پیشینه تاریخی ترس از تاریکی در انسان ها

تاریخچه ترس از تاریکی
   

تاریخچه ترس از تاریکی و فوبیا یا ترس یکی از بیماری ها یا اختلالات شخصیتی یا رفتاری یک فرد است که می تواند در طول زندگی به آن دچار شود، در گذشته هم چنین بوده است؛ اما آیا هر نوع ترسی را می شود گفت فوبیا است؟ برای دانستن جواب آن می توانید با سایت زندگی ما که دارای بهترین متخصصان روانشناسی کشور است، تماس حاصل فرمائید.

کلمات کلیدی( ترس از تاریکی | بروز ترس از تاریکی| درمان ترس از تاریکی| ریشه یابی ترس از تاریکی | بهترین مرکز مشاوره در تهران )
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

بررسی فوبیا یا هراس

فوبیا یا ترس یک اختلال رفتاری است که افراد ممکن است به آن دچار شوند. این اختلال رفتاری نشانه هایی دارد و تاریخچه ترس از تاریکی هم به زمان های گذشته بر می گردد که اغلب مردم راه های مقابله با آن را نمی دانستند؛ اما امروزه با پیشرفت علم این مشکل با کمک مشاوران قابل درمان است.

تاریخچه ترس از تاریکی

این جمله کمی مفهومی است، اگر نیاکان و اجداد ما نمی ترسیدند شاید نسل آن ها منقرض می شد. لازم است بدانید که مغز انسان همواره به چیز هایی که در محیط اطراف ما می گذرد، به نگاه بد نگاه می کند و در آغاز آن را شاید خطری برای ادامه حیات ما تشخیص دهد چرا که وظیفه آن حفظ زندگی و ادامه ی آن است. به همین دلیل بر روی عاملی به نام ترس تمرکز دارد. تاریخچه ترس از تاریکی به اجداد غار نشین ما برمی گردد که یک نوع توانایی و مهارت برای ادامه ی بقای آن ها بوده است.

تاریخچه ترس از تاریکی

دلیل واضح ترس از تاریکی

تحقیقات نشان داده اند که داشتن ترس و کمی اضطراب می تواند پاسخ منطقی و علمی به خطرات باشند که امکان دارد در اطراف ما اتفاق بیفتند. تاریخچه ترس از تاریکی به همین صورت است به عنوان مثال زمانی که شما وارد یک محیط یا اتاق تاریک می شوید، به علت آن که آن جا برایتان ناشناخته است کمی با دقت و به آرامی حرکت می کنید. به هر چیزی هم که در کنار خود می بینیم با کمی حس هراس و استرس مواجه می شویم؛ اما هنگامی که برق را روشن کنیم تمام آن محیط و شرایط برای ما عادی جلوه می کنند، پس دیگر حس قبلی را به آن محیط نخواهیم داشت.

علت داشتن فوبیا یا ترس

لازم است بدانید که اگر شما هر بار که به یک محیط تاریک قبلی وارد می شوید (اگر قبلا هم رفته باشید و محیط تکراری باشد) باز هم احساس ترس و مضطرب بودن به سراغتان می آید حتی با میزان بیشتر، امکان دارد که نشانه ها یا علائمی از فویبا یا ترس در شما باشد مانند تاریخچه ترس از تاریکی که از گذشته تا کنون ادامه دارد. به عبارتی دیگر فوبیا نوعی عکس العمل غیر طبیعی همراه با هراس است که می تواند تاثیر منفی بر زندگی افراد بگذارد. برای رفع هراس با سایت زندگی ما، از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس حاصل فرمائید تا بهترین مشاوره تلفنی را تجربه نمایید.

در اغلب موارد فوبیا به صورت ترسی غیر عادی یا غیر منطقی از چیزی است که در واقع اصلا خطرناک نیست یا می شود گفت خطر چندانی ندارد.

تاریخچه ترس از تاریکی و معنی فوبیا

بسیاری از افراد معنی فوبیا را نمی دانند و در بین مردم رواج پیدا کرده است که هر زمان شخصی از چیزی بترسد می گویند که او فوبیا دارد، در واقع این تصور اشتباه است و زمانی که به تاریخچه ترس از تاریکی نگاه می کنیم، فوبیا یعنی این که هراس یا اضطراب بسیار زیاد که معمولا افراد نسبت به یک شرایط یا مکان خاص دارند که می تواند بلافاصله باعث بروز عکس العمل در آن ها شود و شخصی که مبتلا به آن است تمام سعی خود را می کند تا از آن دور باشد. معمولا این اشخاص می دانند که ترس آن ها غیر عادی است اما مجموعه ای از تصورات در آن ها بوجود آمده که اسیر این فوبیا شوند.

تاریخچه ترس از تاریکی و فضای بسته

در اغلب موارد فوبیا به صورت ترسی غیر عادی یا غیر منطقی از چیزی است که در واقع اصلا خطرناک نیست یا می شود گفت خطر چندانی ندارد. به عنوان مثال آسانسور که در اصل جای خطرناکی به حساب نمی آید اما عده ای از اشخاص از بودن در آن یا به طور کلی در بودن در فضای بسته و جاهای کوچک می ترسند یا به اصطلاح فوبیا دارند این به تاریخچه ترس از تاریکی هم مرتبط است. به عنوان مثال اگر کسی از یک حیوان وحشی بترسد این هراس را نمی شود گفت فوبیا چرا که این ترس واقعی و عادی است.


مقاله های مفید برای کسب اطلاعات در رابطه با ترس از تاریکی:

آیا علل بروز ترس از تاریکی اتفاقاتی در گذشته افراد است؟

آیا وابستگی زیاد به والدین می تواند علت بروز ترس از تاریکی باشد؟

تخیلات ذهنی و ترس از تاریکی


چگونگی دچار شدن به فوبیاهای دیگر

یک مطالعه علمی نشان داده است که اگر یک شخص از یک نوع فوبیا خاص رنج می برد امکان دارد و درصد آن زیاد است که به فوبیاهای دیگر هم دچار شود. برای درمان ترس از تاریکی و فوبیا و همچنین اطلاعات راجه به تاریخچه ترس از تاریکی می توانید با بهترین متخصصان و روانشناسان سطح کشور تماس حاصل فرمائید که در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب گرد هم جمع آمده اند، برای این کار نیاز به گرفتن وقت قبلی نیز نخواهد بود.

تاریخچه ترس از تاریکی

علائم و نشانه های فوبیا

زمانی که یک شخص به فوبیا دچار می شود یا هنگامی که از بودن در یک فضای تاریک می ترسد (ترس از تاریکی) و هنگام بروز ترس خود دچار این علائم خواهد شد؛ مانند:

  • عرق کردن
  • خشکی دهان
  • لرزش‌های بدنی
  • ناراحتی‌های گوارشی یا تهوع
  • تپش قلب و افزایش فشارخون
  • نفس‌نفس زدن و احساس تنگی نفس
  • صحبت‌های بریده یا ناتوانی در صحبت‌کردن

لازم است بدانید که تاریخچه ترس از تاریکی از زمان آغاز خلقت بشر همراه او بوده است و چیز تازه ای نیست.

ریشه تاریخچه ترس از تاریکی

طبق مطالعات و پژوهش ها نشان می دهند که هراس از تاریکی از ابتدا همراه انسان بوده است و تا به حال ادامه داشته، در واقع ک نوع حرکت غریزی است که انسان ها در برابر موجودات خطرناک از خود نشان می دهند. این عمل آن ها به قرن ها قبل مربوط است یا به عبارتی دیگر تاریخچه ترس از تاریکی به هزاران سال قبل از تاریکی بر می گردد. گفته شده است که همین غریزه هراس باعث شده که توماس ادیسون در فکر اختراع برق بیفتد. در واقع نگاه ما هم به ترس از تاریکی کی نگاه بصری است.

درمان فوبیای هراس یا ترس از تاریکی

این درمان که به آن (CBT) نیز می گویند. یک اتفاق روان درمانی است که احساس های نامطلوب و رفتار های بد را به واسطه روش های سیستماتیک بهبود می بخشد و به آن رفتار درمان شناختی می گویند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص تاریخچه ترس از تاریکی می توانید با سایت زندگی ما که خدمات همه روزه دارد حتی در روزهای تعطیل، از تمام نقاط ایران تماس حاصل فرمائید و از مشاوره با کیفیت غیر حضوری آن ها بهره مند شوید. برای برقراری تماس نیاز به گرفتن کد یا صفر نیست. شماره تماس:zendeghima.ir

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه