افت تحصیلی نوجوانان را بیش از هر چیز باید جدی گرفت

افت تحصیلی نوجوانان
   

افت تحصیلی نوجوانان در عصر کنونی و به خصوص در طی سال های اخیر متفاوت تر  از سال های پیش شده است، مشکلاتی که از سوی پیشرفت هایی مربوط به تکنولوژی در دو دهه اخیر اتفاق افتاده است، به نوبه خود تاثیرات منفی بر سبک زندگی خانواده ها و کیفیت زندگی نوجوانان و امور تحصیلی آن ها  گذاشته است.

کلمات کلیدی:(افت تحصیلی |افت تحصیلی نوجوانان |نوجوانان )
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

که البته افت تحصیلی نوجوانان تنها مربوط به پیشرفت های این قرن حاضر نیست، دلایل متعدد دیگری هم وجود دارد که به نوبه خود شاید بیش از تکنولوژی بر خانواده ها و تحصیل فرزندانشان تاثیر گذار باشند.

 افت تحصیلی نوجوانان: مشکلات جسمی

افت تحصیلی نوجوانان:

در مرحله نوجوانی که بعد از مرحله کودکی اتفاق می افتد، نوجوان برای خود مستقل شده و کار های شخصی و مهم را دیگر خود انجام می دهد، بنابراین پدر و مادر کنترل کمتری بر وی دارند.

در این شرایط اگر نوجوان دچار بیماری های روحی و یا حتی جسمی باشد در برخی موارد نه والدین و نه معلمان متوجه نمی شود.

برخی از این بیماری ها مثل افسردگی، اضطراب، بیماری های مربوط به ضعف چشم، سردرد ها که همگی این موارد دلایل مختلف می توانند باشد، اما خود نوجوان هم از آن بی اطلاع است، چرا که گمان می کند حتما این موارد را باید دوستان و یا همسالان دیگرش نیز امتحان کنند. بنابراین در برخی از موارد از گفتن آن به پدر و مادر امتناع می کند و مشکلات زیادی پیش می آید که نتیجه آن افت تحصیلی نوجوانان است و مواردی دیگر که کار را پیچیده تر می کند.

یکی از عومل اساسی و قطعی در افت تحصیلی نوجوانان وجود گوشی های همراه و بازی های کامیپوتری موجود در زندگی نوجوانان است، این وسایل به شدت سرگرم کننده و در عین حال مسبب پرخاشگری های نوجوانان هستند.

افت تحصیلی نوجوانان: مدرسه و مشکلاتش

مدرسه در عین حال که در روند تحصیل و شخصیت نوجوانان تاثیر بسیار زیادی دارد، در خود نیز موارد و مسائلی را در بر دارد که می تواند باعث افت تحصیلی نوجوانان شود.

برخی از این دلایل رفتار معلمان در مدرسه، برخورد دانش آموزان با یکدیگر که همگی این  توانایی بالقوه را دارند که در زوند افت تحصیلی نوجوانان خلل ایجاد کنند.

مثلا در بسیاری از موارد نوجوان با انجام ندادن تکالیف و یا دعواهایی که با همکلاسی هایش به  وجود آمده و یا به وجود آورده، با برخورد جدی از سوی معلمان و همکلاسی هایش رو به رو می شود و انرژی و انگیزه خود را نسبت به تحصیل و درس از دست می دهند.

این امر بسیار طبیعی می باشد اما والدین برای ممانعت از اینگونه اتفاقات باید ماهی یکبار را به مدرسه سر بزنند و با معلمان همکاری کنند تا جلوی اتفاقات پیش بینی نشده را بگیرند و افت تحصیلی نوجوانان را به حداقل ممکن برسانند.

افت تحصیلی نوجوانان: گوشی های همراه و بازی های کامپیوتری

افت تحصیلی نوجوانان:

یکی از عومل اساسی و قطعی در افت تحصیلی نوجوانان وجود گوشی های همراه و بازی های کامیپوتری موجود در زندگی نوجوانان است، این وسایل به شدت سرگرم کننده و در عین حال مسبب پرخاشگری های نوجوانان هستند.

برای این کار چه باید کرد؟ آیا می توان کامپیوتر و گوشی های هوشمند را از زندگی نوجوانان حذف کنیم، آیا امکان پذیر است، قاعدتا این موارد امکان پذیر نیستند تنها آن ها را عصبی می کند و از درس و خانواده دورتر می شوند.

راه حل اساسی این است که برای این موارد باید زمان گذاشت، اگر زمان بگذارید و از آن ها بخواهید که مثلا یک ساعت باید بازی خود را انجام دهد یا در فلان ساعت در روز می توانید از گوشی های هوشمند استفاده کنند، با آن ها نباید کودکانه برخورد کنید، بلکه همانند بزرگساالان برخورد کنید و توضیح دهید که این زمان بندی تنها برای جلوگیری از افت تحصیلی و عدم  تباه شدن آینده اوست.

افت تحصیلی نوجوانان: مشکلات خانوادگی

مشکلات خانوادگی بر روی نوجوانان در خانواده بیشترین تاثیر منفی را دارد، آن ها در سنین رشد جسمی و عقلی هستند، همچنین در حال آشنایی و درک آدم ها و محیط پیرامون خود می باشند، وقتی خانواده خود را در یک تلاطم و ناهنجاری می یابند دچار استرس ها و تنش های روحی می شوند که در بیشتر مواقع هم در مورد آن با کسی صحبت نمی کنند و ترجیح می دهند، آن را  همانند یک رازی در خود نگه دارند.

بنابراین فشار های خانوادگی در روند درس خواندن  افت تحصیلی نوجوانان به شدت موثر است، که اگر از سوی والدین و مدرسه پیگیری نشود نه تنها پیشرفتی اتفاق نمی افتد بلکه به مرور زمان افسرده تر می شود و افت شدید تحصیلی ادامه خواهد یافت.

افت تحصیلی نوجوانان: عدم اعتماد به نفس

اگر چه  عدم اعتماد به نفس فقط باعث افت تحصیلی نوجوانان و اتفاقات تلخ در این سنین نمی شود بلکه به نوبه خود این قدرت را دارد که بر روی زندگی هر فردی در هر شرایط و در هر مقطعی تاثیر بدی بگذارد.

اما برای جوانان چگونه است، وقتی نوجوانان اعتماد به نفس کافی نداشته باشند، افت تحصیلی برای آن ها اتفاق می افتد، شخصیت اجتماعی ان ها خدشه دار می شود و حتی ممکن است گرفتار دام اعتیاد شوند.

بنابراین بهتر است که خانواده ها به شخصیت و روحیات نوجوانان خود بیش از مواقع دیگر  اهمیت دهند و در صورتی که با مواردی از افسردگی و عدم اعتماد به نفس برخورد کردند حتما از کمک های یک مشاور خانواده بهره مند شوند.

زیرا مشاور  از شرایط و کمبود های این دوران به خوبی اطلاع دارد و تجربه کافی جهت برخورد با نوجوان را دارد، بنابراین بهترین کمک را می تواند در حق او نجام دهد.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

در زمینه رشد شخصیتی و اخلاقی نوجوانان عوامل متعددی دخیل هستند، که این عوامل بر روی پیشرفت و افت تحصیلی نوجوانان بسیار موثر می باشند.

اما چه کار کنیم، چه راه ها و روش های موثری هستند تا در این زمینه یعنی پیشرفت تحصیلی،شکل گیری شخصیتی و رشد اعتماد به نفس او کمک کرده باشیم.

بهترین روش ها قاعدتا از سمت والدین و دوستی با آن ها شکل می گیرد، اما در برخی موارد شرایطی پیش می آید که اوضاع را بحرانی می کند و اتفاقات بد دیگری را با خود به همراه می آورد بنابراین بهتر است،که در اینگونه مواقع با یک مشاور تحصیلی یا خانواده مشورت کنید تا راهکار مناسب را بدون فوت وقت به شما ارائه دهند.

برای این موضوع می توانید با مشاوران مرکز مجیب ارتباط برقرار کرده و با شماره تماس zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۲ شب، حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه