بررسی مهریه سنگین برای دختران از دیدگاه روانشناسان

مهریه سنگین
   

بررسی مهریه سنگین برای دختران از دیدگاه روانشناسان

ازدواج معقوله ای مهم در طول زندگی است و بسیاری از افراد معتقدند که باعث تکامل افراد می شود. اما وقتی جوانی تصمیم به ازدواج می گیرد موانع بسیاری بر سر راه او وجود دارد.مهریه سنگین دقیقا از همین موارد است.

 

کلمات کلیدی:(مهریه سنگین|بررسی مهریه سنگین|مشاوره شرایط ازدواج|شرایط ازدواج)
زمان مظالعه: ۶ دقیقه

از مهمترین آنها می توان به مسا‌ئل اقتصادی مانند داشتن مسکن و خودرو‍‌، موقعیت شغلی خوب، مهریه سنگین و … اشاره کرد. بسیاری از خانواده ها گمان می کنند که مهریه سنگین ضامن خوشبختی فرزندشان است اما آیا به راستی این تفکر درست است یا اینکه وقتی مشکلات از حد تحمل خارج شوند، گفتن «مهرم حلال و جانم آزاد » انتخاب نهایی خواهد بود؟

مهریه سنگین

آنچه در این مقاله مطرح می شود

در این مقاله تعیین مهریه سنگین را از دیدگاه روانشناسی بررسی می نماییم تا دریابیم آیا مهریه می تواند نجات بخش زندگی باشد؟

مهریه سنگین در نظر بسیاری افراد با ارزش بودن آن دختر را نشان می دهد! و همین باور باعث غرور و سر مستی او شده و این اعتماد به نفس گاهاً کاذب و بیش از حد است.

تعیین مهریه سنگین، سنت یا داد و ستد

مهریه رسمی قدیمی در میان خانواده های ایرانی و بسیاری از کشورهای دیگر است. حتما همه ی شما مثل « کی داده کی گرفته » را در باب مهریه شنیده اید. به همه ی ما ثابت شده است که این تنها یک مثل بوده و وقتی پای عمل برسد دیده اید که چه کسانی و چطور تا آخرین ریال آن را گرفته اند. امروزه راهرو های دادگاه های خانواده شاهد تعداد زیادی از زوجین است که به خاطر مهریه تمام عشق و محبتی را که میانشان بوده از یاد برده اند و چه بسا کارشان به کتک کاری، زندان و طلاق کشیده است. در اینجا کاری به اصل دریافت مهریه و درست و غلط بودن آن نداریم، آنچه که در ادامه به آن خواهیم پرداخت بررسی تعیین مهریه های سنگین یا ناچیز از نظر کارشناسی است.

اگر دختر و پسر شما قصد ازدواج دارند و نمی دانید با توجه به شرایط خود و فرد مقابل چه میزان مهریه ای را در نظر بگیرید می توانید از ما به عنوان مشاور کمک بخواهید. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب می تواند در زمینه مشاوره ی قبل از ازدواج و خانواده راهنمایی های ارزشمندی برای شما خانواده عزیز داشته باشد تا بتوانید با خیال آسوده تری فرزندتان را راهی خانه بخت نمایید.  شما از تمامی نقاط کشور می توانید بدون نیاز به گرفتن کد یا صفر با شماره تلفن ثابت zendeghima.irتماس حاصل نمایید. مشاوران ما سال ها تجربه ی خود را در اختیار شما می گذارند تا بتوانید تصمیم درستی در مورد آینده ی فرزندتان بگیرید.

مهریه سنگین

قبل از عقد و طی مراسم خواستگاری خانواده ی دختر از پسر و خانواده اش چیزی را به عنوان مهریه مطالبه می کنند. میزان این مهریه دغدغه های بسیاری را برای هر دو خانواده به همراه دارد. از جمله نگرانی هایی که ممکن است برای خانواده ی پسر پیش بیاید این است که اگر دختر بلافاصله پس از ازدواج مهریه خود را طلب کند چه می شود؟ یا اگر این وصلت به طلاق بیانجامد امکان پرداخت آن وجود دارد؟ همچنین مشغولیت های ذهنی برای خانواده ی دختر پیش خواهد آمد. مثلاً‍ اگر دخترشان طلاق بگیرد آیا این میزان مهریه جوابگوی زندگی او خواهد بود ؟ یا اینکه این مقدار مهریه مانع خوبی برای طلاق او در آینده است؟ دخترشان می تواند پس از ازدواج مهریه خود را طلب و دریافت نماید؟

آنچه که برای هر دو خانواده اهمیت دارد میزان مهریه یعنی ناچیز یا سنگین بودن آن است. متاسفانه برداشت های غلطی در هر دو مورد وجود دارد و در ذهن افراد میزان مهریه برابر با ارزش دختر و یا عشق واقعی پسر به او می باشد.

مهریه سنگین در نظر بسیاری افراد با ارزش بودن آن دختر را نشان می دهد! و همین باور باعث غرور و سر مستی او شده و این اعتماد به نفس گاهاً کاذب و بیش از حد است.

همچنین بالا بودن مهریه ابزار قدرتی در دست دختر در جهت نوع ارتباط با همسر و خانواده ی او است. در مقابل قدرت مرد در موقعیت های مختلف ضعیف شده و مجبور است بسیار محتاط در نوع برخورد خود باشد تا مبادا کوچکترین ناملایمتی باعث درخواست مهریه توسط زن شود.

در نقطه ی مقابل مهریه کم و ناچیز ممکن است از قدرت زن بکاهد و در آینده در صورتی که مجبور به طلاق شود معلوم نخواهد شد که در شرایط اقتصادی فعلی چه مشکلاتی برای او پیش خواهد آمد. از سوی دیگر این باعث افزایش قدرت مرد در خانواده می شود و با توجه به اینکه حق طلاق با مرد است به راحتی با پرداخت آن زن را طلاق می دهد. در این شرایط زن مجبور است در مورد رفتار ها و خواسته هایش بسیار دقیق باشد تا کوچکترین بهانه ای برای طلاق به دست شوهر خود ندهد.

با توجه به آنچه گفته شد باید گفت که مهریه همچون ترازویی عمل می کند که اگر متعادل نباشد همیشه  یک کفه ی آن به نفع یکی از طرفین سنگینی می کند و طرف دیگر باید متحمل فشارها و سختی های بسیاری شود.

پر واضح است که انتخاب همسر مناسب اصل موضوع است یعنی کسی که از هر لحاظ مادی و معنوی توانایی خوشبخت کردن دختر را داشته باشد، وگرنه چه مهریه های سنگینی که هرگز نتوانسته رنگ خوشبختی و آرامش را به زندگی دختران بزند و چه مهریه های بسیار کمی که در سایه آن هم زوجین خوشبخت زندگی کرده اند.

در حال حاضر اگر از اکثر پسرها دلیل اینکه چرا تن به ازدواج نمی دهند را جویا شوید خواهند گفت که دخترها پول پرست شده اند و مادیات برای آنها مهمترین مسئله است و این ترس را دارند که مبادا دختر فردای عروسی مهریه اش را طلب کند. دخترها هم با توجه به اخباری که در مورد بی وفایی مردان می شنوند و اینکه مردی پس از سال ها زندگی مشترک خیانت می کند و زن هم به دلیل مهریه کم و نداشتن پشتوانه ی مالی مجبور می شود که بسوزد و بسازد از پذیرش ازدواج با مهریه های پایین خودداری می کنند.  تمام این ها باعث شده تا خانواده ها هم در مورد میزان مهریه بسیار سخت گیر شوند و همه ی این موارد دست به دست هم داده اند تا آمار ازدواج در ایران به شدت کاهش یابد. باید گفت ممکن است تمام این ترس ها و نگرانی ها درست باشد اما مسئله عمیق تر از مادیات است و آن فقدان اعتماد در میان افراد است.

مهریه سنگین

در پایان صحبتی داریم با شما دوستانی که به تازگی ازدواج کرده اید و حالا با مشکلات ریز و درشتی در زندگی رو به رو شده اید. دختر نازنیم اگر مهریه ی سنگین داری و گاهاً بعضی شرایط به کام شما نیست هرگز از مهریه خود به عنوان اهرم فشار استفاده نکنید و با آن همسر خود را تهدید نکنید و زندگی را به کام خود و او تلخ ننمایید. پسر عزیزم اگر مهریه کمی را در نظر گرفته اید گمان نکنید که می توانید هر آنچه که می خواهید انجام دهید و دختر بیچاره هم صدایش در نیاید و زندگی را تحمل کند. از شما می خواهیم اگر مشکلاتی دارید به جای کج خلقی و ناسازگاری با مشاوره مسائل خود را حل نمایید و از زندگی مشترک خود لذت ببرید. ما در مرکز مشاوره تلفنی مجیب برای ارائه راه حل در کنار شما هستیم. برای ارتباط با ما نیاز به مراجعه ی حضوری ندارید و می توانید بدون گرفتن وقت قبلی از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب همه روزه حتی در ایام تعطیل با شماره تلفن zendeghima.ir تماس حاصل نمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه