انواع پاداش به کودکان و نحوه صحیح تشویق

انواع پاداش به کودکان
   

انواع پاداش به کودکان کدام است؟ اول و مهمتر از همه باید یک تعریف مناسب از پاداش داشته باشیم. قانون روانشناسی بیان می کند که احتمال وقوع تکرار رفتار افزایش می یابد، در حالی که اگر رفتار دلخواه دنبال شود. این امر به عنوان یک تقویت کننده یک امر دلپذیر است. ما دو نوع تقویت داریم: تقویت مثبت، تقویت منفی. پاداش تقویت مثبت است.

کلمات کلیدی:( پاداش به کودکان|انواع پاداش به کودکان |نحوه صحیح تشویق )
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه
بعضی اوقات پاداش ما عمدی و بدون برنامه ریزی است، به عنوان مثال، یک کودک که کلمات تلخ اجتماعی را در لحن کودکانه و جالب خود می گوید، و کسانی که به آن گوش می دهند، در این وقت خندیدند یا لبخند زدند. این همان پاداش مثبت است که باعث می شود که کودک آن عبارت را تکرار کند.

گاهی اوقات این پاداش اتفاقی به نظر نمی رسد جذاب باشد، اما به دلیل اینکه یکی از نیازهای اولیه کودک را برآورده می کند، به عنوان پاداش برای کودک عمل می کند. به عنوان مثال، یک کودک که نادیده گرفته است، مگر اینکه رفتار بد یا نامناسب داشته باشد و تنها در آن مورد در نظر گرفته شود، حتی در صورت شکایت یا سرزنش. در اینجا نیز توجه به کسانی که در اطراف شما هستند و با رفتار مداوم نامناسب پاداش می گیرند، توجه منفی می شود. آسان است که می گویند اگر شما می خواهید رفتار مثبت و درست فرزندتان را افزایش دهید، به این ترتیب، آن را تشویق کنید، و سپس تشویق به افزایش رفتار افزایش می یابد.این مقاله انواع پاداش برای کودکان را توصیف می کند. در ادامه برای آدشنایی با انواع پاداش به کودکان با ما همراه باشید.


مطالعه کنید:

پاداش کلامی به کودکان

اهمیت جسمانی بازی کودکان

انواع اختلال ارتباط در کودکان


 

انواع پاداش به کودکان

انواع پاداش به کودکان

انواع پاداش به کودکان به شرح زیر است که شامل موارد ذیل است.

  • پاداش کلامی برای کودکان
  • پاداش احساسی برای کودکان یا پاداش فیزیکی برای کودکان
  • پاداش فعالیتی به کودکان
  • پاداش مادی به کودکان

فقط رفتارهای مثبت تشویق می شود، اگر کودک اشتباه کند و پاداش دریافت کند، نتیجه برگشت پذیر خواهد بود. گاهی اوقات والدین ناخواسته رفتار نامطلوب را تشویق می کنند. بهتر است کارهای خود را بیشتر در نظر بگیرید.

پاداش کلامی برای کودکان

هدف پاداش کلامی این است که رفتار کودک را که اغلب توسط پدر و مادر تکرار می شود، ستایش کنیم: “آفرین، بارک الله، چه دختری، چه پسری …” این شکل پاداش می تواند ساده ترین و عملی ترین نوع باشد. این پاداش خوبی برای کودکان است زیرا به مدت طولانی یا انرژی نیاز ندارد و هزینه بالایی ندارد و می تواند بارها و بارها انجام شود.

پاداش فیزیکی کودکان یا پاداش های احساسی به کودکان

پاداش های فیزیکی یا احساسی رفتارهای غیروابسته ای هستند که عشق و محبت ما را به دیگران نشان می دهند، مانند آغوش، بوسیدن، ناز و نوازش، نگاه گرم و مهربان، محبت نشان دادن یا تشکر ، چشمک زدن، نوازش پشت و شانه … این نوع پاداش ها بسیار تاثیر گذار هستند و می توانند با پاداش های دیگر به منظور افزایش تأثیر آنها ترکیب شوند.

پاداش فعالیتی به کودکان

این به معنای فعالیت هایی است که برای لذت بردن بیشتر و تشویق کردن تشکیل می شود. بسیاری از کودکان از وظایف خاص و یا بازی های مختلف بیشتر لذت می برند تا دریافت جوایز مانند بازی کردن توپ با پدر خود، قایقرانی با برادر خود، رفتن به پارک یا گوش دادن به خانواده. به ویژه کودکانی که از مزایای مواد و پاداش های کلامی اشباع هستند، و خانواده های دیگر وسیله ای را پیدا نمی کنند. پاداش فعالیتی می تواند مفید باشد.

پاداش مادی برای کودکان

پاداش مادی به معنای جایزه است، یعنی اقلام مورد نظر یا غذای خوشمزه که کودک به طور معمول به آن دسترسی ندارد. این پاداش ها در ایجاد برنامه های اصلاحی رفتاری بسیار مفید است، به ویژه برای کودکان که در تشخیص و توجه به خوب و بد مشکل دارند و لازم است که پاداش های عینی و ملموس به آنها بدهند.

 

موارد  مهم تایید و اجرای پاداش

دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش کودکان در مورد اخلاق و مهارت های زندگی است، هرچند که اگر در دوره تربیت فرزند غفت شود، برای آینده او اتفاق بدی می افتد و خانواده اش و جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از سوی دیگر، برای تأیید و اجرای روش های پاداش، چندین مورد ضروری است:

  • فاصله زمانی بین پاداش با رفتار مناسب باید فوری در کوتاه ترین زمان است.
  • فقط رفتارهای مثبت تشویق می شود، اگر کودک اشتباه کند و پاداش دریافت کند، نتیجه برگشت پذیر خواهد بود. گاهی اوقات والدین ناخواسته رفتار نامطلوب را تشویق می کنند. بهتر است کارهای خود را بیشتر در نظر بگیرید.
  • پایبندی والدین به سیستم پاداش تاثیر این روش ها را افزایش می دهد. والدین معمولا از نکات کلیدی در روش پاداش ناتوان هستند.
    نیازهای کودک را فراموش نکنید، از قبیل آرزو، تغذیه و حس امنیت، همیشه باید رعایت شود. مشروط کردن تمام نیازهای کودک او را با ناامنی مواجه خواهد کرد. برای اجرای این روش بهتر است از یک مشاور روانشناسی استفاده کنید.

مشاوره مجیب برای انواع پاداش به کودکان

انواع پاداش به کودکان

تشویق کودک و تقویت رفتار مناسب با استفاده از سیستم پاداش به عنوان یک روش آموزشی خوب است. در واقع، پاداش یک نوع تقویت مثبت است. بسیاری از کودکان به رغم نیازهایشان به خوبی رفتار نمی کنند. والدین این کودکان در مقابل رفتار بد آنها عاجزند. رفتارهای نامناسب مانند پرخاش، گریه و هیجان بالا و بد دهنی در هر کودک می توانند علل مختلفی داشته باشند. اما یکی از دلایل اصلی آن رضایت از خواسته های کودک در هر شرایطی است. اتخاذ یک سیستم پاداش منسجم توسط والدین کودک را در اصلاح رفتار صحیح آموزش خواهد داد. لوس شدن کودکان یکی دیگر از نگرانی ها برای والدین است.

در واقع، پاداش و تشویق عامل ها یا انگیزه ها برای تقویت رفتار یک فرد است. یکی از راه های تربیت کودک، آموزش و تغییرات رفتاری، که توسط متخصصین تایید شده است، سیستم پاداش است. با روش های مختلف، کودکان می توانند تشویق شوند تا رفتارهای تکراری را افزایش دهند. اکثر والدین در نظر دارند پاداش دادن به منزله خرید یک چیز است. در حالی که تشویق کودک توسط این روش ممکن است یک اثر معکوس داشته باشد. پاداش و تشویق کودک متفاوت است. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای انواع پاداش به کودکان از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.ir از سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه