استرس بر بیماری های قلبی: استرس سرمنشاء بیماری های قلبی و عروقی

استرس بر بیماری های قلبی
   

استرس بر بیماری های قلبی یک امر اثبات شده است که شکی در آن نیست، اما همچنان در رابطه با استرس و بیماری های قلبی ابهامات، سوالا ت و شبهاتی وجود دارد که بهتر است آن ها را به خوبی بدانید و رعایت کنید. به خصوص اگر حرفه شما استرس آور و پر هیجان است.

کلمات کلیدی:(استرس |بیماری های قلبی و عروقی| عوارض استرس|درمان استرس )

مدت زمان مطالعه:۸ دقیقه

همچنین وجود ارتباط بین استرس بر بیماری های قلبی در بسیاری از مواقع ضربه از سمت استرس های ریز و جزئی اما همیشگی می خورد.مثل دیر رسیدن به ملاقات کاری که یک امر در ظاهر ساده است ولی ایجاد اضطراب، تپش ضربان قلب را به همراه دارد، برخی از افراد که استرس بر ان ها غلبه می کند، گاهی احساس حمله قلبی هم دارند.

اما در یک وضعیت استرس زا چه تفاقی می افتد؟

استرس بر بیماری های قلبی

در یک وضعیت استرس زا بدن شما سیل مواد شیمایی مانند کورتیزول و آدرنالین قرار می گیرد که باعث امادگی بدن شما در شرایط اضطراری می شوند تا یک حالت آماده باش به خود بگیرد.

استرس بر بیماری های قلبی با شرایط گوناگون موقعیتی تاثیرات متفاوتی را می گذارد، قاعدتا شرایطی مثل ترافیک روزانه، زندگی ناموفق زناشویی، یا رئیس بدخلق و منضبط  هر یک شرایط گوناگونی را به وجود می اورند، اما مسئله این است که  آیا این موارد می توانند در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی موثر باشند؟

 تاثیر استرس شدید بر قلب

استرس بر بیماری های قلبی

استرس شدید از هر نوعی که باشد،اثرات فیزیولوژیکی مخربی را بر روی بدن می گذارد، یکی از این اعضای بدنی قلب است که زودتر و بیشتر از سایر نواحی تاثیر مخرب را به خود جذب می گند و آسیب های زیادی می بیند.

مثلا افرادی که  اخبار مرگ دلخراش و هراسناک یک کودک را می شنوند و یا خود حادثه را می بینند، امکان اینکه حمله قلبی را تجربه کنند، بسیار زیاد است.در بسیاری از این حملاتف پزشکان تحقیقات زیادی را انجام داده اند که بعد از روش کاتتریزه کردن قلبی متوجه شده اند که یک شریان قلبی باز، بسته شده است.


همچنین ببینید:

تاثیر اضطراب و ضعف بدن در قدرت ماهیچه ها

اضطراب و فوبیا چه ارتباطی باهم دارند؟

چه دلایلی پشت مشکلات گوارشی اضطراب وجود دارد؟


این موضوع به عنوان یک سندرم قلبی شکسته شناخته شده است و بیشتر در بین زنان اتفاق می افتد.

تاثیر استرس بر فیزیولوژیک انسانی : استرس روزمره

همان طور که در بالا از سندرم قلب شکسته  نام بردیم که نمونه ای از آسیب قلبی عروقی است،و از یک استرس شدید و تکان دهنده حاصل می شود.

در مورد استرس های دیگر، استرس های که به وخامت و شدت قتل یک کودک نیستند، اما به صورت روزمره با آن ها مواجه هستیم، مثل زندگی زناشویی ناموفق و دعواهای مکرر، دیررسیدن به سر کار و یا طی کردن ترافیک  روزانه که هر روز با آن ها سر و کار داریم، آیا این موارد هم می توانند آسیب زا برای قلب و عروق باشند، در حال حاضر فرضیه ای که از سوی جامعه پزشکی در مورد استرس بیان شده این است که استرس برای قلب مضر است اما آنچه که قلب را و سلامت قلب را تهدید می کند؛ استرس های هولناک و تکان دهنده است.

یعتنی استرس موجب التهاب می شود اما اینکه تا چه حد، حتی استرس های روزانه بر روی قلب و شرایط حیات آن مضر هستند تا کنون به اثبات نرسیده است.

در مجموع باید از استرس خودداری کنیم و را های مدیریت آن را فرا بگیریم.

استرس و قلب شما

،در این بخش می خواهیم به عوامل و عواقبی که در امتداد استرس های روزمره با خود به همراه می آورد اشاره کنیم.

تاثیر استرس بر بیماری های قلبی چندان نهفته نیست، حتی اگر خود استرس و ماهیت آن بر قلب تاثیر چندانی نداشته باشد، اعمالی که ما برای کاهش استرس انجام می دهیم به نوبه خود می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهند.

عدم مدیریت استرس

استرس بر بیماری های قلبی

وقتی راه های کنترل استرس را ندانیم به هنگام مواجه با استرس، قلب ما تپش می گیرد، تنفس ما بالا می رود، هورمون های واکنش زا مثل کورتیزول و اپی نفرین ترشح می شود، که این هورمون ها برای قلب و علائم حیاتی بدن مضر هستند، حال سایر تاثیراتی که بر دیگر مکانیسم بدنی می گذارند، بماند!

سیگار کشیدن و مشروبات الکلی

بسیاری از افراد با سیگار کشیدن و واردن کردن نیکوتین این ماده سمی را وارد بدن می کنند،که خوذ نیکوتین برای قلب و شریان های قلبی بسیار مضر است و به مرور زمام گرفتگی رگ های قلبی را به همراه دارد.

عدم رعایت رژیم غذایی

استرس بر بیماری های قلبی بیشتر با تاثیرات غیر مستقیم همراه است، یکی از این تاثیرات به هنگام استرس پرخوری زیاد و یا کم خوردن است و رجوع به غذا های چرب و پرکلسترول می باشد، که همگی بر فشار خون و کلسترول خون تاثیر می گذارد و به طبع قلب را آسیب می زنند.

 کنترل یا کاهش استرس

مدیریت استرس بهترین روش برای کاهش استرس روزانه شماست که در نهایت تاثیر وافری بر سلامت کلی بدن شما خواهد داشت.در حال حاضر تحقیقات زیادی در حال انجام است که چقدر تاثیر استرس بر بیماری های قلبی حتمی و اثر گذار است اما در کنار آن توصیه می شود که تا پیگیری و پی بردن به تاثیر حتمی استرس بر بیماری های قلبی بهتر است با کمک مدیریت و روش های روان شناختی آن را مدیریت کنیم.

حتی اگر کسانی که حمله قلبی را گذر کرده اند، بهتر است در مورد مدیرینت استرس خود با یک روانشناس صحبت کنند و را ه های درمانی را دریافت کنند.

 مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب یکی از مراکز درمانی جهت کنترل استرس و اضطراب است که در زمینه های متعدد چه پیشگیری و چه درمان برای افراد مختلف در سنین متفاوت با امراض متعدد برنامه ریزی شده و اینگونه در مسیر کنترل استرس قدم های ویژه ای بر داشته است.

یکی از راه های جلوگیری از تاثیر استرس بر بیماری های قلبی جلوگیری از خطر استرس است که برای این کار روش های زیادی در دسترس است و با کمک روش های مدرن و طبیعی که شامل ورزش و رژیم غذایی مناسب می باشد، مدیریت استرس دیگر کار سختی نیست.

این کار را مشاوران و روان درمان گر های سایت زندگی ما بررسی کرده اند و تجارب خوبی از آن حاصل کرده اند.

که می توانید با شماره تماس  zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات ارتباط برقرار کنید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه