تشخیص زگیل تناسلی در خانه

8 ماه پیش
تشخیص زگیل تناسلی در خانه
   

اغلب عفونت‌های دستگاه تناسلی به واسطه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بدون ایجاد هر گونه علائم مشهود رخ می‌دهند و به طور خودبخودی در طی دو سال رفع می‌شوند که انواع متعددی از این ویروس وجود دارند، با این حال تنها تعداد اندکی از آنها ممکن است منجر به زگیل تناسلی شوند یا به عواقب جدی‌تری مثل سرطان ایجاد گردند.

ابتلا به زگیل تناسلی و نحوه درمان ویروس اچ پی وی

اگرچه تاکنون درمانی مختص عفونت HPV وجود ندارد، اما پزشکان قادرند برنامه‌های درمانی را برای شرایط خطرناکی که می‌توانند به علت ویروس HPV به وجود آید، اجرا کنند که این شرایط شامل زگیل تناسلی، تغییرات در سلول‌های دهانه رحم، وضعیتی که به عنوان دیسپلازی دهانه رحم شناخته می‌شود (که گاهاً این سلول‌ها پیش‌سرطانی نیز محسوب می‌شوند) و در نهایت خود سرطان رحم می‌شوند.

یک فرد ممکن است به چندین سویه از ویروس HPV همزمان مبتلا شود و پزشکان با سرعت و دقت می‌توانند عفونت HPV را تشخیص داده و به درمان مناسب آن بپردازند.

حدود ۱ درصد از جمعیت هر کشوری به یکی از سویه‌ های ویروس HPV مبتلا هستند که به سرطان دهانه رحم، حلق و گلو، زبان و لوزه‌ها منجر می‌شود که انتقال ویروس از طریق رابطه جنسی دهانی با شریک مبتلا به این ویروس، می‌تواند باعث ایجاد این انواع سرطان‌ها شود، و این موارد در مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شوند.

 

تشخیص زگیل تناسلی از طریق معاینه

به طور عمده پزشکان می‌توانند با انجام معاینه فیزیکی، زگیل تناسلی را تشخیص دهند که شامل بررسی نواحی تناسلی و رکتوم می‌شود که به علت اینکه برخی از انواع HPV ممکن است تأثیری بر دهانه رحم داشته باشند، پزشک در خانم‌ها از آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی تغییرات سلول‌های دهانه رحم استفاده می‌کند.

با انجام تست پاپ هر سه سال یکبار، تغییرات ابتدایی در سلول‌های دهانه رحم که می‌تواند به سلول‌های پیش‌سرطانی یا سرطانی مؤثر شود، قابل مشاهده خواهد بود که متخصصان ماهر لیما سب با انجام کلیه آزمایش های پزشکی مانند چکاپ کامل و چکاپ در منزل به صورت دقیق می توانند تمامی آزمایش های مختص شناسایی ویروس اچ پی وی مانند تست پاپ اسمیر را انجام دهند.

در صورتی که مشکوک به ابتلا به HPV باشید یا اگر بیش از ۳۰ سال دارید و فعالیت جنسی دارید، پزشک ممکن است آزمایش DNA HPV را نیز انجام دهد تا نوع مختصری از HPV موجود در شما مشخص گردد.

انواع زگیل های تناسلی در مردان و زنان

زگیل‌های تناسلی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف ممکن است ظاهر شوند، از جمله کوچک یا بزرگ بودن، صاف یا برجسته بودن که ممکن است فقط یک زگیل تناسلی داشته باشید یا گروهی از زگیل‌های تناسلی به صورت خوشه‌ای در منطقه تناسلی‌تان ایجاد شده باشند.

این زگیل‌ها عمدتاً در نواحی مختلفی مانند ناحیه فرج، بخش بیرونی اعضای تناسلی زنان، و روی اعضای تناسلی مردانه دیده می‌شوند که همچنین، این زگیل ‌ها ممکن است در دهانه رحم، واژن، کیسه‌های بیضه، مجرای ادرار، دهان، گلو یا مقعد نیز مشاهده شوند.

علائم ابتلا به ویروس زگیل تناسلی

اگر چه اکثر زگیل‌ها علائمی ندارند، اما برخی از افراد ممکن است تجربه علائم متنوعی نظیر خارش، خونریزی واژن یا مجاری ادرار و ناراحتی را داشته باشند. همچنین، زنان ممکن است ترشحات واژینال اضافی داشته باشند.

اگر هر یک از این علائم یا ضایعات و برجستگی‌ها در منطقه تناسلی شما شدید است، به پزشک متخصص زنان و زایمان برای خانم‌ها و یا متخصص اورولوژی برای آقایان مراجعه کنید.

متخصص زنان معاینه لگن را انجام داده و ناحیه‌های مختلف از جمله دهانه رحم، واژن، فرج، مقعد، رکتوم و در صورت لزوم حتی دهان شما را بررسی می‌کند تا از وجود زگیل‌های تناسلی اطمینان حاصل شود.

راه های تشخیص زگیل تناسلی از سوی پزشکان متخصص

متخصص اورولوژی هم برای آقایان، معاینه آلت تناسلی مردانه، کیسه‌های بیضه، مقعد، رکتوم و در صورت لزوم دهان شما را برای تشخیص زگیل‌های تناسلی مورد بررسی قرار می‌دهد.

برخی از زگیل‌های تناسلی به اندازه‌ای کوچک هستند که در معاینه بالینی و فیزیکی مشاهده نمی‌شوند. اگر شما از خارش، خونریزی یا ناراحتی خفیف رنج می‌برید و پزشک معالج شما به وجود زگیل تناسلی مشکوک است، ممکن است نمونه بافت از ناحیه آسیب‌دیده گرفته و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده شود.

پزشک معمولاً با انجام معاینه جسمی و مشاهده زائده‌های ایجاد شده، قادر به تشخیص زگیل‌های تناسلی برون‌ریزی می‌باشد که در برخی موارد ممکن است جهت تأیید تشخیص از نمونه‌برداری استفاده شود.

تشخیص زگیل‌های تناسلی داخلی پیچیده‌تر است که پزشکان متخصص با روش های مختلفی مانند روش های زیر می توانند زگیل های تناسلی را تشخیص دهند.

معاینه لگن

در طی معاینه لگن، پزشک ممکن است به منظور بررسی تغییرات در دهانه رحم، تست پاپ اسمیر را به شما تجویز کند. همچنین، در برخی موارد، از کولپوسکوپی برای نمونه‌برداری از واژن و دهانه رحم استفاده می‌شود.

اگر نتایج تست پاپ اسمیر شما نشان دهنده وجود سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم باشد یا نتایج آزمایش غربالگری نشان دهنده عفونت با یکی از سویه‌های پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باشد، پزشک مختص شما ممکن است تصمیم بگیرد که کولپوسکوپی را در مطب خود انجام دهد.

اگر آزمایش پاپ اسمیر یا نمونه‌برداری از کولپوسکوپی نشان دهنده وجود تغییرات پیش‌سرطانی در سلول‌های دهانه رحم باشد، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که بیوپسی مخروطی را انجام دهد.

در این روش، یک تکه بافت مخروطی شکل از دهانه رحم، از جمله کانال‌های دهانه رحم، برداشته می‌شود تا تحت میکروسکوپ برای بررسی ناهنجاری‌ها قرار گیرد که این روش که به همراه بیهوشی عمومی یا بیهوشی نخاعی انجام می‌شود، در بیمارستان اجرا می‌شود.

معاینه مقعد

در این معاینه، پزشک از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بازرسی داخل مقعد و کشف زگیل‌های تناسلی استفاده می‌کند. اگر فکر می‌کنید که ممکن است به زگیل‌های تناسلی مبتلا شده‌اید، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

برخی از عفونت‌های مقاربتی (حتی مواردی که علائم مانند خال یا لکه‌های پوستی دارند) ممکن است به اشتباه با زگیل‌های تناسلی اشتباه گرفته شوند که از این رو، تشخیص دقیق نوع عفونت مقاربتی بسیار حیاتی است، زیرا درمان هر نوع با دیگری متفاوت است.

این روش به پزشک معالج کمک می‌کند تا دیسپلازی دهانه رحم یا سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد که در طی این معاینه، پزشک از یک وسیله بزرگ نمایی به نام کولپوسکوپ برای مشاهده سطح دهانه رحم و واژن استفاده می‌کند و ممکن است نمونه‌ای از بافت را برای انجام بیوپسی در آزمایشگاه بردارد.

 

تشخیص زگیل تناسلی در خانه

تشخیص زگیل تناسلی در خانه

کیت‌های تشخیص زگیل تناسلی برای استفاده در خانه، از نمونه‌های واژینال یا ادرار به منظور آزمایش 14 نوع مختلف از HPV پرخطر – از جمله انواع 16 و 18 که در بیشتر سرطان‌های مرتبط با HPV دخیل هستند – استفاده می‌کنند.

این آزمایشات HPV خانگی ممکن است به عنوان ابزاری برای غربالگری در جوامعی که دسترسی محدود به متخصصان بهداشتی دارند، مورد استفاده قرار گیرند، اما بیماران باید با پزشک خود درباره مزایا و معایب آزمایش HPV در خانه مشورت کنند.

برای استفاده صحیح از کیت تست، شخص می‌تواند دستورالعمل‌های موجود درون کیت تست خریداری شده را پیروی کند که تست تشخیص زگیل تناسلی در خانه، حضور HPV را ارزیابی می‌کند.

آزمایش‌های خانگی HPV معمولاً با استفاده از یک سواب، به افراد امکان می‌دهند که نمونه‌ای کوچک از دهانه رحم یا واژن خود را جمع‌آوری کنند. سپس این نمونه به آزمایشگاهی ارسال می‌شود که مجموعه‌ای از گونه‌های پرخطر HPV را تجزیه و تحلیل می‌کند.

کلام آخر

در مطالب بالا به بررسی بسیاری از موضوعات مانند ابتلا به زگیل تناسلی و نحوه درمان ویروس اچ پی وی، تشخیص زگیل تناسلی از طریق، انواع زگیل های تناسلی در مردان و زنان، علائم ابتلا به ویروس زگیل تناسلی، راه های تشخیص زگیل تناسلی از سوی پزشکان متخصص، تشخیص زگیل تناسلی در خانه بسیاری مسائل دیگر پرداختیم که می توانید به کمک لیما طب انواع چکاپ های کامل، چکاپ در منزل و انواع تست های پاپ اسمیر را در منزل به کمک متخصصان لیما طب انجام داده و از نتایج دقیق و مشاوره های پزشکی آنان استفاده کنید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه