روش های درمان لکنت زبان را بشناسید

درمان لکنت زبان
   

روش های درمان لکنت زبان را بشناسید

وجود هرگونه معلولیت در انسان باعث می شود که در روند زندگی و برخورد او با دیگران دچار مشکل شود. برخی از این مشکلات به حدی بحرانی می شود که فرد برای فرار از آنها تنهایی و انزوا را به حضور در جمع ترجیح می دهد. البته باید گفت که آنچه در گرفتن این تصمیم بسیار موثر است برخورد ما با آن افراد است. از این رو کمک های درمانی چه جسمی و چه روحی به آنها بسیار حائز اهمیت است. یکی از این معلولیت ها و اختلالات لکنت زبان است که فرد را از گفتگو با دیگران باز می دارد اما باید گفت این مشکل هم تا حدود بسیار زیادی قابل درمان است. برای درمان لکنت زبان روش های بسیار ی وجود دارد که انتخاب نوع آن متاثر از علت پیش آمدن این اختلال و زمانی است که فرد به آن دچار شده است. 

کلمات کلیدی:( درمان لکنت زبان| لکنت زبان | نشانه های لکنت زبان|روش‌های اصلاح و درمان لکنت زبان|مشاوره کودک)

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

درمان لکنت زبان

این مقاله شامل مطالب زیر خواهد بود.

ابتدا با شرحی کوتاه از لکنت زبان شروع می کنیم و از نشانه های و علل بروز آن با شما خواهیم گفت. رفتارهای غلط در مواجهه با کودک مبتلا به لکنت زبان را بررسی می کنیم و در ادامه روش های درمان لکنت زبان را مرور خواهیم کرد.

لکنت  زبان چیست

لکنت زبان یک اختلال در ادای کلمات و بیان جملات است که در آن فرد به صورت غیر ارادی کلمات را طولانی و با تکرار، صدا دار یا بدون صدا بیان می کند و روانی و سیال بودن جملات از بین می رود. لکنت زبان در پسران حدوداً ۴ برابر دختران شایع است و بین سنین ۲ تا ۷سالگی بروز می کند. این اختلال در ابتدا چندان جدی به نظر نمی رسد ولی با گذر زمان شدت می یابد.

نشانه های لکنت زبان

درمان لکنت زبان

برای درمان هر مشکل، بیماری یا اختلال شناخت آن بسیار مهم است چرا که با شناخت آن و نشانه هایش بهترین روش درمانی را انتخاب می نماییم. لکنت زبان هم همانند بسیاری از اختلالات نشانه هایی دارد که در تشخیص به موقع آن به شما کمک می کند. تکرار کلمات به صورت غیر عادی و غیر ضروری، طولانی و کشیده ادا کردن کلمات، تاکید و گیر کردن در تلفظ بعضی از هجاها و عدم روانی کلام از نشانه های لکنت زبان است. البته به غیر از این نشانه ها حرکاتی هم در بخش های مختلف فرد شکل می گیرد مثل چشمک زدن، حرکت های تنفسی عصبی، لرزش لب ها یا صورت، تکان دادن سر، تیک های مختلف و … .

اگر این نشانه ها در مدت کوتاهی از بین نرفته و طولانی شوند حتماً باید به گفتار درمان مراجعه شود.

شما به عنوان والدین کودکی که به لکنت زبان مبتلا می باشد نقش بسیار مهمی در روند درمانی او دارید. شما نباید نگران و مضطرب شوید و فکر کنید که این مشکل درمان نخواهد شد.

اولین قدم شما پذیرش این مشکل و مدیریت شرایط است. شما برای اینکه بر خود و اعصابتان مسلط باشید باید به لحاظ روانی تقویت شده و نسبت به این اختلال آگاهی کافی داشته باشید بنابراین گفتگو با مشاور برای شما امری ضروری است.

یکی از خدماتی که مرکز مشاوره تلفنی مجیب ارائه می دهد مشاوره در زمینه ی مشکلات کودکان است. یکی از اختلالات در بین کودکان لکنت زبان است که باعث ایجاد تنش و بحران در والدین می شود. مشاوران ما که همگی از بهترین متخصصین روانشناسی کشور هستند آماده اند تا تجربیات و دانش خود را در زمینه ی درمان لکنت زبان در اختیار شما بگذارند. شما برای بهره مندی از این خدمات می توانید  با شماره ی ثابت  zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب همه روزه حتی در ایام تعطیل تماس حاصل نمایید.

چه عواملی باعث ایجاد لکنت زبان می شوند؟

تا کنون دلیل قطعی و مشخصی برای بروز لکنت زبان شناخته نشده است اما بر اساس تحقیقات می توان مشکلات جسمی، عاطفی، اجتماعی یا مجموعه ای از آنها را در آن دخیل دانست.

لکنت زبان به سه شکل در کودکان شروع می گردد:

  1. مشکلات روحی و روانی: وجود بحران و موقعیت های استرس زا باعث بروز مشکل و واکنش در نقاط ضعف می شود. نقص در گفتار و بیان جملات یکی از این پیامدها است. یکی از مهمترین دلایلی که باعث بروز این فشارها می شود ترس است. به غیر از آن می توان از عواملی چون شوک های عاطفی و روانی، احساس عدم امنیت در خانواده، نقد و سرزنش شدن، تنبیه بدنی و … نام برد.
  2. الگو برداری های غلط توسط کودک: اگر کودک در ارتباط با فردی که دچار لکنت زبان است باشد یا درگیر شخصیتی در فیلم یا کارتون شود که دچار این اختلال است ممکن است به تقلید از او این رفتار را تکرار کند و این شیوه ی گفتاری در ذهن او بماند.
  3. مشکل زبان گفتار: اگر همزمان با رشد و تکامل احساسات، عواطف و خواسته ها در کودک توانایی گفتاری او کامل نشود کودک دچار اضطراب و فشار روحی شده و به دنبال آن به اختلال لکنت زبان مبتلا می شود.
  4. باید گفت مشکلات جسمی مثل بیماری های شدید عفونی، یا آسیب های مغزی و جسمی قبل از تولد، حین تولد یا در دوران رشد هم در بروز لکنت زبان موثر هستند.

رفتارهای غلط درباره لکنت زبان

والدین به گمان اینکه می خواهند مشکل کودک خود را هرچه سریعتر درمان نمایند گاهاً رفتارهای اشتباهی را انجام می دهند که تنها مشکل کودک را تشدید می کند. کامل کردن جملات کودک، وادار کردن و تحت فشار گذاشتن کودک برای تکمیل جملات، پریدن بی موقع در میان صحبت کردن کودک و قطع کلام او، نقد و سرزنش کودک و اصلاح اشتباهات تلفظی و گفتاری او  و در نهایت وادار کردن کودک به صحبت کردن در باب موضوعی در جمع همه و همه رفتارهای پر خطری هستند که در برخورد با کودک مبتلا به لکنت زبان از والدین سر می زند.


مطالعه ی مقالات زیر را هم به شما پیشنهاد می کنیم :

روش‌های اصلاح و درمان لکنت زبان

درمان لکنت زبان

خوشبختانه لکنت زبان یک اختلال قابل درمان است و روش های بسیار زیادی برای درمان آن وجود دارد که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

  1. روش شبیه سازی ذهن: در این روش از طریق روان درمانی با کمک تکنیک های روانشناختی و تمرین های تخصصی سعی در افزایش اعتماد به نفس فرد و کاهش استرس او در زمان صحبت کردن می گردد.
  2. روش‌های زبانی یا تلفظی:این روش بر اساس ایجاد هماهنگی میان حنجره، لب ها، زبان و گونه ها انجام می شود. گفتار درمانگر به فرد مبتلا به لکنت کمک می کند تا آهسته آهسته و با دقت صحبت کند و تنفس صحیح به هنگام بند آمدن زبان به فرد آموخته می شود.
  3. روش دو جانبه یا مکمل: یکی از روش های مهم در درمان لکنت زبان توجه به بازیابی و پرورش ابعاد فکری و زبانی تکلم است. در این روش به کودک گفته می شود که چگونه افکار خود را مشخص و روشن نماید و همان ها را به کلمات و جملات ساده و دقیق تبدیل نماید. این روش در میان کودکان ۳ تا ۷ سال بازدهی بالایی دارد.
  4. روش‌های روان درمانی: این روش مبتنی بر ریشه یابی علل عاطفی و روانی و اختلالت عصبی است که منجر به بروز لکنت زبان شده است. این روش در سنین بسیار پایین نتیجه ای نخواهد داشت.
  5. روش دارو درمانی:عده ای از درمانگران معتقدند که با توجه به اینکه یکی از دلایل مهم لکنت زبان اضطراب و هیجانات عاطفی است استفاده از داروهای آرام بخش در کم کردن نشانه های لکنت زبان بسیار موثر است.
  6. رفتار درمانی: برخی روانشناسان بر این باورند که در بعضی افراد ریشه ی لکنت زبان در روش های رفتار ی غلط است. بنابراین در درمان لکنت زبان تلاش به تغییرات و اصلاح رفتارهای غلط می نمایند.
  7. روش خود درمان گری: در درمان لکنت زبان به این روش خود فرد نقش فعال و بسیار حیاتی دارد. او با انگیزه ی قوی و تصمیم به ایجاد تغییرات در دیدگاه خود و برنامه ریزی منظم تلاش می کند که اختلالات گفتاری خود را به کمک گفتار درمان حل نماید.

شما به عنوان والدین هم در فرآیند درمان می توانید همکاری نمایید و با رفتارهای صحیح به بهبود کودک خود کمک نمایید:

درمان لکنت زبان

  1. با اصرار به صحبت کردن درست به کودک جذابیت و میل سخن گفتن را در او از بین نبرید.
  2. برای صحبت کردن با کودک خود وقت بگذارید. زمان هایی که مشغول صرف غذا هستید فرصت مناسبی برای گفتگو است.
  3. از سرزنش کردن و اصلاح کردن کلمات و صحبت های کودک مبتلا به لکنت به شدت خودداری نمایید.
  4. در شرایط پر تنش و بحرانی و هنگام ناراحتی کودک را وادار به حرف زدن نکنید. به جای آن او را با فعالیت های غیر کلامی که باعث ایجاد آرامش می شوند مشغول نمایید.
  5. از پریدن در وسط صحبت کودک خود اجتناب کنید.
  6. مدام به او گوش زد نکنید که قبل از صحبت کردن خوب فکر کند و دقت نماید.
  7. تا جای ممکن سعی کنید که فضای خانه را مملو از آرامش و محبت برای کودک نگه دارید.
  8. در طول گفتگو با کودک ارتباط چشمی خود را با او قطع نکنید و تمام توجه خود را به او دهید.
  9. با او آرام آرام صحبت کنید و عجله نداشته باشید او با این کار از شما الگوبرداری کرده و در اصلاح صحبت کردن به او کمک می کند.

در بیشتر شرایط لکنت زبان یک اختلال موقت و گذرا است و به خوبی درمان می شود اما گاهی ممکن است با افزایش سن کودک از بین نرفته و حتی شدید تر شود . در هر صورت اقدام برای درمان لکنت زبان بسیار مهم است. قطعاً وجود این اختلال باعث بروز مشکلاتی در کانون خانواده می شود و مشکلات روانی را نه تنها برای کودک بلکه برای والدین او هم به همراه خواهد داشت.

مرکز روانشناسی تلفنی مجیب با هدف کمک به خانواده ها برای داشتن زندگی سرشار از آرامش و شادی با ارائه شماره ی ثابت  zendeghima.ir فرصتی را برای دریافت مشاوره ی تلفنی برای تمامی هم وطنان عزیز فراهم آورده است. شما بدون نیاز به مراجعه حضوری و با کمترین هزینه های درمانی می توانید برای مشکل لکنت زبان کودک خود مشاوره دریافت نمایید. این شماره از سراسر کشور بدون نیاز به گرفتن کد و صفر پاسخگوی شما خواهد بود.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه