علت های ترس از مار

ترس از مار
   

محققان در آخرین تحقیقات در مورد ترس از مار متوجه شده اند که در طول تکامل، خود انسان ها به طور غریزی یاد گرفته اند که از حیواناتی مانند مار ها و عنکبوت ها باید اجتناب کنند و از آن ها دوری کنند و به محض اینکه آنها را ببینند. آنها به سرعت واکنش نشان می دهند. در بسیاری از کشورهای صنعتی جهان و به ویژه در اروپا اکثر مردم در طول زندگی خود عنکبوت یا مار را نمی بینند و از سوی دیگر در بسیاری از کشورها هیچ ماری به طور کلی وجود ندارد، اما ترس از مار در ذهن مردم وجود دارد و اگر چه این ترس در حالت عادی و طبیعی بی ضرر است، اما یک ماده ذاتی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت های ترس از مار ها می توانید در تمام طول هفته حتی ایام تعطیل با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و از خدمات بهترین مشاوران کشور به صورت تلفنی بهره مند شوید.

وسواس و ترس از مار

مسئله ای که می تواند در این زمینه مهم باشد، تبدیل شدن ترس از مار و عنکبوت به وسواس شدید و ناراحت کننده است که معمولا تحت تاثیر عملکرد طبیعی افراد قرار می گیرد. برای مثال، حتی در کشورهایی که هیچ عنکبوتی وجود ندارد و یا بسیار کم است، بعضی از مردم از ورود به فضاهای جدید ترس دارند و اول از همه باید اطمینان حاصل کنند که در این مکان خطر وجود ندارد. این افراد هنگام ورود به بیابان از حشرات و مارها می ترسند.

ترس از مار

شناخت علت های ترس از مار

مطالعات نشان داده است که ۲ تا ۶ درصد از کشورهای صنعتی جهان در معرض مشکل ترس از عنکبوت و مار هستند. با این حال، هنوز مشخص نشده است که این ترس عمومی و جهانی در سراسر دنیا چگونه گسترش می یابد. برخی از محققان این ترس را در دوران کودکی افراد و نوع برخورد آنها با طبیعت شناسایی کرده اند، در حالی که دیگران آن را غریزی می دانند. مشکل این است که در مطالعات مشخص نیست که کدام یک از رفتارهای ذکر شده در کودکان و بزرگسالان به دست آمده است و غریزی است. برخی مطالعات نشان می دهد که کودکان سریع تر به شناسایی ترس از مار ها نسبت به سایر عوامل خطر می پردازند، اما عوامل روانی این واکنش هنوز مشخص نیست.

جهت دریافت مشاوره تلفنی با کیفیت در این زمینه می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و بهترین مشاوره با کیفیت تلفنی را تجربه کنید.

 ترس از مار

به طور کلی، فوبیا، یعنی ترس های افراطی، غیر منطقی و مداوم برای یک جسم یا وضعیت خاص، کسانی که ترس از مار دارند حتی از قرار گرفتن مکان هایی که احتمال دارد در آن مار ها وجود داشته باشد، دوری می کنند. فوبیا مار در طبقه بندی علمی جزء فوبیای حیوانات قرار می گیرد.

مارها جانوران عجیب و غریبی است. آنها مرموز هستند. آنها بسیار آرام و بی سر و صدا حرکت می کنند. تقریبا همه آنها، حداقل در ابتدا، از غریبه ها به اصطلاح می ترسند؛ اما این ترس همیشه آنها را منحرف نمی کند.

علائم ترس از مار

علائم ترس مار در کسانی که تحت تأثیر آن قرار دارند مختلف است.

در برخی افراد، این علائم خفیف است و در برخی دیگر، این علائم شدید هستند.

علائم اصلی ترس از مار عبارتند از:

  • اضطراب شدید در هنگام مواجه با مار ها
  • نشانه های ترس فیزیکی و روانی (مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس شدید اضطراب) بلافاصله پس از برخورد با محرک های اضطرابی مانند مار.
  • تلاش زیاد برای جلوگیری از شرایطی که مارها احتمال دارد در آن جا وجود داشته باشند.

این علائم بیش از چند ماه در فرد ادامه می یابد و بر عملکرد وی در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی و حرفه شغلی او تأثیر منفی می گذارد. همچنین می توانید در این زمینه با برترین مشاوران و روانشناسان کشور که در سایت زندگی ما حاضر هستند به صورت تلفنی ارتباط برقرار نمائید و مشورت کنید.

بررسی درمان فوبیا مار

درمان این نوع ترس غیر منطقی، مانند انواع ترس های غیر منطقی، از طریق ترکیبی از رویکردهای شناختی و رفتاری (قرار گرفتن در معرض) انجام می شود. اول، باورهای غلط درباره مار ها مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرند. سپس فرد مجاز است در مورد تجربیات وحشتناک خود صحبت کند. در مرحله بعد، درمانگر به تدریج، بسته به شدت ترس و مزمن بودن آن وارد شیوه درمانی ترس از مار می شود. شما می توانید با مجسمه هایی که عکس های ماری دارند یا عکس های مار را در اینترنت جستجو کنید.

به تدریج درباره مارها و تر س ها صحبت می کنید، گام به گام آنها را شناسایی کرده و سپس سعی می کنید به مار نزدیک شوید، به طور مستقیم به چشم مار نگاه کنید. توجه داشته باشید که تمام این مراحل بین ۲ تا ۵ ماه طول می کشد. در موارد شدید تر باید از داروهای ضد اضطراب و افسردگی استفاده کرد سپس بعد از کاهش و کم شدن نشانه ها روان درمانی را شروع کنید.

ترس از مار

عدم شناخت ترس از مار

مارها جانوران عجیب و غریبی است. آنها مرموز هستند. آنها بسیار آرام و بی سر و صدا حرکت می کنند. تقریبا همه آنها، حداقل در ابتدا، از غریبه ها به اصطلاح می ترسند؛ اما این ترس همیشه آنها را منحرف نمی کند. در عوض، گاهی اوقات ممکن است سعی کنند نزدیک به شما باشند. آنها می خواهند شما را بو بکشند تا مطمئن شوند شما خودی هستید. آنها مانند دیگر موجودات می خواهند محیط و قلمرو خود را شناسایی کنند. برای عدم ترس از مار می توانید با شناخت آنها نیز به خودتان کمک کنید یا از سایت زندگی ما در این خصوص کمک بگیرید.

مقالات پیشنهادی مجیب

شناخت علل ترس از مار

به طور کلی، یکی از دلایل اصلی ترس و وحشت، تجربه ی بد در گذشته در برخورد با این انگیزه خاص است؛ اما در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به ترس از مار هیچ تجربه تلخ و دردناک با مار ها را تجربه نکرده اند. پس چرا این فوبیا در آنها ایجاد شده است؟ پاسخ به این سوال ریشه در تکامل انسان دارد. این ترس ممکن است به خاطر عللی باشد که انسان در گذشته داشته است. در گذشته، مار ها یکی از علل اصلی مرگ و کاهش جمعیت بوده است، بنابراین باید از آنها اجتناب می شد.

کاربران عزیز و گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و مشاوره برای درمان ترس از گربه در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس گرفته و از خدمات برترین متخصصان ما بهره مند شوند. زمان برقراری ارتباط از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب می باشد. جهت گرفتن ارتباط از سراسر ایران می توانید با شماره زیر تماس حاصل نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه