راه های تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر در خانواده

تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر
   

تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر با چه راهکارهایی امکان پذیر است؟

آرزوی همه‌ ی پدر و مادرها این است که فرزندانشان یکدیگر را دوست داشته باشند، از هم حمایت کنند و به یکدیگر احترام بگذارند. برای آن که بتوانیم رابطه‌ ی بین فرزندانمان را محکم کنیم، باید از همان دوران کودکی دست ‌به‌کار شویم. بسیاری از رفتارهای سرد بین فرزندان در سنین بزرگسالی، ریشه در دوران کودکی‌ آن ها دارد. ما به ‌عنوان والدینی مسئول باید با رفتارهای حساب‌ شده‌، آن ها را روز به ‌روز به یکدیگر نزدیک‌ کنیم.

دو برادر، به عنوان اولین هم بازی، زمان زیادی را با یکدیگر می گذرانند و مهارت های اجتماعی آموخته شده در خانه، بر یادگیری مهارت های اجتماعی آن ها و در روابط هر یک از آنان با هم بازی های خود در کلاس، در مدرسه و در محیط های ورزشی، اثرات مثبت بر جای می گذارد.

وجود مشاجره های گاه و بی گاه بین دو برادر امری طبیعی است و بخشی از فرایند رشد کودکان را تشکیل می دهد؛ اما بر خلاف اختلاف های بین آنان، محبت و صمیمیت عمیق هم در این روابط نهفته و پنهان است.

یکی از تحقیقات در این زمینه نشان می دهد که فقط ۳۰ درصد از تبادل ها و روابط بین برادران رقابت آمیز است و ۷۰ درصد آن ها از دل بستگی و همدستی بین آنان حکایت دارد.برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

نقش والدین در تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر در خانواده

تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر

در این که چه عاملی به بروز اختلاف ها در خانواده و درگیری های بین دو برادر در خانه می انجامد، نتایج تحقیقات به عوامل مختلفی مانند خلق و خوی کودک، ردیف تولد، فاصله سنی، زیبایی و هوش اشاره می کند. از طرفی تأثیرات عمیق رفتار پدر و مادر و روش های تربیتی آنان بر فرزندان را نمی توان در نظر نگرفت.

در این قسمت به برخی از راهبردهای متخصصین و کارشناسان علم روانشناسی برای بهبود تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر و سلامت عاطفی محیط خانواده، اشاره می گردد:

تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر

رفتار احترام آمیز بین دو برادر را با رفتار خود، به آنان بیاموزید. رفتارهای پدر و مادر در خانه، کلماتی که به کار می برند و احترامی که به یکدیگر می گذارند، بر نحوه رفتار فرزندانشان اثر می گذارد. مادران یا پدران رنجیده از رفتار همسر خود، کمتر می توانند رابطه عاطفی بین دو برادر در محیط خانه را تأمین کنند.

کودکان به آسانی به وجود اختلاف بین والدین خود پی می برند؛ حتی اگر به طور مستقیم مورد خطاب آنان نباشند، با حس کنجکاوی خود از طریق مشاهده حرکات پدر و مادر به وجود عدم توافق بین آنان پی می برند و احساس گناه و ناامنی می کنند که این احساس طبیعتا بر رابطه عاطفی بین دو برادر در خانواده تأثیرات منفی خواهد داشت.

دو برادر را با هم مقایسه نکنید

یکی از دلایل رایج حسادت و بروز اختلاف بین دو برادر می تواند نگرش والدین به هر یک از آن ها باشد؛ مثلا زمانی که فرزندان خود را با یکدیگر مقایسه می کنید و طوری رفتار می کنید که گویا یکی را به دلایلی بر دیگری ترجیح می دهید، نمونه بارزی از این نگرش متفاوت است.

جانب داری و اعمال تبعیض بین دو برادر، چه واقعی و چه به صورت غیر عمد، این احساس را در کودک به وجود خواهد آورد که مورد محبت والدین خود نیست و این موضوع نه تنها مانع ایجاد صمیمیت و دوستی بین دو برادر خواهد شد، بلکه باعث می شود کودک مورد نظر احساس بی عدالتی کند و رنج خود را به نوعی روی برادری که بیشتر مورد توجه است، خالی کند.

هر اندازه که از دوستان خوبی برخوردار باشید، باز هم برادرتان برای دوستی با شما بهتر از دیگران است. برادر شما تا آخر عمر برادر و هم خون شماست.

احساس فرزندانتان نسبت به یکدیگر را بپذیرید و رابطه عاطفی بین دو برادر را تقویت کنید

به احساسی که فرزندان نسبت به یکدیگر دارند نباید بی اعتنا بود یا به اجبار به کودکی که مثلا  از دست برادرش آزرده یا عصبانی است تلقین کرد که باید او را دوست داشته باشد. در این صورت کودک یاد می گیرد احساس خود را پنهان کند و در جای دیگر تلافی خواهد کرد.

به فرزندان باید بازی کردن و روش های کنار آمدن با هم را یاد داد. آن ها باید یاد بگیرند با یکدیگر صحبت کنند، به هم گوش دهند، تفاوت ها و ارزش های یکدیگر را کشف کنند و در مشکلات ارتباطی با یکدیگر فائق آیند.

وقت آزاد خود را بین فرزندان تقسیم کنید

هر کودکی نیاز دارد که مادر و پدرش لحظاتی خاص را فقط با او بگذرانند. با اختصاص دادن لحظاتی در روز یا هفته به فرزندان خود، می توان آن ها را از جایگاه مهمی که نزد والدین خود دارند، مطمئن ساخت. به طور مثال مادری، یک بعد از ظهر در هفته را به نوبت به یکی از فرزندان خود اختصاص داده بود. او می گفت که در آن بعد از ظهر خاص ضمن توجه به نیازهای سایر اشخاص خانواده سعی می کند بیشتر وقت و توجه خود را به آن فرزندی که روز به او اختصاص یافته، معطوف کند.

این مادر برنامه ریزی فعالیت های آن بعد ازظهر هفته را به کمک فرزندان خود انجام می داد و لحظات دل پذیری را با هر یک از آن ها می گذراند. او می گوید که گاهی هیچ برنامه خاصی هم از قبل مشخص نمی شود، اما هر یک از فرزندان می دانند که اگر تمایل داشته باشند وقت و توجه مادرشان را در اختیار خواهند داشت. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

 اجازه دهید فرزندانتان دوستانشان را به خانه دعوت کنند

دعوت دوست یا هم بازی به خانه، علاوه بر گذراندن اوقات خوش و لذت بخش، به افزایش اعتماد به نفس و تقویت مهارت های اجتماعی کودکان کمک خواهد کرد. اگر هر یک از فرزندان، دوستانی داشته باشند که با آنان سرگرم شوند، دعوا ها و اختلاف های بین برادران در خانه کاهش پیدا خواهد کرد. نکته ای که لازم است مورد توجه والدین قرار داشته باشد، این است که حضور یک دوست در خانه و همدستی او با یکی از فرزندان، نباید باعث شود فرزندی دیگر از خانواده مورد تمسخر یا آزار قرار بگیرد.

عدالت در خانواده به معنی رفتار یکسان با فرزندان نیست

همان طور که اشاره شد کودکان در خلق و خوی، نیازها و استعداد ها از هم متفاوت اند. با این که از والدین انتظار می رود فرزندان خود را به یک میزان دوست داشته باشند و به آنان محبت کنند، اما این به معنی رفتار یکسان با آن ها به بهانه برقراری عدالت نیست. رفتار والدین با فرزندان بهتر است بر اساس نیازهای خاص و سطح رشد هر کودک تنظیم شود. داشتن رفتار متفاوت به معنی ترجیح دادن یکی از آن ها بر دیگری نیست؛ بلکه با رفتار خود با توجه به شرایط و انتظارات فرزندان به آن ها نشان می دهیم که هر یک از آن ها برای ما ارزشمند، منحصر به فرد و یگانه اند.

خود برادران چه نقشی در تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر دارند؟

تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر

هر اندازه که از دوستان خوبی برخوردار باشید، باز هم برادرتان برای دوستی با شما بهتر از دیگران است. برادر شما تا آخر عمر برادر و هم خون شماست. بین شما و برادرتان یک مهر الهی و غریزی است که در اعماق وجودتان ریشه دارد. اگر برادرتان کم عاطفه است و از مهر و پیمان برادری غافل است او را با یک تلنگر محبت آمیز از خواب بیدار کنید. 

خیلی از اوقات دلخوری ها و سردی های موجود در روابط برادران به خاطر عدم رعایت احترام است. از شوخی های بیجا و بی احترامی هایی که به نظر صمیمانه و بی اشکال می آید بپرهیزید.

اگر برادرتان نسبت به شما بدبین است، در یک فرصت مناسب مثل وقتی که گرفتار است، به او احسان کنید. وقتی محبت های خفته را بیدار کردید و حمایت های ژنتیکی موجود بین خودتان را فعال نمودید، متوجه اوج لذت روابط برادری خواهید شد.

گاهی وقت ها با برادرتان یک رو بشوید و رک صحبت کنید. البته کاملا احترام یکدیگر را رعایت کنید تا بحثتان بی جهت هرز نرود و فدای مسائل حاشیه ای نشود. این گفتگوها و درددل ها که حتما باید در خلوت شما باشد، فرصت رفع سوء تفاهم ها را برای شما پیش می آورد. این یکی از اسرار حفظ روابط خواهری است که کمتر در روابط برادری دیده می شود و علت آن هم کم حرفی، غرورهای تند مردانه، و وقت نگذاشتن مردها برای یکدیگر است. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

مقالات پیشنهادی مجیب

تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر به کمک مرکز مشاوره تلفنی مجیب

بهترین راه تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر ، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. تقویت رابطه عاطفی بین دو برادر، مسأله ای است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود.

اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است دو برادر را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند آن ها را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. 

 یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید.

هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه