آیا دیر خوابیدن یادگیری کودکان را کاهش می دهد؟

دیر خوابیدن کودکان
   

آیا دیر خوابیدن کودکان، یادگیری آن ها را کاهش می دهد؟

تحقیقات و پژوهش های انجام شده روی دیر خوابیدن کودکان، نشان می دهد که آن دسته از کودکانی که شب ها بعد از ساعت ۹ و در ساعت ‌های متغیر و نا ثابت می‌خوابند، در خواندن و حساب کردن از بچه ‌هایی که سر وقت و به اندازه کافی می‌خوابند عقب ‌تر هستند.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

به گفته پژوهشگران، خواب ناکافی و دیر خوابیدن کودکان، تنظیم طبیعی بدن را بر هم می زند و این مسأله باعث می شود تا توانایی مغز برای یادگیری اطلاعات تازه کاهش پیدا کند. در این تحقیق، پژوهشگران اطلاعاتی را درباره یازده هزار کودک سه، پنج و هفت ساله جمع آوری کردند تا بفهمند که آیا یادگیری آن ها ربطی به عادت دیر خوابیدن کودکان دارد یا خیر.
این پژوهش در انگلیس نشان داد که نامنظم بودن ساعت خواب و دیر خوابیدن کودکان سه ساله بیشتر از سنین دیگر است و در هفت سالگی نصف کودکان سر وقت می خوابند؛ یعنی بین هفت و نیم تا هشت شب. به علاوه، تأثیر بدخوابی و کم‌خوابی در دختر بچه ‌ها بیشتر از پسربچه ها می باشد و به مرور زمان هم افزایش پیدا می کند.

مطمئن شوید که کودکتان به اندازه کافی می خوابد؛ زیرا برای رشد کلی آن ها خواب با کیفیت و جلوگیری از دیر خوابیدن کودکان، به اندازه تغذیه خوب مهم است. اگرچه این موضوع ممکن است واضح به نظر برسد، اما بسیاری از مردم به برنامه خواب و دیر خوابیدن کودکان خود فکر نمی کنند.

آکادمی متخصصان دیر خوابیدن کودکان در آمریکا درباره تماشای تلویزیون و استفاده از کامپیوتر به والدین توصیه می کند:
– برای جلوگیری از مشکل دیر خوابیدن کودکان، بهتر است تا دو سالگی از تماشای تلویزیون یا استفاده از کامپیوتر پرهیز کنند.

– اتاق خواب بچه ‌ها را از تلویزیون، کامپیوتر و بازی ‌های کامپیوتری در امان نگه دارید.
– به کودکان آموزش رسانه‌ای بدهید تا دچار معضل دیر خوابیدن کودکان نشوند؛ از رسانه ‌های مکتوب مثل کتاب و روزنامه استفاده کنید، برنامه ‌های با کیفیت را برایشان انتخاب کنید، خودتان با کودکانتان تلویزیون تماشا کنید و از این فرصت برای آموزش و معنی کردن تبلیغات و غیره استفاده کنید.
– تماشای بیش از حد تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر باعث اختلال تمرکز، اختلال خواب یا مشکل دیر خوابیدن کودکان، چاقی و افت تحصیلی می‌شود.
– توصیه می‌شود که استفاده از وسایل بصری مانند تلویزیون، کامپیوتر و بازی‌های ویدئویی روزی بیش از دو ساعت نباشد.

نتیجه تحقیقات نشان می دهد که عادت دادن بچه ‌ها به خواب مناسب از ابتدای کودکی بهترین گزینه است؛ اما هیچ وقت برای شروع دیر نیست. پژوهشگران می‌گویند هیچ نشانه ‌ای از اینکه خوابیدن زودتر از هفت و نیم شب در توانایی مغز کودکان تأثیر مثبت بگذارد، وجود ندارد. به گفته متخصصان حدود ده ساعت خواب شبانه برای کودکان زیر هفت سال ضروری و لازم است.

مقالات پیشنهادی مجیب

 

دیر خوابیدن کودکان

عوارض دیر خوابیدن کودکان

مطمئن شوید که کودکتان به اندازه کافی می خوابد؛ زیرا برای رشد کلی آن ها خواب با کیفیت و جلوگیری از دیر خوابیدن کودکان، به اندازه تغذیه خوب مهم است. اگرچه این موضوع ممکن است واضح به نظر برسد، اما بسیاری از مردم به برنامه خواب و دیر خوابیدن کودکان خود فکر نمی کنند.

سبک زندگی مدرن ما تأثیر زیادی بر این موضوع گذاشته است؛ افراد کم تر می خوابند؛ چون والدین بسیار مشغول کار هستند. کودکان فعالیت های مدرسه زیادی دارند و با وسایل الکترونیکی کار می کنند. موضوع نگران کننده این است که بسیاری از والدین، از عواقب آن بی اطلاع هستند. اگرچه چرت نزدن یا دیر خوابیدن کودکان ممکن است به نظر بی ضرر برسد، اما این چیزها واقعا اثرات منفی دارند که می تواند یک عمر طول بکشد.

دیر خوابیدن کودکان باعث سختی تمرکز می شود

خواب بی کیفیت و دیر خوابیدن کودکان، تأثیرات منفی روی سلامت روانی کودکان دارد. خواب ناکافی کودک باعث می شود هوشیاری و تمرکز او پایین بیاید؛ خواب بد شبانه شایع ترین علت کم توجهی در کلاس است. هم چنین می تواند کودک را کم تر فعال و تنبل سازد.

دیر خوابیدن کودکان موجب خواب آلودگی می شود

دیر خوابیدن کودکان ممکن است دلیلی باشد که کودکان از خواب آلودگی روز رنج ببرند. خوابیدن به اندازه کافی ( کم تر از ۱۰ یا ۱۲ ساعت، بسته به سن آن ها ) باعث می شود که آن ها تمام روز احساس خستگی و خواب آلودگی کنند.

دیر خوابیدن کودکان موجب احساس خستگی می شود

دیر خوابیدن کودکان و خواب آلودگی با خستگی مرتبط است. برخلاف آنچه برخی فکر می کنند، نه تنها بزرگسالان از این مساله رنج می برند بلکه کودکان نیز از ضعف و خستگی به دلیل پیامد خواب بی کیفیت رنج می برند. آن ها همچنین می توانند در حالت هوشیار قرار بگیرند که می تواند باعث اختلالات خواب شود. به این دلیل است که این حالت ترشح هورمون ها مانند آدرنالین که مغز را بیدار نگه می دارد را افزایش می دهد.

دیر خوابیدن کودکان خطر چاقی را افزایش می دهد

بر اساس شواهد حاصل از تحقیقات علمی جمع آوری شده از ۲۹ مطالعه در ۱۶ کشور جهان نشان می دهد که الگو های خواب بی کیفیت می توانند ریسک چاقی کودکان را افزایش دهند. این تحقیق بیان می کند که دیر خوابیدن کودکان ممکن است عامل خطر چاقی باشد.

دیر خوابیدن کودکان دلیل اختلال رشد قد

علاوه بر این کاهش میزان رشد قدی در کودکانی که شب ها دیر تر می خوابند بیشتر دیده می شود. همچنین کودکانی که شب ها دیر می خوابند، رشد تحصیلی کمتری نسبت به سایر کودکان دارند.

 

حل مشکل دیر خوابیدن کودکان و مراجعه به سایت زندگی ما

– همواره کودک را سر ساعت مشخصی بخوابانید. برای کودکتان زمان خواب را با مشورت خودش تعیین کنید و فرا رسیدن زمان خواب را به او یادآوری کنید. آن ها به یک قرار ثابت برای خواب نیاز دارند. اگر کودکتان دیر به خواب می رود، سعی کنید زودتر از زمانی که در نظر گرفته اید، او را به رختخوابش ببرید.

– با صحبت و عمل کودک را تشویق کنید. به این صورت که هر شب به وقت شناسی و در رختخواب رفتن وی جایزه بدهید. این جایزه می تواند یک خوراکی قبل از خواب مثل یک لیوان شیر یا خوراکی که کودک دوست دارد باشد، و یا به عنوان تشویق یک لباس خواب قشنگ به او هدیه بدهید.

– – قبل از خواب غذای مختصر و سبک به او بدهید. غذاهای سنگین و پرحجم روی خواب کودکان مخصوصا کودکان در سنین بالاتر تأثیر بدی دارد. شکم خالی و شکم پر هر دو باعث بدخوابی و یا بی خوابی می شوند. به خاطر داشته باشید برخی از مواد غذایی مانند قهوه، چای و یا نوشابه در شب باعث بروز اختلال در خواب و دیر خوابیدن کودکان می شود.

– شرایط اتاق خواب و لباس کودک خود را نیز در نظر بگیرید. همه ما در اتاق خنک بهتر می خوابیم، اما نه خیلی سرد. لباس راحتی تن کودکتان کنید و ببینید که دمای اتاق در حدی باشد که باعث مریض شدن او نشود و از طرفی بیش از اندازه هم گرم نباشد. تاریک بودن محیط خواب نیز مهم است. ولی اگر کودکتان نمی تواند در تاریکی بخوابد، یک چراغ خواب کوچک در اتاقش روشن بگذارید، و یا اینکه چراغی را در بیرون اتاق او روشن کرده و در اتاق را باز بگذارید.

– فعالیت های بدنی کودک مانند بازی کردن در پارک، ورزش را در طول روز افزایش دهید. البته این بازی ها باید تا غروب آفتاب ادامه داشته باشند و به تدریج باید فعالیت کودک را کاهش دهید و به جای بازی های پر تحرک، فعالیت هایی مثل مطالعه، شنیدن قصه و یا تماشای تلویزیون را جایگزین کنید. باید سعی کنید قبل از خواب، بازی های هیجان انگیز مثل بازی های کامپیوتری را انجام ندهند و یا فیلم های هیجان انگیز نبیند.

– اگر کودکتان در شب به سختی به خواب می رود، به او اجازه خوابیدن در طول روز را ندهید و با کاری سرگرمش کنید.

– حداقل دو ساعت قبل از خواب، تلویزیون را خاموش کنید. تحقیقات نشان می دهند که نوری که از صفحه تلویزیون پراکنده می شود، هورمون خواب را کاهش می دهد. حتی نیم ساعت تماشای تلویزیون قبل از خواب، نظم خواب کودک شما را بر هم می زند.

– وسایل الکترونیکی را تا حد امکان از اتاق خوابش دور کنید. کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی تلفن، ویدئو، تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی می توانند اختلالاتی را در خواب ایجاد کنند. حتی اگر مورد استفاده نباشند نیز وجودشان به نوعی مزاحمت ایجاد می کند.

 

دیر خوابیدن کودکان

 

اما بهترین راه درمان اختلال دیر خوابیدن کودکان، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. اختلال دیر خوابیدن کودکان، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه