تخیلات کودک خود را به مسخره نگیرید.

مسخره کردن تخیلات کودک
   

مسخره نکردن تخیلات کودک برای دوره سنی او بسیار مهم و حائز اهمیت است چرا که جهان دوران کودکی یکی از بهترین دوره های زندگی هر فرد است، زیرا در این دنیای رنگارنگ همه چیز دوست داشتنی و روشن است و نگرانی های زیادی در مورد آن وجود دارد. یکی از مسائلی که بسیاری از کودکان با آن مواجه هستند این است که گاهی اوقات خود را به عنوان فردی از طبیعت خاص می بینند و اگر چنین اتفاقی طول بکشد والدین نگران می شوند، ما باید قبول کنیم که تخیل و هویت بخشی از دنیای کودکان است.

والدین باید به این نکته توجه کنند که هیچ گاه نباید برای جلوگیری از خیالبافی در کودکان تخیلات آن‌ها را مسخره کرده و نادیده بگیرند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و از خدمات آن ها بهترین بهره را ببرید.

مسخره نکردن تخیلات کودک

بررسی مسخره نکردن تخیلات کودک

یک روانشناس مطرح و مشاور در یک گفتگو، گفت: داشتن یک دوست خیالی برای یک کودک معمولا برای والدین موجب نگرانی و اضطراب است، اما این امر تا حدودی طبیعی است و باید در زمانی که خارج از محدوده طبیعی است، دنبال شود و درمان شود. دلایل ایجاد یک دوست خیالی برای یک کودک، تولد یک خواهر یا برادر جدید، در موقعیت های مضر مانند رفتن به مدرسه یا تغییر محل اقامت و از دست دادن والدین است.

سعی کنید مسخره نکردن تخیلات کودک را جدی بگیرید و در عوض آنها را تحسین کنید برای از بین بردن این کار آن ها را از اشباح نترسانید چرا که کودکانی که در دوران کودکی تهدید می شوند بیشتر از چیزهای ناشناخته وحشت زده می شوند.

دوست خیالی معمولا اعتماد به نفس و شجاعت کودک را در مقابله با تجربیات جدید افزایش می دهد، زیرا باعث دلگرمی او می شود. سرانجام روانشناس اظهار داشت: والدین باید مسخره نکردن تخیلات کودک را جدی بگیرند و نباید فرزند را مجبور به متقاعد کردن مبنی بر اینکه چنین دوستی وجود ندارد و تصوراتش را تحقیر کنند، زیرا نه تنها بر کاهش این رفتار تاثیر نمی گذارد، بلکه سبب گوشه گیری کودک نیز می‌شود.

مسخره نکردن تخیلات کودک توسط والدین

اگر یک کودک تخیل خود را با پدر و مادر خود به اشتراک بگذارد، والدین چه کنند؟ تلویزیون، فیلم، سی دی و بازی های ویدئویی به فانتزی کودکان کمک زیادی می کند. ورود چندین کلیشه در دنیای خیالی کودکان نشان از تأثیر فناوری در دنیای کودکان است. تخیل کودک باید متعلق به خودش باشد، اما ما می بینیم که فیلم های علمی تخیلی متعدد و بازی های ویدئویی جهان های فوق العاده و تخیلی برای کودکان را پدید می آورند که البته، بسیار بی ضرر هستند، اما طبیعی است که کودک به طور مداوم با تصاویر تخیلی فوق العاده تحت تاثیر قرار می گیرد که نمی تواند تخیل خود را به درستی استفاده کند.

پس در نهایت والدین باید مسخره نکردن تخیلات کودک را آموزش ببینند و به طور خلاصه و در مجموع والدین باید به تخیل کودک خود بها دهند. جهت دریافت مشاوره در این رابطه می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و از خدمات این مرکز حتی در روزهای تعطیل نیز استفاده کنید.

بررسی نمونه ای از تخیلات کودک

به عنوان مثال، اگر او می گوید من ۴ متر پریده ام، به او بگو: (جالب است! اگر تو دوست داری ۴ متر بپری، من دوست دارم ۶ متر بپرم) بنابراین میدان تخیل نباید در کودک بسته شود. هرگز به کودک نگویید، خالی نبند یا دروغ نگو هرگز با کودک درباره ماهیت نادرست و واقعی یا حقیقی یا خیالی کودک بحث نکنید. به آرزوهای پنهان در گفته‌هایش توجه و او را درک کنید. ارزشش برای توانایی او برای بیان و اینکه چقدر جالب بود که داستان او واقعی باشد مهم بشمارید و از مسخره نکردن تخیلات کودک نگران نباشید.

شما حتی می توانید داستان های او را بنویسید یا ضبط کنید. شما می توانید از او بخواهید داستان های خود را نقاشی کند. هرگز از جملاتی مانند (دروغ نگویید، تو دروغگویی، بچه دروغگو ) به برچسب های جهانی بزرگسالان استفاده نکنید. فانتزی های کودکانه در مدرسه ابتدایی نشانه هایی از جهل و نومیدی آنها نیست. حتی نباید نگران آینده او باشید، که احتمالا فرزندی دروغگو خواهید داشت. کودکان مفاهیم خوب و بد را یاد می گیرند و اهمیت حقیقت را نیز یاد می گیرند. تا قبل  از ۳٫۵ سالگی او مهارت لازم برای دروغ گفتن عمدی را ندارد. حتی نباید نگران آینده او باشید، که احتمالا او در آینده دروغگو خواهد شد.

مقالات پیشنهادی مجیب

آشنایی با مسخره نکردن تخیلات کودک

اگر یک کودک به شخصیت دوست داشتنی اش آنقدر وابسته باشد که از دنیای واقعی جدا شده است، چه باید بکنید؟ در این وضعیت، اگر والدین احساس کنند که این اتفاق می افتد و فرزندشان کمتر با دنیای واقعی و همسالانشان ارتباط برقرار می کند، توصیه می شود به یک متخصص ارجاع و درمان مناسب دریافت کنید. البته، بازی کردن با همسالان می تواند کمک خوبی برای ارتباط کمتر با آن شخصیت وابسته باشد. ضمنا شما می توانید برا دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نموده و از خدمات مشاوران حتی در روزهای تعطیل و تمام ایام هفته نیز بهره مند شوید.

مسخره نکردن تخیلات کودک

بررسی ترساندن کودک

سعی کنید مسخره نکردن تخیلات کودک را جدی بگیرید و در عوض آنها را تحسین کنید برای از بین بردن این کار آن ها را از اشباح نترسانید چرا که کودکانی که در دوران کودکی تهدید می شوند بیشتر از چیزهای ناشناخته وحشت زده می شوند. علاوه بر این، ترساندن کودک دو ساله از جن و لولو به همان اندازه ترسناک است که صداهای ترسناک را در یک شب تاریک در جنگل بشنود و تصور کنید که یک ارواح غول پیکر و وحشتناک در کمین است تا شما آزار دهد.

برای آنها، این غول شما هستید. ترساندن کودک در دوران کودکی باعث می شود که در آینده با یک زندگی ترسناک و ماهیت شک و تردید مواجه شود. کودکانی که از تاریکی (تظاهر پدیده های ناشناخته) می ترسند به دلیل آن که در خردسالی پدر یا مادر از جهل آنها سوء استفاده کرده اند، ممکن است تا پایان عمر ترسو باقی بمانند.

والدین عزیز و پدر و مادرهای گرامی می توانند در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل نیز با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از خدمات مشاوران و روانشناسان برتر کشور در رابطه با مسخره نکردن تخیلات کودک استفاده نمایند. در ضمن جهت دریافت مشاوره تخصصی نیز می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با این مرکز از تمام نقاط ایران تماس حاصل نمایند. ضمنا لازم به ذکر است که هنگام شماره گیری نیازی به وارد کردن کد یا زدن صفر نیست. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه