رابطه رژیم غذایی کودکان با اختلال بیش فعالی

رژیم غذایی کودکان بیش فعال
   

رژیم غذایی کودکان بیش فعال تا به امروز مورد پژوهش های زیادی قرار گرفته است. رژیم غذایی هم در کودکان و هم در بزرگسالان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. در واقع رژیم غذایی می تواند با انواع بیماری ها رابطه مستقیم داشته باشد.

به این معنی که باعث بهبود علائم و یا بدتر شدن شرایط شود. ما در این مقاله به بررسی رژیم غذایی کودکان بیش فعال خواهیم پرداخت. اگر شما نیز درباره ارتباط تغذیه و علائم در کودکان بیش فعال کنجکاو هستید. و یا با این چالش روبرو هستید و می خواهید به کودک خود کمک کنید، بهتر است معتبرترین مرکز مشاوره روانشناسی که در این زمینه موفقیت های بسیار زیادی داشته است را انتخاب نمایید و از راهنمایی ها و روش های ان استفاده نمایید.

 

برای بهرمندی از خدمات سایت زندگی ما می توانید

 در تمامی روزهای هفته حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب

 با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

رژیم غذایی کودکان بیش فعال

من در طی ۲۴ سال گذشته که به عنوان متخصص در حوزه کودکان بیش فعال، کار کرده ام، به صدها بیمار مبتلا به این اختلال رژیم های غذایی را توسط متخصص تغذیه پیشنهاد کرده ام. جالب است بدانید که تغییرات در رژیم غذایی نه تنها :

  • علائم بیش فعالی
  • تمرکز

را بهبود داده است. بلکه رفتارهای خشونت امیز را نیز کاهش داده است.  بسیاری از والدین کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی مشتاق هستند تا از روش های درمانی مبتنی بر تغذیه و مکمل های برای کمک به درمان علائم فرزندشان کمک گیرند. اما اغلب نمی دانند که از کجا نیاز به شروع کردن دارند. در این مقاله ما به بررسی مختصر مواد غذایی که مصرف آن می تواند مفید باشد، خواهیم پرداخت.

مواد افزودنی مصنوعی می تتواند تاثیر بدی بر روی علائم بیماران ADHD بگذارد. آب نبات ها، پفک، شکلات ها و ... از مواد حاوی رنگهای مصنوعی و نگهدارنده ها می باشند. بهتر است از موادی که دارای افزودنی و نگهدارنده هستند دری کنید. و آن ها را از رژیم غذای کودک حذف نمایید.

رژیم غذایی کودکان بیش فعال – توقت افزایش قند خون

غذاهای غن یاز پروتئین مانند :

  • گوشت گاو لاغر (بدون چربی)
  • گوشت ماهی
  • گوشت مرغ
  • تخم مرغ
  • لوبیا
  • آجیل (مغزها)
  • سویا
  • محصولات لبنی کم چرب

می تواند علائم بیش فعالی را کاهش دهد. این مواد برای انتقال دهنده های عصبی استفده شده در مغز مفید هستند. پروتئین ها اغلب جلو افزایش قند خون را می گیرند. افزایش قند خون باعث افزایش بیش فعالی در کودکان است. خوردن پروتئین در صبحانه کمک می کند که انتقال دهنده های عصبی با سرعت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

رژیم غذایی کودکان بیش فعال – از روغن ماهی استفاده کنید

امکا ۳ می تواند چندین جنبه از رفتار ADHD را بهبود بخشد. بیش فعالی و تمرکز از جمله آن ها است. به همین دلیل توصیه می شود که تمام کودکان مبتلا به بیش فعالی از اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده نمایند.

رژیم تغذیه کودکان بیش فعال

امگا ۳ ها چربی های ضروری برای عملکرد طبیعی مغز هستند. آن ها را چربی های ضروری می نامند زیرا بدن ما توان تولید کردن آن ها را به خودی خود ندارد. تحقییقات نشان می دهد که کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی دارای سطح پایینی از امگا ۳ در بدن خود هستند. به همین دلیل توصیه می شود حتما از مکمل های امگا ۳، روغن ماهی و ماهی در وعده های غذایی استفاده شود.

رژیم غذایی کودکان بیش فعال – سطح آهن خون حفظ شود

بسیاری از والدین از نقش مهم آهن در کنترل علائم ADHD آگاه نیستند. مطالعه ها نشان می دهد که میانگین اهن در بدن کودکان مبتلا به بیش فعالی سطح ۲۲ است. این در حالی است که کودکان دیگر سطحی برابر با ۴۴ را دارا می باشند. افزایش اهن در خون می تواند بسیار بر روند بهبود علائم بیماران بیش فعال تاثیر گذارد.

اگر سطح اهن خون کودک شما کمتر از ۳۵ است، توصیه می شود با دکتر او صحبت کنید و در صورت نیاز غذاهایی مانند گوشت قرمز، مغزها که دارای سطح آهن بیشتری هستند را در وعده های غذایی بیشتر کنید.

رژیم غذایی کودکان بیش فعال– سطح روی و منیزیم حفظ شود

روی و منیزیم دو ماده دیگری هستند که نقش مهمی در بهبود علائم بیش فعالی در کودکان را دارا می باشند. تحقیقات نشان می دهد که حداقل ۲۵% از کودکان مبتلا به ADHD دارای سطح روی و منیزیم پایین می باشند. برای مشخص شدن وضعیت بهتر است آزمایشات مورد نیز انجام شود و در صورت نیاز مکمل های غذایی نیز به رژیم کودک اضافی شود.

رژیم غذایی کودکان بیش فعال – حذف مواد شیمایی از غذا

مواد افزودنی مصنوعی می تتواند تاثیر بدی بر روی علائم بیماران ADHD بگذارد. آب نبات ها، پفک، شکلات ها و … از مواد حاوی رنگهای مصنوعی و نگهدارنده ها می باشند. بهتر است از موادی که دارای افزودنی و نگهدارنده هستند دری کنید. و آن ها را از رژیم غذای کودک حذف نمایید.

 

رژیم غذایی کودکان بیش فعال – این مواد ممنوع هستند.

رژیم تغذیه کودکان بیش فعال

مصرف مواد غذایی مانند :

  • شکلات، آبنبات و پاستیل (موادی که شکر زیادی دارند )
  • مواد حاوی رنگ ها خوراکی
  • نوشابه، قهوه و مواد حاوی فروکتوز بالا
  • میوه ها و سبزیجات یخ زده
  • کیک های شکلاتی و خامه ای با درصد چربی و شکر بالا
  • نوشابه های انرژی زا
  • و …

حتما دوری کنید.

مقالات پیشنهادی مجیب

سخن آخر

به طور خلاصه مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی با :

  • پروتئین بالا
  • قند کم
  • رژیم های غذایی غیر افزودنی
  • همراه با مکمل هایی مانند روغن ماهی و زینک

می تواند به کودکان با اختلال بیش فعالی کمک کند. پس تغذیه می تواند در این اختلال تاثیر گذار باشد. توصیه می کنم برای رعایت دقیق رژیم غذایی مناسب برای کودک خود، به متخصص تغذیه مراجعه نمایید. متخصصان تغذیه با استفاده از دانشی که در حوزه تغذیه و بیماری های مختلف دارند می توانند شما را در جهت استفاده از رژیم غذایی مناسب برای کودک خود راهنمایی نمایند.

جهت دریافت مشاوره از برترین متخصصان کشور که در سایت زندگی ما گرد آمده اند می توانید به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با آن ها تماس حاصل نمایئد.  ضمنا برای کسب اطلاعات در رابطه با تغذیه مناسب کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی می توانید بدون گرفتن کد یا صفر با شماره زیر تماس برقرار کنید. شماره تماس:zendeghima.ir

مشاوران ما در مرکز تخصصی مشاوره مجیب، با همکاری نزدیک با متخصصان تغذیه می توانند به کودک شما برای کنترل بهتر علائم ADHD کمک زیادی نمایند.

برای بهرمندی از خدمات سایت زندگی ما میتوانید

 در تمامی روزهای هفته حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب

 با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه