قانون کارما چیست و چه نقشی در رفتار و اعمال انسان دارد؟

قانون کارما
   

این روزها، کلمه کارما یا قانون کارما بسیار شنیده شده است. موسیقی زیادی در این زمینه ساخته شده است. در متن بحث برانگیز بسیاری از نشریات کلامی، حتی بسیاری از افراد نام فرزندان خود را از کارما و مشتقات آن انتخاب می کنند. اما چگونه کارما یا کَرمه، یک مفهوم در ادیان و فلسفه شرقی، به فرهنگ مردمی و جوامع سکولار غربی می آیند؟ و ادراکاتی است که این جوامع از کارمائی دارند که با معنای اصلی آن سازگار است؟

در این مقاله به شما خواهیم گفت که معنی قانون کارما چیست و سپس ما با معنی اساسی کارما در آیین های مختلف و نقش کارما  در رفتار و اعمال انسان آشنا خواهیم شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید.

قانون کارما

قانون کارما در فرهنگ شرقی

در فرهنگ شرقی، کارما یکی از مفاهیم اساسی:

  • هندو
  • بودائیسم
  • سیکیسم
  • جینیسم ​
  • ​زنان شناسی

است. یک مفهوم که عموما به اهمیت اقدامات انسانی اشاره دارد و بیان می کند که اعمال هر انسان بر کیفیت زندگی و زندگی پس از آن تاثیر می گذارد. رفتارهای خوب، کارما خوب و رفتار بد، کارما بد را ایجاد می کنند. اما در فرهنگ قومی غربی، قانون کارما چنین معنایی عمیق معنوی ندارد. به اعتقاد عامه، کارما یک قانون پاداش و مجازات است.

نیروی فرا طبیعی که برای اعمال خوب پاداش می دهد و در ازای کارهای بد ما را تنبیه می‌کند. توضیحی است از مشکلات که ما گاهی اوقات با آن مواجه هستیم. نمونه ای عامیانه اما منطقی تر از خرافات، در عصری که به نام عصر عقلانی شناخته شده است.

رای درک عملکرد مناسب این قانون کارما در زندگی، باید بدانید که بودیسم اساس مفهوم کارما و چگونگی تاثیر آن بر زندگی ما است. معنی زبانی کارما در سانسکریت عمل و کردار است، اما بودا از آن به معنای انگیزه و نیت استفاده می کند

  • بررسی کارما در عصر امروز

امروزه مفهوم قانون کارما چنان گسترده شده است که حتی اثر آن را بر بیماران می بینیم. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های خاص و شدید معتقدند که در گذشته مرتکب اشتباه شده و یا مرتکب گناه شده اند و شرایط کنونی آنها مجازات گناه است! گناه که حتی ممکن است آن را به یاد نیاورند! به عبارت دیگر، بسیاری از بیماران معتقدند که به کارما گرفتار شده اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب می توانید حتی در ایام تعطیل نیز تماس بگیرید.

معنای اصلی قانون کارما در آئین‌های مختلف

کارما یک مفهوم مذهبی، فلسفی و اخلاقی است که توسط برخی از ادیان شرقی مشترک است.

اما این مفهوم در مراسم مختلف متفاوت است.

در اینجا یک نگاهی به این تفاوت ها می اندازیم.

  • کارما در هندوئیسم

در هندوئیسم، که منبع اصلی قانون کارما است، اعتقاد بر این است که روح انسان در یک دایره زندگی مکرر به نام سامسارا گرفته شده است. کسی که خواسته ها و آرزوهای خود را از دست نمی دهد در این دایره باقی می ماند تا زمانی که خواسته هایش را ترک کند و روح مطلق شود و به موکشا برسد. موکشا به معنی رستگاری و رهایی از چرخه زندگی است. از آنجا که موکشا هدف نهایی است و زمانی که مطلوب نیست، اکثر هندوها سعی می کنند کارمای خوبی را برای ایجاد زندگی بهتر در چرخه تناسخ و زندگی دوباره تلاش کنند.

  • اعتقاد هندو ها

در واقع، هندوها معتقدند قانون کارما کنترل سامسارا را دارد.

در دین هندو، کارما با انجام وظایفی که هر فرد در طبقه اجتماعی خود دارد، به دست می آید.

اگر یکی از وظایف طبقه اجتماعی خود را کامل کند و آنها را تکمیل کند، در زندگی بعدی در طبقه بالاتر متولد خواهد شد.

هندوها همچنین معتقدند که کارما به تنهایی انجام می شود و نیازی به مداخله الهی ندارد.

  • کارما در بودیسم

بودیسم به عنوان یکی از شاخه های هندوئیسم در نظر گرفته می شود.

اما دیدگاه های مختلف در مورد تناسخ، قانون کارما و روح وجود دارد.

در اعتقاد بودایی روح انباشته شده و ذخیره شده از یک زندگی به دیگری، نه نفس خود منتقل می شود.

در واقع، بودایی ها به معنای غربی در روح اعتقاد ندارند، اما به مجموعه ای از ویژگی های معنوی اعتقاد دارند.

بررسی قانون کارما در سیکسیم

سیک یکی از جدیدترین ادیان در جهان است و مهم ترین آموزه ی آن یکتا پرستی است.

دین سیک مربوط به زندگی معنوی و مادی است و هدف نهایی آن برابری همه انسان ها در جهان است.

سیک ها به قانون کارما و تأثیر آن بر کیفیت این زندگی و بعد از آن اعتقاد دارند.

آنها بر این باورند که برای بیرون آمدن از چرخه زندگی، هر فرد باید خدا را درک کند و با او متحد شود.

 

مقالات پیشنهادی مجیب

 

  • کارما در جَینیسم

کارما در تمام ادیان شرقی، قانون نیست. به عنوان مثال، در مذهب جین، کارما مواد اتمی است؛ ذرات واقعی که خود را به روح متصل می کنند. پیروان این آیین ها معتقدند که تا زمانی که بار کاری به روح نفس برسد، در چرخه حیات جا می گیرد. از آنجایی که صفات منفی روح (مانند خشم، حرص و آز، یا غرور) باعث می شود که با قانون کارما بیشتر ارتباط برقرار شود، پیروان این دین سعی می کنند تا احساسات خود را کم کنند، به طور متوسط ​​و به هیچ موجود زنده ای آسیب نرسانند مگر برای دفاع از خود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با سایت زندگی ما می توانید به صورت همه روزه ارتباط برقرار نمائید.

قانون کارما

کارما و نقش آن در رفتار و اعمال انسان

ما گفتیم که مفهوم کارما در باورهای عمومی مردم، به ویژه در غرب، به معنای سیستم پاداش و جزا است و برخی از افرادی که از بیماری ها و درد های عمده رنج می برند از قانون کارما رنج می برند. چنین تصوراتی باعث می شود احساس گناه در زمان گرفتاری که نه تنها یک مشکل را حل نمی کند، بلکه باعث می شود که ما بیشتر با آن مواجه شویم.

  • درک کارما

از سوی دیگر، ما می دانیم که سختی ها، بیماری ها، از دست دادن عزیزان و هزاران مشکل دیگر برای هر کسی می تواند اتفاق بیفتد حتی برای افرادی که به طور مداوم کارهای خوب انجام می دهند. برای درک عملکرد مناسب این قانون کارما در زندگی، باید بدانید که بودیسم اساس مفهوم کارما و چگونگی تاثیر آن بر زندگی ما است. معنی زبانی کارما در سانسکریت عمل و کردار است، اما بودا از آن به معنای انگیزه و نیت استفاده می کند.

مشترکین و کاربران گرامی که می خواهند مشاوره تلفنی با کیفیت دریافت نمایند می توانند با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایند و از خدمات برترین روانشناسان کشور بهره مند شوند. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قانون کارما و نقش آن بر اعمال انسان نیز می توانید به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل با این مرکز با شماره زیر تماس حاصل فرمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه