نقش مادر در سرنوشت و آینده ی دختران

Moms-as-Role-Models
   

نقش مادر در تقویت رابطه مادر و دختری

در طول تاریخ زنان همواره به عنوان پرورش دهنده نسل بعد، وظیفه رسیدگی به کارهای خانه و خانواده را بر عهده داشته اند. توانایی و قدرت ذاتی آنان در مراقبت و نگهداری از کودکان، رسیدگی به کارهای منزل و تربیت نسل بعد، آن ها را به عنوان بهترین کسانی که می توانند به هماهنگی امور خانه بپردازند، معرفی می کند.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بار اصلی مسئولیت در خانواده هم بر دوش زنان گذاشته شده است؛ اما در این میان روابط مادر و دختر ممکن است پیچیده تر از روابط مادر با پسر باشد. بعضی از مادران دختر خود را به فرزند پسر ترجیح می دهند و برخی برعکس این رفتار می کنند.
یکی از بهترین روابطی که در دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و دختر است. مادر و دختر می‌توانند بهترین دوست​ یکدیگر باشند.. اما گفتنی است که به انجام رساندن این مسأله به وقت زیادی نیاز دارد؛ تا بتوانید یک رابطه خوب و درست را بین خودتان برقرار کنید. انجام این کار به صبر و بردباری زیادی نیز نیاز دارد و باید با میل و رغبت و رضایت هر دو طرف ایجاد شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که آیا مادر رفتار محبت‌آمیزی نسبت به دخترش دارد یا خیر؟ آیا مادر خودش دخترش را بزرگ می‌کند یا نامادری ‌اش؟ همه این موارد در برقرار کردن رابطه دوستانه میان مادر و دختر مهم است. حقیقتا نقش مادر نقش مهمی در زندگی و سرنوشت افراد خانواده به خصوص دخترها دارد.

در میان اعضاى خانواده بیشترین سهم تأثیرگذارى بر فرزند دختر از آن مادران است؛ به ویژه در خانواده ‏هایى که زندگی مطابق با الگوها و سنت ‏اسلامى دارند؛ که براساس آن شیر مادر بهترین غذاى کودک و آغوش مادر بهترین جایگاه براى تربیت و پرورش کودکان معرفی می شود.


رابطه یک دختر با مادر می تواند تأثیرگذارترین رابطه در تمام زندگی او باشد و تمامی روابط او با دیگران حتی رابطه با همسرش را تحت تأثیر قرار دهد. رابطه بین مادر و دختر همزمان با رشد دختر متحول می شود و مادر، بلوغ، نوجوانی، جوانی و تبدیل شدن دختر خود را به یک زن مستقل تجربه می کند. این تغییرات می تواند به اختلاف نظر های کم یا زیاد بین آن ها منجر شود.
متأسفانه یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث به ‌وجود آمدن خدشه در رابطه میان مادر و دختر می‌شود این است که آن ها به لحاظ شخصیتی با هم متفاوت هستند و به این علت مدام با همدیگر جر و بحث می‌کنند. اگر شما اجتماعی و دخترتان خجالتی است، باید قبول کنید که دخترتان شخص درون گرایی است. اما اگر به این نکته توجه نکنید و مدام با او بحث کنید در نتیجه در ارتباط خوب میان شما خدشه وارد می‌شود. پس به شخصیت او احترام بگذارید و با او رفتار محبت آمیزی داشته باشید.
در این راستا اولین کاری که باید برای تقویت ارتباط مادر و دختر انجام داد، تغییر نحوه تفکر آن هاست. تفکر واقع بینانه بدون زمینه منفی، عقب نشینی از مواضع خودخواهانه، تکیه بر واقعیت ها و جدا کردن منطق از احساس می تواند بسیار کارآمد و موثر باشد. از سوی نقش مادر، بالابردن تحمل، آمادگی برای شنیدن نظرهای مخالف، تواضع و فروتنی، کنار گذاشتن ابزارهای دفاعی و داشتن روحیه مثبت در برخورد با دختر می تواند بسیار مفید و کارآمد واقع شود. مادران مثل پدران چند نوع هستند. مادر می تواند اقتدارطلب، خودمحور یا آزاد اندیش باشد. مادر آزاداندیش اجازه می دهد بچه ها در تصمیم گیری های خانواده شرکت کنند و تصمیم بگیرند مادر اقتدار طلب مستبد نیست اما اقتدار کافی دارد. بدترین والدین، والدین خود محور هستند که از فرزندان می خواهند تحت هیچ شرایطی روی حرف آن ها حرف نزنند. بهترین والدین، والدین آزاداندیش و اقتدار طلب هستند؛ یعنی والدینی که در عین دادن آزادی و اختیار به فرزندانشان، اقتدار خود را حفظ می کنند و از اصول خود کوتاه نمی آیند.
حال کلیدهای طلایی برای تقویت دوستی و محبت مادران و دختران را برایتان شرح می دهیم:

 

نقش مادر

مقالات پیشنهادی مجیب

هر روز با دخترتان صحبت کنید

ممکن است طی شبانه ‌روز فقط مشغول انجام کارهای روزانه باشید و فرصت نکنید زمانی را با دخترتان سپری کنید و به حرف ‌هایش گوش دهید. بهتر است به‌جای این همه کار کردن کمی به خودتان استراحت و زمانی را هم به دخترتان اختصاص بدهید. با او خیلی صمیمی درباره افکار و اهدافش صحبت کنید. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که مقدار زمانی را که با دخترتان سپری می‌کنید مهم نیست؛ مهم این است که زمانی را هر چند کوتاه تنها به او اختصاص و به حرف ‌هایش گوش بدهید.

کمتر از دخترتان انتقاد کنید

بعضی از مادرها فکر می‌کنند با انتقاد کردن از دخترشان می‌توانند روی رفتار و کردار او تأثیر بگذارند. بنابراین با لحنی تند از او انتقاد می‌کنند. بهتر است به جای این‌که با لحنی تند از دخترتان انتقاد کنید و کارهای او را مایه خجالت خود بدانید، با لحنی دوستانه و با رفتارهای معقول و مناسب روی کارها و رفتار او تاثیر بگذارید. شما با انتقاد بیش از حد از او باعث می‌شوید تا دخترتان اعتماد به نفسش را از دست بدهد و استعداد ها و توانایی ‌های خود را نشناسد و برای به دست آوردن موفقیت تلاشی نکند.

سعی کنید نقش مادر را خوب بشناسید

برای برقرار کردن یک رابطه خوب و مستحکم با هرکدام از افراد خانواده به ویژه نقش مادر، در ابتدا باید او را خوب بشناسید و بدانید چه شخصیتی دارد. آیا مهربان است؟ آیا بد اخلاق است؟ و… برای مثال او ممکن است موقع صحبت کردن با شما با لحن تندی حرف بزند و شما را برنجاند. در این زمان اگر می‌خواهید با مادرتان ارتباط دوستانه‌ای داشته باشید، باید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، نفس عمیق بکشید و بعد از این‌که هر دو به آرامش رسیدید، درباره موضوعی که باعث کدورت و ناراحتی بین شما شده صحبت کنید. در واقع درباره مشکلات، احساسات، افکار، آرزوها و اهدافی که در زندگی دارید، با هم صحبت کنید اما جر و بحث نکنید.

به دخترتان اظهار محبت کنید

دختر به محبت مادرش نیازمند است. او به محبتی نیازمند است که آثارش را در رفتار و گفتار مادرش ببیند و احساس کند. او دوست دارد مادرش او را در آغوش بگیرد. اظهار محبت رابطه دوستانه‌ای بین شما به وجود می‌آورد و شما را به هم نزدیک می‌کند. دخترانی که به قدر کافی از محبت مادر برخوردار هستند و در محیطی آرام زندگی می‌کنند، اصولا اعتماد به نفس بالایی دارند. بنابراین عشق و محبت خود را به دخترتان نشان بدهید و همیشه به او بگویید که چقدر دوستش دارید.

نقش مادر در سرنوشت و آینده ی دختران

برخی از مادرانی که همیشه دختران خود را سرزنش می‌کنند از عاقبت کار خبر ندارند که چگونه می‌توانند اعتماد به نفس دختر را به تباهی بکشند. دختر ۲۷ ساله‌ای می‌گفت: مادرم همیشه از بچگی مرا سرزنش می‌کرد و می‌گفت می‌دانم تو وقتی بزرگ شوی نمی‌توانی هیچ کاری را به درستی انجام بدهی. امروز که از نظر دیگران شغل خوبی دارم بر این باور هستم شغل من بدترین کار دنیا است و هرروز صبح خسته و بدون انرژی کارم را شروع می‌کنم.
چنین دخترانی یا مشابه چنین سرنوشتی در جامعه ما کم نیستند؛ از دیدگاه روان شناسی این دختر گرفتار عقده منفی مادر خود شده است. مادری با خشمی انباشته و انتقال آن به فرزند دختر خود، ناخودآگاه در حال انتقام گرفتن از گذشته خود است.
چنین دخترانی برای این‌که ثابت کنند توانایی انجام کارها را دارند فشار بزرگی را بر روان خود وارد می‌کنند و این مساله باعث استرس می‌شود و آرام آرام اختلالات روانی دیگر آشکار می‌شود. چنین دخترانی زنانگی خود را معمولا به درستی تجربه نمی‌کنند همین مساله باعث می‌شود از نظر عاطفی خود را بسیار تنها احساس کنند.

این مسایل باعث می‌شود دختر خشم شدیدی را نسبت به مادر خود داشته باشد. فرزندان دختر مادر عقده منفی همیشه احساس ناامنی و استرس می‌کنند و این حس را در خود دارند که هیچ حقی در زندگی ندارند؛ خیلی از این دختران می‌گویند این حس را من از دوران بچگی با خود داشته‌ام. اینگونه مادران دختران خود را به گونه‌ای تربیت می‌کنند که دختر حس می‌کند لایق عشق نیست.

نقش مادر در خانواده از دیدگاه قرآن

در این بخش به نقش تربیتى مادران در نهاد خانواده پرداخته شده و نقش‏هاى سه گانه طبیعى زنان: دختر، همسر و مادر خانواده را به بحث نشسته و به این نتیجه رسیده است که قرآن بیشترین ستایش را از زنان در نقش مادر داشته و در تقسیم وظایف میان زن و شوهر، کار تربیت فرزندان را به مادران سپرده است.

در پایان تحقیقات، نویسنده به اثبات این مدعا پرداخته است که راز ستایش قرآن از مادران، نقش عمده و سرنوشت ‏ساز آنان در تربیت فرزندان و نسل آینده است.
خانواده، هسته نخستین اجتماع و از عوامل اصلى انتقال فرهنگ، اندیشه، اخلاق و سنت ‏ها و عواطف به نسلى پس از نسل دیگر است. در میان اعضاى خانواده بیشترین سهم تأثیرگذارى بر فرزند دختر از آن مادران است؛ به ویژه در خانواده ‏هایى که زندگی مطابق با الگوها و سنت ‏اسلامى دارند؛ که براساس آن شیر مادر بهترین غذاى کودک و آغوش مادر بهترین جایگاه براى تربیت و پرورش کودکان معرفی می شود.
به همین دلیل بارزترین و والاترین نقشى که در کلام وحیانى قرآن، براى زنان مورد ستایش قرار گرفته شده نقش مادرى و عهده ‏دارى تربیت فرزندان از سوى آنان است.

 

نقش مادر

بررسی نقش مادر در سرنوشت و آینده ی دختر در مرکز مشاوره تلفنی مجیب

بهترین راه درمان مسائل بین نقش مادر و دختر، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. مسائل بین نقش مادر و دختر، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد مراجعه کننده را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند به او کمک کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه