آشنایی با درمان هیجان مدار(EFT)

درمان هیجان مدار
   

درمان هیجان مدار ، یک درمان کوتاه مدت است که بر کیفیت روابط افراد و نوع دلبستگی آن ها تمرکز می کند. درمانگر به نوع دلبستگی و الگوهای ارتباطی افراد توجه دارد و بر اساس آن مراحل درمانی را طوری تنظیم می کند تا به ایجاد دلبستگی ایمن منجر شود و افراد بتوانند با اعتماد بیشتری به سمت رابطه ای سازنده قدم بردارند و بتوانند به شیوه ای مثبت هیجان های خود را ابراز کنند.

هدف تمام درمان های روانی، بالا بردن کیفیت زندگی افراد است. پس هر یک از رویکرد ها و روش های درمانی با ابزارهای مختلف خود به دنبال این هدف هستند. درمان هیجان مدار(EFT) یا ضربه تراپی و رهاسازی احساسات، روشی است برای بازنمایی احساسات سرکوب شده و پرداختن به آن ها. این روش درمانی، تا حدودی به طب سوزنی شبیه است؛ با این تفاوت که در درمان هیجان مدار (EFT) از ضربه دست جهت آزاد سازی مسیرهای عصبی موجود در بدن استفاده می شود. ترکیب ضربات انگشتان به نقاط معینی از بدن و گفتن عبارات تاکیدی جهت آزادسازی احساسات، از نکات اصلی این تکنیک می باشد.

طبق نظریه درمان هیجان مدار (EFT)، بدن انسان دارای انرژی است و طبیعتی الکتریکی دارد. کافیست پای خود را روی فرش بکشید و سپس قطعه فلزی را لمس کنید. همچنین اگر شی داغی را لمس کنید، سوزش را حس می کنید، زیرا درد با سرعت برق در سیستم عصبی شما حرکت می کند و این پیام به مغز می رسد. پس درمان هیجان مدار(EFT) باور دارد سیستم عصبی بدن ما به صورت نظام مند این جریان انرژی را بصورت منظم در بدن به حرکت در می آورد.

برای درک بهتر جریان انرژی بدن، آن را با جریان انرژی در تلویزیون مقایسه می کنیم. تا وقتی که جریان برق در تلویزیون به صورت عادی جریان داشته باشد، صدا و تصویر واضح و شفاف خواهند بود ولی اگر پشت آن را باز کنید و با یک پیچ گوشتی به سیم های آن ضربه بزنید، جریان برق مختل می شود و تصویر از بین می رود. در بدن ما هم هنگامی که تعادل انرژی به هم می ریزد، عملکرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماری روانی چگونه به وجود می آید؟

درمان هیجان مدار

بسیاری از افراد از بیماری های روانی و دردهای مزمن شکایت دارند اما دلیل آن را نمی دانند. آیا می دانید این احساسات ناخوشایند چگونه بوجود می آیند؟ فرض کنید کاغذی را در دست خود مچاله می کنید، اگر دقت کنید خواهید دید تمام بافت های آن کاغذ فشرده شده و شکل خود را از دست می دهد. این دقیقا همان کاری است که با سیستم عصبی و عضلات خود انجام می دهیم و با فشارهای عصبی که در طی روز تجربه می کنیم، انقباض و انبساط زیادی را به عضلات و عروق خود منتقل می کنیم. در این حال، بدن بیش از حد انرژی برای بازسازی خود صرف می کند و در مواقعی از ترمیم بافت های فشرده عاجز است. بنابراین دردهای موضعی و بیماری های روانی شروع می شوند و سال ها می توانند در روند زندگی ما اخلال ایجاد کنند.

در درمان هیجان مدار (EFT)، ابتدا مسئله ای که باعث آزار و حال بد فرد می شود را مشخص می کنیم. این مشکل می تواند یک خاطره ناگوار از گذشته باشد و یا یک رفتار مانند اضطراب و جویدن ناخن و… سپس با کمک خود فرد به رمزگشایی از مشکل و ریشه آن می پردازیم. این مرحله بسیار مهم می باشد و در حالی که با عبارات مختلف به بیان مشکل خود می پردازد، از او می خواهیم ضربات آرام و یکنواخت را به نقاط عبور جریان انرژی بزند و در این حین از مشکلات خود بگوید. این کار باعث می شود تمرکز ما فقط بر روی یک مشکل باشد و بتوانیم نتایج بهتری کسب کنیم.

مدیریت هیجانی در بهبود کیفیت روابط اجتماعی نقش بسیاری دارد. قادر به تشخیص بهتر هیجان های خود و دیگران شده و متوجه چگونگی تاثیر هیجان بر رفتارتان می شوید.

نقاط درمان هیجان مدار (EFT) در بدن

نقاط درمان هیجان مدار (EFT) در بدن که مسیر عبور جریان هستند بسیار مهم می باشند. در ادامه نقاط مختلف در نواختن ضربه در حین تمرین را شرح می دهیم:

  • فرق سر
  • بالای ستون بینی و ابتدای دو ابرو
  • انتهای دو ابرو
  • استخوان زیر گودی چشم
  • فاصله بین زیر بینی و لب بالایی
  • فاصله بین چانه و لب پایینی
  • برآمدگی استخوان قفسه سینه
  • چهار انگشت پاین تر از زیر بغل
  • نقاط بیرونی انگشتان
  • قسمت نرم دست

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان هیجان مدار می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

دستاوردهای درمان هیجان مدار(EFT)

درمانگر هیجان مدار به میزان پویایی مراجع در جلسات درمانی توجه می کند؛ تعاملات خانوادگی افراد را مورد بررسی قرار می دهد و سعی می کند تا ارتباطی که بر پایه احساسات صادقانه است تقویت کند؛ برای رسیدن به این هدف، درمانگر شما را تشویق می کند تا به مسائل عاطفی فعلی خود نگاهی بیندازید و کمک می کند تا احساسات خود را بهتر از پیش شناسایی کنید. دستاوردها در سه سطح به شرح زیر اتفاق می افتد:

سازگاری روانی

پس از جلسات درمان هیجان مدار(EFT) شما قادر خواهید بود عواطف خود را شناسایی، تجربه، اصلاح و مدیریت کنید. توانایی بیشتر در مدیریت هیجان با رهایی از هیجان های منفی مثل اضطراب و استرس همراه است.

سازگاری محیطی

افراد طی فرآیند درمان هیجان مدار(EFT)، ارزیابی بهتری در مورد میزان آسیب پذیری وقایع استرس زا به دست می آورند؛ پس با موقعیت های مختلف بهتر سازگار می شوید و در صورت بروز مشکل از راهکارهای مقابله موثرتری استفاده می کنید. کم کم این توانایی را به دست می آورید تا در موقعیت های سخت و تنش زا هیجانات خود را به شیوه ای مناسب تنظیم کنید.

مقالات پیشنهادی مجیب

سازگاری اجتماعی

مدیریت هیجانی در بهبود کیفیت روابط اجتماعی نقش بسیاری دارد. قادر به تشخیص بهتر هیجان های خود و دیگران شده و متوجه چگونگی تاثیر هیجان بر رفتارتان می شوید. طی درمان هیجان مدار(EFT)، شما نسبت به احساسات عمیق خود که ناشی از آسیب پذیری های روابط قبلی بوده و چگونگی تاثیر احساسات بر روابط فعلی آگاه می شوید. در نتیجه می فهمید چه عاملی باعث از بین رفتن روابط فعلی تان شده است.

در نتیجه یاد می گیرید که این احساسات را طوری ابراز کنید که به ارتباط موثر با شریک زندگی یا اعضای خانواده کمک کند. روش های جدیدی را برای شنیدن حرف های دیگران و ارتباط با احساسات و عواطف آن ها پیدا می کنید. به علاوه راه ها و روش های موثری برای پاسخ به موقعیت های احساسی می یابید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان هیجان مدار می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

درمان هیجان مدار(EFT) به کمک مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

درمان هیجان مدار

بهترین راه درمان هیجان مدار(EFT)، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در متخصصان سایت زندگی ما است. درمان هیجان مدار(EFT)، مسأله ای است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است.

متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند.

یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای صحبت با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه