دلیل عینک نزدن برخی از کودکان چه چیز می تواند باشد

   

دلیل عینک نزدن برخی از کودکان جهت مشکلات بینایی خود  که بیشتر از نوع نزدیک بینی دمی باشد بهتر است که والدین این دلایل را بدانند و راه حل های مورد نیاز را برای تشویق کودک جهت عینک زدن عملی کنند.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به این دلیل که اگر کودک باید عینک بزند، پس یعنی چشم او نیاز دارد و در صورت عدم رعایت می تواند مشکلات جدی  برای او پیش بیاید.

در مقاله پیش رو در باره دلیل عینک نزدن برخی از کودکان را بر می شماریم و سپس راه حل های ممکن که می توانند به شما و کودکتان کمک کند، نام می بریم.

دلیل عینک نزدن برخی از کودکان: احساس ناراحتی

عینک نزدن برخی از کودکان

احساس ناراحتی و اذیت بودن در ناحیه صورت و بینی به خصوص وقتی تا به حال عینکی نبوده اید و اکنون مجبور به استفاده هستید،کمی زجر آور و اذیت کننده است، خوب طبیعتا این مسئله برای کودک هم اتفاق می افتد و با اجباری که از سوی پزشک و والدین بر او اعمال می شود خود را در بن بستی می یابد که هیچ راه فراری نیست و مجبور است عینک بزند، و از طرفی اذیت و آزاری که عینک در روز های اول برای او دارد، از عینک زدن فرار می کند.

دلیل عینک نزدن برخی از کودکان: حس لجبازی

همه کودکان مثل هم نیستند و ویژگی های اخلاقی انسان های از همان کودکی با یکدیگر تفاوت های اساسی دارند،  در مورد کودکان هم برخی از آن ها تمایل دارند که نسبت به رفتار والدین خود عکس کار را انجام دهند.

که البته این یک ویژگی تماما ذاتی نیست و بخشی از آن را می تواند به صورت اکتسابی از محیط اطرافش یعنی از پدر و مادرش تقلید کند.

پس دلیل عینک نزدن برخی از کودکان وجود همین حس لجبای است، که البته در بین کودکانی که پدر و مادر آن ها به فشار و زور متوسل می شوند، این حالت بیشتر است که اصلا راهگشا نخواهد بود و مشکل را دو چندان خواهد کرد.

مقالات پیشنهادی مجیب

دلیل عینک نزدن برخی از کودکان: عدم اعتماد به  نفس

دلیل عینک نزدن برخی از کودکان نداشتن حس اعتماد به نفس است، این عدم اعتماد به نفس خود ریشه های زیادی دارد و دلیل آن هم بیش از هر بار دیگری به خانه و خانواده بر می گردد،زمانی که کودکان توسط والدین مدام تهدید می شوند، با برخورد های تند آن ها جهت تنبیه مواجه می شوند، به مراتب عزت نفس و اعتماد به نفس پایین تری هم خواهند داشت.

اینگونه است که در برابر عینک زدن پافشاری می کنند، زیرا اعتماد به نفس بیرون رفتن با عینک را ندارند و هر آن نگران هستند که با تمسخر بچه های مدرسه و بچه های محله مواجه شوند.

برای اینکه کودک شما با عینک زدن ارتباط برقرار کند، باید از ابتدای امر یعنی نزد پزشک رفتن و انتخاب عینک در جریان باشد، اینگونه او حس تحمیل بر خود ندارد،از پزشک متخصص بخواهید که قبل از خرید عینک به او بگوید که عینک برای چشم های او مفید است و برای نوشتن عینک، ترجیحا نوع عینک را از کودک سوال کندف در صورتی که داخل نسخه عینک مربوطه را می نویسد.

دلیل عینک نزدن برخی از کودکان: درمان

درمان های زیادی برای این روش وجود دارد، که بیشتر آن ها به دست والدین است. برخی از این درمان ها را در ادامه می خوانیم:

 خرید عینک با کودک

برای اینکه کودک شما با عینک زدن ارتباط برقرار کند، باید از ابتدای امر یعنی نزد پزشک رفتن و انتخاب عینک در جریان باشد، اینگونه او حس تحمیل بر خود ندارد،از پزشک متخصص بخواهید که قبل از خرید عینک به او بگوید که عینک برای چشم های او مفید است و برای نوشتن عینک، ترجیحا نوع عینک را از کودک سوال کندف در صورتی که داخل نسخه عینک مربوطه را می نویسد.

به هنگام خرید هم تمام و کمال انتخاب را به او بدهید. یعنی عینک هایی که در عینک فروشی  برای نوع مشکل بینایی او موجود است، مقابل کودک قرار دهید و اجازه دهید خودش انتخاب کند.

 استفاده از کتاب داستان ها و انیمیشن ها

عینک نزدن برخی از کودکان

انسان از شروع کودکی تا بزرگسالی همیشه به دنبال الگو گرفتن بوده است، این الگو بیشتر در بین شخصیت های بازیگری و شخصیت های انیمیشن می باشد، یا تصاویری که روی جلد کتاب های داستان موجود است تا حدودی می توانند کودکان را راغب کنند که عینک بزنند، به خصوص شخصیت هایی که دوست دارند.مثلا شخصیت محبوب هری پاتر که مورد علاقه بسیاری از بچه هاست، عینکی می باشد.

گفتن از فواید عینک

سعی کنید در مورد عینک زدن، فوایدی که دارد و این که توانایی بسیار بالایی دارد که مشکل بینایی او را به راحتی حل می کند و یه همین خاطر عینک نیاز به همکاری تو دارد تا چشمانت را به بهترین صورت ممکن قوی کند، در غیر اینصورت عینک کاری نمی تواند انجام دهد.

اینگونه او با عینک حس همذات پنداری می یابد و در بسیاری از موارد همکاری می کند.

عدم خشونت

دلیل عینک نزدن برخی از کودکان به خاطر رفتار خشونت آمیز والدین است، وقتی که با امر و نهی  والدین مواجه می شوند، نه تنها تمایلی به استفاده ندارند بلکه  آن ها نیز مقابله به مثل می کنند، یعنی عین رفتار والدین را تکرار می کنند، که بهتر است با رفتاری آرام و مناسب همان طور که گفته شد با ابزار فواید عینک او را تشویق به زدن عینک کنید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

کودکان آینه ای از گذشته والدین هستند،همان کودکی که دوست داشتید، به آن  برگردید و فلان اتفاق را درست می کردید و یا فلان کار را می کردید.

اما افسوس که شدنی نیست.

از آن جایی که همه آدم ها یک سری نواقص و کمبود ها را در خود حس می کنند،اگر با این دید به پیرامون خود بنگرند که بهتر است رفتار نادرست والدین خود را پیش نگیریم و با کودکان خود درست رفتار کنیم، قاعدتا با عکس العمل های بهتری مواجه می شویم

مثلا اگر با شما خشونت شده و در نوع رفتار لجباز شما موثر بوده ، بهتر است که شما اینگونه نباشید. یا هزاران الگو های تربیتی دیگر که بسیار اشتباه بوده و هنوز هم متاسفانه در حال چرخش و گردش است، این موراد تنها با کمک مشارور حل نمی شود بلکه باید ابتدا از نوع رفتار خود شروع کنیم.

در سایت زندگی ما برای جلوگیری از روش های غلط و نادرست تزبیت کودک، به هنگام مشاوره کودک از والدین هم می خواهد که جلسات را دنبال و همراهی کنند، این یک کمک بزرگی به خود شما و فرزند شماست، و به نوبه خود تاثیر زیادی در پیشرفت جامعه خواهید داشت.

فراموش نکنیم که همه  بزهکاران، قاتلان، شیادان و اختلاس گران زمانی کودکان معصومی بوده اند.

برای مشاوره گرفتن از سایت زندگی ما می توانید با شماره تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه