زوال عقلی سالمندان قابل درمان است یا نه

Elderly dementia 2 زوال عقلی سالمندان قابل درمان است یا نه
   

زوال عقلی سالمندان و مراقبت از آن ها قدری مشکل است که نیاز به صبر و آرامش دارد تا با مراقبت های موثر میزان و شدت آن  را کاهش داد. اگر به عنوان فرزند در حال مراقبت از پدر و یا مادر خود هستید، احتمالا به مرحله ای از خستگی، ناتوانی و عدم کنترل این بیماری رسیده باشید، که نمی دانید با این مسئله باید چه کار کرد.

البته باید گفت که درمان قطعی برای زوال عقلی وجود ندارد اما یک سری از عوارض این بیماری را با دارو و روان درمانی می توان بهبود داد.

شاید سوالاتی مثل

  • زوال عقلی چسیت؟
  •  در چه شرایطی می توانیم بگوییم فرد به زوال عقلی مبتلا شده است؟
  •  اکنون که مبتلا هست چه کار باید بکنیم؟
  •  و دلایل این مشکل چیست؟

در ذهن شما ایجاد شده باشد، که قصدا داریم در این مقاله به آن ها پاسخ دهیم.

زوال عقلی سالمندان چیست؟

زوال عقلی سالمندان

زوال عقلی یک بیماری خاص نیست، یک اصطلاح کلی است که بخشی از علائم مربوط  به کاهش حافظه، مهارت های مرتبط با تفکر به میزان قابل توجهی کاهش می یابند و توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزانه  تنزل پیدا می کند. تقریبا ۶۰ الی ۸۰ درصد از بیماران آلزیمر به زوال عقلی هم مبتلا هستند.

زوال عقلی عروقی که بعد از سکته مغزی رخ می دهد دومین نوع زوال عقلی است .اما شرایط دیگری هم وجود دارد که می تواند، عامل علائم زوال عقلی باشند، که می توان به مشکلاتی مثل تیروئیدی و کمبود ویتامین اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زوال عقلی سالمندان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

تشخیص زوال عقلی سالمندان

جهت تشخیص زوال عقل تنها پزشک می تواند این کار را انجام دهد که برای این کار از ۴  تست به شرح زیر استفاده می کند:

  • تست روانشناختی
  • تست عصبی
  • اسکن مغزی
  • تست آزمایشگاهی

  تستهای روانشناختی

پزشکان جهت تشخیص زوال عقلی تست های زیادی انجام می دهند، مثلا عملکرد تفکر را ارزیابی خواهند کرد که  تعدادی از این آزمون های مرتبط  با مهارت های تفکر مانند حافظه، جهت گیری، استدلال و قضاوت،مهارت های زبان و همچنین توجه می باشند.

بخشی از  مغز به نام هیپوکامپ مرکز یادگیری و حافظه در مغز است و سلول های مغزی در این  بخش اغلب اولین آسیب را متحمل می شوند . به همین دلیل است که از دست دادن حافظه اغلب یکی از علائم اولیه آلزایمر است.

 تست عصبی

در این روش پزشکان قوه حافظه، زبان، ادراک بصری، توجه، حل مسئله، حرکت، حس، تعادل و سایر زمینه های مرتبط  را ارزیابی می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زوال عقلی سالمندان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

اسکن مغزی

  MRI

این اسکن ها می توانند شواهدی از انواع  سکته مغزی، خونریزی یا تومور مغزی  باشند.

 PET

این نوع اسکن می تواند الگوهای مرتبط با فعالیت مغز را نشان دهد و اگر پروتئین آمیلوئید خود را نشان دهد می تواند نشانی از آلزایمر باشد که خود الزایمر گواه بر زوال عقلی است.

تست های آزمایشگاهی

آزمایش ساده خون  مشکلات فیزیکی را که می تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد، به راحتی نشان می دهد. مثلا کمبود ویتامین B12 و  یا کم کاری غده تیروئید بر ایجاد زوال عقلی موثر هستند، که این خود جز روش های پیشگیری است و با رعایت رژیم غذایی مناسب  تا حد زیادی می توان از ایجاد زوال عقلی سالمندان جلوگیری کرد .

 زول عقل و از دست دادن حافظه

در حالی که علائم زوال عقل ممکن است به شدت متفاوت باشد، اما حداقل دو مورد از موارد زیر می تواند در بیماری زوال عقلی یا دمانس تحت تاثیر قرار بگیرند و با کاهش کارایی مواجه شوند.

  • حافظه
  • ارتباطات بین زبان
  • توانایی تمرکز و توجه
  • استدلال و قضاوت
  • ادراک بصری

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زوال عقلی سالمندان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

علل زوال مغزی

زوال عقلی در سالمندان  ناشی از آسیب به سلول های مغزی است. این بیماری با توانایی سلول های مغزی ارتباط  نزدیک دارد. هنگامی که سلولهای مغز قادر به برقراری ارتباط طبیعی نیستند، تفکر، رفتار و احساسات می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند.

مغز دارای بخش های  زیادی است، که هر کدام مسئولیت های مختلفی را بر عهده  دارند .برای مثال قوه حافظه، قضاوت و حرکت  هر کدام در بخش های خاصی از مغز قرار گرفته اند و هنگامی که سلول ها این بخش ها  آسیب می ببینند، دیگر نمی توانند به عملکرد طبیعی خود عمل کنند.

انواع مختلف زوال عقل با آسیب های مختلفی که بر بخش های متفاوت مغز ایجاد می شود، ارتباط مستقیم دارند. به عنوان مثال، در بیماری آلزایمر، سطوح بالایی از پروتئین های خاص در داخل و خارج از سلول های مغز، باعث می شود که این سلول های  برای حفظ سلامتی و برقراری ارتباط با یکدیگر دچار مشکل شوند.

بخشی از  مغز به نام هیپوکامپ مرکز یادگیری و حافظه در مغز است و سلول های مغزی در این  بخش اغلب اولین آسیب را متحمل می شوند . به همین دلیل است که از دست دادن حافظه اغلب یکی از علائم اولیه آلزایمر است.

در حالی که اکثر تغییرات در مغز که موجب زوال عقل می شوند، دائمی هستند و در طول زمان بدتر هم می شوند، مشکلات ذهنی و حافظه ناشی از شرایط زیر ممکن است بهبود یابند:

  • افسردگی
  • عوارض جانبی دارو
  • مصرف بیش از حد از الکل
  • مشکلات تیروئید
  • کمبود ویتامین

درمان و مراقبت از زوال عقلی سالمندان

زوال عقلی سالمندان

درمان هر ضعف و بیماری بستگی به علت آن دارد. در مورد بیشتر دمانسهای پیشرفته یا همان زوال عقلی،مثل بیماری آلزایمر، هیچ درمان خاصی وجود ندارد.

که مانع پیشرفت آن شود. اما درمان های دارویی وجود دارند که علائم بهبود را به طور موقت حاصل می کنند. داروهایی که برای درمان آلزایمر مورد استفاده قرار می گیرند، بعضی اوقات برای کمک به علائمی از انواع مختلف زوال عقلی  تجویز می شوند. درمان غیر دارویی مثل مشاوره و روانشناسی می تواند برخی از علائم زوال عقل را کاهش دهد.

در نهایت، مسیر درمان موثربرای زوال عقلی از طریق افزایش بودجه تحقیق و افزایش مشارکت در مطالعات بالینی همراه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زوال عقلی سالمندان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

سایت زندگی ما در زمینه درمان بیماری های مرتبط با زوال عقلی از جمله آلزایمر در کنار درمان های پزشکی و دارویی روش ها و تمهیدات موثر روانشناسی در نظر گرفته که در کاهش عوارض و خطرات زوال عقلی بی نتیجه نبوده و تا حد زیادی قابل کنترل و حتی پیشگیری بوده است.

یعنی بسیاری از افرادی که در سنین سالمندی قرار دارند، اگر به کمک روانشناسی اقدامات پیشگیری را انجام دهند، تا حد قابل توجهی می توان علائم و نشانه ها را کاهش داد.

اگر عزیزان شما یا خود شما که این مطلب را می خوانید، در معرض این خطر هستید، بهتر است که اقدامات پیشگیری را آغاز کنید و یا حتی اگر به آن مبتلا می باشید درمان های غیر دارویی مثل مشاوره را دنبال کنید.

برای ارتباط با سایت زندگی ما با شماره تماس  zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل ارتباط خود را برقرار کنید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه