چگونه کودک خود را برای تولد فرزند جدید آماده کنیم؟

تولد فرزند جدید
   

چگونه کودک خود را برای تولد فرزند جدید آماده  کنیم؟

شما هم ممکن است مثل هر پدر و مادر دیگری مایل باشید که بیش از یک فرزند داشته باشید یا فکر کنید که ممکن است کودک شما احساس تنهایی کند و بچه هایی که خواهر و برادری ندارند لوس و منزوی بار بیایند، بنابراین تصمیم بگیرید برای جلوگیری از این ترس ها فرزند دیگری به دنیا بیاورید. اما قبل از اقدام حواستان باشد که به دنیای کودکانه ی فرزند اول خود آسیبی نزنید. شما باید قبل از به دنیا آمدن فرزند دوم شرایط را برای تولد فرزند جدید خانواده مهیا کنید و آگاهی های لازم را به کودک خود بدهید و احساسات و تفکرات او را هم در نظر بگیرید. غافل نشوید که آماده کردن فرزند اول برای ورود فرزند دوم بسیار حائز اهمیت است.

کلمات کلیدی:(تولد فرزند جدید |آماده سازی کودک اول)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تولد فرزند جدید

آنچه در این مقاله می خوانید

در این مقاله به شما پدر و مادرهای عزیز از اهمیت گفتگو با فرزند اول برای تولد فرزند جدید خواهیم گفت. سپس به واکنش های رفتاری منفی فرزند اول در این شرایط اشاره می کنیم . نبایدهای رفتاری با فرزند اول در شرایط جدید را مرور می کنیم و در انتها به بیان راه کارهای مهم برای آماده کردن ذهنی و روانی فرزند اول نسبت به خواهر یا برادر جدید خود می پردازیم.

نوع برخورد شما با فرزند اول و مدیریت شرایط تاثیر مهمی در نحوه ی واکنش و رفتار او با نوزاد جدید خواهد داشت. بعضی رفتارها باعث بدتر شدن رفتارهای فرزند اول خواهد شد و شما را با مشکلات بیشتری درگیر خواهد کرد که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

آماده کردن فرزند اول برای تولد نوزاد جدید چه اهمیتی دارد؟

خانواده ی شما یعنی شما پدر و مادر عزیز به همراه فرزندتان دنیای شیشه ای و زیبای کودک شماست و هرگونه تجربه نا خوشایند در این دنیا زمینه ساز مشکلات او در زندگی آینده و ورود به دنیای واقعی و پیرامون او می شود.

بدست آوردن مهارت زندگی در کودک در همین دنیای کوچک اتفاق می افتد. تا وقتی او تنها فرزند شماست تمام توجهات شما به او  و خواسته ها و  نیازهایش است و کوچکترین وقفه ای برای برآورده ساختن آنها از سوی شما اتفاق نمی افتد. اما با تولد فرزند جدید مسائل تغییر می کند تا جایی که می توان گفت ورود یک خواهر یا برادر جدید برای او مهمترین رویداد اثر گذار در این بازه زمانی از زندگی اوست. وقتی توجه شما به فرد دیگری هم معطوف میشود او کم کم با مفاهیمی مانند صبر و انتظار آشنا می شود.

 

حالا فرزند اول شما در جامعه ی کوچکی به نام خانواده مهارت های اجتماعی جدیدی کسب می کند که اساس برخورد و واکنش او به رویداد های مهم زندگی در آینده است. او علاوه بر صبور بودن یاد می گیرد که چطور فرد سازگاری با دیگران باشد، دیگران را دوست داشته باشد و استقلال فردی پیدا کند.

شما به عنوان والدین در این مرحله نقش اساسی و مهمی در نوع نگرش و برخورد فرزند اول با نوزاد تازه متولد شده خواهید داشت. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید از مشکلات این اتفاق جدید در خانواده ی خود بکاهید.

اگر هم در حال حاضر در چنین شرایطی هستید و مشکلاتی با فرزند اول خود به دلیل تولد نوزاد جدید دارید می توانید پس از مطالعه این مقاله با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی  مجیب تماس بگیرید و از مشاوران ما کمک بخواهید. آنها خواهند گفت که کودک شما در این مرحله چه مشکلاتی دارد، دلیل واکنش های او نسبت به شما و فرزند دوم چیست و برای کاهش این تنش ها شما والدین چه کاری باید انجام دهید. شماره تلفن ثابت zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب همه روزه حتی در ایام تعطیل آماده پاسخگویی به شما خواهد بود.

واکنش کودکان در ورود فرزند جدید

تولد فرزند جدید

کودکان به دلیل احساس ترس از دوست داشته نشدن و کاهش توجه والدین نسبت به خود به دلیل تولد فرزند جدید ممکن است رفتارهای مختلفی را از خود نشان دهند. مثلاً ممکن است شروع به لجبازی کنند و سر کوچکترین مسئله ای قشقرق به پا کنند یا به شدت تحریک پذیر شوند و حتی رفتارهای خشن نسبت به نوزاد جدید بروز دهند. آنها حتی برای اینکه توجه شما را به خود جلب کنند دچار مشکلاتی همانند دستشویی رفتن های متوالی شبانه، شب ادراری، بد خوابی، مشکلات تغذیه و استفاده مجدد از شیشه و پستانک شوند.

مقالات پیشنهادی مجیب

با ورود فرزند جدید چه رفتارهایی را نباید با فرزند اول خود انجام دهید؟

نوع برخورد شما با فرزند اول و مدیریت شرایط تاثیر مهمی در نحوه ی واکنش و رفتار او با نوزاد جدید خواهد داشت. بعضی رفتارها باعث بدتر شدن رفتارهای فرزند اول خواهد شد و شما را با مشکلات بیشتری درگیر خواهد کرد که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

  1. تا جای ممکن سعی نمایید فاصله سنی فرزند اول شما با فرزند دوم حداقل ۳ سال و حداکثر ۷سال باشد، چرا که کودکان بعد از ۳ سالگی پخته تر می شوند و درک بهتری از مسائل خواهند داشت.
  2. چون دیگر همه ی توجه شما به او نخواهد بود دچار حسادت شده و شروع به واکنش های منفی می کند در این شرایط نه بیش از حد به او توجه و محبت نمایید که لوس شود نه آنقدر بی توجه باشید که احساس سرخوردگی نماید.
  3. بین فرزندانتان فاصله ایجاد نکنید و این احساس را که ممکن است فرزند اول به فرزند دوم آسیب برساند از خود دور کنید. اجازه دهید بین فرزندانتان ارتباط قلبی و احساسی ایجاد شود با این روش از بروز حسادت در فرزند اول جلوگیری می کنید.
  4. قبل از تولد فرزند جدید تا حد امکان سعی کنید تعادل احساس و رفتاری خود را میان فرزند اول و نوزاد متولد نشده حفظ کنید و هیجانات خود را کنترل نمایید. همان اندازه که برای فرزند جدید خود برنامه ریزی می کنید با فرزند اول خود صحبت نمایید و برایش وقت بگذارید.

راه های آماده کردن فرزند اول برای ورود فرند جدید

GettyImages aog71564altrendoimagesAltrendoPregnantwithbaby 56a0b9755f9b58eba4b33388 چگونه کودک خود را برای تولد فرزند جدید آماده کنیم؟

  1.  با حرف زدن با کودک خود او را برای تولد فرزند جدید آماده نمایید.
  2. قبل از به دنیا آمدن فرزند جدید با کودک خود روش های بچه داری را تمرین نمایید و بعضی از کارها را به او آموزش دهید.
  3. وسایل مورد نیاز نوزاد جدید را زودتر و قبل ز تولد او آماده کنید و تا جای ممکن از وسایل فرزند اول برای او چیزی در نظر نگیرید یا از فرزند اول در مورد تمایلش به استفاده برای خواهر یا برادر جدید او از وسایلش صحبت نمایید.
  4. کودک را در کارهای مربوط به تولد نوزاد جدید شریک کنید از خرید وسایل گرفته تا انتخاب نام او.
  5. در واکنش به رفتارهای منفی کودک رفتار متعادل داشته باشید. هم توجه بیش از حد و هم بی توجهی و نادیده گرفتن کودک هر دو به یک اندازه مخرب هستند.
  6. از انجام برنامه ها و کارهای فرزند اول خود غافل نشوید و طبق روال قبل به آنها رسیدگی نمایید.
  7. اگر برای زمان طولانی آرام است، کنار او بنشینید و با او صحبت کنید و یا فعالیت مورد علاقه اش را با او انجام دهید.

در پایان اگر برای اطلاعات بیشتر و دریافت آموزه های مفید نیاز به کمک دارید می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایید و از مشاوران ما که همگی از بهترین های کشور بوده و دارای سال ها سابقه در امر مشاوره هستند راهنمایی دریافت نمایید. شما از هر نقطه ای از کشور با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir بدون نیاز به گرفتن کد یا صفر و گرفتن وقت قبلی می توانید تماس حاصل نمایید و از مشکلاتی که با فرزند اول خود دارید با آنها صحبت نمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه