ازدواج سفید در ایران و پیامدهای آن

ازدواج سفید در ایران
   

ازدواج سفید در ایران به چه ازدواجی گفته می شود؟ هم خانگی بدون ازدواج یا ازدواج سفید (زندگی مشترک) پدیده ای است که در آن دختر و پسر به عنوان همراه با هم زندگی می کنند بدون اینکه ازدواج شرعی و ازدواج رسمی در میان آنها باشد.

کلمات کلیدی:(ازدواج|ازدواج سفید|ازدواج سفید در ایران | ازدواجهای سفید)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

این روزها هشدارهایی در مورد گسترش مخفی ازدواجهای سفید در کشور مانمیشنویم. حادثه ای است که برای خانواده های نجیب ایران قابل قبول نیست، نه از لحاظ سنت و نه از لحاظ مذهبی. در دنیای غرب، با توجه به شیوه زندگی در حال تغییر، همراه با افزایش فشار اقتصادی، تمایل به ازدواج قانونی به طور کلی کاهش می یابد و روابط بیشتر بر اساس رضایت غریزه و آزمایش گونه تشکیل می شود.

علل تمایل به ازدواج سفید

ازدواج سفید در ایران

دلیل اصلی ظهور پدیده ازدواج سفید، حداقل در یک طرف رابطه نبود مسئولیت پذیری است، و در چنین روابط، افراد مسئولیت را نمی پذیرند. چنین فاکتور می تواند تأثیر زیادی بر تداوم زندگی داشته باشد، در حالیکه فضای ازدواج در حال حاضر درست نیست و مردم نمی خواهند ازدواج کنند و به دلیل مشکلات اقتصادی ازدواج نمی کنند.

مفاد حقوقی ازدواج  سفید در ایران

ازدواج سفید در ایران به عنوان زنا محسوب می شود و کودک ناشی از آن غیرقانونی است، زیرا پدر این فرزندان را نمی توان تایید کرد. در چنین مواردی، زنان اغلب به دنبال عدم اثبات رابطه بین فرزند و والدین هستند و حتی اگر ادعا کنند که صیغه شده بودند، ادعای زن را نمی توان برای ثبت ثابت کرد.
در این میان، فرزندان بی پدر و مادر و خانواده باقی خواهد ماند که هیچ یک از آنها از والدین چیزی  به ارث نمی برد. اگرچه حقوق این کودکان، مانند بقیه بچه ها است، اما معمولا حضانت آنها را کسی انجام نمی پذیرد، مگر اینکه روند قانونی پیچیده ای رخ دهد. در این موارد، نگهداری مادر احتمال بیشتری دارد و زن از لحاظ ذهنی یا قانونی شکست خورده است و همچنان نامعلوم است.


بیشتر بدانید

تاریخچه و فلسفه ازدواج

معایب ازدواج سفید در ایران

سندروم سیندرلا


اثرات اجتماعی ازدواج سفید

چنین افرادی فهم درستی از خانواده و عملکرد آن ندارند، آنها خیلی دیر به بلوغ و مسئولیت ازدواج می رسند، زیرا الگوی موفق ازدواج و خانواده را تجربه نکرده اند.

تحقیقات نشان داده است که زنان در چنین روابط بیشتر نسبت به سایر انواع ازدواج از خشونت خانوادگی رنج می برند و چنین روابط زودتر از ازدواج های رسمی کاهش می یابد.

در ازدواج سفید، احساس ناامنی روانشناختی برای هر دو طرف به خصوص برای دختران و زنان، و از آنجا که ساختار خلقت و شخصیت زنان بسیار احساسی، ظریف و بر اساس ویژگی ها و پیچیدگی های آنهاست، بیشتر است و روابط یک اثر مخرب و فاجعه آمیز بر وضعیت ذهنی و روانی آنها دارد.

از سوی دیگر، در چنین روابطی برای کودکان و احتمال حاملگی پیش بینی هایی وجود نداشته است، که به فرزندان نامشروع ، بدون گواهی تولد، آمار سقط جنین غیرقانونی و مرگ و میر ناشی می شود.

عوامل متعددی مانند تهاجم فرهنگی، کاهش اعتقادات مذهبی و اخلاقی، تضعیف روابط خانوادگی، تصورات غلط درباره ازدواج، رکود اقتصادی، تنوع جوانان و جدایی طلبی و قوانین، برخی جوانان را به این روند رهنمون کرده است.

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره ازدواج سفید

  • بدون شک رضایت قلب برای ازدواج کافی نیست و چنین ارتباط نامشروع است و به نظر ما نام ازدواج بر روی آن درست نیست، چه سفید یا سیاه است.
  • ازدواج دختر باکره بدون اجازه (ازدواج موقت یا دائمی)، مجاز نیست. باکره به معنای یک دختر است که قبلا با او ازدواج نکرده اند، اعم از اعضای بکارت در دسترس یا نباشد.
  • در هر دو ازدواج های دائمی و غیر دائمی، باید صیغه را بخوانند و فقط رضایت از زن و مرد کافی نیست و آنها را  زن و شوهر خود می خوانند و یا آن را یکی دیگر می خواند.

 

عوامل گسترش ازدواج سفید

ازدواج سفید در ایران

عوامل متعددی مانند تهاجم فرهنگی، کاهش اعتقادات مذهبی و اخلاقی، تضعیف روابط خانوادگی، تصورات غلط درباره ازدواج، رکود اقتصادی، تنوع جوانان و جدایی طلبی و قوانین، برخی جوانان را به این روند رهنمون کرده است.

مجازات ازدواج سفید

در ازدواج سفید،اگرچه آیا ادعای ازدواج وجود دارد، چه دائمی یا موقت، یا بدون هیچ گونه پدر و مادری، احزاب این پدیده جنایی باید با هم زندگی کنند، یک عمل، یک حادثه غیر قانونی، و یک جرم، و برای هر مورد مجازات خاصی تعیین شده است. چه ازدواج بدون ثبت است، چه رابطه نامشروع است، چه زنا یا خیانت. قانون مجازات اسلامی نیز طبق قوانین اسلامی، هرگونه رابطه غیر مذهبی میان مردان و زنان را از جمله زنا و مادون زنا مجازات می کند. این مجازات ها در کشورهای غربی مطرح نیست و این پدیده جرم نیست، اما در ایران این پدیده نه تنها پدیده ای جنایتکارانه است، بلکه مجازات نیز به عنوان نوعی محدودیت محسوب می شود. بنابراین، دختران و پسران ایرانی به طور کامل ازدواج ایرانی را با شیوه زندگی غربی اشتباه گرفته اند.

 

مشاوره مجیب برای ازدواج سفید در ایران

یک جامعه شناس و محقق، با اشاره به یک مطالعه در رابطه با “ازدواج سفید” روی ۲۱۳ زوج گفت: “عمر” ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است. ۴۵٪ از افراد مورد مطالعه در این مطالعه بین ۲۵ تا ۳۰ سال سن داشتند. همچنین ۶۲٪ دانشجویان کاردانی و کارشناسی داشتند و ۲۳٪ دانشجویان تحصیلات تکمیلی بودند، در حالی که مهمترین نحوه آشنایی آنها، گروه دوستان و دانشجویان، همکاری در محل کار و فضای مجازی بود.

وی همچنین گفت که ۳۹ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آنها به مذهب اعتقاد ندارند، ۵۷ درصد اعتقاد کم دارند ، و تنها ۲٫۹ درصد معتقدند که مذهب قابل باور است. همچنین، ۵۲٪ از آنها،که بیش از ۴۰٪ از زنان بودند، امیدوار بودند که ازدواج سفید آنها به ازدواج رسمی پایان یابد، در حالی که ۴۷٪، بیشتر مردان، قصد ندارند ازدواج رسمی در آینده داشته باشند. برای ۸۸٪ از این افراد، مسئله بکارت مهم نبود، و تنها ۱۱٪ از آنها در این مورد اعتقاد داشتند.

برای کاهش ازدواج سفید در ایران شناسایی جامعه، ابعاد مختلف ازدواج سفید بر اساس تحقیقات مستقل علمی و تخصصی، پذیرش وجود ازدواج سفید و عدم رعایت روند افزایش آن، اقدامات قانونی و حفاظت، محیط فرهنگی، آگاهی عمومی و آموزش و پرورش، کارآفرینی، اشتغال و تحقق شرایط اقتصادی مناسب توسط دولت و بخش خصوصی، حمایت از نهادهای عمومی و انجمن ها در چارچوب سازمان های بهداشتی و آموزشی، پیشگیری از عواقب آسیب شخصی و اجتماعی، بخشی از این پیشنهاد ساخته شده است.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای ازدواج سفید در ایران از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه