همه آنچه باید از کاشت موی طبیعی بدانید

9 ماه پیش
همه آنچه باید از کاشت موی طبیعی بدانید
   

کاشت مو یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌های زیبایی است که با توجه به شیوع بالای ریزش مو در ایران،‌ از محبوبیت بالایی برخوردار است. کاشت مو با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر یک از آنها برای افراد خاصی مناسب هستند. همچنین می‌توان گفت که کاشت مو مثل هر عمل پزشکی دیگری با عوارضی همراه است که قبل از اقدام باید از آن اطلاع داشته باشید. در ادامه با ما همراه شوید تا به طور کامل با فرایند کاشت مو و موارد مرتبط با آن آشنا شویم.

کاشت موی طبیعی چیست؟

کاشت مو طبیعی یک تکنیک زیبایی است که در آن از فولیکول‌های موی ضد ریزش خود فرد برای پر کردن نواحی خالی سر استفاده می‌شود که به آن قسمت دریافت کننده می‌گویند. محل اهدای مو ممکن است نواحی از سر یا حتی بدن باشد که به آن بانک مو می‌گویند. در تکنیک‌های مختلف کاشت به روش‌های مختلف موهای بانک مو را به صورت زنده برداشت می‌کنند و پس از مدتی در ناحیه کم پشت سر می‌کارند.

در سال‌های اخیر کاشت مو طبیعی به یک عمل کم تهاجمی تبدیل شده که در طی آن زیباجو به هوش بوده و تنها از مقداری بی حسی موضعی استفاده می‌شود. این جراحی بسته به تعداد موهای کاشته شده ممکن است 4 تا 8 ساعت و حتی چند جلسه به طول بیانجامد. جراحان به منظور کاهش عوارض و طبیعی‌تر شدن نتیجه کاشت مو از روش‌های مدرنی استفاده می‌کنند که بدون باقی ماندن جای زخم انجام می‌شود.

انواع روش‌های کاشت مو

روش‌های مختلف کاشت مو به دو دسته روش‌های تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می‌شوند که البته مراحل تمام آنها بسیار شبیه است؛‌ اما ممکن است این روش‌ها در جزئیات، تکنیک ها و تجهیزات تفاوت‌هایی داشته باشند. متداول‌ترین روش‌های کاشت مو شامل:

  • کاشت موی جراحی : این روش قدیمی‌ترین تکنیک کاشت مو است که در آن ممکن است از بی هوشی استفاده شود؛ چرا که برای برداشت فولیکول‌های مو یک برش در ناحیه بانک مو ایجاد شده و موها به صورت نواری و گروهی برداشت می‌شوند. این تکنیک با خونریزی همراه بوده و ممکن است آثار برش جراحی در پشت سر باقی بماند. جراحان کمتر از این روش استفاده می‌کنند مگر اینکه برای یک فرد تنها همین روش مناسب باشد.
  • کاشت موی بدون جراحی : با پیشرفت فناوری روش‌های مدرنی وارد عرصه پزشکی شدند که با کمترین عوارض بیشترین تراکم مو را ایجاد کنند. تکنیک‌هایی مثل FIT، Micro Fit، Micro graft، SUT، BHT، FUE و … که با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شوند از جمله روش‌های مدرن به حساب می‌آیند. ویژگی اصلی تمام این تکنیک‌ها این است که برداشت مو در آنها به صورت دانه‌ای انجام می‌شود و جای اسکار در این ناحیه باقی نمی‌ماند. همچنین در برخی از این روش‌ها امکان برداشت مو از بدن (سینه، ریش، پشت گوش) وجود دارد.

 

همه آنچه باید از کاشت موی طبیعی بدانید

کدام روش کاشت مو برای من بهتر است؟

تنوع روش‌های کاشت مو این ابهام را برای بسیاری به وجود آورده است که کدام روش را باید انتخاب کنند. مشاوره با پزشک متخصص پوست و مو که در کاشت مو نیز تجربه زیادی دارد،‌ تنها راه انتخاب بهترین روش کاشت مو است. چرا که هر یک از تکنیک‌های کاشت مو برای افراد خاصی مناسب هستند و نمی‌توان یک نسخه را برای همه افراد پیچید؛‌ به عنوان مثال ممکن است فردی برای تراکم موی خود به پیوند مو از بدن احتیاج داشته باشد که در این شرایط روشی مثل BHT توصیه می‌گردد.

کاشت مو برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که از سلامت کلی مناسبی برخوردارند،‌ به صورت دائمی سیگار مصرف نمی‌کنند، آلرژی ندارند، بانک موی مناسبی دارند و سابقه عارضه خاصی ندارند می‌توانند برای کاشت مو نتایج خوبی تصور کنند. توجه داشته باشید که قبل از عمل کاشت مو پزشک تمام سوابق و شرایط پزشکی زیباجو را برسی کرده و پوست و موی او را به طور کامل معاینه می‌کند.

تخمین تعداد گرافت‌های مورد نیاز، امکان برداشت آنها از بانک مو و تخمین تعداد جلسات جراحی در جلسه مشاوره انجام می‌شود. بنابراین افرادی که تحت تاثیر کم مویی ارثی، تغییرات هورمونی،‌ داروها، آسیب دیدگی (سوختگی و ضربه) یا … دچار کم پشتی مو شده‌اند می‌توانند برای انتخاب بهترین روش کاشت مو و آگاهی از اینکه کاندیدای مناسبی هستند به پزشک متخصص مراجعه کنند.

کاشت مو چگونه انجام می‌شود؟

کاشت مو با تکنیک‌های مختلف و توسط جراحان متفاوت، به صورت خاصی انجام می‌شود. با این حال می‌توان گفت که در تمام موارد مراحل کاشت مو تا حد زیادی شبیه هستند و ممکن است در جزئیات متفاوت باشند. مراحل اصلی کاشت مو شامل:

جلسه مشاوره

در این جلسه سعی بر این خواهد بود که ابهامات موجود در ذهن زیباجو برطرف شود. همچنین معاینات مربوط به پوست و مو انجام می‌شود؛ سر به هیچ عنوان نباید جوش، شوره، تاول و … داشته باشد. همچنین فرد باید از نظر سلامت کلی کاملا ایمن باشد. در غیر این صورت پزشک ابتدا توصیه می‌کند درمان صورت بگیرد. در این جلسه نسبت به نوع طاسی، جنس مو و تراکم درخواستی بهترین روش کاشت انتخاب می‌شود و توصیه‌های قبل از عمل به فرد ارائه می‌گردد.

انجام آزمایشات و عکس برداری قبل از عمل

پس از اتمام جلسه مشاوره،‌ پزشک متخصص پوست و مو شما را به یک سری آزمایشات مربوط به انعقاد خون، شمارش سلول‌های خونی، بیماری‌ها و … ارجاع می‌دهد. همچنین عکس برداری از نواحی مختلف سر صورت می‌گیرد تا هم برای ثبت تصاویر کاشت مو آماده شوید و هم بهترین زاویه برای کاشت فولیکول‌ها انتخاب شود.

برداشت فولیکول‌ها

اولین مرحله عملی که در روز عمل کاشت مو آن را انجام می‌دهید،‌ بعد از آمادگی‌های قبل از عمل بوده و در آن فولیکول‌های مورد نیاز برداشت می‌گردد. در این مرحله ابتدا ناحیه بانک مو بی حس شده و سپس فولیکول‌ها به صورت نواری یا دانه دانه و با میکروسکوپ برداشت می‌شوند. برداشت سالم فولیکول‌های مو در این مرحله بسیار حائز اهمیت است.

آماده سازی

فولیکول‌های برداشت شده در این مرحله در یک ظرف حاوی مایع نگهدارنده قرار می‌گیرند تا آسیب نبینند؛ چرا که مدت زمان کاشت طولانی است و بدون آماده سازی اکثر فولیکول‌ها از بین می‌روند.

کاشت مو

طولانی‌ترین و البته اصلی‌ترین مرحله کاشت مو همین مرحله کاشت است که در آن کادر مشخص شده به صورت موضعی بی حس می‌شود. انتخاب زاویه، تراکم و خواب طبیعی برای کاشت مو در نتایج موثر بوده و طبیعی بودن آن را تعیین می‌کند. زمان کاشت ممکن است 4 تا 8 ساعت به طول بیانجامد اما درد یا خونریزی خاصی ندارد.

همه آنچه باید از کاشت موی طبیعی بدانید

 

عوارض کاشت مو چیست؟

جراحی کاشت مو یک عمل کم تهاجمی و ایمن به حساب می‌آید که در اغلب موارد خطری برای زیباجویان ایجاد نمی‌کند. اما این جراحی نیز مثل هر عمل دیگری عوارض خاص خود را داشته و حتی ممکن است در برخی موارد خطرناک باشد؛ در صورتی برای کاشت مو به یک کلینیک معتبر مراجعه نکنید یا به مراقبت‌های بعد از عمل توجه نداشته باشید،‌ ممکن است با عوارضی مواجه شوید. مهم‌ترین عوارض کاشت مو شامل:

  • عفونت : عفونی شدن زخم‌های ناشی از کاشت مو یک عارضه نادر است اما در صورت عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی ممکن است برای شما نیز پیش بیاید. البته این عارضه با استفاده از آنتی بیوتیک و برخی کرم‌ها بهبود می‌یابد.
  • خارش پوست : معمولا یک عارضه طبیعی بعد از کاشت مو خارش پوست است که در این موارد متخصصان توصیه می‌کنند از لمس و خارش پوست خود خودداری کنید؛ چرا که ممکن است به فولیکول‌های کاشته شده آسیب وارد کنید و مانع از رشدشان شوید.
  • تورم و خونریزی : خونریزی معمولا تنها مربوط به کاشت مو به روش FUT یا تهاجمی است و سایر روش‌ها اغلب خونریزی قابل توجهی ندارند. همچنین در بسیاری از موارد یک تورم و التهاب کوتاه مدت در ناحیه جراحی ایجاد می‌شود که با رعایت مراقبت‌ها و استفاده از کمپرس سرد و سپس گرم بهبود می‌یابد.
  • ریزش ناگهانی مو : در اغلب موارد 1 تا 5 هفته بعد از جراحی موهای کاشته شده به صورت ناگهانی ریزش می‌کنند که طبیعی است و به دلیل چرخه رشد فولیکول‌ها صورت می‌گیرد. پس از چند ماه این موها دوباره رشد می‌کنند و ظاهر موها به حالت طبیعی باز می‌گردد.

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

برای اینکه تا حد امکان از شدت و مدت عوارض کاشت مو بکاهید و نتایج بهتری دریافت کنید،‌ لازم است به دقت مراقبت‌های بعد از کاشت مو را رعایت کنید. مهم‌ترین مراقبت‌هایی که بعد از کاشت مو باید رعایت کنید شامل:

  • بهتر است بعد از جراحی از کسی بخواهید که شما را به خانه برساند.
  • بهتر است تا دو هفته به هنگام خواب سرتان را بالاتر از تنه قرار داده و به صورت طاقباز بخوابید.
  • برای کاهش تورم از کمپرس یخ استفاده کنید؛ توجه داشته باشید که یخ را نباید مستقیم روی موها قرار دهید و بهتر است روی ابرویتان بگیرید.
  • برای شستشوی موها با پزشک مشورت کنید
  • چند روز اول برای شستشوی موی سر تنها از یک لیوان آب استفاده کنید
  • تا زمان بهبودی کامل از رنگ کردن مو خودداری کنید.
  • یک هفته اول از پوشیدن کلاه یا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنید.
  • به منظور کاهش تورم و التهاب از مصرف الکل و استعمال دخانیات خودداری کنید
  • از انجام فعالیت شدیدی که منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود اجتناب نمایید.

با رعایت این مراقبت‌ها می‌توانید تا حد امکان میزان عوارض کاشت مو را کاهش دهید. توجه داشته باشید که با استفاده از روش‌های جدید کاشت مو و انجام این عمل در کلینیک‌های زیبایی معتبر تحت نظر یک پزشک مجرب علاوه بر ارتقا کیفیت نتایج، عوارض این عمل نیز کاهش می‌یابد.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه