استرس خود را کنترل کنید ( زندگی سالم )

استرس و اضطراب
   

همه ما برای یک بار هم که شده در زندگی مان دچار استرس و اضطراب شده ایم. استرس و اضطراب می تواند نقش بازدارندگی داشته باشد و زندگی فرد را مختل کند.

کلمات کلیدی:(استرس | زندگی سالم| عوارض استرس|درمان استرس )

مدت زمان مطالعه:۸ دقیقه

گاهی نیز امکان دارد استرس، محرکی باشد برای انجام دادن کارها در موعد مقرر و حتی گاهی قبل از موعد مقرر. یعنی اگر فرد دچار استرس شود احتمالا ناخودآگاه به انجام سریع وظایفش ترغیب و رهنمون خواهد شد. به قول معروف “خیر الامور اوسطها”! حفظ تعادل و میانه روی در هر کاری می تواند سودمند باشد. این نکته در مورد استرس نیز صدق می کند.

استرس زمانی که در حد نرمال باشد می تواند محرک و ترغیب کننده باشد اما اگر از حد مجاز عدول کند، بدون شک دردسرها و مشکلاتی را در پی خواهد داشت. اگر نتوانیم اضطراب و استرسمان را در حد نرمال نگه داریم سلامتی مان(سلامتی روحی و جسمی مان) با مخاطراتی روبرو خواهد شد.

توصیه می شود برای کنترل استرس نکات ذیل را در نظر داشته باشید:

۱-     تا می توانید مصرف قهوه و مواد حاوی نیکوتین را کاهش دهید

مصرف موادی نظیر قهوه و نوشابه های گازدار را تا حد ممکن کاهش دهید. موادی مانند قهوه که حاوی کافئین هستند آرامش موقت و کاذبی در بدن ایجاد می کنند و درازمدت می توانند دردسرساز شوند. کافئین از جمله موادی است که به عنوان یک محرک، استرس را تشدید می کند. به جای مصرف نوشیدنی های تحریک کننده، از نوشیدنی های سالم مانند آب، چای، و آب میوه استفاده کنید. مصرف موادی که شکر تصفیه شده دارند نیز موجب کسلی می شود و انرژی بدن را کاهش می دهد. در مجموع توصیه می شود برنامه غذایی سالم و دقیقی برای خود در نظر بگیرید.

۲-     فنون به آرامش رسیدن (ریلکسیشن) را یاد گرفته و اجرا کنید

برای کاهش استرس و اضطراب راه های گوناگونی وجود دارد. سعی کنید راه های گوناگون آرامش اعصاب را یاد گرفته و امتحان کنید. هر کدام برایتان لذت بخش تر بود و از آن نتیجه بهتری گرفتید را به طور مداوم تکرار کنید. برای مثال، یاد گرفتن تکنیک هیپنوتیزم می تواند بسیار موثر باشد. هیپنوتیزم تکنیکی است که در هر محلی مانند محل کار، منزل، پشت فرمان، و غیره قابل اجرا است. فن دیگر این است که در مواقع استرس و اضطراب، جمله های آرامش بخش را با خود تکرار و زمزمه کنید. مغز با این فن به نوعی گول می خورد. موقعی که شما در حال تلقین و تکرار جمله آرامش بخش هستید مغز شروع به ترشح هورمون هایی می کند که استرس را کاهش می دهد. اگر دفعات اول جواب نگرفتید ناامید نشوید. با تکرار این تکنیک مطمئن باشید که استرستان کاهش خواهد یافت.

https://zendeghima.ir/

۳-     جنب و جوش داشته باشید و به فعالیت های جسمانی اهمیت دهید

در مواقع اضطراب، هورمون های استرس زا مانند آدرنالین و کورتیزول بیشتر ترشح می شود. با فعالیت و جنب و جوش می توان روند ترشح هورمون ها را کنترل کرد. زمانی که به اندازه کافی جنب و جوش داشته باشید، میزان ترشح هورمون ها استرس آور به دلیل نوعی خود تنظیمی به حد تعادل می رسد. با فعالیت های جسمانی و تحرک می توان ذهن مغشوش را تا حد زیادی آرامش بخشید. در طول روز حتما ورزش کنید. ورزش های هوازی در کاهش میزان استرس بسیار موثر است. ورزش علاوه بر کاهش استرس، برای رعایت بهداشت خواب نیز عنصری حیاتی به حساب می آید.


همچنین ببینید:

بهداشت خواب را رعایت کنید(زندگی سالم)

درمان استرس و رویکردهای  جدید درمان استرس

اضطراب پس از رویدادها چیست


۴-     بهداشت خوابتان را فراموش نکنید. کافی و دقیق بخوابید

نخوابیدن یا بهتر بگوییم، بد خوابیدن می تواند میزان استرس را تشدید و تقویت کند. بهداشت خواب را رعایت کنید و سعی کنید از خوابتان لذت ببرید. هر چیزی که برای خوابتان مانع به حساب می آید را از سر راه بردارید. برای راحت تر خوابیدن الزاما به کافئین و قهوه پناه نبرید، اتفاقا این ماده محرک در درازمدت می تواند نوعی اعتیاد در فرد ایجاد کند. اختلال خواب را از راه های دقیق و هوشمندانه و با کمک مشاوران و متخصصان حوزه بهداشت روان، مهار کنید.

۵-     سعی کنید در هر وضعیتی، شرایط را به خوبی کنترل و مدیریت کنید

گاهی با مسائلی روبرو می شوید که آستانه تحمل بالایی را می طلبد. اگر ظرفیت و صبرتان پایین است توصیه می کنیم با کمک مشاور این نقیصه را برطرف کنید. تکنیک های مدیریت بحران را یاد بگیرید و سعی کنید با هر مشکلی خردمندانه برخورد کنید. مطمئن باشید هر مسئله ای راه حل خاص خودش را دارد. نگرانی چیزی را درست نمی کند بلکه باعث می شود استرس و اضطراب بر شما غالب شود. سعی کنید در هر بحرانی، مانند یک مدیر لایق و کاردان امور را به سمتی هدایت کنید که از استرس و اضطراب شما و اطرافیانتان کاسته شود.

۶-     حتما با یک نفر مشورت کنید، صحبت کردن کلید موفقیت و آرامش است

زمانی که شما در مورد ناراحتی ها و نگرانی هایتان صحبت نکنید دقیقا مانند این است که در یک خانه، دائما مواد متعفن را انبار کنید. آیا در خانه ای مواد متعفن انباشته شده است می توان راحت زندگی کرد؟ مغزی که پر از افکار پریشان و منفی باشد به درستی کار نمی کند. مغزتان را خالی کنید. سعی کنید با دوست یا یک مشاور، صحبت کنید. تمام افکاری که شما را آزار می دهد باید از ذهنتان تخلیه شود. با مشورت کردن حتما راه حل های خلاقانه ای پیدا خواهید کرد.

https://zendeghima.ir/

۷-    مدیریت زمان را فراموش نکنید

حتما در طول زندگی مواقعی پیش خواهد آمد که با انبوهی از کارهای انجام نشده روبرو خواهید شد. در این زمان، بجای نگران شدن باید فهرستی دقیق از کارهای انجام نشده یا نیمه تمام تهیه کرد. سعی کنید کارهایتان را بر حسب اهمیت اولویت بندی کنید. در خلال برنامه، حتما تایمی را برای لذت بردن، خوابیدن، تفریح کردن، و امور غیر قابل پیش بینی اختصاص دهید.

برای برنامه ریزی می توانید از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید و توصیه ما این است که از برنامه ها طبق واقعیت باشد نه بر اساس احساسات و تخیلات.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان استرس آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه