اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان

Being honest with children اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان
   

اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان پیامد های متعددی دارد، اصولا رفتار با کودک باید به گونه ای متعادل باشد تا رفتار بزرگسال برای او آموزنده و اخلاقی باشد و در کنار آن  نوع رفتار انعکاس بدی نداشته باشد.

مثلا خیلی وقت ها والدین تمایل دارند،روش راستگویی را پیش بگیرند و این روش را در هر زمینه ای از مسائل مربوط به زندگی و روابط بین خود و فرزندان استفاده می کنند، البته که صداقت همیشه بهترین عملکرد است اما در ارتباط با کودک و نوع تربیت و حالات روحی که ما در قبال آن موظف هستیم باید به گونه ای باشد که تاثیر مثبت داشته باشد و تاثیرات منفی به حداقل کاهش یابد و یا اصلا ایجاد نشود.

در این مقاله به اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان می پردازیم اینکه

  • چه موقع با کودکان صادق باشیم
  • تاثیرات مثبت صادق بودن با کودکان
  • چه موقع نیازی نیست صادق باشیم اما دروغ هم نگوییم
  • تاثیرات منفی دروغگویی چیست

 اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان : چه موقع صادق باشیم

اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان

آیا تا به حال به این سوال فکر کرده اید، که تا چه اندازه باید با کودک خود صادق باشید؟در این بخش به چند معیار برای این موضوع می پردازیم

عدم وجود معیار خاص

کودکان در هر خانواده متناسب با  نوع تربیت خانوادگی خود می توانند از حقایق امور زندگی باخبر شوند، تصمیم بگیرند و حتی پدر و مادر را در روند تصمیمات کمک کنند، اما همه کودکان اینگونه نیستند و یک قانون کلی برای صادق بودن با کودکان وجود ندارد.

مثلا بچه زیر ۵ سال معمولا نمی تواند با یک سری از پیچیدگی ها مواجه شود و او را در جربان همه امور گذاشت و بهتر است ذهن او درگیر نشود، درحالی که یک کودک ۷ شاید بهتر بتواند با برخی از مسائل کنار بیاید.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

دروغ نگویید اما همه چیز را هم نگویید

روانشناسان توصیه می کنند که دروغ گفتن در هر شرایطی کار درستی نیست، یعنی در ارتباط  با دروغ گفتن به فرزند خود تنها روند دروغگویی  را  به او یاد می دهید و همین اینکه دروغ گفتن توجیهی برای کار شما می شود و احتمال دارد دوباره تکرار شود و در نهایت تبدیل به عادت شود.

خیلی مواقع وقتی کودک از تمامی امور زندگی آگاه باشد، اگر بیرون از خانواده کسی از او سوالی راجع به خانواده پرسید، به ناگاه همه چیز را برای افراد غریبه تعریف می کند و این موضوع هم نمی تواند عواقب خوبی داشته باشد

پس لزومی ندارد که کودکان در جریان تمامی امور باشند تا مجبور باشید که کتمان کنید یا دروغ بگویید، این مدل رفتار زمانی میسر است که رابطه زوج ها با هم مناسب باشد یعنی بدانند چه صحبت هایی را در خلوت خود بزنند و چه صحبت هایی را نیاز است در جمع خود با کودک  به زبان آورند که اگر سوال کرد و یا کنجکاو شد،مجبور به دروغ نشوید.

 عدم تخلیه بارعاطفی بر کودک

برخی از والدین شرایط روحی و جسمی خود را با کودک در میان می گذارند و تصور می کنند اینگونه او با روند طبیعی و جریانات زندگی آشنا می شود. مثلا اگر با کسی بحث و اختلافی پیدا کرده، با درد و دل کردن برای کودک وارد بحث هایی می شوند که بهتر است کودک همه چیز را نداند و با سوال کردن او مجبور به دروغ گفتن نباشید.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان: تاثیرات مثبت

 تاثیر اخلاق اموزنده بر روی کودک

بهترین تاثیری که صادق بودن می تواند برای کودک شما داشته باشد این است که رفتار شما به طور ناخود آگاه بر او القا می شود و صادق بودن شما برای او الگویی می شود که در تمامی وجوه زندگی آن را سرلوحه کار خود قرار می دهد.

با شما هم صادق است

اکنون که روش راستگویی را با او در پیش گرفته اید، او هم کم کم سعی دارد حتی در مورد خوراکی که یواشکی خورده با شما حرف بزند، کاری که نباید انجام میداده اما انجام داده حرف بزند.

اینگونه است که می توانید اطمینان حاصل کنید که او هیچ وقت دروغ نخواهد گفت.

 اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان: صادق نباش اما دروغ هم نگو

اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان

در قسمت ابتدایی مقاله دلایل صادق بودن و حد وحدود ان اشاراتی کردیم، اما متوجه شدیم که صادق بودن اگر از محدوده رفتار ما با کودک خارج شود تاثیرات منفی خواهد داشت، پس چگونه رفتار کنیم که نیازی نباشد در همه شرایط  صداقت را پیشه کنیم اما دروغ هم نگوییم.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

دعوا ی زناشویی ممنوع

متاسفانه بیشترین حقایقی که دوست نداریم بچه ها بدانند و اصولا نباید هم بدانند، در بین دعواهای والدین پیش می آید،حرف های بین آن ها رد و بدل می شود که چندین اثر منفی دارد، پس اگر بحث های زن و شوهری در یک مکان مناسب و به دور از کودک باشد، نیازی نیست که حقیقت گفته شود و پیامد های بد به دنبال داشته باشد.

مراقب صحبت های خود باشید

گاهی تلفن زنگ می زند یا فامیل و دوستی به منزل شما می آید حرف های بازگو می شود که اگر کودک بشنود قاعدتا سوالی می پرسد که بعد نمی توانید دروغ بگویید و این صداقت شما در مورد کاری که لزوم ندارد کودک بداند، باعث دردسر می شود .

اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان: اثرات منفی

مطالبی که در بالا ارائه شد، تا حد زیادی میزان مثبت و منفی پیامد های صداقت با کودکان را بیان کرد، اما به برخی از آن ها که بسیار تثیر گذار هستند اشاره می کنیم

 اضطراب کودک

برخی از مسائل مانند قرض  پدر، دعوا های خانوادگی و مواردی از این دست باعث تشویش کودک و اضطراب او می شوند.

پس اینکه گفته می شود نباید تماس های مهم و کاری، دعوا های زن و شوهر در مقابل کودک انجام بگیرد به این دلیل است که بعد از اینکه سوال کرد و شما صادقانه جواب دادید می تواند مسبب نگرانی او باشند.

مقالات پیشنهادی مجیب

مشخص نبودن حد و مرز صداقت

خیلی مواقع وقتی کودک از تمامی امور زندگی آگاه باشد، اگر بیرون از خانواده کسی از او سوالی راجع به خانواده پرسید، به ناگاه همه چیز را برای افراد غریبه تعریف می کند و این موضوع هم نمی تواند عواقب خوبی داشته باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اثرات مثبت و منفی صادق بودن با کودکان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب برای زمینه تربیت فرزندان توسط والدین سمینار ها و جلسات مشاوره  پر بازده ای را در کارنامه خود دارد. برای والدینی که در نوع تربیت فرزند خود دچار سر درگمی شده اند و نمی دانند چه زمانی از چه روشی استفاده کنند که تاثیرات منفی به بار آید، بهتر است از مشاور کمک بگیرند.

سایت زندگی ما در خصوص تربیت کودکان از مشاوران متخصص و با تجربه بهره گرفته است و والدین بسیاری از این سر درگمی نجات یافته اند.

جهت تماس با مرکز مجیب با شماره تماس zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل ارتباط برقرار کنید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه