نقش اعتیاد به موبایل در عدم تمرکز

اعتیاد به موبایل
   

نقش اعتیاد به موبایل در عدم تمرکز   

استفاده از موبایل یا گوشی تلفن همراه در حال حاضر به جزء جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده است. موبایل با داشتن برنامه های کاربردی مفید و راحتی در امر ارتباطات از جایگاه ویژه ای در زندگی ما برخوردار است اما همین وسیله مفید زمینه ساز اعتیاد و وابستگی ما شده تا جایی که احساس می کنیم بدون موبایل از عهده ی هیچ کاری بر نمی آییم. این اعتیاد به موبایل باعث آسیب های بسیاری می شود که از آن جمله می توان به از دست دادن تمرکز اشاره کرد. از دست دادن تمرکز و اعتیاد به موبایل رابطه ی مستقیمی به یکدیگر دارند. چراکه هرچقدر توجه ما به پیام ها، تماس ها، نوتیفیکیشن های موبایل خود بیشتر باشد از میزان تمرکز ما بر مسائل اصلی زندگی کاسته می شود.

نقش اعتیاد به موبایل در عدم تمرکز   

آنچه در این مقاله می خوانید

با ما همراه باشید تا در این مقاله با مفهوم تمرکز آشنا شوید. سپس بررسی می کنیم که چه ارتباطی بین تمرکز  و اعتیاد به موبایل وجود دارد. در نهایت هم با شما از راه کار های حفظ تمرکز و درمان اعتیاد به موبایل صحبت می کنیم .

تمرکز چیست               

تمرکز یعنی معطوف کردن تمام توجه و حواس بر روی موضوعی مشخص. بدون وجود تمرکز یادگیری و انجام درست امور سخت است. لازم به ذکر است که تمرکز امری است نسبی که تابع عواملی مثل درگیری های ذهنی فرد، مشغله های او، مشکلات، آموزش، موضوع مورد توجه و شرایط محیطی است.

هرچه عوامل حواس پرتی کمتر باشد میزان موفقیت فرد در حفظ تمرکز بیشتر خواهد بود. درجه اهمیت موضوع هم در حساسیت تمرکز نقش دارد یعنی تمرکز بر موضوع های ساده و پیش پا افتاده مثل تفریح و سرگرمی بسیار آسان تر از مسائلی است که نیاز به بررسی، تجزیه و تحلیل و حل مسئله دارد.

همه ی شما به خوبی واقف هستید که تمرکز تاثیر مهمی در بخش های مختلف زندگی دارد و در صورت عدم وجود آن برنامه ی زندگی و کاری شما مختل خواهد شد. پس برای حل مشکل تمرکز و اعتیاد به موبایل خود با مرکز روانشناسی تلفنی مجیب تماس بگیرید.

مشاوران مرکز مجیب از بهترین های حوزه ی روانشناسی در کشور هستند که می توانند به شما کمک کنند تا نه تنها مشکل اعتیاد به موبایل خود را حل نمایید بلکه اگر دلایل دیگری هم برای عدم تمرکز شما وجود دارد را بشناسید و آنها را بر طرف نمایید. شماره ثابت zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب به صورت آنلاین و بدون نیاز به گرفتن وقت قبلی در اختیار شما است تا از مشکلاتتان با مشاوران ما صحبت کرده و از آنها راهنمایی بخواهید.

حاکمیت موبایل بر افکار و ذهن شما

نقش اعتیاد به موبایل در عدم تمرکز   

موبایل به دلیل قابلیت های بسیار و اضافه شدن اینترنت و شبکه های اجتماعی به آن به یک دنیای جادویی و شگفت انگیز برای ما تبدیل شده است. متاسفانه اکثر ما دچار وابستگی شدید به آن هستیم و بهتر بگوییم که به موبایل اعتیاد داریم. غافل از اینکه این ابزار فناوری و ارتباطات چه صدمات جبران ناپذیری که بر پیکره ی زندگی ما نمی زند. از جمله مضرات اعتیاد به موبایل از دست دادن توجه و عدم تمرکز است.

میان تمرکز و اعتیاد به موبایل رابطه ی مستقیم و غیر قابل انکاری وجود دارد. شما نرم افزار های بسیاری را بر روی موبایل خود دارید، در کنار آن تماس ها، پیام ها و نوتیفیکیشن ها را هم به آن اضاف نمایید، بازی ها و سرگرمی ها هم که جای خود را دارند. مسلماً با وجود تمام اینها حواس ما دائماً درگیر خواهد شد و از تمرکز بر امور مهم زندگی باز می مانیم.

تحقیقات نشان داده است که استفاده زیاد از موبایل اثرات منفی بر روند تحصیلی و کاری افراد دارد. اعتیاد به موبایل منجر به اشتغال ذهنی زیاد و افت تمرکز در افراد می شود. وفتی شما به موبایل اعتیاد دارید باعث بروز رفتارهای خاصی مثل شب بیداری، اشتغال به پاسخگویی تماس ها، پیام ها و نوتیفیکیشن ها و وابستگی عاطفی می شود. در نتیجه به دلیل صرف زمان بیشتر برای استفاده از موبایل وقت کمتری را به سایر امور اختصاص داده و بر آنها تمرکز می نمایید.

بی خوابی، کم خوابی و بد خوابی از پیامدهای اعتیاد به موبایل است که نقش مهمی در از دست دادن تمرکز دارد. وقتی بدن و ذهن شما استراحت نمی کند و دائماً فعال است و با کمبود خواب مواجه می شود دچار رخوت، بی حوصلگی و ضعف شده و توانایی توجه و تمرکز کردن بر روی موضوعات روزمره را نخواهید داشت.

یکی دیگر از دلایلی که اعتیاد به موبایل باعث عدم تمرکز می شود، نیاز مبرم و اجبار به آنلاین بودن است. در طی روز اتفاقات شبکه های اجتماعی، پیام ها، تماس ها، ایمیل ها و دست یابی به اطلاعات ما را وادار می کند که همیشه گوش به زنگ باشیم در نتیجه تمرکز خود را بر سایر امور از دست می دهیم. وقتی شما مشغول پاسخ دهی به پیام های خود هستید یا با شنیدن صدای زنگ موبایل خود به سمت آن می روید تا پاسخ دهید تمرکز شما بر روی موضوعی که به آن مشغول بودید به هم خورده و مجبور به مرور دوباره ی آن می شوید.

بازی های گوشی موبایل عامل دیگری هستند که زمانی که مشغول آنها می شوید به طور کلی دنیای اطراف خود و امور روزمره را فراموش می کنید. عدم تمرکز و اعتیاد به موبایل برای بازی کردن یکی از مهمترین دلایل حواس پرتی و کم توجهی در افراد می باشد چرا که ممکن است ساعت ها سرگرم بازی کردن بوده و زمان را فراموش کند.


این مقالات را نیز بخوانید :

 

ایستادن در نقطه ی تمرکز

باید با توجه به اهمیتی که موبایل در زندگی ما دارد نحوه ی صحیح استفاده از آن را هم بیاموزیم تا هم دچار عدم تمرکز بر بخش های مهم زندگی خود نشویم و هم به کارهای شخصی و تفریح وسرگرمی خود بپردازیم. با توجه به اینکه جمع کردن حواس، نوجه و تمرکز در انجام هرکاری ضروری است خصوصاً یادگیری  و آموزش در ادامه راه هایی را برای حفظ تمرکز و غلبه بر اعتیاد به موبایل به شما ارائه می دهیم :

  1. انجام برنامه های ورزشی و کارهای هنری برای غلبه بر عدم تمرکز و اعتیاد به موبایل راه حل بسیار مناسبی است.
  2. در زمان هایی که مشغول به کار، آموزش، مطالعه درسی هستید از نگاه کردن به موبایل خود و استفاده از اینترنت برای چک کردن شبکه های اجتماعی خودداری کنید و اگر نمی توانید مقاومت کنید اینترنت موبایل خود را قطع نمایید.
  3. هنگام انجام امور مهم موبایل یا گوشی همراه خود را خاموش نمایید.
  4. برای انجام کارهای مهم محیط های آرام، با کمترین رفت و آمد و سر و صدا را انتخاب نمایید. حتماً با خود می گویید چه تاثیری بر ارتباط عدم تمرکز و اعتیاد به موبایل دارد؟ وقتی محیط شما مناسب نباشد دنبال بهانه ای برای انجام ندادن کارهای خود می گردید چون نمی توانید تمرکز نمایید به ناچار سراغ موبایل خود می روید تا با آن سرگرم شوید.
  5. برای انجام کارها و استفاده از موبایل زمانبندی و برنامه داشته باشید و وقت و بی وقت سراغ گوشی همراه خود نروید.
  6. ورزش های ذهنی و تن آرامی برای عدم تمرکز و اعتیاد به موبایل بسیار مفید هستند.
  7. شب ها قبل از خواب با موبایل خود کار نکنید چون باعث فعال شدن ذهن، بی خوابی در نتیجه عدم تمرکز در طی روز می شود.
  8. عضویت خود را در شبکه های اجتماعی غیر ضروری و بی فایده لغو کنید تا حجم پیام ها و نوتیفیکیشن های دریافتی شما کاهش یابد .

سخن آخر ما با شما والدین عزیز است. اگر فرزندی دارید که در حال تحصیل است و دچار اعتیاد به موبایل است به جای رفتارهای تنش زا و تنبیه و محروم کردن که همیشه نتیجه عکس دارد سعی نمایید که فرهنگ استفاده از موبایل را به آنها آموزش دهید.

می دانیم سخت است اما شدنی است.  برای همین هم مرکز مشاوره تلفنی مجیب همراه شماست تا بتوانید این مشکل را به بهترین شکل ممکن حل نمایید. شما برای ارتباط با ما نیاز به مراجعه حضوری و تلف کردن زمان خود در ترافیک شهری ندارید. کافی است با شماره تلفن ثابت ما تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح نمایید. مشاوران ما به شما می آموزند که چطور به طور دوستانه با فرزندانتان وارد صحبت شوید. آنها را از هدف های مهم زندگی، آینده و مسئولیت های زندگیشان آگاه کنید و متوجه سازید که چطور وابستگیشان به موبایل باعث عقب افتادن برنامه ها و به هم ریختن آینده ی زندگیشان می شود.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه