سندروم آشیانه خالی را پدر و مادر ها بدانند.

سندروم آشیانه خالی
   

سندروم آشیانه خالی یکی از اختلالات روحی در بین پدر و مادر های است که بعد از رفتن فرزندان از خانه به دلایل مختلف شکل می گیرد.

والدین بعد از اینکه فرزندانشان برای امر ازدواج، تحصیل و یا کار از خانه می روند و نبود فرزندان را احساس می کنند دچار افکار روحی پریشان و گاهی مضطرب می شوند که آیا فرزندشان در نبود آن ها می تواند از خود مراقبت کند، اگر اتفاقی برای او بیفتد چه کار باید کرد؟ با نبود آن ها چه کار کنیم و سوالات و نگرانی های از این قبیل که اگر برای برطرف شدن آن ها اقدامی نکنیم این احتمال وجود دارد که به یک استرس دائمی تبدیل شوند و به دنبال آن اختلالات جسمی و روحی اتفاق بیفتد.

در این مقاله در مورد

  • سندرم آشیانه خالی
  • چالش های همراه سندروم آشیانه خالی
  • درمان سندرم آشیانه خالی

پرداخته می شود.

سندرم آشیانه خالی

سندروم آشیانه خالی

تا وقتی که فرزندان ما در خانه هستند، مدرسه می روند، با ما حرف می زنند، درد و دل می کنند و برای آن ها تلاش می کنیم تا رشد کنند، پیشرفت کنند و درصدد رفع مشکلات آن ها بر می آییم، ما پدر و مادر ها سرگرم هستیم، با اینکه گاهی برای ما سخت می شودف نگران می شویم، عصبانی و مضطرب می شویم اما در آخر وقتی نگاه می کنیم به انچه که اتفاق می خواهد افتاد و قرار است موفقیت آن ها را ببینیم، همه چیز شیرین و گوارا می شود.

همگی این دغدغه ها هستند تا اینکه فرزند ما تصمیم می گیرد که ازدواج کند، یا به شهر دیگر برای تحصیل برود و یا هر اتفاق دیگری که فرزند را از ما جدا می کند.

وقتی فرزند  از خانه رفت، فضای دلگیر خانه تنها شدن والدین را بیشتر آزار می دهد و همین امر مسبب بسیاری از اتفاقات دیگری مثل مضطرب شدن، استرس گرفتن و مشکلات جسمی که پشت سر مشکلات روحی خود را نشان می دهند.

بنابراین با اینکه شاید همچنان وظایف دیگری از سوی آن ها بر ما محول باشد؛ اما دیگر به طور مستقیم با آن ها در ارتباط نیستیم، نگرانی ناهار و شام آن ها را نداریم، نگرانی تاخیر کردن را نداریم و مشکلاتی از این دست که برخی از پدر و مادر ها با همین اتفاقات چند سال عجین شده اند و اکنون که دیگر نیستند، دچار سندروم آشیانه خالی می شوند.

آشیانه ای که دیگر فرزندان در آن نیستند و تنها خودشان در خانه ای سوت و کور به سر می برند.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم آشیانه خالی  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

چالش های همراه  با سندروم آشیانه خالی

به طور کلی هر انسانی وقتی برای مدتی طولانی سرگرم زندگی به خصوصی باشد اما بنا به دلایلی مجبور به ترک این روش زندگی شود، ناخود آگاه دچار یک سری تشویش های روحی و روانی می شود. این اختلالات برگرفته از ترس و عدم آشنایی با سبک زندگی جدید است که نمی دانیم چه می شود و چگونه باید با آن کنار بیاییم.

سندروم آشیانه خالی هم دوباره به همین گونه است، بعد از رفتن فرزندان؛ والدین دچار چالش با خود، با همسر و با یکدیگرمی شوند که بهتر است برای برطرف کردن این چاش ها آشنایی کافی نسبت به آن ها داشته باشند و درمان را به موقع را اغاز کنند.

انواع چالش های سندروم آشیانه خالی

آزاد شدن وقت

وقتی دیگر دغدغه های گذشته مثل مدرسه بچه ها، شرکت در جلسات اولیا و مربیان، شام و ناهار درست کردن، خرید کردن برای بچه ها نباشد تا حدود زیادی زمان کافی باقی می ماند و این وقت زیاد گاهی برای والدین کلافه کننده است و آن ها را عصبی می کند.

که در این مواقع هم پدر و هم مادر اگر از این ناحیه رنجور می شوند، بهتر است برخی اوقات خود را با معاشرت های فامیلی، بیرون رفتن های دو نفره، کلاس رفتن و یا خرید کردن پر کنند و از خانه ماندن خود را نجات دهند.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم آشیانه خالی  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

چالش ارتباط مجدد والدین با هم

اکنون که دیگر بچه های نیستند، دوباره والدین بر می گردند به همان روز های اول ازدواج که تنها دو نفر بودند. البته آن موقع تازه ازدواج کرده بودند و نیروی عشق و علاقه بیشتر از الان بوده ولی الان بخشی از علاقه نثار فرزندان شده و  حال که آن ها نیستند این علاقه دو نفره هم کم رنگ شده و ممکن است با خود سردی و کدورت را به همراه آورده باشد.

که بهتر است همان تفریحات دو نفره مثل بیرون رفتن، سینما رفتن خرید کردن برای خود و پارک رفتن این حس علاقه را مجددا برگردانند تا زندگی به روال معمول برگردد.

مقالات پیشنهادی مجیب

سندروم آشیانه خالی و درمان چالش ها

وقتی فرزند  از خانه رفت، فضای دلگیر خانه تنها شدن والدین را بیشتر آزار می دهد و همین امر مسبب بسیاری از اتفاقات دیگری مثل مضطرب شدن، استرس گرفتن و مشکلات جسمی که پشت سر مشکلات روحی خود را نشان می دهند.

برای اینکه در این مورد اذیت نشوید بهتر است که مشکلات خود را با روانشناس و یا یک مشاوره در میان بگذارید. از نگرانی های خود حرف بزنید و بگذارید که مشاور شما را در جهت رفع این سندروم یاری برساند.

پس با یک جلسه و یا دوجلسه ملاقات با مشاور؛ خود را به راحتی از دست انواع فکر و خیال های واهی نجات دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم آشیانه خالی  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

سندروم آشیانه خالی

در سایت زندگی ما  در مورد انواع مشکلات خانوادگی مثل تنهایی والدین بعد از رفتن فرزندان دچار تشویش و استرس می شوند، از این قبیل مشکلات در بین خانواده ها بسیار زیاد است و در عین حال که اصلا مشکل بزرگی نیست و کاملا طبیعی می باشد اما باید درمانی موثر با این مشکلات همراه شود تا درمان به خوی وهمزمان انجام بگیرد.

در مرکز روانشناسی مجیب کارشناس و مشاور خانواده با بررسی مشکلات و ریشه یابی آن در خانواده به راه حلی منطقی و متناسب با شرایط روحی خانواده ارائه می کند که بسیار از افراد با مشکلاتی از قبیل سندروم آشیانه خالی به راحتی کنار می آیند و حتی نسبت به آن واکسینه  می شوند.

بنابراین برای مشاوره گرفتن و خودداری از این مشکلات بهتر است به جای کتمان و پنهان کاری شرایط را به یک روانشناس و یا مشاور ارجاع دهید تا بهتر بتوانید آن را درمان کنید.

برای گرفتن مشاوره بهتر است با شماره   zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز جمعه و روز های تعطیل با سایت زندگی ما ارتباط برقرار کنید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه