ترس از تاریکی می توانید از مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب بهره مندشوید، چرا که دارای روانشناسان متخصص در این زمینه است همچنین برای بهره مندی از دیگر مشاوره ها هم می توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب تماس حاصل فرمائید حتی در روزهای تعطیل، با شماره ی ثابت بدون گرفتن کد یا صفر. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه