آموزش مهارت های حل مساله

آموزش مهارت های حل مساله
   

آموزش مهارت های حل مساله

ما در دنیایی پر از مساله زندگی می کنیم. هر طرف را نگاه کنیم، سوالی وجود دارد و ما در پی حل آن هستیم. حتی در مورد موضوعات بسیار پیش افتاده مانند لباس پوشیدن هم گاهی دچار مساله می شویم. مثلا امکان دارد از خود بپرسیم: امروز چه لباسی بپوشم؟! حتی مردمانی که در عصر حجر و پارینه های سنگی زندگی می کرده اند، نیز با مسائلی رو در رو بوده اند.

مثلا انسان های اولیه از خود می پرسیده اند چطور و با چه وسیله ای خود را گرم کنند. کاملا مشخص است که انسان ها در تمام طول زندگی شان، همواره با مساله هایی مواجه می شوند و سعی می کنند آن مسائل را حل کنند. حل مساله یک توانمندی و مهارت است؛ اگر این توانمندی را به خوبی یاد بگیریم در هر زمینه ای موفق تر خواهیم بود. در این مقاله، حل مساله و مهارت های حل مساله را تشریح می کنیم.

مساله و حل مساله چیست؟

مسئله از نظر لغوی ریشه ای عربی دارد و به سَئَلَ بر می گردد. سَئَلَ یعنی پرسیدن، یعنی هر آنچه که مورد پرسش است. مسئله از نظر اصطلاحی یعنی هر سوال و پرسشی که ذهن را درگیر کند.

حل مساله، به عنوان یکی از توانمندی ها و مهارت های زندگی، فرایندی رفتاری – شناختی است که فرد به واسطه آن موفق می شود راه های مناسبی برای برطرف کردن مشکلات و حل کردن سوالاتش پیدا کند.

حل مساله، محدود به یک زمینه خاص نمی شود و هر فردی می تواند در زمینه های مختلف از جمله مسائل مادی-مالی، شخصی، خانوادگی و زناشویی، فردی، بین فردی، مسائل اجتماعی و غیره از مهارت های حل مساله به منظور برطرف کردن مشکلاتش استفاده کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه آموزش مهارت های حل مساله با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

افراد توانمند در حل مساله، مسائل و چالش های اطرافشان را تبدیل به فرصت می کنند و به نحو احسن مسائلشان را به سمت سودآوری سوق می دهند.

مهارت های حل مساله چه فوایدی دارد؟

۱-افزایش اعتماد به نفس: افرادی که در حل مساله مهارت خاصی دارند، مسائل و مشکلات روزمرشان را با اعتماد به نفس بالاتری نسبت به سایر افراد حل می کنند. مهارت های حل مساله، باعث می شود فرد در مواجهه با مشکلات به جای تزلزل رفتار، کاملا مصمم به دنبال حل مساله باشد. اعتماد به نفس افرادی که مهارت های حل مساله را فرا گرفته اند در مقایسه با سایر افراد بسیار بیشتر است.

۲-کاهش استرس و اضطراب: افرادی که مهارت های حل مساله را به درستی آموخته باشند در مواجهه با مسائل، به جای مضطرب شدن، آرامششان را حفظ کرده و مسائلشان را با دقت حل می کنند.

۳-تقویت خلاقیت: افرادی که توانمندی حل مساله را دارند و مهارت های حل مساله را یاد گرفته اند، سعی می کنند برای حل مسائل زندگی شان، خلاقیت به خرج دهند. آن ها برای هر مساله چند راه حل خلاقانه طراحی می کنند و بهترین راه را انتخاب می کنند.

۴-تبدیل چالش به فرصت: افراد توانمند در حل مساله، مسائل و چالش های اطرافشان را تبدیل به فرصت می کنند و به نحو احسن مسائلشان را به سمت سودآوری سوق می دهند.

استراتژی های حل مساله

۱-حل مساله ناسازگارانه: برخی افراد هنگامی که با مساله ای رو در رو می شوند استرس و احساسات منفی شدید به آن ها غالب می شود. به طور مثال ممکن است در مواجهه با مساله، فرد به شدت عصبی شود، سیگار یا مشروب الکی مصرف کند یا دچار اختلالات پرخوری شود. این رفتارها، مقابله ناسازگار به حساب می آید.

۲-حل مساله هیجان مدار سازگارانه: برخی دیگر از افراد، در رویارویی با مشکلات، سعی می کنند استرسشان را کنترل کنند؛ با این وجود تلاشی برای حل مساله ندارند!

۳-حل مساله یا مقابله مساله مدار:

این استراتژی، راهبردی سازگارانه است که به واسطه آن فرد مساله مورد نظر را حل می کند. تلاش برای حل مساله، طراحی و برنامه ریز، گرد آوری اطلاعات و مشاوره با متخصصان، از انواع مقابله های مساله مدار است. این مقابله نوعی مهارت است و باید آن را یاد گرفت.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه آموزش مهارت های حل مساله با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

پروسه حل مساله

۱-به خودتان سخت نگیرید

برای این که بتوانید مساله را حل کنید باید دید خوبی به مساله داشته باشید. اگر فردی هنگام برخورد با مساله از آن بترسد مطمئنا انگیزه خود را از دست خواهد داد. دید منفی به مسائل باعث می شود فرد به جای حل مساله از آن فرار کند.

باید دید مثبتی به مساله داشت و از حل مساله فرار نکرد. ابتدا باید سعی کنید که تمام افکار منفی را شناسایی کرده و انرژی های مثبت را با آن ها جایگزین کنید. این را در نظر داشته باشید که تمام انسان ها مشکل دارند و هیچ کس بدون مشکل نیست. پس به جای ناراحتی و ترسیدن، راهی برای حل کردن مسائل پیدا کنید.

۲- تعریف مساله و تعیین حدود آن

باید تعریف درست و جامعی از مساله داشته باشید. بهتر است که حدود مساله به طور دقیق تعریف و تعیین شود. هر مساله ای به سادگی حل خواهد شد اگر آن را به خوبی تعریف کنید. مساله ای به خوبی تعریف شده است که عینی و قابل اندازه گیری باشد.

۳-طراحی راه حل های مختلف

پس از تعریف مساله، باید راه هایی برای حل کردن آن طراحی کرد. در این مرحله، کیفیت راه حل ها مهم نیست. باید تا حد امکان، راه حل و ایده ارائه کرد. در مرحله بعد باید مزایا و معایب هر راه حل یادداشت و با یکدیگر مقایسه شود. در نهایت راه حل ها از صافی و فیلتر رد می شوند و از میان راه حل ها تنها راه حل های با کیفیت انتخاب می شوند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه آموزش مهارت های حل مساله با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

 

سایت زندگی ما آموزش مهارت های حل مساله

سایت زندگی مابا کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله آموزش مهارت های حل مساله آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه