عوامل زیست شناختی و جسمانی در بروز اضطراب چیست؟

عوامل بروز اضطراب
   

همه ما می دانیم که عوامل بروز اضطراب مانند احساس اضطراب؛ احساس دلتنگی یا بدبختی همراه با تنگی قفسه سینه و علائم جسمی مانند عرق کردن، لرزش و ضربان قلب سریع همراه است. این احساسات اضطراب هنگامی که مردم تهدید می شوند، عادی است و برای بسیاری از ما این احساسات پس از وقوع یک رویداد ایجاب می کند که آنها از بین می روند یا مشکل حل می شود؛ اما برای برخی از ما، اضطراب بیش از این هاست بدون هیچ دلیل خاصی این کار انجام می شود. گفته می شود این افراد مبتلا به اختلال اضطرابی هستند.

درمان عوامل بروز اضطراب

حدود ۱۴ درصد از استرالیایی ها سالانه مبتلا به اختلال اضطرابی می شوند، اما تنها درصد کمی از آنها به دنبال درمان هستند. خبر خوب این است که بیشتر عوامل بروز اضطراب را می توان با موفقیت درمان کرد. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با برترین متخصصان کشور این امکان را برای شما فراهم می کند که با تماس تلفنی از آن ها مشاوره دریافت نمایید. این مرکز همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب برای کمک به شما عزیزان فعال است.

عوامل بروز اضطراب

بررسی عوامل بروز اضطراب

علت خاصی از اختلالات اضطرابی وجود ندارد، اما محققان تعدادی از عوامل خطر را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد بعضی از ما را به سمت اضطراب سوق می دهد. سابقه خانوادگی، اختلالات اضطرابی در خانواده ها به وجود می آیند که نشان می دهد عامل ژنتیکی علت آن است. مطالعات نشان می دهد که اگر یک دوقلو یکسان دارای اختلال اضطرابی باشد، دوگانه دوم بیشتر احتمال دارد که اختلال اضطرابی داشته باشد نسبت به عدم ارتباط آنها. ویژگی های فردی، محققان معتقدند افرادی که درونگرا هستند، کمال گرایی، عزت نفس پایین و مهارت های مقابله ای ضعیف ممکن است در معرض عوامل بروز اضطراب باشند.

بیوشیمی یکی از عوامل بروز اضطراب

بیوشیمی برخی از افرادی که مستعد ابتلا به اضطراب هستند، ممکن است در مغز بیش از حد زیاد یا بیش از حد عصبی انتقال دهند و موجب ایجاد راه های اضطراب طبیعی برای واکنش بیش از حد می شود. Serotonin و gamma دو نوع انتقال دهنده عصبی هستند که ممکن است در این مورد درگیر باشند، اگر چه نقش دقیق آنها درک نمی شود. بیماری فیزیکی برخی از شرایط سلامت مانند بیماری های قلبی، دیابت و مشکلات هورمونی با عوامل بروز اضطراب مرتبط است. استفاده از مواد الکل و مواد مخدر مانند شاهدانه یا آمفتامین می تواند باعث ایجاد اضطراب شود. حتی کافئین هم می تواند علائم اضطراب را بدتر کند.

رابطه رویداد شدید با عوامل بروز اضطراب

رویدادهای شدید حوادث زندگی استرس زا به عنوان مثال، شکست روابط؛ استرس شغلی؛ خانه اجاره ای؛ سوء استفاده جنسی، جسمی یا عاطفی؛ یا مرگ یکی از عزیزان می تواند موجب اضطراب در برخی افراد شود. لازم است بدانید که سایت زندگی ما در ایام تعطیل نیز فعالیت می کند شما می توانید برای بهره مند شدن از خدمات بهترین روانشناسان کشور همه روزه با آن ها تماس حاصل فرمائید.

رویدادهای شدید حوادث زندگی استرس زا به عنوان مثال، شکست روابط؛ استرس شغلی؛ خانه اجاره ای؛ سوء استفاده جنسی، جسمی یا عاطفی؛ یا مرگ یکی از عزیزان می تواند موجب اضطراب در برخی افراد شود.

علائم و عوامل بروز اضطراب

شایع ترین ویژگی های اختلالات اضطرابی عبارتند از:

  • احساس بودن در لبه پرتگاه و عصبی بودن و یا داشتن سطح بالایی از اضطراب
  • ترس های مداوم و غیر منطقی یا نگرانی بیش از حد
  • مشکل تمرکز و یادآوری چیزها
  • تحریک پذیری
  • مشکل خواب

اجتناب از بودن در موقعیت ها، مکان ها، افراد، فعالیت ها، افکار یا احساساتی شدن بیش از حد که عوامل بروز اضطراب بشمار می روند.


مطالب مرتبط با علت های اضراب:

اضطراب چیست؟

تاثیر عوامل محیطی و اجتماعی بر ایجاد اضطراب

عوامل زیست شناختی و جسمانی در بروز اضطراب چیست؟

 


بررسی علائم فیزیکی اضطراب

در این بخش علائم فیزیکی اضطراب را برایتان معرفی می کنیم که عبارتند از:

  • قلب تپش قلب
  • تنگی نفس یا مشکل تنفس
  • تنگی در قفسه سینه
  • عرق کردن، لرزش، سوزن شدن یا بی حسی بودن
  • دهان خشک

افرادی که مدت طولانی اضطراب را تجربه می کنند نیز می توانند فشار خون و سردردهای عضلانی را که از عوامل بروز اضطراب است تجربه کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات همه روزه آن ها استفاده کنید.

عوامل بروز اضطراب

بررسی انواع اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی در انواع مختلفی از اشکال و اندازه ها وجود دارد، بسته به اینکه چه چیزی موجب اضطراب و چگونگی ظهور آن می شود. اختلال اضطراب عمومی، افراد مبتلا به این وضعیت بیش از حد نگران هستند. آنها ترس های غیر منطقی در مورد طیف وسیعی از عادت های روزمره مانند سلامتی اشخاص، پول، کار و یا روابط خود دارند. آنها بسیار نگرانند که نمی توانند آرام شوند، در اغلب زمان ها نیز تحریک پذیر هستند. عوامل بروز اضطراب اختلال هراس، افرادی که این وضعیت را تجربه می کنند ناگهانی وحشت زده می شوند در شرایطی که دیگران نمی ترسند. آنها متقاعد شده اند که فاجعه اتفاق می افتد که ممکن است آنها بمیرند و یا دیوانه شوند.

نقش فوبیای خاص در ایجاد اضطراب

فوبیایی خاص مانند یک ترس شدید و غیر منطقی در مورد یک شی یا وضعیت خاص است. ممکن است ترس از ارتفاع، فضای بسته، آب، سگ، مار و عنکبوت باشد. هنگامی که شی یا وضعیت ترس وجود ندارد، فرد کاملا طبیعی است؛ اما هنگامی که با هدف فوبی خود مواجه می شوند، بسیار دچار اضطراب می شوند و حتی ممکن است یک حمله تهاجمی را تجربه کنند. عوامل بروز اضطراب در فوبیایی اجتماعی، این ناراحتی شدید یا ترس در بودن در اجتماع است که در آن فرد نگران است که خود را در برابر دیگران خجالت زده و مورد قضاوت یا انتقاد قرار گیرد. می تواند شامل انواع مختلف تعاملات اجتماعی مانند دیدار با افراد ناآشنا، درخواست راهنمایی، صحبت با غریبه، رفتن به شام ​​یا مهمانی، خوردن در مکان های عمومی یا سخنرانی کردن باشد.

اضطراب بیماری از عوامل بروز اضطراب

اختلال اضطراب بیماری (اضطراب شدید سلامتی). افراد مبتلا به این وضعیت بیش از حد در مورد سلامت خود نگران هستند. آنها از اینکه دچار بیماری جدی هستند و تشخیص نداده اند، می ترسند و یا می ترسند که یک بیماری جدی داشته باشند. این اضطراب حتی پس از اینکه کاملا روشن از دکتر خود برگ سلامت دریافت کردند هم باقی می ماند. افراد مبتلا به این اختلال اغلب بدنشان را برای علائم و نشانه های بیماری بررسی می کنند.

شما مشترکین گرامی برای دریافت مشاوره روانشناسی تخصصی و مشاوره برای دوستان و همچنین دریافت مشاوره و اطلاعات لازم در مورد عوامل بروز اضطراب و غیره می توانید با برترین متخصصان کشور با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل فرمائید و از خدمات آنها بهره مند شوید. از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره تماس:zendeghima.ir

مشاوران ما به صورت آنلاین از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روزهای تعطیل پاسخگوی شما عزیزان هستند.

مشترکین می توانند بصورت آنلاین و همیشگی از تمامی نقاط ایران با مرکز مشاوره تماس بگیرند و از خدمات با کیفیت و تخصصی متخصصان و روانشناسان استفاده نمایند.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه