اختلال خرید وسواسی و نحوه درمان آن

اختلال خرید وسواسی
   

اختلال خرید وسواسی چیست؟ اختلال وسواس خرید یک وضعیت است که حدود یک تا شش درصد کل جمعیت را تشکیل می دهد و بیشتر در زنان دیده می شود.

کلمات کلیدی:(اختلال خرید وسواسی|وسواس در خرید|وسواس در انتخاب|وسواس )

مدت زمان مطالعه:۵ دقیقه

مطالعات نشان می دهد که عزت نفس پایین، اضطراب و نیاز به کاهش استرس دلیل آن است. از دیدگاه روانپزشکان، این ناراحتی را می توان با سایر اختلالات پالس مانند دیوانگی و اختلالات خلقی و روحی مرتبط دانست. شروع اختلال خرید وسواسی معمولا ۱۸ سال است. با این حال، بیماران پس از دهه سوم یا چهارم، زمانی که مشکلات مالی جدی دارند، به دنبال درمان نیستند.

اختلال خرید وسواسی در چهار شکل دیده می شود

اختلال خرید وسواسی

خرید وسواس فکری

خرید وسواس فکری برخی از افراد هیچ کالایی خرید نمی کنند. آنها وسواس به یک کالا دارند، مانند لباس و لوازم تزئینی، لوازم آرایشی و غیره. به عنوان مثال، آنها ممکن است ۱۰۰ کلاه مختلف در کمد لباس خود داشته باشند و فقط یک یا دو تا از آنها را استفاده کنند. این نوع خرید به عنوان “خرید وسواسی” شناخته می شود و در یک لحظه اتفاق می افتد و اقلام خریداری محافظت نشده و ممکن است حتی احساس نارضایتی را مرتکب شوند.

خرید به علت تنوع

خرید به علت تنوع است؛ این نوع خرید نیست وسواس انگیز نیست و خریدار نه تنها خسته است، بلکه به دلایلی ناشناخته، جابجایی و انرژی بیشتر برای خرید وجود دارد و با این لذت و انرژی، به مراکز خرید می رود و هر آنچه که می آید، بدون دلیل می رود برخلاف خرید وسواسی، یک فرد متشکل از علاقه خاصی به یک جنس خاص نیست و انواع کالاها را ارائه می دهد.

خرید بدون برنامه

خرید بدون برنامه؛ افرادی که بدون برنامه یا برنامه خاصی خرید می کنند، بیمار نیستند، اما هوش اجتماعی و احساسی کم دارند؛ برای مثال، پدر تصمیم می گیرد بدون اینکه فرزندانش را در مورد نیازهایش بپرسد، کفش ، کیف و موارد دیگر را بخرد. در واقع، او به جای دیگری تصمیم می گیرد. این نه تنها بر اقتصاد خانوار تاثیر می گذارد، بلکه می تواند تنش میان اعضای خانواده ایجاد کند.

 خرید برای جلب توجه

خرید برای جلب توجه؛ این نوع خرید یک بیماری یا اختلال نیست. در واقع، این یک نوع یادگیری اجتماعی است و مردم آن را بدون نیاز به انجام این کار انجام می دهند. آنها دارای اعتماد به نفس پایین هستند و می خواهند دیگران را در همان سطح خود نشان دهند و اطمینان کمتری نسبت به خرید های اشتباه با خرید غیرمستقیم نشان دهند. خرید خالی، پیگیری شدید حالت های مختلف و خرید غیر معمول کالاهای لوکس یکی از ویژگی های این گروه است.

آنها معمولا چند کارت اعتباری دارند و با آنها خرید می کنند. بسیاری از آنها مشکلات مالی دارند و در ورشکستگی قرار دارند. آنها معمولا بدهی ۲۰٫۳۰ میلیون تومانی  دارند. آنها به طور ناگهانی تمایل به خرید دارند، اما آنها در تلاش برای جلوگیری از آن هستند، آنها با خرید وسواس می گیرند و حتی نیازی به کالاهای خریداری شده ندارند. آنها وسواس به یک محصول، مانند لباس، اقلام تزئینی، لوازم آرایشی و غیره دارند.


همچنین ببینید:

مشاوره وسواس

اختلال وسواس فکری عملی بختکی بر جان زندگی شما

نقش ضمیر ناخودآگاه در ایجاد و درمان وسواس


رویکردهای درمانی

اختلال خرید وسواسی

  • به هیچ وجه نباید احساس گناه کند کسی که این کار را می کند، اما او باید به آرامی سعی کند بینش خود را تغییر دهد. مواردی را که خرید می کید انتخاب کنید و آنها را در مقابل او قرار دهید و از خرید آنهایی که انجام می دید، از آنها بپرسید.
  • اگر به او ماهانه پرداخت می کنید، پول او را به صورت روزانه یا هفتگی به او بپردازید، زیرا که صرف مقدار زیادی از پول او را بی نیاز کرده و پول را از دست می دهد. وقتی که به خرید می رود، مطمئن شوید فردی مانند خواهر یا مادر را همراه او بفرستید و … حداقل آنها را برای مدیریت خرید بفرستید. با این حال، افرادی که در معرض خرید هستند اغلب سعی می کنند فقط خرید کنند.
  • شما باید با دقت نظارت بر رفتار اعتیاد آور به خوبی آموزش به او دهید. به عنوان مثال، به او بگویید: یک سرگرمی به او بدهید و در آن تاریخ، چند بار این رفتارها را صرف کنید، مقدار زمان صرف شده در هر زمان، مقدار پولی که شما صرف کردید، احساسات شما، افرادی که همراه شما هستند، و هر چیز دیگری که فکر می کنید مرتبط است. با این حال، یک روز را بررسی کنید و به کشف الگو نگاه کنید. به عنوان مثال، شما ممکن است قادر به کشف کردن این که در چه زمانی از روز بیشتر احتمال دارد که او تبدیل بع رفتار اعتیاد آور شود و یا که احساسات، افراد و یا مکان ها او را به سمت این رفتار منجر کند. سپس او را به تحمل مقاومت و اضطراب که او را به احتمال خرید می دهد، تشویق کنید. این در کنترل رفتار آنها بسیار موثر است.

ادامه

  •  مراحل سازنده را برای تغییر الگوهایی که در جدول شخصی کشف کرده اید، انجام دهید. سعی کنید فعالیت های دیگری را برای او بیاورید تا حس های خود را جایگزین کند، زمانی که می خواهد با رفتار اعتیادآمیز رفتار کند. شما باید سعی کنید دور از شرایط و مکان هایی که رفتار اعتیادآورانه آنها باعث می شود، او را دور کنید.
    در نهایت، باید بدانید که اختلال خرید وسواسی ممکن است به علت بیماری روانی (از جمله اختلال وسواس فکری، اضطراب یا اختلال دوقطبی یا حتی شدیدتر …) باشد و در این رابطه باید از شخص در روانپزشکی مراقب کرد.

مشاوره مجیب برای اختلال خرید وسواسی

در این ناراحتی، بیمار هدفی برای خرید ندارد، مانند جذب توجه یا تنوع و حذف یک مشکل عمده. با خرید، بیمار کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد و کمتر مضطرب می شود، اما پس از خرید، متأسف و پشیمان می شود.

از آنجا که بیشترین آسیب در زنان است، آنها علاقه مند به خرید پوشاک و اقلام تزئینی هستند؛ برای مثال، آنها ممکن است ده ها رنگ از لباس یا کیف را، به عنوان مثال، در انواع رنگ خریداری کنند و از یک مورد هم استفاده نکنند، زیرا علاقه آنها به یک رنگ است. فردی که دارای اختلال وسواسی خرید است، نمی تواند مقاومت در برابر پول داشته باشد و در اغلب موارد او چیزهای زیادی را که لازم نیست خرید می کند.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای اختلال خرید وسواسی طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه