علت بروز ترس یا ترس ها در چیست

عوامل ایجاد ترس
   

ترس می تواند به دو پاسخ بیوشیمیایی و عاطفی تقسیم شود. که بهتر است در بخش ابتدایی قبل از آنکه علت بروز ترس را ریشه یابی کنیم و توضیحاتی راجع به این موضوع بدهیم، در رابطه با این دو پاسخ بپردازیم که بی تفاوت به موضوع اصلی نیستند.

  • پاسخ بیوشیمیایی
  • پاسخ عاطفی

 علت بروز ترس:پاسخ بیوشیمیایی

ترس یک احساس طبیعی است که ما زمانی که با ترس و یا تهدیدی مواجه می شویم، بدن ما به شیوه های خاص پاسخ خود را ابراز می کند.

واکنش های بیوشیمیایی و یا فیزیکی شامل عرق کردن، افزایش ضربان قلب، بالارفتن آدرنالین است که به ما هم هشدار می دهد و هم ما را هوشیار می کند.

واکنش بیوشیمیاییی یک سیر تکاملی و اتوماتیک است که برای بقای حیات ضروری است.

 پاسخ عاطفی

پاسخ عاطفی به ترس، کاملا شخصی است، برخی از واکنش های موجود در مغز انسان که احساسات مربوط به شادی و هیجان را  کنترل می کنند، احساست مربوط به ترس را هم انجام می دهند.

مثل زمانی که یک فیلم ترسناک می بینیم و یا برخی از افراد به هنگام ورزش های شدید و یا موقعیت های هیجان انگیزعاطفی این ترس را تجربه می کنند. البته  این موقعیت ها  یعنی واکنش های احساسی بسته به ویژگی های فردی و علت بروز ترس بسیار متفاوت است.

علت بروزترس

ترس بسیار پیچیده است بعضی از ترس ها ممکن است در نتیجه تجربیات یا آسیب های جسمی باشند، در حالی که ممکن است برخی دیگر حاصل  از دست دادن چیزی و یا کسی باشد.

در بسیاری از مواقع افراد حتی بدون اینکه در یک موقعیت ترسناک و یا وهم آلود قرار بگیرند، که جان آن ها در خطر نباشد، مثلا با دیدن یک ویدیو و یا یک عکس سریعا حالت های ترس و نگرانی به خود می گیرند که خود این عوامل می تواند ریشه در بسیاری از اتفاقات موجود در زندگی فردی باشند.

دانشمندان در حال تلاش هستند تا دقیقا علت بروز ترس را بدانند،اما این موضوع کمی دشوار و پیچیده هستند، به خاطر اینکه علت بروز ترس در هر انسانی بسیار متفاوت است و هر کسی واکنش های احساسی و  زیست شناختی متفاوتی دارد، پس بنابراین اتفاق نظر بین روانشناسان و دانشمندان هنوز به وجود نیامده است.

در ادامه  به چند مورد از علت بروز ترس می پردازیم که تقریبا می توان علت ترس ها را در دسته بندی  زیر قرار داد.

 عوامل محیطی

همان طور که در بالا هم اشاره شد، علت بروز ترس می تواند قرار گرفتن در موقعیت ها و وضعیت های  خطرناکی باشد، که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند، مثل تصادف، زلزله، دعوا و غیره ..اینگونه موارد از دلایلی هستند  که فرد وقتی با آن ها مواجه می شود و یا حتی در شرایط مشابهی مثل این موارد، قرار می گیرد؛  دچار ترس و وحشت دوباره  می شود.

 عوامل ژنتیکی

در برخی از شرایط علت بروزترس بدون هیچ گونه شرایط و یا  رویداد خاصی است، که این دلایل ممکن به دلیل ویژگی های شخصیتی به خصوص ژن هایی باشند، که  که به ارث برده اند.

افرادی که ترس های کودکی زیادی را تجربه کرده باشند، قاعدتا با ترس های بیشتری در بزرگسالی مواجه هستند.

عوامل حیاتی

یکی از عوامل حیاتی و ضروری انسان، جان آدمی است و همین موضوع یکی از علت های بروز ترس است که فرد مدام نگران از دست دادن سلامتی و جان خویش است.

 عوامل اجتماعی

برخی از علت های ترس در روح و جان ادمی به عدم موفقیت ها ی موجود در زندگی است، که منجر به یک حالت های تدافعی و مراقبت ها بیش از حد شده و همچنین منجر به بروز عواملی مثل استرس، اضطراب، کابوس های شبانه، گوشه گیری و بسیار از دلایل دیگر که نیاز به درمان های جدی دارند.

علت بروز ترس: درمان ترس

البته علت بروز ترس هر چه باشد، افراد می توانند به خوبی بر آن غلبه کنند و از شر ان خلاصی یابند.که در ابتدا، کار چندان راحتی نیست و نخست باید تمایل به شجاعت داشتن را در خود تقویت کرد  که چند درمان اساسی برای ترس ها و علت بروز ترس ها وجود دارد.

تقویت شجاعت

برای شروع هر کاری؛ بهتر است که خود شما آغاز کننده باشید و شجاعت و عزم خود را در این مسیر همراه کنید تا بتوانید اراده قوی برای مقابله با علل بروز ترس را داشته باشید.

کمک از درمانگر

موضوعی که قابل بحث و تامل می باشد، این است که ترس ها و علت بروز ترس ها هر چه که باشند به مرور زمان در روح آدمی ریشه می دوانند و انقدر پیشروی می کنند که دیگر جای تامل برای آدمی نمی گذارند و تنها مجبور هستید با آن ها مدارا کنید.

اگر به خوبی می دانستیم که بیماری های روحی مثل همین ترس ها به مانندی بیماری های جسمی اگر مورد رسیدگی واقع نشوند، به راحتی به انواع بیمری های خطرناک دیگر تبدیل می شوند، چه بسا که بیماری های روحی بسیار خطرناک تر هستند و اگر بخواهند به شکل های مختلف هم تبدیل شوند، کار را به نسبت سخت تر و وخیم تر می کنند.

بنابراین خیلی بهتر است که برای درمان بیماری های روحی مثل بیماری های جسمی به خوبی و به موقع عمل کنیم تا حتی الامکان در همان نطفگی خفه شوند و امکان رشدی نداشته باشند.

مواجه شدن با ترس ها

ترس های موجود در زندگی همیشه بوده اند و خواهند بود و چاره ای نیست جز اینکه با آن ها مواجه شویم و ببینیم که نگرانی های ما از همین ترس ها بیهوده است و هیچ اتفاق خاصی قرار نیست با آن ها به وجود بیاید، اگر با آن ها مواجه شدید و غلبه کردید؛ دیگر ذهن آرامی خواهید داشت که در هر کجا و هر مقطعی از زندگی با همان ترس رو به رو شدید،مشکلی نخواهید داشت.

به عنوان مثال مواردی بوده که از توپ به شدت هراس داشته اند و زمانی که با آن مواجه می شدند، احساس ترس، اضطراب و واکنش های جسمانی به خود می گرفتند. اما وقتی از آن ها دعوت به فوتبال، بسکتبال و این قبیل بازی ها شد و وارد زمین بازی شدند و با توپ مواجه شدند، دیدند که هیچ گونه خطری ندارد؛ تازه روحیه تازه ای با این قبیل ورزش ها حاصل کرده اند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب، از مشاوره های آنلاین خدمت رسان است که با توجه به سبک زندگی مدرن و به تناسب افزایش مشکلات کنونی این شرایط را فراهم آورده تا به کمک مشاور آنلاین هموطنان بتوانند دسترسی راحتی به این مرکز داشته باشند و با مشاوران متخصص در زمینه های گوناگون روانشناسی تماس بگیرند و مشکلات خود را مطرح نمایند و راه حل مناسب مشکلات خود را از روانپزشک و یا روانشناس درمانگر دریافت نمایند.

 تهرانی های عزیز برای مشاوره و درمان این قبیل بیماری ها از جمله وجود انواع ترس ها، مواجه با ترس ها و دیگر مشکلات روحی بدون هیچ گونه اتلاف وقتی و بدون طی کردن هیچ گونه ترافیکی می توانند با سایت زندگی ما همه روز هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با شماره zendeghima.ir  با ما در ارتباط باشند.

 

 

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه