آیا زنان هنگام ناراحتی فقط می خواهند پول خرج کنند؟

پول خرج کردن خانم ها
   

روانشناسی پول خرج کردن

آیا تا به‌ حال به اینکه چگونه از پول خود استفاده می‌کنید، فکر کرده‌اید؟ ممکن است شما شخصی صرفه ‌جو باشید که هر زمان به موجودی بانکی افزاینده خود نگاه می‌کنید احساس خشنودی کنید و هنگام نیاز به خرید ناراضی و ناراحت شوید. یا شاید یک معتاد به خرید باشید که به زندگی به چشم لذت پول خرج کردن نگاه می‌کند؛ بنابراین بدون فکر خرید می‌کنید و توجه خاصی به وضعیت مالی و اقتصادی خود در آینده ندارید. این مقاله را بخوانید تا با روانشناسی پول خرج کردن بیشتر آشنا شوید.

کلمات کلیدی:(لذت پول خرج کردن |روانشناسی پول خرج کردن|پول خرج کردن زنان )

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

با وجود اینکه خیلی ‌ها معتقدند که عادات پول خرج کردن، از والدین و نزدیکان کسب شده و به ارث می رود، تحقیقات امروزه اثبات می‌کنند که عادات ما تنها برمبنای شرایط و درس‌هایی که در کودکی درباره‌ مدیریت پول خرج کردن یاد گرفته‌ایم، شکل نمی‌گیرند. ممکن است که در یک خانواده، هم شخص صرفه‌جو و هم شخص ولخرج وجود داشته باشد؛ کودکانی که در فقر و نداری بزرگ می‌شوند می‌توانند ثروت‌ عظیمی جمع ‌کنند و ورثه‌ ثروتمندان‌ بزرگ ممکن است سرمایه‌ خانوادگی شان را به باد ‌بدهند.

ولخرج‌ ها چگونه اند؟

محققان دانشگاه استنفورد، در یکی از آزمایشات قدیمی خود روی کودکان که به آزمایش مارشمالوی دهه‌ی ۶۰ معروف است، از بچه ‌های خردسال با یک سینی پر از مارشمالو، چوب‌ شور و کلوچه پذیرایی کردند. محققان به بچه‌ ها گفتند که آن ها می‌توانند یکی را انتخاب کنند و اگر آن را سریع بخورند دیگر نمی‌توانند چیزی بردارند اما اگر چند دقیقه صبر کنند می‌توانند یکی دیگر هم بردارند. اگر آن ها می‌توانستند لذت خوردن خوراکی را چند دقیقه به تأخیر بیندازند، شیرینی‌ و لذتشان دو برابر می‌شد. پژوهشگران این کودکان را تا زمان بزرگسالی تحت نظر گرفته و آزمایش کردند و متوجه شدند که کودکانی که دارای توانایی به تأخیر انداختن لذت خود بودند، به نسبت کودکانی که لذت سریع و تند را می‌خواستند، در زندگی موفقیت بیشتری به دست آوردند.

 

اگر شما جزو انسان های ولخرج هستید، نمی‌توانید لذت خود را به تأخیر بیندازید. اگر پول مثل مارشمالو در دست شما باشد، حتی اگر قرار باشد که پولتان بیشتر و بیشتر شود، باز هم نمی‌توانید درمقابل لذت خرج کردنش مقاومت کنید. به همین دلیل شما که انسان ولخرجی هستید، پول زیادی در بانک ندارید اما نگران نیستید. خرید کردن در لحظه و فوری شما را خوشحال می‌کند و شما به این عادت وابسته شده‌اید. اما اگر فکر می‌کنید که بیش از حد ولخرج شده‌اید، بهتر است تلاش کنید تا این عادت را از خود دور نمایید.

 

پول خرج کردن خانم ها

صرفه ‌جو ها چگونه اند؟

در آزمایش معروفی، به بزرگسالان حق انتخاب داده شد تا بین دریافت سریع ۵۰ دلار و دریافت ۱۰۰ دلار بعد از یک سال انتظار، یک گزینه را انتخاب کنند. بیشتر شرکت‌ کنندگان محققان را با انتخاب ۵۰ دلار شگفت‌زده کردند. به نظر می‌رسد که لذت فوری و سریع دریافت پول بر دریافت دو برابر همان مبلغ با کمی تأخیر، برتری دارد. صرفه ‌جو ها کسانی هستند که لذت فوری را قربانی می‌کنند تا ۱۰۰ دلار را کامل و به مقدار بیشتری دریافت کنند.

گاها چیزهایی که حتما به آن ها نیاز دارید را تهیه نمی‌کنید، مثل بیمه‌ سلامت یا یک لباس گرم؛ چرا که زیاد بودن پول موجود در حساب بانکی تان، شما را بیش از هر چیزی که لازم دارید بخرید راضی می‌کند. شما به ندرت کارت اعتباری تان را همراه دارید و درحالی که دیگران به یک مارشمالو و دریافت فوری ۵۰ دلار قانع می‌شوند، شما آن ها را با خانه مجهزی که با درآمد عادی‌ خود ساخته ‌اید متعجب می‌کنید.

با وجود اینکه خیلی ‌ها از خرید کردن و خرج کردن پول لذت می‌برند، صرفه ‌جو ها چنین حسی ندارند. به‌ جای آن، هنگام خرید ناراحت هستند و هنگام پرداخت پول در ازای خرید خود، درد واقعی را حس خواهند کرد. اما به‌ عنوان یک صرفه ‌جو از چه چیزی لذت می‌برید؟ آیا بعضی از لذت‌ های ساده زندگی را از دست نمی‌دهید؟

محققان می‌گویند که صرفه‌ جو ها دو محرک اصلی دارند: درد و لذت. اگر لذت کافی نمی‌برید باید سر کیسه را شل کنید و کمی‌ از خرج کردن پول هایتان لذت ببرید.

 

تفاوت نگرش پول خرج کردن زنان و مردان

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این تفاوت دیدگاه بین زنان و مردان از دوران کودکی بین پسر ها و دختر ها شکل می‌گیرد و در دوران بلوغ خود را بیشتر نشان می‌دهد. هنوز هم بسیاری از مردم فکر می‌کنند که امور مالی باید در دست مرد ها باشد. جالب اینجاست که اکثر زنان در مورد مسائل مالی به اتفاق نظر می‌رسند و اغلب مردان نیز با هم به توافق می‌رسند اما در میان دیدگاه‌ ها و نگرش های زن و مرد نسبت به پول و امور مالی، همواره تفاوت ‌هایی اساسی وجود دارد.
بسیاری از مردان، زنان را عامل اصلی خرج کردن پول می‌دانند و بسیاری زنان نیز مردان را افرادی خسیس و ناخن خشک می‌دانند. اما نکته اصلی این است که واقعا پول از دید زن و مرد دو معنای جداگانه و متفاوت دارد و بدیهی است که هرکسی بنا به معنایی که از هر چیزی برداشت می‌کند با آن رفتار می‌کند.
آمارها نشان می دهد که حتی وقتی به خواهر و برادر دو قلو در سنین دبستان و خردسالی پول توجیبی داده می‌شود دختران تمایل بیشتری به خرید نشان می‌دهند؛ در حالی که پسران تمایل بیشتری به جمع کردن و پس‌انداز پول دارند.
از نظر اعتقادی و مذهبی دختران معتقدند پول به معنی وسیله‌ای برای رسیدن به خواسته‌ ها و اهداف است یا به عبارت دیگر راهی برای رسیدن به رضایت از زندگی می باشد؛ اما پسران به پول به عنوان وسیله ‌ای برای رسیدن به ارزش و قدرت نگاه می‌کنند. بنابراین پس‌انداز و جمع کردن پول احساس قدرت و ارزش زیادی به پسرها می‌دهد. به همین دلیل است که آقایان تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری پول دارند؛ زیرا حس می‌کنند اینگونه می‌توانند پول خود را افزایش داده و قدرت و ارزش بیشتری داشته باشند.

آیا زنان هنگام ناراحتی فقط می خواهند پول خرج کنند؟

خانم های محترم باید بدانند که تنظیم بودجه خانواده، نه مثل یک پیراهن ساده و آسان است و نه این است که شما صورت بالا بلندى از مخارج روزانه را تهیه کنید و یک ریال یک ریال همه را بنویسید؛ بلکه تنظیم بودجه خانواده، عبارت است از نقشه مشخص و برنامه منظمى که به شما کمک مى‏کند تا از درآمد و پول خود، حداکثر استفاده و لذت را ببرید.

برخی از زنان هنگام ناراحتی از هر مسأله ای باید سریعا خود را به بازار رسانده و تا مبلغ درشتی از پول خود را صرف خرید نکنند، حالشان بهبود پیدا نمی کند. آرامش داشتن برای چنین زنانی یعنی خرج کردن پول. آن ها حاضرند برای آرامش و آسایش خود تمام پول موجود در حساب بانکی شوهرشان را تخلیه کنند و بعد از خرج تمام آن پول ها نفس عمیقی بکشند.

اگر خداى نکرده شما از آن دسته زن‏ هایى هستید که عقل معاش نداشته، و به تنظیم بودجه خانواده معتقد نیستید، از همین امروز برنامه خرج و دخل را با تطبیق درآمد و پول تان، تهیه کنید. باید بدانید که یک زن میانه‏ رو و متعادل که از روى عقل و نقشه خرج مى‏کند، مهم ‏ترین کمک و خدمت را در راه موفقیت شوهرش، انجام مى‏دهد. مردهایى که گرفتار زن ولخرج  هستند، هرگز روى موفقیت را نخواهند دید.

 

پول خرج کردن خانم ها

مقالات پیشنهادی مجیب

درمان مشکل خرج کردن بیش از حد پول زنان در مرکز مشاوره تلفنی مجیب

بهترین راه درمان مشکل خرج کردن بیش از حد پول زنان، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. خرج کردن بیش از حد پول زنان، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه