کاهش استرس شغلی با استفاده از مدل کنترل

کاهش استرس شغلی با مدل کنترل
   

برای درک بهتر کاهش استرس شغلی با مدل کنترل تصور کنید یک مدیر اجرایی و یک کارگر خط مونتاژ را که هر دو در یک سازمان کار می کنند. برای هر دو آنها کارشان استرس آور است؛ با این تفاوت که مدیر اجرایی هر روز با رضایت از محل کارش دفتر را ترک می کند، کارگر خط مونتاژ احساس اضطراب و خستگی می کند. چرا احساسات این دو نفر متفاوت هستند؟ یکی از پاسخ ها این است که مدل مدل تقاضا–کنترل استرس کاری را مد نظر قرار دهید که می گوید زمانی که افراد مشاغل سخت دارند، اگر بر روی کارشان کنترل بیشتری داشته باشد، استرس کمتری دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید.

کلمات کلیدی:(کاهش استرس شغلی|کاهش استرس شغلی با مدل کنترل)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کاهش استرس شغلی با مدل کنترل

بررسی کاهش استرس شغلی با مدل کنترل

این مدل یکی از مدل های استرس شغلی است که بیشترین مطالعات انجام شده روی آن است.

این مدل، اگرچه مدل جدیدی نیست، هنوز مناسب استرس کار است.

در این مقاله ما در مورد این مدل صحبت خواهیم کرد و نحوه استفاده از اصول آن را به کار و تیم شما اعطا خواهیم کرد.

  • معرفی مدل کنترل – تقاضا برای استرس کار

در سال ۱۹۷۹، رابرت کراسک مدل مدیریت استرس مدیریت تقاضا را معرفی کرد.

کاهش استرس شغلی با مدل کنترل دارای نقاط ضعف است اما بر روابط استرس کار و استقلال تأکید دارد. شما می توانید مفاهیم این مدل را با ایجاد استقلال بیشتر در کار خود، به ویژه در شرایطی که تقاضای بالا برای کار در دسترس است، برای کاهش استرس و رضایت شغلی، استفاده کنید.

در مقاله خود، او دو عامل مهم را تعیین می کند که بر میزان کاهش استرس شغلی با مدل کنترل در افراد تاثیر می گذارد:

  • خواسته های شغلی.
  • آزادی تصمیم گیری.

خواسته های کاری در محل کار استرس زا هستند؛ انگیزه هایی نظیر:

  • مهلت کم
  • اهداف بلند مدت غیر قابل دستیابی
  • وقفه‌های دائمی
  • فشارهای متناقض.

آزادی تصمیم گیری (یا استقلال) به توانایی افراد برای کنترل کار خود اشاره می کند.

شناخت کاهش استرس شغلی با مدل کنترل

در طول تحقیقات، رابرت کراسک کسانی را که خواسته هایشان بالا است دریافت می کند، اما آزادی تصمیم گیری و استقلال آنها کم است، آنها در پایان روز احساس خستگی می کنند، در صبح هنگام بیدار شدن از خواب، افسردگی و اضطراب بیشتری دارند. به گفته وی، اگر کارگران مشاغل چنین آزادی بیشتری برای تصمیم گیری به دست می آورند، آنها استرس کمتری را تجربه خواهند کرد.

نحوه استفاده از مدل برای کاهش استرس کار شما

اگرچه کاهش استرس شغلی با مدل کنترل دارای نقاط ضعف است اما بر روابط استرس کار و استقلال تأکید دارد. شما می توانید مفاهیم این مدل را با ایجاد استقلال بیشتر در کار خود، به ویژه در شرایطی که تقاضای بالا برای کار در دسترس است، برای کاهش استرس و رضایت شغلی، استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و از خدمات برترین مشاوران به صورت تلفنی و آنلاین بهره مند شوید.

کاهش استرس شغلی با مدل کنترل – عملی

در مرحله اول، فهرستی از چیزها و موقعیت‌هایی که سبب استرس شما می شوند، تهیه کنید. شاید برای انجام این کار، بهتر است یک دفتر ثبت موارد و شناسایی عوامل استرس زا برای یک هفته تهیه و در دفتر بنویسید. در مرحله بعد فکر کنید چگونه می توانید استقلال خود را در این مناطق افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر جمع آوری گزارش ها به شما فشار آور است، زیرا شرکای شما به موقع همکاری نمی کنند، می‌توانید مهلت کمتری به آنها بدهید یا نسخه‌های پیش‌نویس تهیه کنید تا از طریق آن بررسی و امضا شود.

مقالات پیشنهادی مجیب
  • راه حل برای کاهش استرس

جهت کاهش استرس شغلی با مدل کنترل اگر استرس شما از تنگناها و فشارها در برنامه های کاری شما است، با رئیس خود صحبت کنید.

شما ممکن است نتیجه گیری کنید که پیگیری شما همچنین باعث کاهش استرس همکاران و مشتریان شما خواهد شد.

تعیین مرزها و نظارت آن ها

مرزهای شفاف به شما در درک نیازهای شما کمک می کند و از آنها مراقبت می کند.

این به رغم داشتن نقش های پرشور و برخورد با افراد و وظایف زمانبر لازم است.

هنگامی که مرزهای خود را تعیین کرده اید، با دقت آنها را کنترل کنید.

اگر متوجه شوید که این مرزها به طور مداوم نادیده گرفته می شوند، راه های دیگری را برای بیان دقیق نیازهای خود تمرین کنید.

یادگیری نحوه برخورد با درخواست های غیر منطقی

همچنین یادگیری نحوه برخورد با درخواست های غیر منطقی برای کاهش استرس شغلی با مدل کنترل مهم است. چیزهای کوچک که فراتر از مسئولیت های عادی شما هستند، ممکن است برای شما ایجاد شود، مخصوصا اگر آنها دائمی باشند. یاد بگیرید که به درخواست های نامعقول و غیر منطقی نه بگویید. برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی لازم در این خصوص با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب می توانید تماس بگیرید.

آشنایی با کاهش استرس شغلی با مدل کنترل

  • ایجاد روابط خوب و ارزشمند

هنگامی که شما در کار احساس می کنید، کسانی هستند که از شما حمایت کنند و شما هم به عنوان همکار از آن ها حمایت می کنید، شما فشار کمتر و استرس کمتری را تجربه خواهید کرد. در دوران سختی که گذشت، گفتگو دلگرم کننده با همکاری که به او اعتماد دارید می تواند تاثیر زیادی در کاهش استرس شما داشته باشد. به همین دلیل ایجاد روابط خوب مهم است. سعی کنید با همکاران خود تماس بگیرید و هر وقت که بتوانید به آنها کمک کنید.

  • حداقل وقفه ها را کاهش دهید

برای کاهش استرس شغلی با مدل کنترل باید بدانید که سطح استرس شما با وجود وقفه ای که در طول کار رخ می دهد، افزایش می یابد.

بنابراین، برای رسیدگی به این وقفه ها، بهترین کارها را انجام دهید.

مخصوصا اگر شما نیاز به تمرکز بر روی یک کار خاص دارید.

چندین چیز وجود دارد که می توانید برای کم کردن این وقفه ها انجام دهید:

  • در اتاق کارتان را ببندید.
  • تلفن را خاموش کنید.
  • ایمیل اخطار را غیرفعال کنید.

کاهش استرس شغلی با مدل کنترل

چگونگی کاهش استرس شغلی با مدل کنترل

برای کاهش استرس خود و تیمتان از مدل کنترل استفاده کنید. اگر شما وظایف افرادی با سطوح بالا و پر تنش را مدیریت می کنید، می توانید از مدل کاراسک برای افزایش استقلال اعضای تیم خود استفاده کنید. می‌توانید در جای مناسب، به اعضا تیم خود آزادی بیشتری برای تصمیم ‌گیری ‌هایشان بدهید. به عنوان مثال، هنگامی که کسی را برای کاری انتخاب کردید، یک گام به عقب بردارید و اجازه بدهید فرد تصمیم بگیرد که چگونه این کار را انجام دهد. شما همچنین می توانید استقلال خود را با آموزش مفهوم منبع کنترل به اعضای تیم نیز کمک کنید. کسانی که به موفقیت خود باور درونی دارند (به عبارت دیگر، منبع کنترل داخلی) اعتقاد دارند، کمتر تحت تأثیر قرار می گیرند و قادر به انطباق با شرایط در حال تغییر و کاهش استرس شغلی با مدل کنترل هستند.

مشترکین و کاربران گرامی که می خواهند در تمام طول روز و به صورت آنلاین  و تلفنی مشاوره تلفنی دریافت نمایند می توانند با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایند و از خدمات مشاوران و روانشناسان برتر کشور از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد و زدن صفر در خصوص کاهش استرس شغلی با مدل کنترل بهره مند شوند. لازم به ذکر است که می توانید به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل با این مرکز با شماره زیر تماس حاصل فرمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه