از چه سنی باید برای کودک خود موبایل بخریم؟

   

تشخیص آمادگی استفاده از موبایل توسط فرزندان

متاسفانه استفاده از موبایل ها به کاهش دامنه توجهات، مچ درد و بد خوابی کودکان پیوند خورده اند. کلید جلوگیری از بروز اینگونه مشکلات استفاده درست است که نیاز به درجه ای از مسئولیت پذیری و خود داری دارد که با گذشت زمان به وجود می آید. پس چگونه می شود فهمید که کی زمان درست فرا رسیده است؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه
جان بریالت از اتحادیه ملی مصرف کنندگان در سال ۲۰۱۲ روی تحقیقی در مورد کودکان و گوشی های موبایل کار می کرد. او می گوید: با این که مطالعات به این نتیجه رسید که ۵۶ درصد والدین به کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال خود گوشی موبایل داده اند، پیشنهاد یک سن مشخص بسیار سخت است. به نظر من زمان درست برای موبایل داشتن کودکان وجود ندارد. والدین باید تصمیم بگیرند که آیا کودکشان برای پذیرفتن مسئولیت موبایل داری آماده است یا خیر.
سوالاتی وجو دارند که به والدین پیشنهاد می کنیم از خود بپرسند. مانند این که چرا فکر می کنند کودکشان به موبایل نیاز دارد؟ و این که آیا کودک شما برای استفاده از موبایل به اندازه کافی مسئولیت پذیر هست و می تواند از مشاهده و ارسال پیام های غیر اخلاقی دوری کند؟

پرسیدن این گونه سوالات از خودتان و کودکتان قبل از خرید به شما کمک می کند و از سردرگمی هایی که هنگام انتخاب موبایل و برنامه مناسب دارید، کم می کند و به شما اطمینان می دهد که کودک شما از موبایل درست اسفاده می کند.

 

از چه سنی باید برای کودک خود موبایل بخریم؟

از چه سنی باید برای کودک خود موبایل بخریم؟

موبایل یکی از محصولات فناوری است که مزایای بی شماری دارد. به ویژه در این عصر که موبایل تقریبا همه کاری می‌کند و علاوه بر تلفن، دوربین، کامپیوتر، حسابدار و… نیز هست. اما همین موبایل دوست‌داشتنی که نفس بسیاری از ما به آن وابسته است برای کودکان ما مضر و مخرب است.

برای کودکان دبستانی یا حتی دوره راهنمایی که ضرورت داشتن موبایل توسط والدین تشخیص داده می شود، لازم است که موبایل به صورت پاره وقت و موقتی در اختیار آن ها قرار گیرد. مثلا فرزند می تواند تنها در روزهایی که خودش به تنهایی به کلاس ورزشی می رود، تلفن همراه مادر یا برادر بزرگتر را به همراه داشته باشد.

متاسفانه خیلی از والدین در مورد اینکه فرزندان کوچک آن ها گوشی موبایل دارند، با افتخار صحبت می‌کنند. کودک ۵ یا ۶ ساله‌ای که گوشی هوشمند موبایل به دست می‌گیرد آیا واقعا از محدودیت ‌ها و روش های استفاده از آن آگاهی لازم را دارد؟ آیا پدر و مادر او احساس نمی‌کنند نباید این وسیله از این سن کم در اختیار او قرار بگیرد؟

البته بعضی از والدین برای استفاده از موبایل برای فرزندان خود محدودیت هایی تعیین می‌کنند و مثلا فقط دو ساعت در روز موبایل در اختیار او قرار می‌دهند. اما برخی از والدین از اینکه تا قبل از سن ۱۲ تا ۱۷ سالگی برای فرزندان خود موبایل تهیه کنند، اکراه داشته و دوری می کنند. برخی از خانواده‌ ها از اینکه موبایل در اختیار فرزند خود قرار دهند می‌ترسند؛ زیرا هراس دارند که مبادا موبایل باعث انحراف فرزندانشان بشود.

واقعیت امر این است که والدین نباید به فرزندان دبستانی یا دوره راهنمایی خود موبایل بدهند؛ زیرا با این کار این آزادی را به آن ها می‌دهند که وارد شبکه‌ های اجتماعی آنلاین شوند. یا متاسفانه با دوستان نا مناسب ارتباط های مخفیانه داشته باشند. وقتی یک گوشی هوشمند موبایل در اختیار یک نوجوان باشد، او به‌ طور مداوم به اینترنت دسترسی دارد و اینترنت نیز با همه خوبی‌ها، سایت‌ هایی دارد که برای فرزندان ما به هیچ وجه مناسب نیستند.

شاید بهترین سن برای خرید گوشی موبایل برای فرزندان، دوره دبیرستان باشد. دختر و پسر در این سن دیگر کودک نیستند و می‌توانند تا حدی خوب را از بد تشخیص بدهند. البته لازمه این امر آن است که پدر و مادر با ارائه مشورت های دقیق به فرزندانشان آنان را همراهی کنند.

مقالات پیشنهادی مجیب

گذاشتن مقررات برای استفاده از موبایل

موقعیت شناسی والدین بسیار مهم است؛ چرا که قطعا ارائه یک گوشی موبایل هوشمند، به یک کودک ۹ ساله به هیچ عنوان اقدام منطقی و معقولانه ای نیست. زیرا کودک با این دست تلفن ها به راحتی می تواند در فضا های مجازی مختلف رفت و آمد داشته و هر محتوای مثبت و منفی را دریافت کند. لذا برای ارائه گوشی موبایل به فرزندان خانواده باید مقرراتی را تعیین کرد و سپس این امکانات را در اختیار آن ها قرار داد. در این بخش تعدادی از این مقررات و فواید وضع کردن آن ها را توضیح خواهیم داد:

-فرزندان خانواده تا زمانیکه رفت و آمد مستقلانه به مدرسه و سایر موقعیت ها ندارند نیازی به داشتن موبایل نیست.

-برای کودکان دبستانی یا حتی دوره راهنمایی که ضرورت داشتن موبایل توسط والدین تشخیص داده می شود، لازم است که موبایل به صورت پاره وقت و موقتی در اختیار آن ها قرار گیرد. مثلا فرزند می تواند تنها در روزهایی که خودش به تنهایی به کلاس ورزشی می رود، تلفن همراه مادر یا برادر بزرگتر را به همراه داشته باشد.

 

برای ارائه گوشی همراه به فرزندان، خانواده باید مقرراتی را تعیین کنند. این مقررات فواید بسیاری دارند که به تعدادی از آن ها می پردازیم:

– فرزند متوجه می شود که موبایل وسیله ای است که صرفا در مواقع ضروری باید استفاده شود.

– در نحوه استفاده خود با موبایل، مراقبت لازم را می کند. هر یک از ما وقتی آگاه باشیم وسیله ای که در اختیار داریم، موقتی است و باید به صورت شراکتی مورد استفاده قرار گیرد، قطعا مراقبت و دقت بیشتری به عمل می آوریم. همچنین امکان بروز رفتارهای حساب نشده کاهش می یابد؛ حتی اگر این مراقبت و توجه توسط فرزندان صورت نگیرد، چون وسیله به صورت مشترک استفاده می شود، والدین می توانند کنترل لازم را بر روی نحوه استفاده فرزند خود داشته باشند.

لحاظ کردن برخی از مقررات مانند استفاده پاره وقت از تلفن همراه یا استفاده شراکتی و… تا برهه ای از زمان امکان پذیر است. هر چه فرزندان بزرگتر می شوند، قطعا به این مقررات تن نداده و شرایط تنش در خانواده مهیا می شود که باید در این صورت به مشاور مراجعه کرد.

 

آیا استفاده زیاد از موبایل باعث بلوغ زودرس کودک می شود؟

یکی از نگرانی های والدین در زمینه دسترسی کودک به انواع و اقسام عکس ها و اطلاعات و تأثیر این موضوع روی سن بلوغ فرزندشان است. سوال اینجاست که آیا واقعا دیدن تصاویر غیراخلاقی و مستهجن می تواند باعث بلوغ زودرس شود؟
در ابتدا باید این موضوع را در نظر بگیریم که بلوغ، یک فرآیند فیزیکی است که در آن عواملی نظیر تغذیه مناسب و ورزش نقش مهمی ایفا می کند. اما ممکن است فکر کردن به آن مانند زمانی باشد که یک نفر احساس گرسنگی نکند ولی تصور کردن یک غذای خوشمزه محرکی قوی باشد که باعث شود آن غذا را بخورد؛ بنابراین دیدن تصاویر غیراخلاقی ممکن است ایجاد انگیزه ای در فرد باشد که او به آن سمت سوق پیدا کند؛ پس بلوغ زودرس با تماشای تصاویر غیراخلاقی اتفاق نمی افتد اما در ذهن کودک انگیزه ایجاد می شود و خود را در آن شرایط تصور می کند؛ بنابراین به هیچ عنوان نباید اجازه دهید که ذهن کودکان زودتر از زمان خود، درگیر مسائل جنسی شود زیرا تأثیرات منفی روانی زیادی روی فرآیند رشد آن ها می گذارد.
اگر زمانی به صورت اتفاقی، کودک تصاویر مستهجن و غیراخلاقی دید و در مورد آن از شما سوال پرسید، بهتر است به او یک جواب منطقی بدهید و با جواب های سر کاری، کودک را از مسئله منحرف نکنید. به یاد داشته باشید که اگر فرزندتان جواب سوالاتش را از شما نگیرد، سراغ افراد دیگری خواهد رفت و معلوم نیست که دیگران چگونه جواب این سوالات را بدهند چون تا کودک جواب سوالات خود را پیدا نکند، موضوع برایش تمام نمی شود و کنجکاوی او همچنان باقی می ماند. برای آموزش نحوه پاسخگویی به سوالات فرزندانتان در این موارد، با سایت زندگی ما تماس گرفته و با مشاوران متخصص مشورت کنید.

از چه سنی باید برای کودک خود موبایل بخریم؟

آموزش پاسخگویی به سوالات کودکان و مشکلات کار کردن با موبایل، در سایت زندگی ما

بهترین راه آموزش پاسخگویی به سوالات کودکان و مشکلات کار کردن با موبایل، ارتباط گرفتن با اشخاص با تجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. آموزش پاسخگویی به سوالات کودکان و مشکلات کار کردن با موبایل، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد مراجعه کننده را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند به او کمک کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با مراجعه کنندگان می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست مشکل، مراحل کمک را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه