عوامل موثر در بروز فوبیا کدام است؟

عوامل موثر در بروز فوبیا
   

عوامل موثر در بروز فوبیا چیست؟ یکی از عواملی که موجب عدم درمان ترس  می شود، جلوگیری از مواجهه با علت ترس است. این اجتناب باعث می شود بیمار ترسو نتواند درمان شود و این ترس در او باقی می ماند.روانپزشکان بر این باورند که روش درمان فوبی، چیزی جز مقابله با این ترس نیست، که، البته، خیلی آسان نیست. از آنجا که وقتی یک نفر از چیزی چیزی بترسد، با مواجه شدن با این مورد قابل تحمل به نظر نمی رسد و محافظ گارد علیه آن می گیرد.این ترس برای بسیاری از سالها در انسان ریشه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عوامل موثر در بروز فوبیا می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

فوبیا چیست؟

عوامل موثر در بروز فوبیا

فوبیا و یا وحشت یک واکنش مهیج، ناسالم و غیر منطقی است. اگر فوبیا دارید، وقتی با منبع ترسناک مواجه شدید، وحشت زده خواهید شد. این احساس ممکن است با برخی مکان ها، موقعیت ها، اشیاء و حیوانات همراه باشد. برعکس اختلال اضطراب عمومی، اختلال هراس یا ترس و وحشت تنها زمانی اتفاق می افتد که منبع تماس ترس باشد.

تأثیر و شدت ترسها ممکن است متفاوت باشد: از ناراحتی به حالت تهوع، ضعف و بیهوشی، و ناتوانی و … افراد مبتلا به ترس و وحشت اغلب متوجه می شوند که ترس آنها غیر منطقی است اما آنها قادر به کنترل آن نیستند. اختلال هراس یا ترس می تواند تاثیر منفی بر زندگی شخصی، روابط اجتماعی، روابط کاری و حضور یک فرد در مدرسه و دانشگاه داشته باشد.

فوبیا (ترس) یک اختلال خوش خیم در میان اختلالات روانشناختی است، اما وقتی به سایر عوامل مانند اضطراب می آید، یک مسئله پیچیده را ایجاد می کند که باید در هر دو روش درمان شود.

برآورد شده است که تنها در ایالات متحده بیش از ۱۹ میلیون نفر از ترس و وحشت رنج می برند و این اختلال برای آنها دشوار است. اگر از ترس وحشت شدید که زندگی شما را مختل کرده است، مطمئن شدید، از روانپزشک و روانشناس کمک بخواهید. در ادامه با عوامل موثر در بروز فوبیا آشنا خواهید شد.

عوامل موثر در بروز فوبیا

عوامل ژنتیکی و محیطی ممکن است یکی از دلایل ترس و وحشت باشد. کودکان دارای یک فرد نزدیک که دارای اختلال اضطراب عمومی هستند احتمال بیشتری دارند که به فوبیا مبتلا شوند. یک رویداد ناخوشایند مانند حادثه یا غرق شدن ممکن است باعث ترس و وحشت شود. قرار گرفتن در معرض ارتفاع زیاد و یا گاز گرفتن توسط حیوانات و یا گزش حشرات ممکن است باعث ایجاد ترس و وحشت شود.

افرادی که تحت درمان های سنگین تر پزشکی قرار می گیرند یا افرادی که مشکلات پزشکی دارند بیشتر احتمال دارد که ترس داشته باشند. همچنین فوبیا شیوع بسیار رایج در میان افراد مبتلا به آسیب مغزی است. مصرف مواد مخدر و الکل، و همچنین افسردگی، موجب وحشت و یا ترس و اضطراب می شود. ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

چه کسی می ترسد چه کسی نمی ترسد؟

ترس منطقی یک واکنش طبیعی بدن به وضعیت خطرناک است، اما ترس غیر منطقی یا مخرب تا حد زیادی از ترس منطقی متفاوت است. در روانشناسی، ترس بیمارگونه فوبیا است که یک اختلال است. برخلاف ترس معمولی که واکنش زودگذر و طبیعی است هنگامی که با عامل خارجی خطرناک روبرو می شود، این نوع وحشت ناشی از ناامیدی است که ریشه و دلایل آن روشن نیست. این ترس می تواند در یک موضوع، یک موقعیت یا یک شی رخ دهد. هنگامی که می ترسید، سیستم عصبی سمپاتیک با ترشح آدرنال، آمادگی “مبارزه یا فرار” را ایجاد می کند.

آدرنالین باعث افزایش ضربان قلب و جریان خون در عضلات بدن می شود و بنابراین فرد می تواند در شرایط اضطراری بهتر عمل کند. سطح قند خون نیز افزایش می یابد. در چنین شرایطی بدن و روح آماده عمل هستند. بنابراین در شرایط خطرناک، ترس طبیعی است و حتی مفید است. اما فوبیا یک ترس بیمارگونه است که به شدت اغراق آمیز و حیرت انگیز است.

در ترس های طبیعی و عقلانی منبع ترس و علت آن روشن است، اما در ترس های نامعقول و بدبینانه، عامل می تواند نامعقول باشد، اما علت ترس به طور کامل ناشناخته است و حتی اگر شما به خود طرف بگویید، او نمی داند چرا می ترسد.

فوبیا (ترس) یک اختلال خوش خیم در میان اختلالات روانشناختی است، اما وقتی به سایر عوامل مانند اضطراب می آید، یک مسئله پیچیده را ایجاد می کند که باید در هر دو روش درمان شود.

ما آموخته ایم که ترس داشته باشیم

عوامل موثر در بروز فوبیا

بسیاری از ما در مورد ترس هایمان نمی دانیم و وقتی این ترس در خودمان ایجاد می شود. ما نمی دانیم چرا ما می ترسیم و چه وقتی این ترس آغاز شده است. البته ما ترس زیادی داریم. درست است، این دلایل به اندازه کافی منطقی نیستند تا توهمات ما را توجیه کنند. “من نمی ترسم، من صدمه دیده ام”، “این توهین آمیز و آزار دهنده است” جملاتی است که ما صحبت می کنیم زمانی که ما از حشرات و حیوانات می ترسیم، وبا کشتن و راندن این موجودات تاسف خود را توجیه می کنیم.

گاهی اوقات ترس ها به دست می آیند و به خاطر آموزش اشتباه گذشته می باشند. هنگامی که یک کودک مضطرب می شود وقتی که یک حشره، حیوان و … روبرو می شود، ناخودآگاه یاد می گیرد که ترسو شود. روش های صحیح برای والدین در موقعیت های مختلف، مهم ترین و تاثیر گذار ترین بر ترس های کودک است.

به همین دلیل کودکان و بزرگسالان در روستاها و شهرهایی که از حیوانات و حشرات نمی ترسند، در بزرگسالی با این پدیده ترسناک در شهرها راحت تر برخورد می کنند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه عوامل موثر در بروز فوبیا با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره مجیب برای عوامل موثر در بروز فوبیا

عادت به ترس و تهدید و بدتر از آن، گسترش برخی از ترس ها در اطراف، باعث می شود ما هرگز در مورد بهبودی فکر نکنیم. راهی برای عدم ترس از پدیده ها وجود دارد. به عنوان مثال، هنگام مواجهه با حشرات یا سوسک، فکر کنید که این موجود کوچک چقدر آسیب رسان می باشد. توجه به عدم تناسب میزان ترس با فاکتور وحشت نیز می تواند مفید باشد و فکر می کند که ترس از سوسک ها باید با ترس از ببر یا پلنگ تفاوت داشته باشد! اما ساده ترین راه برای مقابله با ترس های کوچک و غیر منطقی این است که خود را در حالت آرام نگه دارید زیرا این موجودات کوچک قادر به ایجاد بلایای بزرگی نیستند و تا کنون حتی یک مورد وجود نداشته است که موجودی مانند یک سوسک ، قادر به بلعیدن یک مرد بزرگ  نشده است!

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای عوامل موثر در بروز فوبیا  از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه