آزار جنسی همکاران در محل کار و نحوه برخورد شما

ازار جنسی همکاران در محل کار
   

آزار جنسی همکاران در محل کار در هر کشوری اتفاق می افتد و جز آزار و اذیت های جنسی شایع و معروفی هستند که متاسفانه با آن ها برخورد جدی نمی شود و برخی از مدیران و همکاران به اینگونه روش ها و رفتار های خود ادامه می دهند.

کلمات کلیدی:(آزار جنسی|آزار جنسی همکاران در محل کار|اذیت های جنسی|شوخی های جنسی)
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کشور ایران هم مستثنی از این مسئله نیست؛ بلکه روز به روز هم به آمار آن افزوده می شود؛ دریغ از اینکه فکر و چاره ای برای این موضوع اندیشیده شود، تا زنان کارمند بتوانند در محیطی آرام با حفظ متانت و نجابت خود به کارو زمینه کسب در آمد خود بیندیشند.

در این مقاله ای که پیش رو دارید، قصد نداریم که مشکلی مثل آزار جنسی همکاران در محل کار را ریشه کن و نابود کنیم، بلکه می خواهیم روش هایی را بیاموزیم که شاید تا حدودی برای جلوگیری از این عمل ناشایست و در نهایت اخراج شما جلوگیری به عمل آید.

آزار جنسی همکاران در محل کار: گزارش کنید

آزار جنسی همکاران در محل کار

اگر با همکار خود در محل کار با مشکلی از قبیل آزار اذیت های جنسی در قالب کلام، حرکات فیزیکی ناپسند،شوخی های جنسی و کلامی دور از تشخص برخورد کردید، در اولین مرتبه می توانید که این موضوع را به صورت کتبی و محترمانه به رییش شرکت، مدیر شرکت ابلاغ کنید، آن ها بهتر می توانند با برخورد مناسب و جدی فرد مورد نظر را در مورد فضای که در آن قرار دارد و در حال کار است، گوشزد دهند.

 بنویسید و با همکاران به اشتراک بگذارید

هر آنچه که در زمینه آزار و اذیت های جنسی در محل کار اتفاق می افتد بهتر است به صورت مستند و مکتوب تنظیم شود؛ حتی با تاریخ، زمان و ساعت نوشته را کامل کنید، در صورتی که می دانید این مشکل برای سایر همکاران شما هم اتفاق افتاده آن را در میان بگذارید تا آن ها نیز با شما در این زمینه همراه شوند و یا از آن ها بخواهید جداگانه گزارش های خود را بنویسند.

 آزار جنسی همکاران در محل کار: مقابله کن

اگر با شرایطی از آزار جنسی همکاران در محل کار رو به رو شده اید، به هیچ وجه کتمان نکنید، همان طور که در بالا هم اشاره شد، باید گزارش نویسی و ثبت شود تا رسیدگی به هر طریقی صورت بگیرد.

با مخفی کاری و پیگیری نکردن تنها به شخص متجاوز فرصت دوباره می دهید تا اهداف شوم خود را عملی کند.

متاسفانه در جامعه شرقی به خصوص ایران با این مسئله آنگونه که باید مواجه نمی شود و این عواقب موضوع قبل از هر چیز گریبانگیر فردی می شود که مورد تجاوز واقع شده و به دلیل ترس از آبروی خود موضوع را با کسی مطرح نمی کند.

عدم آشکار سازی چه در محیط کار و چه در سطوح دیگر این مشکل را به تمامی ابعاد جامعه می کشاند و در اولین مرتبه خود فرد قربانی می شود.

آزار جنسی همکاران در محل کار: پوشش مناسب

قبل از اینکه در محیط کار اتفاق خاصی بیفتد، تعدی و یا آزار و اذیت های جنسی را تجربه کنیم، بهتر است که ابتدا از خودمان شروع کنیم، بدین گونه که باید نوع لباس، پوشش و حتی آکسسوری که شما قرار است در محل کار استفاده کنید، باید با نوع محیط همخوانی داشته باشد.

محیط کار یک فضای سرگرم کننده نیست،فضایی برای انجام کار های حرفه ای و کسب درآمد است که باید به درستی انجام شود. بخشی از این کیفیت کار و  جلوگیری از مسئله آزار و اذیت جنسی نوع پوشش است.

ما با رفتار و پوشش خود به آدم ها یاد می دهیم و می فهمانیم که چگونه باید با ما برخورد کنند، حرف بزنند و درخواست کنند.

لباس های نامناسب، آرایش های غلط انداز و آکسسوری های پر تزیین مثل لاک و زیور آلات قطعا هر فکر و ذهنی را می تواند منحرف کند تا به شما نزدیک شود و آزار و اذیت های جنسی در محل کار را به همراه داشته باشد.

آزار و اذیت های جنسی در محل کار: نوع رفتار و برخورد با همکاران

آزار جنسی همکاران در محل کار

قاعدتا نیازی نیست که رفتاری سرد و خشکی را در پیش بگیرید تا مبادا کسی به شما بی حرمتی کند، یک رفتار همه پسند، موقرانه در عین لطیف بودن به خوبی می تواند همگان را بر آن دارد که هدف شما از اینجا بودن چیست و نه تنها اتفاق بدی نمی افتد بلکه رفتار ها و برخورد هایی که به سمت شما می آید، قاعدتا از سر احترام خواهد بود و وجه کاری شما ارتقاء می یابد.

منضبط و دقیق باشید

یکی از دلایلی که افراد سود جو از موقعیت سوء استفاده می کنند؛ تقاضا و تمنای کاری، مرخصی و یا مساعدت های مالی است که فرصتی برای برخی از همکاران ایجاد می کند، به خصوص اگر آن فرد رییس و یا مدیر شرکت باشد، که البته مساعدت و یا مرخصی گاهی ممکن است ضروری باشد، اما اگر از حد قانونی خود بگذرد، می تواند فراهم کننده شرایط و موقعیت های آزار جنسی را به همراه داشته باشد.

اما اگر با برخوردی از سوی رییس شرکت مواجه شدید، بهتر است که آن را طبق آنچه که در بالا گفته شد، ثبت کنید و به کمیسیون کار گزارش دهید.

و اگر ترس از دست دادن شغل خود را داشتید، ابتدا با رفتار و منش خود نشان دهید که تقاضای او دور از شان و منزلت اجتماعی است و اگر او اسرار بر رفتار خود داشت به اداره امور استخدامی گزارش دهید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

برای مشاوره و راهنمایی گرفتن در تمامی زمینه های اساسی و ضروری بهتر است که به مراکز مشاوره مراجعه کرد.

این مراکز با توجه به سابقه فعالیتی که در زمینه های مختلف داشته اند، به راحتی می توانند شما را راهنمایی کنند، تا دچار ضرر و زیان نشوید.

سایت زندگی ما هم یکی از همین مراکز مورد توجه است که در زمینه های مختلف روانشناسی و مشاوره فعالیت های ویژه و نتیجه بخشی را به انجام رسانده است و سابقه ویژه ای در انجام امور مشاوره دارد.

جهت دریافت مشاوره بهتر است با شماره تماس zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح  الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه