انواع خشونت خانگی و رفتارهای خشونت آمیز

انواع خشونت خانگی
   

انواع خشونت خانگی کدام است؟ خشونت در خانواده شامل معانی متفاوت است. خشونت والدین با کودکان، فرزندان علیه یکدیگر، مردان علیه زنان و بالعکس، از جمله خانواده ها …

اما شایع ترین نوع خشونت رفتار خشونت آمیز و سلطه گرانه مردانه نسبت به زنان است. این خشونت میتواند به صورت جسمی، جنسی، روانشناختی، احساسی و خشم باشد. اما یکی از برجسته ترین نمونه های خشونت خانگی، محدودیت زنان در خانواده است. از سوی دیگر، هنگامی که فرد در خانواده تهدید می شود، خشونت نیز رخ داده است.

کلمات کلیدی:(خشونت خانگی|رفتارهای خشونت آمیز |انواع خشونت )
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

خشونت

انواع خشونت خانگی

خشونت نیز می تواند دائمی یا موقت باشد و شامل یک دوره زمانی مشخصی نیست. لازم است در نظر داشته باشید که تمام اشکال فیزیکی، جنسی، روحی، اقتصادی، عاطفی و دیگر اشکال خشونت به دلیل سلطه طلبی فرد آزار دهنده است.

گزارش های جهانی خشونت خانگی معمولا زنان و کودکان را به عنوان قربانیان اصلی و مردان را به عنوان مجرمان هدف قرار می دهد. طبق آمار جهانی، حدود ۹۰ درصد از قربانیان خشونت خانگی و ۱۰ درصد مرد هستند. آمار نشان می دهد که مردان نیز مورد سو رفتار زنان مورد آزار قرار گرفته اند، اما بیشتر خشونت خانگی، به ویژه خشونت های حادثه آمیز، منجر به مرگ و جراحت توسط مردان علیه دختران و زنان می شود. از سوی دیگر، مردان پس از ترک خانه از طرف زنان دچار تهدید جانی نمی شوند، اما زنان پس از خروج از خانه و حتی جدایی، ممکن است توسط مردان مورد آزار و اذیت قرار گیرند.


بیشتر بدانید

خشونت خانگی چیست؟

چگونه بعد از دعوا با همسر خود آشتی کنیم؟

کنترل خشم کودکان پیش فعال


انواع خشونت خانگی

اما انواع خشونت خانگی چیست و به چه نوع اعمالی مربوط است.

خشونت فیزیکی

هر گونه حمله جسمی و فیزیکی، مانند ضربه زدن، لگد زدن، تکان دادن، کشیدن مو، گاز، کشیدن دست ها و پاها، هل دادن، مشت زدن، پاشیدن اسید، سوزاندن، پرتاب اشیاء، ایجاد خراش … خشونت فیزیکی در نظر گرفته شده است. خشونت فیزیکی همواره آثاری بر جای می گذارد. اگر چه برخی از اثرات بر روی بدن ناشی از پوشش منطقه، کمتر دیده می شود، اما در این مناطق با توجه به اثرآن می توان یافت.

تحقیقات نشان داده است که یکی از خشونت فیزیکی خشن، تجاوز جنسی است که ممکن است بدترین تاثیر را بر فرد مورد آزار و اذیت داشته باشد. تماس جنسی اجباری که شوهر بر همسرش اعمال می کند نیز در بسیاری از فرهنگ ها مورد توجه قرار گرفته است. در این نوع از فرهنگ ها، تمکین تنها به دلیل اینکه مرد است نمی باشد، و انجام آن پیگرد قانونی را دنبال می کند. زنا با محارم خشونت خانوادگی دیگری است که عملا در بسیاری از نقاط جهان غیرقانونی است و شایسته مجازات سنگین است.

هر گونه حمله جسمی و فیزیکی، مانند ضربه زدن، لگد زدن، تکان دادن، کشیدن مو، گاز، کشیدن دست ها و پاها، هل دادن، مشت زدن، پاشیدن اسید، سوزاندن، پرتاب اشیاء، ایجاد خراش ... خشونت فیزیکی در نظر گرفته شده است.

تجاوز به محارم به علت اختلالات روانی یا امور روحی خاص است و در ایران، طبق قوانین قانونی و جنایی در این نوع جرم، مرتکب به مجازات شدید محکوم می شوند. اغلب در موارد بسیاری به علت شرایط خانوادگی که به دختران تجاوز جنسی است، این نوع تجاوز پنهان باقی می ماند و هیچ کس در مورد آن نمی داند تا زمانی که اثرات آن مشخص شود چون بکارت و بارداری آثارش مشخص می شوند. همچنین این نوع تجاوز بارها و بارها تکرار شده است، زیرا در دسترس است و فرد به راحتی می تواند اعمال خود را انجام دهد.

خشونت ناپیدا

علاوه بر خشونت فیزیکی که معمولا از خود آثاری می گذارد و اغلب قابل شناسایی است، یک نوع خشونت وجود دارد که به نظر نمی رسد خشونت آمیز باشد، اما در عمل اثرات مضر دارد و تحمل آن بسیار سخت است. این نوع آزار و اذیت یک ناامیدی احساسی است که ممکن است بدترین شکل خشونت خانگی علیه زنان پس از سوء استفاده فیزیکی باشد. از طرف دیگر، دروغ گفتن، بی توجهی کردن، داد زدن به زنان و عدم توجه به خواسته های او، بی تفاوت بودن، دیر آمدن به خانه، چشم چرانی، وعده دادن و نادیده گرفتن قرار ملاقات های خانوادگی، عدم نگرانی در مورد خانواده و غیره نیز نوعی خشونت خانگی است در برابر زنان در نظر گرفته می شود.

 خشونت کلامی

روانشناسان و مشاوران خانواده حرف ازار دهنده را جز رفتارهای خشونت آمیز در نظر می گیرند. این حرف های آزار دهنده و ناخوشاینده معمولا با ناسزا، تحقیر، فریاد زدن، تمسخر، و غیره است که می تواند منجر به خشونت فیزیکی داخلی در داخل خانه شود. اما تحقیر و تمسخر یک معضل خشونت کلامی است. تحقیر و تمسخر به شخصیت زن در برابر فرزندان، دوستان، خویشاوندان و آشنایان با کلمات و جملاتی مانند «نمی فهمید، نمی توانید، نمی دانید، احمق هستید، نظر نده، چرا مثل بقیه زنان نیستید و… می تواند عزت نفس زن را کم کند.

همچنین تحقیر و تمسخر به فعالیت های زنان در خانه مانند خوردن غذا، مراقبت از خانه، غذای کودک، مقایسه همسر با دیگر زنان، به ویژه مادر، خواهر، و … خشونت خانگی محسوب می شود. یکی دیگر از انواع خشونت کلامی، سکوت است که می تواند، مانند کلام ازار دهنده، یک خشونت عاطفی باشد که برخی از مردان برای مجازات همسر یا دختر خود استفاده می کنند. این نوع رفتار نیز منجر به از دست دادن اعتماد به نفس و شخصیت زن می شود.

 

مشاوره مجیب برای انواع خشونت خانگی

انواع خشونت خانگی

خشونت علیه زنان به معنای ضرب و شتم و مجازات جسمانی نیست. سخنان توهین آمیز، سوء ظن، بدبینی که جماعت مرد به عنوان یک اقدام خشونت آمیز در نظر میگیرد، همان خشونت است که به زنان به اصطلاح «ضعیف» اعمال میشود، به طوری که هیچ کس نمیتواند درک کند، آنچه را که میخواهد، و چه رویاهایی دارد. اکثر جامعه از زنان تشکیل می شود که در مورد خود و حقوق شان نمی دانند و زنان را کسانی می دانند که بچه دار می شوند، شستشو می کنند، پخت و پز دارند و…

خشونت علیه زنان در تمام طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سن و جغرافیایی یافت می شود. اما در بعضی از گروه ها رایج تر است. خشونت بازتابی از پرخاشگری است. خشونت خانگی نوع خاصی از خشونت است که در سطح خانواده اتفاق می افتد و موجب آسیب یا رنج فیزیکی، روحی و جنسی می شود.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای انواع خشونت خانگی طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه