تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت نوجوانان

Influence of friend on personality formation 2 تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت نوجوانان
   

تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت یکی از مهم ترین مسائل در دوران زندگی به خصوص دوران نوجوانی و جوانی است. برقراری رابطه های دوستانه و اجتماعی و انتخاب دوست در دوران نوجوانی و جوانی یکی از مهمترین و اساسی ترین نیازهای انسان است. یک دوست خوب گاهی از برادر و خواهر هم به ما نزدیک تر است.

انتخاب دوست و همراه قابل اعتماد برای تمام افراد در تمامی سنین می تواند منشا خیر باشد. ولی این انتخاب در دوران نوجوانی و جوانی اهمیت بیشتری دارد.با یک دوست یا رفیق صمیمی بسیاری از مشکلات راحت تر حل می شود.

رفیق قابل اعتماد در شرایط سخت با حمایت های روحی – روانی می تواند تاثیر بسزایی بر وضعیت اجتماعی فرد بگذارد. یک دوست خوب و باشخصیت، نعمتی است که به واسطه آن می توانیم نقاط ضعف و قوت شخصیتمان را بشناسیم. او کمک می کند تا نقاط ضعف شخصیتی مان را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.

زمانی که فرد در کنار دوستش احساس آرامش می کند ناخودآگاه او را موجودی منطقی و قابل اعتماد تصور می کند. به همین دلیل به رفتارهایی که دوستش دارد گرایش پیدا کرده و شخصیتش تحت تاثیر رفتارهای طرف مقابل قرار می گیرد. این پروسه مانند زنجیره ای است که درک آن بسیار ساده است.

تاثیر دوست و دوست یابی های دوره نوجوانی و جوانی بر شکل گیری شخصیت فرد کاملا مشهود و عینی است. اکثر متخصصان بر نقش دوست در شکل گیری شخصیت تاکید می کنند و در این زمینه اتفاق نظر دارند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت: نوجوانی، دوستی، شخصیت!

تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت

در دروه نوجوانی و جوانی شکل دوستی ها عوض می شود. دیگر خبری از رفاقت و دوستی های ساده و تصادفی دوران کودکی نیست و فرد دوستانش را انتخاب می کند. دوستی ها در این دوره عمیق تر از دوران کودکی است و چون نوجوان یا جوان دوستش را با اختیار خودش انتخاب کرده به سادگی او را از دست نمی دهد.

در این دوره فرد به استقلال مادی و معنوی فکر می کند و سعی می کند از خانواده فاصله بگیرد. هر چه فاصله فرد از خانواده دورتر می شود این خلا و دوری را با دوستان صمیمی پر می کند. یک نوجوان یا جوان سعی می کند غالب اوقاتش را در کنار گروه همسالان سپری کند.

در این روابط دوستانه گاهی بر دوستانش تاثیر می گذارد و گاهی از آن ها تاثیر می پذیرد. امکان دارد در دوره کودکی ، فرد شخصیتی آرام و مهربان داشته باشد اما با ورود به دوره نوجوانی و جوانی ناگهان دچار تغییرات رفتاری – شخصیتی شود. بخشی از تغییرات شخصیتی به عوامل هورمونی بستگی دارد و بخشی دیگر به عوامل محیطی.

دوستی های نوجوانان می تواند زمینه ساز رشد اخلاقی و شاید هم فساد اخلاقی شود. پسر نوح با بدان بنشت خاندان نبوتش گم شد!! همه ما برای یک بار هم که شده داستان پسر حضرت نوح را شنیده ایم. دوستی های نادرست بستری برای فساد و گمراهی است چرا که تاثیر دوستی ها بر پیکره وجودی و طرز تفکر افراد بسیار چشم گیر و عمیق است.

دوست و دوست یابی یکی از مهمترین عوامل محیطی است که شخصیت فرد به واسطه آن دستخوش تغییراتی اساسی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

یافته ها و نتایج علمی حاکی از آن است که افراد در دوره نوجوانی از دوستان و همسالانشان بیش از هر کسی از جمله اعضای خانواده، معلمان و همسایه ها و غیره تاثیر می گیرد. شواهد نشان می دهد، تاثیر دوستی های دوره نوجوانی و جوانی گاهی آن قدر عمیق و شدید است که بر میزان تاثیر والدین می چربد.

تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت: دوست و دوست یابی و تاثیر انکار ناپذیر آن بر شخصیت افراد

در دوره نوجوانی و جوانی فرد با جهانی نو و عالمی دیگر روبرو می شود. با توجه به تغییرات شدید هورمونی، فرد در این برهه از زمان، دچار تغییرات در رفتار می شود. احتمالا دوره نوجوانی او احساس تنهایی شروع شود. بله، تقریبا تمام افراد در کوران نوجوانی و جوانی احساس تنهایی می کنند و برای مدتی این تنهایی آن ها را آزار می دهد.

همین تنهایی کافی است تا زمینه دوست یابی شکل بگیرد. فرد برای پر کردن تنهایی اش به دنبال دوستی صمیمی می گردد. با شروع رابطه دوستانه، نوجوان یا جوان تمام رازهای سر به مهرش را برای دوستش بازگو می کند. از شادی ها، غصه ها، موفقیت ها و مشکلاتش می گوید. هر آن چه را که قبل از این با کسی نگفته، اکنون می گوید. همین گفت و شنودها باعث می شود جوان یا نوجوان احساس آرامش کند.

مقالات پیشنهادی مجیب

تاثیر گذاری ها و تاثیرپذیری ها در روابط دوستانه ای که در دوره نوجوانی و جوانی صورت می گیرد، بسیار عمیق است. گاهی دیده شده که فرد حتی به واسطه دوستی های نادرست تغییر دین داده و یا به اعتیاد گرایش پیدا می کند.

البته آن روی سکه هم بهتر است که از نظرها دور نماند. گاهی فرد با انتخاب دوستانی از طبقه آگاه و تحصیل کرده، موفق به درجات اجتماعی والایی نائل می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

 

سایت زندگی ما تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت

تاثیر دوست بر شکل گیری شخصیت

در سخنان و روایات ائمه اطهار علیهم السلام مطالب بسیاری در زمینه انتخاب دوست آمده است. حضرت امام صادق علیه السلام می فرماید:”کسی که سه بار نسبت به تو خشمگین شود و سخنی بدی نگوید شایسته رفاقت است. او را به دوستی برگزین.”

دوستی های نوجوانان می تواند زمینه ساز رشد اخلاقی و شاید هم فساد اخلاقی شود. پسر نوح با بدان بنشت خاندان نبوتش گم شد!! همه ما برای یک بار هم که شده داستان پسر حضرت نوح را شنیده ایم. دوستی های نادرست بستری برای فساد و گمراهی است چرا که تاثیر دوستی ها بر پیکره وجودی و طرز تفکر افراد بسیار چشم گیر و عمیق است.

مجددا توصیه می شود دوستی ها و روابط دوستانه دوره نوجوانی را جدی بگیرید. حتما با یک مشاور کار بلد مشورت کنید و از راهنمایی های دقیق و علمی مراکز مشاوره استفاده کنید.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه