تفاوت وابستگی عاطفی و وفاداری چیست؟

تفاوت وابستگی عاطفی و وفاداری
   

تفاوت وابستگی عاطفی و وفاداری چیست؟

همه ی ما از همان لحظه اول تشکیل اولین سلول خود وابستگی را تجربه می کنیم چرا که حیات ما زین پس وابسته به موجود دیگری است و این حس تا پایان عمر ما نیز ادامه دارد. از آنجایی که ما موجوداتی اجتماعی آفریده شده ایم بیشترین وابستگی عاطفی ما به انسانهاست. ما همواره  به این ارتباط برای تامین نیازهای مادی و معنوی خود نیاز داشته و نمی توانیم منکر آن شویم  و لازمه ی زندگی است به شرطی که در حد افراطی و آسیب رسان نباشد و متاسفانه در این ارتباطات تفاوت وابستگی عاطفی و وفاداری را از یکدیگر تشخیص نمی دهیم. البته داشتن روابط مثبت با دیگران باعث رشد و کمال ما می شود منوط به اینکه این احساس تنها برای تامین نیازهایمان نبوده و توام با احساس وفاداری و همراه با تعهد اخلاقی میان ما و شخص مقابل باشد. به زبان دیگر این احساس ریشه در دلبستگی عاطفی میان افراد دارد که کاملاً مثبت است در حالیکه  احساس وابستگی عاطفی منفی است و باعث آسیب ها ی بسیاری خواهد شد.

کلمات کلیدی(وابستگی عاطفی و وفاداری| وابستگی عاطفی زنان |وفاداری | علائم وابستگی عاطفی زنان | کنترل وابستگی عاطفی زنان |مشاوره روانشناسی)

زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

آنچه در این مقاله می خوانید

 

در این مقاله ابتدا وابستگی های عاطفی و احساس وفاداری را شرح می دهیم و سپس به مقایسه ی این دو پرداخته و تفاوت هایشان را برای شما بیان می کنیم. امیدواریم با مطالعه ی این مطلب بتوانیم به شما در تشخیص تفاوت وابستگی عاطفی و وفاداری که ناشی از حس دلبستگی است کمک نماییم.

زنجیری به نام وابستگی عاطفی

تفاوت وابستگی عاطفی و وفاداری

 

وابستگی عاطفی یک حس غریزی است که در وجود ما نهادینه شده و در برابر هرگونه پاسخ مثبت از سوی جهان بیرون این احساس قوی تر و شدید تر می شود. متاسفانه در صورتیکه پاسخ مناسبی از سمت جهان بیرون دریافت نکنیم دچار ترس، خشم، تردید، احساس طرد شدگی و … می شویم.

باید در نظر داشت که این وابستگی تنها به افراد نیست بلکه مجموعه ای از متعلقات، شرایط و موقعیت ها، عادات و اموال هم در برمیگیرد و هرگونه فقدان و نبود آنها باعث اثرات روانی منفی بر فرد می شود.

این احساس معمولاً ناشی از ضعف و عدم اعتماد به نفس فرد است و به دنبال آن وی فکر می کند بدون دیگران زندگی او به لحاظ معنوی و حتی مادی به خطر می افتد.

شما هم ممکن است مثل بیشتر افراد یا از این احساس و وابستگی منفی بی خبر بوده و یا به دلیل ترس از دست دادن منکر آن شوید و آن را یک احساس قلبی درست و علاقه واقعی توصیف نمایید. خواهش ما این است که سعی در گول زدن خو

تفاوت وابستگی عاطفی و وفاداری

د نداشته باشید و قبل از اینکه خود و طرف مقابل را در جهنم این ارتباط مسموم بسوزانید و نابود کنید با مشاوران ما در مرکز روانشناسی مجیب با شماره ثابتی که در اختیارتان گذاشته شده است تماس بگیرید و از آنها کمک بخواهید. شما برای برقراری این ارتباط نیاز به انتظار و گرفتن وقت قبلی نخواهید داشت و مشاوران ما در نهایت آرامش و توجه حرف های شما را گوش داده و بهترین راهکار ها را پیش روی شما خواهند گذاشت.


شاید دوست داشته باشیدد بدانید که :

 

وفاداری ریشه های محکم ارتباط های عاطفی

واژه وفا به معنی چیزی را به نهایت کمال رساندن است و وفاداری یعنی درستی، صداقت و راستی و  تعهد اخلاقی نسبت به چیزی یا کسی. این احساس برخاسته از رابطه قلبی و عاطفی سالم و دلبستگی عاطفی است نه وابستگی که با بینش و آگاهی همراه است. احساس وفاداری نشانه تکامل شخصیت فرد است و تلاش  فرد برای بهبود روابط را به دنبال دارد  و مبتنی بر نیاز نیست.

از مهمترین احساسات وابسته به وفاداری اعتماد است. یعنی وفاداری در افزایش اعتماد میان دو نفر نقش بسزایی دارد و هرچه بیشتر باشد منجر به افزایش محبت، اطمینان و اعتماد میشود و نتیجه آن دلبستگی و رابطه قلبی محکم و واقعی است.

قربانی یا قهرمان ؟

تفاوت وابستگی عاطفی و وفاداری

حالا که به طور تقریبی با معنای وابستگی  عاطفی و وفاداری آشنا شدیم  بهتر است که به تفاوت های میان این دو نیز بپردازیم و هویت فرد را در آنها با یکدیگر مقایسه کنیم .

  1. بزرگترین تفاوت میان احساس وابستگی عاطفی و وفاداری منشاء آنهاست. وابستگی عاطفی به دلیل احساس نیاز و ناشی از عدم احساس ارزشمندی و ترس از دست دادن و عدم امنیت خاطر است و در این شرایط فرد خودش را باور ندارد. اما در وفاداری شخص در کنار احترام به شخصیت خود، به دلیل شناخت کاملی که از خود و طرف مقابل دارد و اطمینان از درستی و صحت احساس عاطفی که بینشان شکل گرفته است به فرد مقابل متعهد است.
  2. در وابستگی عاطفی فرد به دلیل ضعف خود و عدم اطمینان، طرف مقابل را محدود می کند، احساس حسادت در جانش ریشه می دواند و دائماً احساس کنترل روی فرد مقابل دارد. در حالیکه فردی که دارای حس وفاداری و تعهد اخلاقی است دارای اعتماد به نفس بوده و هرگز در کابوس از دست دادن به سر نمی برد. به هویت فردی طرف مقابل احترام می گذارد و به وی اعتماد دارد.
  3. کسانی که دچار وابستگی عاطفی هستند در تصمیم گیری و حس مسئولیت پذیری بسیار ضعیف می باشند و همیشه برای هر کاری حتی امور پیش پا افتاده هم بسیار به طرف مقابل تکیه می کنند. اما وقتی پای تعهد و وفاداری در میان است فرد می داند باید از قدرت و شهامت لازم برخوردار بوده و مسئولیت بخشی از این رابطه را به عهده بگیرد تا از نگرانی ها و دغدغه های طرف مقابل بکاهد.
  4. زمانی که پای وابستگی به میان می آید، فرد به دلیلی ضعف شخصیتی به یک فرمانبردار تبدیل شده و همیشه در حال پذیریش نظرات طرف مقابل و تن دادن به کارهای مورد درخواست اوست حتی اگر باعث آسیب خود و رابطه شان شود. اما فردی که وفادار است می داند که باید دیگری را در جهت بهبود رابطه و استحکام آن همراهی کند اما این به معنای اطاعت بی چون و چرا نیست بلکه نظرات خود را هم بیان می کند و تلاش می کند که از هر چیزی که پیش رویشان است بهترین نتیجه را برای هر دو نفر بدست آورد.
  5. در وابستگی عاطفی فرد معمولاً احساس خوبی نسبت به خود نداشته و خود را دوست ندارد. تنها چیزی که برای او اهمیت دارد این است که در چشم طرف مقابل چگونه به نظر می رسد و خود را به طور کامل فراموش می کند. زمانی که بازخورد خوبی از طرف دیگر دریافت نکند احساس قربانی شدن پیدا کرده و دچار خشم، ترس و نفرت می شود. اما فرد وفادار در وهله ی اول خود را دوست دارد و به خود اهمیت می دهد و چنین فردی که به خود احترام می گذارد این احساس را از طرف دیگر هم دریافت کرده و در نتیجه او را هم دوست خواهد داشت و به خوبی واقف است که برای اینکه روابطشان تداوم داشته باشد باید به هر دو طرف اهمیت داده شود.
  6. همانطور که از معنای آن مشخص است وابستگی یعنی از دست دادن هویت و ماهیت فردی به گونه ای که فرد بودنش همیشه وابسته به حضور دیگری است و کوچکترین انعطاف و تغییری را نمی تواند بپذیرد. اما در رابطه وفادارانه با وجود ارتباط عاطفی عمیق که میان دو نفر است فرد دارای شخصیت و هویت مستقل بوده  و خواسته ها و نیازهای فردی او هم اهمیت دارد و همیشه سعی در پیشرفت و تکامل دارد.
  7. در نهایت باید گفت در وابستگی عاطفی چون بطور معمول نشانی از منطق و تفکر درست نیست فرد به هر قیمتی سعی در حفظ رابطه دارد حتی اگر باعث آزار و آسیب خود و طرف مقابل شود و دچار مشکلات بسیاری گردند. اما در رابطه مبتنی بر وفاداری فرد زمانی که با مصائبی در رابطه مواجه شود درصدد حل آن بر آمده و اگر غیر قابل حل باشد اجازه تصمیم گیری منطقی و درست را برای ادامه یا عدم ادامه رابطه به خود و فرد مقابل می دهد.

 اگرچه وابستگی عاطفی امری فطری و ذاتی و برای زندگی کردن ضروری است اما در صورت افراطی بودن آن باعث آسیب رساندن به خود و دیگران می شود. در حالیکه احساس وفاداری و تعهد اخلاقی همراه با دلبستگی باعث استحکام رابطه و تکامل می شود. از این رو روانشناسان توصیه می کنند که همیشه باید با شناخت کافی وارد یک رابطه شوید تا منجر به دلبستگی و اعتماد و وفاداری شود. نه اینکه به خاطر خلاء های عاطفی و روانی وارد رابطه ای عاری از شناخت و آگاهی شوید  و حتی با وجود مشکلات بسیار نتوانید دست از  ادامه آن بردارید.

 حضور روانشناسان و مشاوران به شما کمک می کند که با درک صحیح و دانش وارد یک رابطه شوید، همه ی جوانب آن را بسنجید  و منطقی با آن برخورد نمایید. اگر احساس می کنید که اعتماد به نفس پایینی دارید، زود به افراد وابسته می شوید، در ارتباط با دیگران بیش از حد احساسی برخورد می نمایید یا در تصمیم گیری ها و انجام کوچکترین کارها حتی امور شخصی خود به دیگران وابسته هستید، برای اینکه بیش از این به خود آسیب نزنید و حق زندگی آزادانه همراه با عواطف و احساسات درست انسانی را از دست ندهید با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس بگیرید. کارشناسان ما با شماره ثابت zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل آماده پاسخگویی به مشکلات شما در ارتباط با مسائل وابستگی عاطفی می باشند. آنها با داشتن سالها تجربه و تحصیلات حرفه ای در زمینه روانشناسی به شما کمک می کنند تا دوباره شخصیت و هویت فردی خود را پس بگیرید و مثل هر فرد دارای اعتماد به نفس و با انگیزه ای به زندگی خود به عنوان یک فرد مستقل ادامه داده و پیشرفت نمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه