علت های ترس راه رفتن در کودکان

ترس راه رفتن کودک
   

ترس راه رفتن کودک

ترس راه رفتن کودک ، آن هم زمانی که پدر و مادر متوجه می‌شوند که همسن‌ و سال های فرزندشان خیلی وقت پیش توانسته‌اند راه بروند، تبدیل به مسأله ای جدی و نگران کننده برای والدین می‌شود.

کلمات کلیدی:(ترس راه رفتن در کودکان| راه رفتن کودک|ترس والدین )

مدت زمان مطالعه:۵ دقیقه

برای از بین بردن ترس راه رفتن کودک، ابتدا باید علت بروز آن را پیدا کنید. اگر هیچ نوع مشکل جسمی وجود نداشته باشد، باید کودک را از نظر روحی روانی بررسی کرد. اما چطور کودکی که قادر به فهم مسائل نیست، در سنین طفولیت آسیب روحی و روانی می‌بیند؟ شاید کودکان توانایی درک و شناخت مسائل را مانند بزرگسالان نداشته باشند، اما آن‌ها نیز دارای جنبه روانی بوده و استرس ‌ها و محیط زندگی می‌تواند بر آن ‌ها هم اثر بگذارد. نگرانی ‌های بیش از اندازه یا بر عکس بی توجهی پدر و مادر به مسائل فرزندان، سلامت رشدی آن ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اثرات ترس راه رفتن کودک

به صورت کلی ترس دائم به هر علتی که باشد، اثرات نامطلوبی بر جسم و روان کودک به جای می گذارد و کودک را از زندگی طبیعی و شاد محروم می کند. در نوع حاد مسأله، سبب اختلال در جسم و روان کودک می شود. کودکان در مقابل ترس های شدید، واکنش های متفاوتی نظیر لکنت، شب ادراری، کم رویی و افسردگی از خود نشان می دهند. گاهی اوقات کودک بر اثر ترس پرخاش گر می شود. ناخوشایندترین اثر ترس این است که شخصیت و هویت کودک را نابود می کند. کودک ترسو، اعتماد به نفس ندارد، در هیچ کاری داوطلب نمی شود و کاری را با میل انجام نمی دهد؛ زیرا بیشترین انرژی و نیروی کودک صرف مقابله با ترس شده و گاهی اوقات بی تفاوت و تنبل و ضعیف و بی اراده می گردد.

دروغگویی هم از جمله رفتارهای ناپسندی است که بر اثر ترس در کودک به وجود می آید. ترس، بیشترین صدمه را به اعصاب می زند و مغز نیز نمی تواند به خوبی فرمان بدهد. به همین علت کودک گاهی بر اثر ترس های شدید دچار لکنت زبان یا شب ادراری می شود.

 

علت های ترس راه رفتن کودک

علت های ترس راه رفتن کودک

راه رفتن، مثل هر مهارتی در کودک، نیاز به آمادگی در دو جنبه روانی و جسمی دارد. ایجاد مشکل در هر کدام از این جنبه ها، می‌تواند باعث ترس راه رفتن کودک شود. قبل از هر عملی، اگر راه رفتن کودکتان تأخیر دارد و از آن ممانعت می‌کند، از نظر جسمی و فیزیکی باید شرایط ماهیچه ای و مفصلی کودک بررسی شود.

اکثر ترس ‌های کودک طبیعی است اما اگر باعث نقص در عملکرد عادی او شود، می بایست به عنوان یک اختلال به آن نگاه کرد. برخی از اصلی‌ترین دلایل روانی ترس راه رفتن کودک را در ادامه بیان می کنیم:

اضطراب جدایی

همانطور که اشاره شد، نوزادان به خاطر ترس از دور شدن از پدر و مادر، گم شدن و تجربه‌ های ترسناک مستقل شدن، از راه رفتن ممانعت کرده و دائما به شما می چسبند. اضطراب جدایی مسأله ای طبیعی است اما اگر از سن راه رفتن شروع شود، ممکن است غیر طبیعی به نظر برسد.

دلبستگی غیر ایمن

کودکانی که از نظر دلبستگی و وابستگی، دچار اختلال هستند، ممکن است نتوانند از مادر یا پرستار خود جدا شوند. چگونگی شکل گیری دلبستگی کودکان زیر دو سال، بر خواسته آن ‌ها برای راه رفتن تأثیر به سزایی دارد.

تجربه‌ های منفی

ممکن است کودک، یک بار در راه رفتن، دچار وحشت یا صدمه ای جدی شده باشد. پس از این اتفاق، کودک برای برطرف کردن این ترس، اصل مسأله راه رفتن را سرکوب کرده و طوری برخورد می‌کند که انگار هیچ وقت نمی‌توانسته راه برود.


همچنین ببینید:

رشد مهارت های حرکتی درشت کودکان ۲ تا ۶ ساله

مشاوره کودک

ترس کودکان و نوجوانان را چگونه درمان کنیم


عدم حمایت پدر و مادر

کودک برای راه رفتن بسیار نیازمند به والدین است. در طول یادگیری مهارت قدم برداشتن و راه رفتن، این والدین هستند که باید با همراهی کودک او را در راه رفتن کمک کنند و اگر در این مورد غفلت و نا آگاهی رخ دهد، نوعی ترس راه رفتن کودک در وی ایجاد می‌شود.

ترس‌ های والدین

گاهی والدین، با مراقبت ‌ها و حساسیت‌ های بیش از حد، باعث شکل گیری ترس راه رفتن کودک در وجود وی می‌شوند. به عبارتی ترس والدین به کودک منتقل می‌شود. کودک باید تجربه کند و زمین بخورد تا نترسد؛ حمایت روحی و روانی پدر و مادرها در این مسأله بسیار کارگشاست.

ترس از بغلی شدن کودک

گاهی پدر و مادرها به خاطر ترس از بغلی شدن یا لوس شدن کودک، او را به حال خود رها می‌کنند. همین مسأله، کودک را از راه رفتن، متنفر می‌کند. کودک در سن یک سالگی و در هر سن دیگری، به شدت به محبت و نوازش والدین نیاز دارد. بنابراین زمان ‌هایی که کودک درخواست کرد، او را در آغوش گرفته، ببوسید و نوازش کنید. این مسأله باعث می‌شود تا کودک همیشه حضور شما را حس کند و راه رفتن را نشانه دور شدن از والدینش تلقی نکند.

ذوق زدگی بیش از اندازه

گاهی پدر و مادرها، با اصرار بیش از اندازه، باعث خستگی و بیزاری کودک می‌شوند. او باید روند استاندارد رشد خود را بگذراند. یکی دوماه تفاوت، جای نگرانی ندارد و شما برای اینکه ثابت کنید فرزندتان باهوش و بهترین است، او را از بین خواهید برد و اذیت خواهید کرد.

 

علت های ترس راه رفتن کودک

چگونه ترس راه رفتن کودک را درمان کنیم؟

بهترین راه درمان ترس راه رفتن کودک، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. اختلال ترس راه رفتن کودک، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود.

و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است والدین فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است.

متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند.

یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه