اختلال انفجاری متناوب چیست به همراه علل و نشانه ها

اختلال انفجاری
   

اختلال انفجاری متناوب چیست؟ آیا می دانید که خشم انفجاری چیست؟ آیا در میان شما یا در اطراف شما هستند کسانی که با کوچکترین اتفاق عصبانی شوند و این امر سبب از دست دادن کنترل و از بین بردن همه چیز شود و شروع به ازار و اذیت اطرافیان کنند؟ اگر این خشم ادامه یابد و سبب آزار و اذیت افراد اطراف شما باشد، خشم انفجاری (DEI) ممکن است در وسط باشد. این اختلال چیست و علائم آن چیست؟ در این مقاله با ما ارتباط برقرار کنید.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال انفجاری می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

اختلال انفجاری متناوب چیست؟

اختلال انفجاری

افراد مبتلا به این اختلال، مانند عنوان و نام آن، به طور ناگهانی خشم ایجاد می کنند. این افراد با کوچکترین صحبت از مردم در اطراف آنها و یا آنچه که در اطراف آنها رخ می دهد خشمگین می شوند و دوره های خشم و خشونت شدیدی را تجربه می کنند. در طی این دوره های خشم، آنها کنترل خود را از دست می دهند و از هر وسیله ای که می توانند برای شکستن استفاده می کنند، مانند تلفن های همراه، ظروف، صندلی ها و…. بعضی از این افراد به دیگران حمله می کنند یا اموالشان را تخریب می کنند. این افراد اغلب عصبانی و مهاجم هستند. قبل از انفجار خشمشان، احساس فشار داخلی می کنند و بعد از فرو ریختن به صلح و آرامش می رسند. اما در عین حال، پس از خشم خود، آنها از عذاب وجدان رنج می برند و عصبی می شوند.

خشم یک واکنش عاطفی ناخواسته در برخورد با یک تهدید واقعی و خیالی محسوب می گردد. تهدید بیشتر، تحریک بیشتر، انگیزه بیشتری برای آن است.

نشانه های اختلال انفجاری متناوب

دوره خشم در افراد می تواند به طور مرتب یا در فواصل زمانی که علائم زیر را مشخص می کنند تکرار شود:

  • تجاوز کلامی (مانند استدلال، مبارزه، خرابکاری) و تجاوز فیزیکی به مالکیت خود و دیگران، حیوانات و یا سایر افراد که به طور متوسط دو بار در هفته اتفاق می افتد، ۳ ماه طول می کشد
  • در یک سال فرد سه بار دچار خشم انفجاری می شود که طی آن باعث صدمه یا آسیب به اموال و یا دیگر جراحات فیزیکی شده است که حیوانات و دیگر افراد را مجروح کرده است.  برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال انفجاری با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

علل خشم انفجاری یا اختلال انفجاری متناوب

در میان علل انفجار خشم یا انفجار متناوب خشم، می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • سروتونین: سروتونین نوعی انتقال دهنده عصبی است که مسئول ارسال پیام در مغز است. این انتقال دهنده عصبی شبیه یک ترمزی برای پرخاشگری است که می تواند آن را کاهش دهد. در مغز افراد مبتلا به این اختلال در سروتونین و عملکرد آن یک مشکل وجود دارد.
  • محیط: اکثر افراد مبتلا به این اختلال در خانواده هایی زندگی می کردند که رفتارهای انفجاری و آزار و اذیت کلامی و فیزیکی شایع بودند. در معرض این نوع سوء اختلال، احتمال این که فرزندان بالغتر شوند، این ویژگی ها در انها نیز افزایش می یابد.
  • ژنتیک: ممکن است یک عنصر ژنتیکی ایجاد شود که موجب می شود اختلال از والدین به کودک منتقل شود.

چه کسی در معرض اختلال انفجاری متناوب قرار دارد؟

این اختلال در افراد جوانتر (در افراد کمتر از ۳۵-۴۰ ساله) در مقایسه با افراد مسن (بیش از ۵۰) رایج است. تفاوت در افرادی که دارای دیپلم یا تحصیلات کمتری هستند بالاتر است.

پیامد اختلال انفجاری متناوب

اختلال انفجاری

در میان مهمترین نتایج انفجار متناوب خشم، می توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • اختلالات بین فردی: افراد مبتلا به این اختلال در اغلب روزها خشمگین و پرخاشگرانه هستند و خشمشان را کنترل نمی کنند. به همین دلیل، این افراد در روابط خود با دیگران دچار مشکل می شوند. افراد کمی با آنها باقی می مانند، و حتی ممکن است از هم جدا شوند، مشکلات خانوادگی، امور زناشویی و طلاق داشته باشند.
  • مشکل توابع فردی: فقدان کنترل بر خشم سبب می شود مه فرد به شدت در تمام فعالیت های خود، مانند کار و تحصیل، و حتی در جامعه، از محل کارش اخراج شود.
  • سوء مصرف مواد: همچنین سوء مصرف مواد مخدر و الکل این اختلال را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • مشکلات فیزیکی: عواقب این اختلال می تواند مشکلات جسمی نظیر فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی، سکته، زخم معده و درد مزمن باشد.

درمان انفجار خشم متناوب | درمان خشم انفجاری

درمان های زیر برای درمان خشم انفجاری (اختلال خشم) استفاده می شود:

  • آموزش مدیریت خشم: این رویکرد به افراد با DEI کمک می کند تا خشم خود را بهتر کنترل کنند و یاد بگیرند یک لحظه منتظر بمانند تا بهتر اقدام کنند، خود را آرام کنند و در مورد نتایجشان فکر کنند. این روش می تواند از خشم جلوگیری کند.
  • درمان دارویی: اگرچه دارو برای درمان این بیماری معمول نیست، اما می تواند برای درمان ضد افسردگی ها و ضد تشنج ها استفاده شود.ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.
مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره مجیب برای اختلال انفجاری متناوب

خشم یک واکنش عاطفی ناخواسته در برخورد با یک تهدید واقعی و خیالی محسوب می گردد. تهدید بیشتر، تحریک بیشتر، انگیزه بیشتری برای آن است. خشم اگر با یک تهدید واقعی مواجه شود، یک چیز بسیار مطلوب و قابل تحسین است، زیرا انسان ها با استفاده از خشم خود می توانند همیشه در برابر خشم مقاومت کنند و در برابر تهدید مقاومت کنند، اما اگر به دلیل تهدید کوچک، هیجان بسیار شدید باشد، می تواند یک عمل غیر عقلانی و ناصحیح باشد؛ و آن را به عنوان یک اختلال مورد استفاده قرار می دهد؛ بنابراین، خشم در سه مورد غیر منطقی و بی ربط است:

  • شما ممکن است بدون دلیل عصبانی باشید.
  • شدت خشم با حادثه ای که اتفاق افتاده، متناسب نیست.
  • اقدام پس از خشم با تهدید مناسب نیست.

البته چنین واکنشهایی علل مختلفی دارند که می توان گفت که گاهی علل ارگانیک باعث ایجاد این پدیده می شوند؛ به عنوان مثال: زخم ها و صدمات، بیماری، تحت تاثیر دارو و یا مشکلات ژنتیکی، که در این حالت سیستم عصبی می تواند کار کند، اما در غیر این صورت؛ و هر زمان که پاسخ عاطفی به حوادث مناسب نباشد، به علت اشتباه تفکر و فرضیه های خیالی که ذهن در هنگام وقوع وقایع ایجاد می کند باعث خشم و عصبانیت خواهد شد.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای اختلال انفجاری متناوب از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه