حذف خود به واسطه وابستگی شدید عاطفی در زنان

وابستگی شدید زنان
   

حذف خود به واسطه وابستگی شدید زنان

نمی دانم چرا تا حرف عاشقی و علاقه به میان می آید همه فکر می کنند که باید تمام وجود خود را فدای فرد مقابل کنند تا واقعی بودن آن را نشان دهند. شاید این موضوع مربوط به باورهای غلطی است که از گذشتگان به ما به ارث رسیده مخصوصاً در مورد زنان که عقیده بر این است زن خوب و فداکار کسی است که تمام وجود، وقت و توان خود را برای اطرافیان بگذارد ولو اینکه به طور کامل خود و خواسته هایش را از یاد ببرد.

کلمات کلیدی( وابستگی شدید زنان | وابستگی عاطفی زنان|نیاز عاطفی|حذف بیماری وابستگی|مشاوره روانشناسی )
زمان مطالعه تخمینی : ۸ دقیقه

وابستگی شدید زنان حاصل همین تفکران غلط است و معمولاً آنهایی که از آن در رابطه خود رنج می برند از کسانی هستند که این دیدگاه را قبول دارند و متاسفانه نمی دانند که به دنبال آن چه آسیب های روحی روانی جبران ناپذیری را بر وجود خود تحمیل می کنند.

وابستگی شدید زنان

آنچه شما در این مقاله می خوانید

در اینجا به اختصار به توضیح وابستگی شدید زنان و اختلال شخصیت وابسته در زنان  می پردازیم. مشکلاتی  را که این وابستگی برای زنان به همراه دارد را مطرح می کنیم  و در آخر هم راه های درمان وابستگی شدید زنان را برای شما ارائه می دهیم.

وابستگی شدید زنان طنابی به دور هویت فردی

وابستگی شدید زنان

حتماً شما هم زنان بسیاری را دیده اید که چنان وابسته همسر یا شریک عاطفی خود هستند که بدون آنها یک لحظه هم دوام نمی آورند و از دوری مدام در اضطراب و ترس به سر می برند. وابستگی عاطفی آنها به گونه ای است که همیشه مثل یک سایه در کنار همسرشان حاضر می شوند و با رفتارهای خود اسباب ناراحتی و آزار طرف مقابل را فراهم می کنند.

اختلال شخصیت وابسته مشکلی است که این گونه از زنان به آن مبتلا هستند. این وابستگی درجات متفاوتی دارد و افراد دچار آن نشانه های مختلفی را از خود بروز می دهند. زمانی که این وابستگی عمیق می شود رابطه به شدت به خطر افتاده و خود فرد هم متحمل آسیب ها و بحران های بسیار می شود.

وابستگی شدید زنان تا جایی پیش می رود که زن خود را نادیده می گیرد و فردیت خود را در رابطه حذف می کند و همه ی حیات و زندگی او وابسته به حضور فرد مقابل می شود. تنها خواسته ها و آرزوهای او را مهم می بیند و از ترس اینکه مورد دوست داشتن واقع نشود خواسته ها و نیاز های خود را سرکوب کرده و تمام تلاش خود را می کند که فرد مقابل را همیشه راضی نگه دارد.

اگر شما هم از زنانی هستید که وابستگی شدید به همسر خود دارید و به تنهایی از پس هیچ کاری بر نمی آیید، یا اینکه نمی توانید به حریم شخصی و استقلال او احترام بگذارید و مدام در حال کنکاش در کارها و کنترل او می باشید، یا تنهایی از هیچ بخشی از زندگی خود لذت نمی برید و کیفیت حال شما به وجود او وابسته است باید صادقانه بگوییم که شما مبتلا به وابستگی شدید عاطفی هستید و دیر یا زود پایه های زندگیتان در حال سست شدن و تخریب است البته اگر تا کنون زندگی بر سرتان آوار نشده باشد.

وقتش است به خودتان بیایید و در روند زندگی خود تجدید نظر کنید. در آینه به خود بنگرید و ببینید آیا این همان تصویر آرمانی از یک زن موفق است یا یک موجود کاملاً ضعیف و ناتوان که همه ی زندگی اش در دستان دیگری می باشد. شما حتماً به کمک نیاز خواهید داشت. باید کسی باشد که شما را نسبت به تمام ظلم هایی که تا به امروز برخود روا داشتید آگاه کند و جلوی ادامه ی این رفتارهای بیمارگونه شما را بگیرد. یک مشاور یا روانشناس بهترین گزینه است .

مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با هدف داشتن خانواده ای سالم و به دنبال آن جامعه ای سالم و موفق و رو به پیشرفت شماره تلفن ثابت     zendeghima.ir را در اختیار شما گذاشته است تا در هر بخشی از زندگی فردی و اجتماعی خود دچار بحران و مشکل شدید بدون هیچ نگرانی با آن تماس بگیرید. شما می توانید به مشاوران ما اعتماد کنید و تمام ناگفته های خود را با آنها درمیان بگذارید. آنها هرگز شما را سرزنش نمی کنند و مورد قضاوت قرار نمی دهند بلکه تنها دغدغه ی آنها کمک به شما به عنوان یک انسان و دست یابی به جایگاه شایسته ی انسانی شماست. وابستگی شدید زنان اگرچه خصیصه ی خوشایندی نیست اما آنها به شما در درمان آن کمک می کنند بدون اینکه به شما انگ ضعیف بودن و غیر ارزشمند بودن بزنند. صبر و دانشی که طی سالها تجربه بدست آورده اند را خالصانه با شما همراه می کنند تا بتوانید از زندگی خود شادمان و خرسند باشید.


این مقالات هم می تواند به شما کمک کند :

 

وابستگی شدید زنان با آنها چه می کند         

وابستگی شدید زنان

وقتی یک زن  چنان مجذوب و شیفته ی کسی می شود دچار رفتار های هیجانی و احساسات گذار شده و منطق خود را از دست می دهد و چون نمی تواند عاقلانه و از روی آگاهی تصمیم بگیرد دچار وابستگی عاطفی شدید شده و چشم خود را به روی حقیقت  می بندد. مشکلات وابستگی عاطفی زنان کم نیستند اما بزرگترین و اهم آنها به شرح ذیل می باشد:

اولین مشکلی که در اینجا به وجود می آید تن دادن و باقی ماندن در رابطه ای است که ممکن است اصلاً به نفع طرفین نباشد.

رفتارهای بیمارگونه و منفی دیگر موردی است که از یک زن وابسته سر می زند. او با کنترل کردن و بروز واکنش های وسواسی نسبت به فرد مقابل باعث ایجاد حس اسارت و عدم داشتن استقلال در او می شود.

از دیگر معضلات وابستگی شدید زنان عدم توانایی در تصمیم گیری و حل مشکلات است تا جاییکه کوچکترین مشکل خود را بر سر همسرشان می ریزند و از او انتظار دارند همانند یک قهرمان آنها را حل نماید . اینجاست که فرد مقابل فکر می کند شریک زندگی او فرد بسیار ضعیفی بوده و برای سپردن مسئولیت های زندگی خود به دیگری با او وارد ارتباط شده یا ازدواج کرده است.

از بدترین پیامدهای وابستگی در زنان از دست دادن هویت و شخصیت فردی و به دنبال آن فراهم آوردن بستری برای سوء استفاده های فیزیکی، روحی و عاطفی از سوی طرف مقابل است چرا که وقتی فرد برای خودش ارزش و اهمیتی قائل نیست طبیعتاً احترام و محبتی هم از دیگری دریافت نخواهد کرد.

این افراد چون دچار ضعف و عدم اعتماد به نفس هستند از روبرو شدن با چالش های بزرگ خودداری می کنند چون توان رویارویی با مسائل بزرگ و تصمیم  گیری های مهم را ندارند و از این رو دروازه ی هر پیشرفت و موفقیتی را بر روی خود می بندند.

وقت گشودن بال و رهایی از قفس است   

از آنجایی که ریشه اصلی وابستگی شدید در زنان به دوران کودکی آنها و نوع تربیت و باورهای فرهنگی خانواده باز می گردد درمان وابستگی شدید عاطفی امری سخت اما امکان پذیر است و البته باید گفت که نیازمند صرف وقت بسیار و تجزیه و تحلیل دقیق شخصیت فرد است. از این رو در کنار راه کارهایی که در ادامه برای شما ارائه می دهیم از شما می خواهیم که حتماً برای موفقیت در درمان از یک مشاور و روانشناس متخصص هم کمک دریافت نمایید.

  1. شناخت و آگاهی از وابستگی خود و دلایل آن به کمک مشاور اولین قدم در جهت درمان وابستگی عاطفی زنان است.
  2. دومین قدم مقابله و خودداری از رفتارهای غلط گذشته که با عنوان عشق و محبت از شما سر می زده می باشد.
  3. خود را به عنوان مرکز توجه و تمرکز قرار دهید و به خودتان بپردازید.
  4. دنیای شما تنها محدود به همسرتان نیست بلکه شامل خانواده، دوستان و آشنایان شما هم می شود. پس سعی کنید کمی از وقت خود را با آنها سپری نمایید.
  5. به امور و کارهایی که دوست داشته اید و قبلاً فرصت پرداختن به آنها را از خود دریغ کرده اید مشغول شوید. مثل یادگیری نقاشی یا یک آلت موسیقی یا نویسندگی و … .
  6. شادی و لذت بردن از زندگیتان را وابسته به وجود همسرتان نکنید. 
  7. به نیازها و خواسته های خود اهمیت دهید و برای آن ها وقت بگذارید.
  8. سعی کنید عزت نفس از دست رفته ی خود را دوباره بدست آورید و ارزش های وجودی خودرا بشناسید.
  9. مثبت اندیش باشید و سعی نمایید که از افراد که موفق هستند و از زندگی خود لذت می برند الگوبرداری کنید.
  10. برای درمان وابستگی شدید یکی از بهترین کارها استقلال فردی است. برای زندگی فردی خود هدف مشخص نمایید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.
  11. حق اشتباه کردن را به خود بدهید و سعی کنید حداقل در مسائل شخصی و روزمره خودتان تصمیم گیری کنید و مسئولیت آن را به عهده بگیرید.
  12. یکی از مهمترین کارهای درمانی اجتناب از پذیرش کمک از سوی دیگران است. درست است که تا قبل از این وابسته بوده و برای کوچکترین کارهای خود از دیگران کمک می گرفته اید اما بهتر است از این به بعد نه گفتن به این کمک های احتمالی را تمرین کنید.

 در خاتمه از همه ی شما بانوان عزیز که این مقاله را به عنوان یک زن مطالعه کرده اید و در زندگی خود از مشکل وابستگی شدید عاطفی رنج می برید می خواهیم که به فکر خود و آیندیتان باشید. شما قرار نیست نقش قربانی را بازی کنید. شما آفریده شده اید که به رشد و کمال برسید و پیشرفت کنید تا در پی آن از زندگی خود لذت ببرید.

ما در مرکز مشاوره تلفنی مجیب با رویی گشاده و در نهایت آرامش آماده شنیدن مشکلات شما در مورد وابستگی عاطفیتان هستیم و از هیچ کوششی برای کمک به شما دریغ نخواهیم کرد. شما می توانید از هر جای کشور با گرفتن شماره ثابت zendeghima.ir به صورت آنلاین با مشاوران ما تماس بگیرید و برای بازگردانی هویت فردی خود با آنها مشورت نمایید. این شماره از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی و ارائه بهترین راهنمایی ها به شما عزیزان است. مشاوران ما قطعاً می توانند یک حامی مهم و کارآمد برای شما در حل این بحران و نجات خود و زندگیتان باشند.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه