ترس کودکان از کوتاه کردن مو و آرایشگاه رفتن

Childrens fear of the hairdresser ترس کودکان از کوتاه کردن مو و آرایشگاه رفتن
   

ترس کودکان از آرایشگاه یک موضوع عجیبی نیست، کودکان تا زمانی که در حال فراگیری و آشنایی با محیط اطراف خود هستند نسبت به موارد و مسائل جدید واکنش نشان می دهند، که واکنش آن ها هم به صورت گریه کردن، جیغ زدن و بهانه اوردن است.

این ترس دلایل متعدد دیگری هم می تواند داشته باشد که در ادامه این مقاله به آن اشاره می کنیم و با روش های پیش می رویم تا بتوانید تا حدودی مشکلات مربوط به ترس کودکان از کوتاه کردن مو را برطرف کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس کودکان از آرایشگاه به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماسzendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

ترس کودکان از آرایشگاه : ترس از محیط آرایشگاه و آرایشگر

ترس کودکان از آرایشگاه

کودکان تنها خانه، اتاق خواب خود و در بین افراد پدر و مادرشان را می شناسند و با آن ها ارتباط برقرار کرده اند و با آن ها آرامش می گیرند، شاید دقت کرده باشید وقتی یک شب یک روز به محیطی دیگر مثلا منزل والدین خود می روید،کودک شما تمام وقت گریه می کند، این به این دلیل است که جا به جایی مکانی اتفاق افتاده و با آن ارتباط برقرار نمی کند یک زمان کوتاهی که بگذرد با محیط  مرتبط می شود و کمی آرام می گیرد.

محیط آرایشگاه هم به همین صورت است،او وارد مکانی می شود که پر از قیچی، ماشین مو تراش و انواع سر و صدا های ناشناخته و حتی گاهی برای او گوشخراش است که با آن ها تنش و اضطراب به خود می گیرد.

خود بزرگسالان وقتی قرار است که با ماشین مو ترش یا ریش تراش کار کنند یک قدم به خاطر ترس ناخود آگاه به عقب بر می گردند با اینکه بار ها با آن کار کرده اند و آن را می شناسند.

یا عدم ارتباط با آرایشگر؛ یک فرد غریبه ای که تا کنون ندیده است و اکنون قیچی به دست می خواهد موهایش را کوتاه کند، او حتی با حس مهربانانه آرایشگر هم گاهی نمی تواند انس بگیرد و شروع به گریه و بهانه اوردن می کند.

پس ترس کوکان از کوتاه کردن مو کاملا  طبیعی است و باید ترفند های ویژه برای ترس و نگرانی او بیابیم.

یکی از ترس های کودکان از کوتاه کردن مو محیط ناآشنای آرایشگاه است، از آنجا به عنوان یک شکنجه گاه در ذهن خود ساخته اند، توصیه این است اگر خود آرایشگری بلد هستید و یا دوست شما به این امر آشناست، محیطی امن را آماده کنید و در خانه کنار شما، کنار عروسک هایش این کار را انجام دهد.در ضمن از یک آرایشگر صبور، مهربان و ترجیحا جوان کمک بگیرید.

تحمیل شدن کوتاهی مو بر کودک

کودک یک موجود زنده و پر جنب و جوشی است که مدام تمایل به فعالیت، حرکت و بازی کردن با همسالانش را دارد، از اینکه در جمع بزرگسالان و به زور در یک جا نشسته باشد و قرار است بخشی از مو های او را قیچی کنند، احساس بیزاری  و گاهی تدافعی می گیرد که چرا او را محاصره کرده اند و قصد دارند که مو های او را کوتاه کنند.او اکنون خود را اسیر در چنگال بزرگ تر های می یابد و دوست دارد خود را نجات دهد تا به همسالانش برسد.

ناخوشایند بودن به موی خیس،کاور پوشش دهنده و آب پاش

از دلایل دیگر برای ترس کودکان از کوتاه کردن مو موارد جزیی دیگر است که شاید تاکنون به آن فکر نکرده باشید،یعنی نمی دانستید که کودک شما نسبت به مواردی مثل موی خیس، کاور و آب پاشی که گاهی اوقت به صورتش آب می پاشد، حساس است و در واقع تمرکز و یا حواس او را به نحوی پرت می کند و یا به ناگاه می ترسد این است که او این موارد را گاهی در ذهنش به موارد شکنجه ای تصورمی کند که وقتی اسم آرایشگاه می آید از آن به مانند یک زندان پر از شکنجه تداعی می شود، خوب کاملا طبیعی است که  با گریه و زاری او رو به رو شوید.

ترس کودکان از آرایشگاه : احساس خجالت

ترس کودکان از آرایشگاه

ترس کودکان از کوتاه کردن مو در خجالتی بودن آن ها نیز می باشد، کودکان به خصوص کودکان پسر اگر به آرایشگاه زنانه برده شوند، از اینکه بین خانم های غریبه نشسته اند و گاهی به او زل زده اند، دچار تشویش می شود و زودتر می خواهد که فضای آرایشگاه را ترک کند و به خانه یا مکانی امن برود تا دیگر به او نگاه نکنند و یا از جمع آن ها فاصله بگیرند.

گاهی احساس خجالت از کوتاه کردن موی و چهره ای که بعد از کوتاهی مو دارند، بر می گردد. با چهره جدید اعتماد به نفس کافی ندارند و فکر می کنند مسخره ترین آدم دنیا شده اند که اکنون پدر و مادر و دوست هایش او را مسخره می کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس کودکان از آرایشگاه به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماسzendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

ترس کودکان از آرایشگاه :راهکار های لازم

ترس کودکان از آرایشگاه : آرامش خود را به او انتقال دهید

اولین واکنشی که کودک از خود برای کوتاه کردن موی سر و یا آرایشگاه بروز می دهد، رفتار والدین است، سعی نکنید او را به اجبار، یا اخم کردن و یا عصبانی بودن به این دلیل که مو هایش بلند شده به آرایشگاه ببرید، این کار شما برابر است با لجبازی کودک که به آرایشگاه نرود.

پس آرامش داشته باشید موضوع را به عنوان یک مسئله عادی مطرح کنید،اینگونه او خود را تحت فشار نمی یابد و در برخی از شرایط جواب داده است.

در خانه کوتاه کنید

یکی از ترس های کودکان از کوتاه کردن مو محیط ناآشنای آرایشگاه است، از آنجا به عنوان یک شکنجه گاه در ذهن خود ساخته اند، توصیه این است اگر خود آرایشگری بلد هستید و یا دوست شما به این امر آشناست، محیطی امن را آماده کنید و در خانه کنار شما، کنار عروسک هایش این کار را انجام دهد.در ضمن از یک آرایشگر صبور، مهربان و ترجیحا جوان کمک بگیرید.

به هنگام بازی کردن

وقتی کودک در حال بازی کردن با تبلت و یا گوشی است،انگار که دنیا را  به او داده اند پس سرگرم کردن او و متقاعد کردنش برای کوتاه کردن مو تا حدودی راحت پیش می رود، این خود می تواند یک نوع جایزه باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس کودکان از آرایشگاه به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماسzendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

اما در همه موارد جایزه دادن در جهتی که او را شرطی بار بیاورد، چندان از دیدگاه روانشناسانه معقولانه و موثر نیست و تا حدودی در نوع تربیت کودک موثر است.

اما در مواقعی که می بینید کودک شما به شدت از رفتن به آرایشگاه امتناع می کند، می توانید یک جایزه خوب برایش در نظر بگیرید تا راضی به رفتن آرایشگاه شود.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما

کودکان در سنین رشد بیشترین مسئولیت و خطر را دارند، یک لحظه غافل شدن  و اهمیت ندادن به اومی تواند عواقب بدی داشته باشد.

این موضوع تنها در رابطه با موضوع جسمانی او نیست، مطمئن باشید که مسئله روان او از جسمش گاهی مهم تر می شود، گاهی با ندانم کاری و انجام رفتار هایی باعث می شویم کودک ما لجباز ، خودخواه و گاهی دروغگو و دو رو تربیت شود.

برای همین بهتر است که در زمنیه رشد روحی و عقلی کودک از یک رواننشاس کودک  کمک بگیریم تا با کمک مشاوره بهتر بتوانیم کودک خود را آموزش دهیم و کمک کنیم تا برای خود و آینده اش ثمر بخش باشد.

اگر تمایل به مشاوره دارید می توانید با شماره تماس zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس با سایت زندگی ما  حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه