خشونت خانگی چیست؟

خشونت خانگی
   

خشونت خانگی چیست و قربانیان اصلی آن چه کسانی هستند؟

در کنار خشونت های رفتاری و گفتاری که متأسفانه همه ما ممکن است در سطح شهر با آن ها مواجه شویم، عده ای هستند که در محیط خانه نیز از این پرخاشگری ها و خشونت ها در امان نیستند و در اصطلاح دچار خشونت خانگی می باشند. وقتی یک عضو از خانواده، رفتار خشونت آمیزی علیه عضو یا اعضای دیگر همان خانواده داشته باشد، خشونت خانگی شکل می گیرد.

کلمات کلیدی:(خشونت خانگی|خشونت های رفتاری و گفتاری |انواع خشونت خانگی|مشاوره خانواده)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

خشونت‌ در خانواده‌ معنا و مفهوم‌ مختلفی‌ را شامل می شود. خشونت‌ پدر و مادر با فرزندان‌، فرزندان‌ نسبت‌ به‌ یکدیگر‌، شوهر نسبت‌ به‌ زن‌ و برعکس‌ جزو خشونت ‌خانگی‌ هستند. اما رایج‌ ترین‌ نوع‌ خشونت‌، رفتار خشونت ‌آمیز مرد نسبت‌ به‌ زن‌ است‌. این‌ خشونت‌ می‌تواند در قالب‌ خشونت ‌های‌ جسمی‌، جنسی‌، روانی‌ و روحی‌ باشد. اما یکی‌ از شاخص ترین‌ نمونه ‌های‌ خشونت خانگی،‌ محدود کردن‌ زن ها در خانواده‌ است‌.

بر اساس گزارش ‌های‌ جهانی‌ خشونت،‌ در یک خانواده‌ معمولا زنان‌ و کودکان‌ قربانیان‌ اصلی هستند‌ و مردان‌ نیز به عنوان فرد خاطی‌ معرفی‌ می‌شوند. بر اساس‌ آمارهای جهانی‌ حدود ۹۰ درصد قربانیان‌ خشونت‌ های‌ خانگی‌ زنان‌ و ۱۰درصد آن ها مردان هستند.

انواع خشونت خانگی

خشونت خانگی انواع و اقسام متنوعی دارد که تعدادی از آن ها را نام برده و هریک را برایتان شرح می دهیم:‌

خشونت ‌های‌ جسمی

هر نوع‌ ضرب‌ و جرح‌  فیزیکی‌ مانند سیلی‌، لگد، کشیدن‌ مو، گاز گرفتن‌، هل‌ دادن‌، پاشیدن‌ اسید، ایجاد خراش‌ و… جزو خشونت ‌های‌ جسمی به حساب می آید. خشونت ‌های‌ جسمی همیشه‌ اثری از خود به جای‌ می‌گذارند. البته گاهی در برخی‌ موارد اثر ضربات‌ وارد شده‌‌ به‌ دلیل‌ پوشیده‌ بودن‌ آن‌ ناحیه از بدن،‌ کمتر آشکار می‌شود. اما‌ با دقت‌ بر این‌ نواحی می توان‌ اثر آن را پیدا کرد‌.
تحقیقات‌ نشان‌ می دهد‌ که‌ یکی‌ از خشونت‌ های‌ فیزیکی‌ پنهان، تجاوز جنسی‌ است‌ که‌ شاید بدترین‌ آثارروحی‌ و روانی و جسمی‌ را بر روی فرد‌ برجای‌ می‌گذارد. همینطور زنای‌ با محارم‌، یکی‌ دیگر از خشونت ‌های‌ خانگی‌ است‌ که‌ تقریبا در همه‌ کشورها، عملی‌ غیرقانونی‌ با مجازات ‌های‌ سنگین‌ معرفی می شود.

 

خشونت خانگی

خشونت ‌های‌ پنهان

علاوه‌ بر خشونت‌ های‌ جسمی‌‌ که‌ معمولا از خود اثری‌ به جای‌ می‌گذارند و اکثرا قابل‌ تشخیص هستند، نوعی‌ خشونت‌ وجود دارد که‌ ظاهرا خشونت‌ به‌ نظر نمی‌رسد اما در عمل‌ آثار شدیدی به جای‌ گذاشته‌ و تحمل‌ آن‌ بسیار سخت‌ است‌. این‌ نوع‌ آزار و آسیب، نا امنی‌ عاطفی‌ است‌ که‌ بعد از آزار های‌ جسمی‌، بدترین‌ نوع خشونت خانگی‌ می باشد. از طرفی‌ دیگر دروغ‌ گفتن و صادق نبودن‌، نفقه‌ ندادن‌ به‌ زن‌، دیر به‌ خانه‌ آمدن‌، چشم‌ چرانی‌‌، با خانواده‌ درد و دل و صحبت‌ نکردن‌ و… نیز به‌ نوعی‌ خشونت خانگی‌‌ به‌ حساب‌ می‌ آید.

از دیگر موارد خشونت علیه زنان، می‌توان به تبعیض ‌های قانونی، صدور احکامی مانند سنگسار، ازدواج اجباری، ازدواج زیر سن قانونی، ختنه دختران و بارداری آن ها در دوران کودکی اشاره کرد.

خشونت‌ های کلامی‌

از دیدگاه‌ مشاوران‌ خانواده‌، حرف‌های‌ آزار دهنده و ناگوار نیز رفتار خشونت ‌آمیز محسوب‌ می‌شود. این‌ حرف ‌های‌ آزاردهنده‌ و ناگوار معمولا به‌ صورت‌ فحش و ناسزا، لحن‌ تند، تحقیر، مسخره کردن، استهزا و… است‌ که‌ می‌تواند به‌ خشونت خانگی جسمی در خانه و خانواده‌ منجر شود. اما تحقیر و تمسخر بارزترین و مهم ترین‌ مشکل‌ خشونت‌ کلامی‌ است‌.‌ تحقیر و تمسخر فعالیت‌ های‌ زن‌ در خانه‌ مانند ایراد گرفتن‌ از آشپزی او‌، از خانه‌داری اش‌، بچه‌داری‌ و … نیز خشونت‌ خانگی کلامی‌ به‌ حساب‌ می‌آید.


درمورد انواع خشونت خانگی و رفتارهای خشونت آمیز بیشتر بخوانید.

رابطه افسردگی و خشونت را کشف کنید.

شاید مطالعه درمورد اینکه کدام نوجوانان بیشتر دست به خودکشی می زنند برای شما جالب باشد.


خشونت خانگی علیه زنان

زنان به شیوه ‌ها و روش های مختلفی مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند. از آزار و خشونت جسمی گرفته تا سوء استفاده های مالی و آزار و اذیت جنسی و قاچاق. خشونت ‌ها علیه زنان به هرکدام از شکل های ممکن، می‌تواند برای مدت طولانی برای آن ها عواقب منفی جسمی یا عاطفی به همراه داشته باشد. در زیر برخی از شیوه ‌های خشونت خانگی علیه زنان را معرفی می‌ کنیم:

  • خشونت و سوء استفاده در دوران دوستی
  • خشونت علیه زنان سالمند
  • سوء استفاده احساسی و کلامی
  • سوء استفاده مالی از زنان
  • آزار و اذیت زنان
  • قاچاق زنان

از دیگر موارد خشونت علیه زنان، می‌توان به تبعیض ‌های قانونی، صدور احکامی مانند سنگسار، ازدواج اجباری، ازدواج زیر سن قانونی، ختنه دختران و بارداری آن ها در دوران کودکی اشاره کرد.

 

خشونت خانگی

خشونت خانگی علیه مردان

به خشونت ‌هایی گفته می‌شود که به صورت مشخص علیه مردان صورت بگیرد. صدها مرکز مختلف در کشور، موارد نقض حقوق زنان را به مجلس و دولت گزارش می کنند تا اقدامات لازم انجام گیرد. در این میان هیچ نهاد یا مرکزی وجود ندارد که موارد نقض حقوق مردان را به مسوولین گزارش دهد و به نوعی مدافع حقوق مردان باشد.

شاید تصور عموم این باشد که خشونت‌ خانگی تنها زنان را تهدید می‌کند. شاید تصور نکنید که زنان نیز بتوانند همسرانشان را آزار داده و آن ها را مورد تهدید های روانی و جسمی قرار دهند. اما متاسفانه این اتفاق می‌افتد.
برخی زنان وقتی به خواسته های خود نمی رسند، شروع به همسر آزاری می کنند. همچنین وقتی برخی از زنان بر اثر فشار خانواده تن به ازدواج می دهند و رابطه خوبی با همسر خود برقرار نمی کنند، شروع به خشونت خانگی علیه شوهر خود می کنند.

کاهش خشونت خانگی در ایران با کمک مشاورین مرکز مشاوره تلفنی مجیب

بهترین راه درمان خشونت خانگی علیه زنان و مردان ، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. خشونت خانگی مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند پدر و مادری دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا زندگی در  محیطی آرام را تجربه کنید.

برای صحبت با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه