آیا علل بروز ترس از تاریکی اتفاقاتی در گذشته افراد است؟

علل ترس از تاریکی
   

تقریبا هر کس یک ترس غیر منطقی در زندگی خود دارد؛ اما اکثر مردم علل ترس از تاریکی را نمی دانند شاید این ترس ها جزئی هستند. هنگامی که ترس ها چنان شدید می شوند که موجب اضطراب فراوانی می شوند و فرد را برای زندگی عادی خود دچار مشکل می سازند. لازم است که به طور جدی پیگیری شوند. مهم است بدانید که به هر ترس غیر منطقی غلبه کنید. استراتژی های خودکفا و رویکردهای درمانی زیر می توانند به شما در از بین بردن ترس و وحشت شما کمک کنند و آنگونه که می خواهید بتوانید زندگی کنید.

کلمات کلیدی( علل ترس از تاریکی|تخیلات و ترس از تاریکی|ترس از تاریکی | بروز ترس از تاریکی| درمان ترس از تاریکی| بهترین مرکز مشاوره)
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

علائم و علل ترس از تاریکی

در حالی که ترس از تاریکی ممکن است بخشی از رشد طبیعی در کودکان جوان باشد، این امر برای کودکان و بزرگسالان چندان متفاوت نیست. ترس از تاریکی نامناسب است که می تواند کسی را به محدود کردن فعالیت های خود، جلوگیری از شرایط خاص و اضطراب برای او بوجود آورد. این زمانی است که نگرانی از اینکه یک مکانیسم محافظ مادری برای یک مسئله بالینی رخ دهد و آن را فوبیایی نامید. علل ترس از تاریکی در افراد مختلف متفاوت است.

علل ترس از تاریکی

بررسی علل ترس از تاریکی

ترس ممکن است مربوط به خود تاریکی باشد، اما خطاهای ناشناخته پنهان در تاریکی (به همین دلیل است که فیلم های ترسناک و تعلیق اغلب از تاریکی به عنوان راهی برای ترساندن بینندگان استفاده می کنند). از علل ترس از تاریکی عدم امنیت و اعتماد به نفس نیز می تواند در این امر شامل باشد، به ویژه اگر شما تمایل به ترس بیشتر از تاریکی داشته باشید و بیشتر اوقات در تنهایی باشید. شما می توانید از مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب برای اطلاعات بیشتر استفاده نمایید. خدمات این مرکز همه روزه است حتی در ایام تعطیل نیز فعالیت می کنند.

برخی از علل ترس از تاریکی

بعضی از نویسندگان روانکاوی معتقدند که ترس از تاریکی ممکن است مربوط به اضطراب جدایی از یک شکل دلبستگی اولیه باشد؛ اما در بعضی موارد هم ممکن است علت این ترس به خود فرد و اتفاقات گذشته او بستگی داشته باشد.

علل ترس از تاریکی دارای معیارهای تشخیصی است که برای همه ترسها رایج است که آنها را از ترس ساده متمایز می کند.

تشخیص علل ترس از تاریکی

علائم ترس از تاریکی از فرد به فرد و با توجه به شدت یک مورد خاص متفاوت است. به طور کلی، علائم آن عبارتند از:

  • تبدیل شدن به فرد عصبی در هر محیط تاریک
  • نیاز به خواب با یک نور شب
  • تمایل به رفتن در شب

تجربیات علائم فیزیولوژیکی علل ترس از تاریکی شامل افزایش ضربان قلب، عرق کردن، تکان دادن و حتی احساس خستگی (تهوع، سردرد و اسهال شایع است) زمانی که مجبور به صرف وقت در تاریکی هستید این موارد را شاید مشاهده کنید.

علائم شدید ترس از تاریکی

علائم و موارد شدیدتری از بیماری ترس از تاریکی عبارتند از:

  • تلاش برای فرار از اتاق تاریک
  • ماندن اجباری در شب در خانه
  • اگر هرکسی تلاش کند شما را در تاریکی صرف کند، عصبانی یا دفاعی می شوید.

علل ترس از تاریکی دارای معیارهای تشخیصی است که برای همه ترسها رایج است که آنها را از ترس ساده متمایز می کند. برای گرفتن مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید، این مرکز از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب فعال است.


در رابطه با ترس از تاریکی بیشتر بدانید:

تخیلات ذهنی و ترس از تاریکی

رابطه کابوس های شبانه و ترس از تاریکی

پیشینه تاریخی ترس از تاریکی در انسان ها


درمان و علل ترس از تاریکی

هدف درمان این است که با تکرار گفتار منفی با پیام های مثبت بیشتر، احساسات ترسناکی درباره تاریکی را به چالش بکشیم. میزان درمان موفق برای ترس های خاص مانند ترس از تاریکی حدود ۹۰ درصد است و اغلب با تکنیک هایی که از شناخت رفتاری درمانی گرفته شده است، انجام می شود. برنامه درمان علل ترس از تاریکی ممکن است شامل:

  • قرار گرفتن در تاریکی در دوزهای کوچک، افزایشی و غیر خطرناک در یک فرایند به نام حساس سازی
  • درمان صحبت کردن یک به یک، خانواده درمانی و یا درمان گروهی
  • تکنیک های آرامش در یادگیری، مانند تنفس عمیق
  • ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی

بررسی دلیل ترس از تاریکی

بیشتر مواقع دلیل ترس این است که ما دقیقا نمی دانیم که در یک فضای تاریک چه چیزی وجود دارد چرا که ما انسان ها موجوداتی هستیم که به چشمان خود تکیه می کنیم در صورتی که چیزی را نبینیم در تاریکی ذهن ما نا خود آگاه به سمت خطرات خواهد رفت. علل ترس از تاریکی گاهی اوقات به دلیل تجربه هایی است که در دوران بچگی داشته ایم. یک پروژه در بریتانیا نشان داده است که در حدود ۴۵ درصد از انسان ها بیان کردند که بدون نداشتن نور حتی با چراغ دستی از راه رفتن در خانه خود نیز هراس دارند.

علل ترس از تاریکی

شناخت علت های ترس در تاریکی

تحقیقات علمی در یک دانشگاه مطرح در تورنتو به این موضوع اشاره دارد که تقریبا نیمی از افرادی که در این تحقیق شرکت کرده اند بیان کردند که علل ترس از تاریکی آن ها باعث بوجود آمدن مشکلات خواب در آن ها شده است. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از افراد حتی علت ترس خود از تاریکی را نمی دانند و به چیز های دیگری پیوند می دهند. عده ای از افراد هم توانایی خوابیدن در محیط تاریک را ندارند و خیال و ذهن آن ها دچار سرگردانی می شود و فکر هایی مانند وجود یک فرد دیگر در خانه آن ها را آزار می دهد. راه رهایی از این موضوع بودن در تاریکی یا درمان رفتاری است.

بررسی درمان رفتار شناختی

این درمان که به آن Cognitive Behavioral Therapy نیز می گویند. یک اتفاق روان درمانی است که احساس های نامطلوب و رفتار های بد را به واسطه روش های سیستماتیک بهبود می بخشد. همچنین شما می توانید از سایت زندگی ما برای دانستن علل ترس از تاریکی درخواست کمک کنید چرا که از برترین متخصصان و روانشناسان کشور برای خدمات دهی به شما استفاده می کنند و خدمات آن ها همه روزه است.

برای کسب مشاوره روانشناسی تخصصی در رابطه با علل ترس از تاریکی و مشاوره در رابطه با عوامل بروز اضطراب و غیره می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل فرمائید. شماره تلفن  این مرکز نیاز به گرفتن کد و یا صفر ندارد. شماره تماس:zendeghima.ir

برای استفاده از خدمات این مرکز هم می توانید از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در تمام ایام هفته حتی در روز های تعطیل هم تماس حاصل فرمائید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه